Battle-systemet i Final Fantasy 12...

#1
Virker ikke battle-systemet i FFXII veldig KOTOR`ish? Tenker da på at man gir kommandoer til karakterene, som de utfører helt til du gir en annen kommando. Er jeg helt på jordet eller? :) Likte battle-systemet i KOTOR, og hvis FFXII har noe lignende skal jeg ha det!
 
#2
Jeg har ikke spilt KOTOR, men det blir noe à la det du beskrev der. Jeg er veldig glad for at Square-Enix tør å gå litt vekk fra det gamle systemet nå, for de fleste er mer eller mindre drittlei nå.
 
#3
Har ikke noe forhold til Final Fantasy-serien enn det lille jeg prøvde av FFIX og X. Holdt meg unna mest på grunn av det "kompliserte" kampsystemet, men etter å ha lest litt om FFXII hopper jeg gjerne på bølgen. :kul:
 
#4
Jeg skal love deg at om du først bites av FF-basillen, vil du ønske å spille de såkalte "kompliserte" spillene. Systemene er langt fra kompliserte, bare du forstår grunnlaget. I FFX har du den enkle Sphere Griden, men der har du selvsagt noen ekstra saker som gjør det mer komplisert. Uansett vil du lære deg systemene gjennom spillet, og da ser du at det egentlig er fryktelig enkelt.

Uansett; prøv FFXII og se om du elsker det, deretter må du kjøpe de tidligere. Jeg sier dette for ditt eget beste. :)
 
#5
Takker! Håper bare jeg får noe tid til overs til å spille FFXII, når jeg begynner med studiene etter militæret. :rulleøyne:
 
#6
Hvis du har blitt såpass gammel, så bør det i hvert fall ikke være noe stort problem å lære seg systemene, når jeg mestret FFVIII som 10-åring :tommelopp:
 
#7
Hehe! :rulleøyne: Skjønner at det er litt flaut, men jeg er ikke den typen som har tida, eller lysten til å sette meg ned å spille så fryktelig mye. :kul: Man trenger vel godt over 50 timer for å runne spillet...
 
#8
Jeg mestret FFVII når jeg var 11!
/me er tøff

Uansett, jeg syntes det nye kampsystemet så meget interesant ut.
 
#9
Opprinnelig skrevet av Howie@22.05.2004, 23.09
Jeg mestret FFVII når jeg var 11!
/me er tøff
Da-ah, Junction-systemet er en god del mer komplisert enn Materia...
 
#11
Materia var bra ja(rim)...men liker altfor godt ability systemet. Som i IX og X-2. Det er artig. Men hvem blir vel lei av ff battle systemet? Syns ikke de trenger å lage noe nytt jeg... :(
 
#12
Helt enig, de burde holdt seg til noe liknende de gamle systemene. Jeg liker veldig lite det nye systemet, på KOTOR brukte jeg kun hovedpersonen gjennom hele spillet, og satt de andre til og gjøre det de ville.
Synes ikke det stemte helt, blir det slik på tolvern så blir jeg virkelig skuffa.
Jeg blir skikkelig deprimert over at alle skal prøve noe nytt innefor RPG, de får det aldri til og funke (FF X2), skal JUBLE den dagen noen tør og lage et skikkelig bra old school RPG.
 
#13
Hvis kamp-systemet i Final Fantasy XII blir som i KotOR, så er det mulig jeg dropper det. Jeg hater kamp-systemet i KotOR. Jeg liker Turn-Based best (av den typen i Final Fantasy X, Grandia II, Pokémon osv). Spillet virker jo artig, og utifra filmene, så får jeg lyst på det. Men da bør kamp-systemet være mye bedre enn det i KotOR (og helst vanlig Turn-Based).
 

Kilik

Lokal moderator
#14
The characters will not act unless you tell them. So if you have a party, and you encounter an enemy, you can command only one character to attack the enemy and the others will just sit there and wait for your commands. So it's not like KOTOR where the characters will just go off using techniques/magic/items with some basic "strategy" template.

It uses the familiar ATB gauge, and your characters will execute their commands when the gauge is full just like every other FF. Only now you can freely move your characters instead of having them being planted in one spot and you don't have press ATTACK every single time you want to attack. The character will attack when commanded and will continue to do so until instructed otherwise.
 
#15
Sisamez: I'm bitten by the bug ;)

Ellers kan jeg si at de eneste FF spillene jeg har spilt er FFV og FFX. Mens FFX har et mye mer turbasert kampsystem, er FFV sitt litt mer aktivt, og hvis du ikke kommanderer partyet ditt til å gjøre noe i en slosskamp, blir de pwna. Hvilket jeg liker best er jeg ikke helt sikker på enda, men jeg tror jeg favoriserer FFX sitt. Litt emr oversiktelig og strategisk.

Ellers kan jeg si at et kampsystem ikke stopper meg fra å kjøpe et spill, da jeg nesten alltid blir vant til det etter en halvtime (kanskje litt mer npr det gjelder FF, men...). Klarer Square-Enix å få et godt, gjennomført kampsystem, som jeg tilfeldigvis ikke er så begeistret for, stopper ikke det meg fra å kjøpe spillet, da stoler jeg heller på Square :).
 
#16
De klippene jeg har sett fra selve battlesystemet i FFXII synes jeg ser veldig spesielt ut. Jeg tror jeg kommer til å like det, for jeg tror ikke FF blir noe i nærheten av KOTOR. Likte KOTOR, men battlesystemet ble fort kjedelig. Men du har visst mer kontroll enn i KOTOR, så da er det vel ikke noe problem likevel.

Når det gjelder battlesystemer i FF spill så synes også jeg at FFVII har hatt det beste, sammen med FFVI og X-2. Utrolig nok, for jeg hater alt med X-2 ellers... :p

FFVIII hadde et utrolig komplisert battlesystem som jeg i ettertid har elsket, men desverre drar hele DRAW konseptet det veldig langt ned i dass, og det blir langtekkelig og kjedelig. Ja, og det faktum at det ikke lønner seg å gå opp i levels.
 
C

Crizpy

Gjest
#17
FFVIII har et utrolig simpelt junction system.
Jeg har ALDRI skjønt hva som er så vanskelig med det.
Det irriterer meg at folk sier det er så jævla vanskelig.
grrr.. vel, det er bare å få GF`ene til å lære det viktigste først, så går resta av seg selv.
Og de som sier "omgomg!! gider ikke å drawe al magien! det suuuger!!"
Vel, det er en ting som heter refine, og jeg bruker neste bare den.
ER jævlig sjeldent det blir noe draw shit.
 
#18
Er klar over refine magic, men du må ha en haug med andre ting som ikke er like lett å skaffe seg. Jeg synes ikke Junction systemet er særlig avansert, men det har sine "faults". Det at du rett og slett bruker opp magien din gjør det hele litt ekstra teit, i og med at du da sørger for å bruke mer enn du klarer å skaffe seg, og det er blir veldig irriterende i lengden. For å være sterk må du ha magi junctioned til de forskjellige statsene, men hva gjør du da mot monstre du er nødt for å bruke magi mot?

Er også helt irriterende skuffet over limit-breaken i FFVIII. Jeg synes det ikke er særlig lukrativt å holde personene på kritisk HP nivå, og særlig ikke når du i tillegg ikke engang får bruke limit-breaken hver gang du er på kritisk nivå. Det blir litt for casual for meg. Der var hvertfall FFX ganske bra, siden du fikk velge typen limit-break selv.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#19
Jeg synes det er glimmrende at Squareenix har skjønt at det kanskje er lurt å utvikle spillene sine litt. Det er jammen på tide å fornye battlesystemet som har så å si vært identisk siden tidenes morgen, med unntak av noen særegenheter ved vært spill.
At battlesystemet er realtime, men drevet av turns som går kontinuerlig, virker bra. Man har jo i tillegg mulighet til å pause spillet når som helst for å gi nye kommandoer. Dette hindrer muligens at kampene ikke blir en egen del av spillet på en måte, for da slipper en å bryte ut av det vanlige miljøet vær gang man møter fiender. Dette betyr også forhåpentligvis slutten for random encounters som er en av de kjipeste featurene med FF spillene. På det punktet synes jeg Xenosaga var genialt, der var det et bestemt antall fiender i vært rom/område, og man kunne i tillegg løpe fra noen av de med litt effort. Dersom man ville slåss mot flere fiender, så kunne man bare gå inn og ut av rommet, så var det tilbake. Dette er et utrolig mye bedre system. Da slipper man f.eks at hvis man glemmer en kiste bak i rommet/området og battle seg gjennom mange kjipe random encounters monstere.
Jeg gleder meg ihvertfall til å høre mer om det nye battlesystemet i FFXII. Squareenix har mye erfaring, så de vet nok hva de driver med. Det blir nok bra :)
 
#20
Det eneste som bekymrer meg litt er at vi ennå ikke har sett et skjermbilde som viser de såkalte "verdenskartet", som liksom skal være tilbake. Jeg tror ikke verdenskartet er tilbake før jeg ser det med mine egne øyne.