Avhengighet - En tidligere onlinespillers syn på livet etterpå

Jante

privileged CIS shitlord
#1
Ok, dette var for jævla bra til å ikke lage egen tråd om. Gullkorn galore!

Jo, jeg gjør det, trenger noe mer nå, jobben gir meg ikke nok lenger. Kanskje på tide å skifte jobb? Hmmm, interessant ide. Problemet er bare at det krever så mye innsats, motivasjon og og…

*falle tilbake til normalen*

Nei, skomaker bli ved din lest.
Det høres kanskje rart ut, men jeg bestemte meg for at nok var nok

En aprilkveld i 2009:

Jeg satt foran pc’en og var fly forbanna over at folk ikke gjorde som jeg sa. Jeg kjente at adrenalinet pumpe, at følelsene satte sinnet i kok, at jeg fikk hjertet i halsen fordi jeg var så sint. Jeg hadde vært sint tidligere i world of warcraft, men ikke slik, ikke på denne måten, ikke i denne sammenhengen.

Jeg kjente jeg ble fortvilt, en oppgitthet som jeg aldri har følt før tidligere, en nesten absurd følelse av håpløshet fylte meg. Jeg gikk til sengs etter et 5 timers raid og trodde egentlig at jeg hadde gjort det jeg vanligvis gjør. Noen få timers søvn før jobben fikk sine 7.5 timer og jeg var tilbake i normal modus.

Når jeg logget meg på dagen etter,-da- kom det. -dette- river meg og min tilværelse i fillebiter, jeg kunne rett og slett ikke gjøre dette mer. Jeg innså det den gangen, at jeg ikke kunne raide 4-5 dager i uka 8-9 timer hver gang. Det går rett og slett ikke til slutt, alt ble tilsidesatt og bortprioritert. Livet var for vanskelig å forholde seg til, for vanskelig å komme igjennom. Wow ble en flukt fra alt dette, en flukt fra virkeligheten. Jeg innså bare ikke hvor dyp min avhengighet til onlinespill egentlig var, men dette var det første skrittet, jeg turte å konfrontere det.

Det føles som en evighet siden nå, det har naturligvis vært skritt tilbake på vegen dit jeg er nå, men jeg hadde ikke vært mennesklig om jeg ikke feilet. Det er nemlig det som gjør meg mennesklig og som alle andre, jeg feiler.

Et vist menneske sa engang “det er i motgang man lærer det å bli en vinner”, det stemmer veldig bra for min del, for jeg har feilet endel.

Et skritt om gangen, steady as we go.
Hvorfor ble jeg demotivert nå? Motivasjonen ble plutselig en ensom ting og jeg ønsker mat plutselig velkommen. Jeg skal være sterk, hele tiden! Skal ikke ha svake øyeblikk! Gi meg styrke, nå!
Jeg driver og rydder i onlinespillet mitt(world of warcraft for de mer interesserte). Jeg innser at jeg kan faktisk ikke spille et onlinespill som ikke har en definert start og en slutt. Det -er- umulig for meg med den innstillingen jeg har. Det å skulle gjøre -alt- ordentlig og det at wow tar imot med begjær, det fungerer bare ikke om jeg har ambisjoner om å gå ned i vekt, få meg et ordentlig virkelig liv. “coming back to life” som Pink Floyd jaller ut av stereoen akkurat nå, joda, jeg gjør på en måte det. Jeg har tatt avgjørelsen nå, wow-kontoen kanselleres, jeg dytter alle mine verdier inn i banken. Dette -er- jeg ferdig med.

Livet mitt har vært på hold i 5 år nå, det er på tide å ta tilbake kontrollen, gjøre noe utav det. Konkretisere noen drømmer jeg har. -mine- drømmer, ikke alle andre sine. Jeg har god tro på at det valget jeg gjør nå om å kutte det -helt- er det riktige for meg, jeg vil ikke tilbake, jeg ønsker ikke å være tvunget til å tilbringe 5-8 timer 3-4 ganger i uka med noe som egentlig ikke gir -meg- noe.
Joda, jeg er avhengig av damer også. Enda en ting som jeg må legge til “behandles for” lista mi. Jeg begjærer damer, jeg ønsker å bli begjært også faktisk. Å holde noen, å være nær noen er noe av den deiligeste følelse på jord. Samtidig så er det å bli fortalt -at- “joda, vi ønsker det vi også, men ikke akkurat nå” . Det gjør meg så frustrert, men når passer det da for…. Neste uke engang? Kanskje neste år? Nei vet du hva, innimellom så tror jeg ikke dere vet hvor priviligerte dere er som blir jaget på og ikke er de som faktisk må jage.
Vi er alle et produkt av våre omgivelser, men samtidig så er det viktig å sette av tid til selvinnsikt(som jo dette er) og refleksjon over ting som skjer i løpet av en dag. Det er ikke alltid at jeg rekker å sette fokusen på maten, men siden nyttår -har- jeg blitt flinkere til å innse at mat -er- bare mat. Det gir meg ingen glede, det gir ingen trøst.

Den gjør meg rett og slett bare feit!
Ja, promping er hardt dere!
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#2
Anything goes when it comes down to drows, 'cuz prompin' sure ain't easy.
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#3
Så, hvem av dere er det?
 

Jante

privileged CIS shitlord
#4
Jeg tipper Eivind. Eller justin.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#6
Been there, done that, got no t-shirt.

Dette var egentlig bare litt trist å lese, but then... Det får meg til å føle meg bedre.

Så egentlig var det bare litt kos.

E: FU SHDR
 

Jante

privileged CIS shitlord
#7
Men fra pek og hånende latter til raid content: Hvordan er det mulig å miste FEM JÆVLA ÅR på dette? Jeg spilte det on and off i circa ett og et halvt år, og da var jeg faen så lei på slutten. Det var heller aldri i nærheten snakk om å raide 5-8 timer hver jævla dag som enkelte gjør. Hater folk livet sitt virkelig så intenst?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Tror det har noe å gjøre med at hvis livet begynner å butte imot og depresjonen kommer snikende, så er det innmari greit å kunne besøke en verden hvor ting glir lettere fordi de største problemene der er å drepe monstre. Kalles eskapisme og har eksistert ganske mye lenger enn spill, det er bare at spill kanskje er historiens hittil mest effektive form for eskapisme.

Den mest irriterende feilen folk begår når de omtaler greier som dette, er å gå ut ifra at personen som endte opp med å raide åtte timer om dagen i fem år var problemfri og uskyldig helt til spillet fikk satt sine onde klør i vedkommende. Jeg skjønner at kisen som endelig har klart å ta tak i seg selv plutselig har funnet ut at WoW består av destillert faen, men når folk som ser situasjonen utenfra også kjøper den leksa der er det tid for panneklask.

Men men. Vi får se.
 

sheriffen

humre humre
#9
Husker dere han karen som drepte hun jenta i vinter?

Han var avhengig av dataspill og spilte WoW flere timer om dagen....
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#10
Det har ikke bare med at livet butter imot, og at man er kronisk deprimert.

Av personlig erfaring; så kan livet være jævlig vanskelig å forstå, mens spill som WoW gir deg ganske enkle retningslinjer for hva er riktig og galt, hvordan du kommer deg fremover og hva man skal gjøre for å delta. Men så er jeg ganske addictive personlighet... så jeg skal vel kanskje ikke snakke :D Jeg spilte ihvertfall ikke WoW fordi ting var så deprimerende og kjipe, men fordi det var mye lettere enn å gå ut og gjøre irl ting. Så jeg bare trente meg opp til å føle den samme rewarden for det, å raide var som å dra på pubben med gutte og å drepe en ny raid-boss ga samme reward som å pule en random dame. Det gjelder bare å lure hjernen nok!

At han er blitt så deprimert og homo pga. det er jo hans egen oppfattelse av virkeligheten, virtuell eller "ekte".

Men som Yeti sier, det er eskapisme, når du drikker deg snydens på lørdagskvelden så er jo det akkuratt det samme. Desverre så følger det med en ødelagt dag, mens i WoW kan man bare raide på nytt dagen etterpå, the pub and the chicks ain't going nowhere.
 
#11
Litt både og, folk må bare vite at det ikke være eskapisme. Folk er flinke til å fokusere på avhengigheten og å prøve å finne en grunn til at folk spiller, selvfølgelig kan ikke grunnen være at man synes det er gøy.

Jeg syntes oppriktig at WoW, mens jeg gikk på VGS, var utrolig gøy. Nesten alle guttekompisene spilte WoW, og siden jeg gikk på VGS hadde jeg tid til alt og mer til. Nå skal det sies at jeg la på meg rundt 10-15kg over de tre årene jeg spilte wow, som egentlig var det vprste for min del.
Jeg har for lengst skjønt at wow har alltid vært morsomt og aldri vært morsomt, det er et spill som er avhengig av hvem du spiller med, og hvor mye tid du kan dedikere til det. Har man tid til skole, jobb, wow og venner, går man mest sannsynlig på skole, har deltidsjobb og er 16 år gammel, i et voksenliv hadde jeg aldri hatt tid til å spille - noe jeg fort fant ut da jeg begynte å jobbe heltid og senere studerte.

Jeg kommer aldri til å kjøpe at avhengigheten rundt WoW kan oppstå uten noen veldig seriøse, dype problemer hos individet til å begynne med. Husk at man ikke nødvendigvis er avhengig av noe fordi man prioriterer det over noe annent.

Ps han som skriver den bloggen er en jævla taper.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Hold hestene'a, kommentaren min var retta mot "WOW DREPTE SØNNEN MIN"-oppslag generelt og den bloggen der spesielt. For faen.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#13
Joa, men we've been there.

Og det er ikke så ille som han taperen skal ha det til å være.

Bare litt compulsive, og noen ganger er compulsive jævlig deilig; det gir litt mening i livet, for en gangs skyld.

Selvom meningen bare er å pimpe gearet og e-peenen til en virituell ku.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#14
Jeg spilte WoW dritmye ganske lenge, og som den hora jeg er ble det gjort en sak ut av at jeg sluttet og refleksjonene jeg da gjorde. Var med i en NRK-dokumentar, hadde en forside i Dagsavisen og gjorde et nummer i Psykisk Helse, men klarer selvfølgelig ikke finne noe av det på nettet (videoen tok jeg ned selv, og har den ikke liggende).

Fant riktignok et utdrag av en av artiklene, hvor dette står:

Slipper stempel

På det meste spilte 22 år gamle Filip M. Fløgstad det nettbaserte rollespillet World of Warcraft 15 timer om dagen. Så kuttet han det nesten helt ut. Det var ikke lenger gøy.

– Det er viktig å spørre seg om det er gøy. Det har lett for at spillingen blir rutine, mener 22-åringen.

Fløgstad beskriver World of Warcraft som virkelighetsflukten mange er ute etter i tenårene. Det er de som har det bedre i spillverdenen enn i den virkelige verden, som slutter på skolen, mener han.

– Jeg har møtt en del av dem når jeg har vært rundt omkring og spilt. De har ikke spesielt mange venner og har det ikke spesielt bra. Plutselig finner de ut hvor godt de kan hevde seg i spillet og at de ikke blir sosialt stemplet som noe annet enn den de er. Det er helt andre kriterier for å lykkes i spillverdenen enn i den virkelige verden, påpeker han. (ANB)
Det første jeg sier er det viktigste, min opplevesle med WoW var en stor spredning blant motivasjonen jeg fant hos de jeg spilte sammen med. Jeg gikk selv igjennom en del faser (spilte kun PvE), hvordan jeg måtte spille for progresjonen til guildet, progresjonen til avataren min, det givende sosiale miljøet eller et hint av dårlig samvittighet hvis jeg dropper et raid jeg kan trenges i, og etterhvert ansvarsfølelsen og ikke minst mestringen av å være Class Master og Officer i et ledende guild på serveren. Uansett, spillet er der for å være moro, og det er noe jeg mener man kontinuerlig burde spørre seg om man har når man engasjerer seg og legger så mye tid i et konsept som et MMO.

Det neste er selvfølgelig tatt ut av kontekst for å få frem det de vil, men jeg har sett en viss sammenheng mellom hvilke sosiale lag de mer engasjerte raid/WoW-spillerne kommer fra. Du har naturlig nok Eivind som minner veldig om hvordan lillebroren min spilte, en gjeng kompiser som sammen legger tid og krefter i spillet samtidig som de oløøer og puler millioner av chicks, men mitt inntrykk er det som til en viss grad kommer frem i artikkelen: WoW, som internett, er en sosial arena med annerledes regler enn den du møter på skolen, og det passer noen veldig godt.
Prøver å holde meg politisk korrekt her, om det blir for vagt, ja.

WoW sluttet uansett å være kult når Burning Crusade kom.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#16
Nei, det der er bare et utdrag fra artikkelen. Legg merke til at det eneste jeg er med på er bildet, som til og med var fra en annen sak.