Bayonetta

Lodin

Der Waaaah
Jeg aner ikke hva jeg akkurat spilte, men det var ei Sarah Palin lignende dame som løper rundt med gunnere i skoa og klær lagd av håret sitt og det var totalt awesome. Man fighter diverse engler og utifra kuttescenene virker det som Bayonetta er ei tidligere nonne som er blitt pælma ut av ordenen sin og lever i limbo eller no. Gameplayet kunne like godt vært Devil May Cry, men dette har alle de crazy innslaga fra God Hand. Det er demo ute på japansk PSN og Xbox Live. På sistnevnte må man riktignok ha en gullkonto, men det kan lett nok mekkes. Det er engelsk språk og gukketekst, men tutorialen lett forståelig så man plukker fort nok opp kontrollen. Tipper forøvrig vesten og ser denna demoen snart.
Uansett, løp å last ned! For lulzene om ikke annet.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Håhå, takk for tipset. Har holdt øye med dette spillet så jeg måtte så klart laste ned.

Kort sagt så er dette et ultra-fetisjistisk actionspill, på flere måter. For det første later det til at Platinum har mekka et sammensurium av en slåssemotor, som trekker veksler på Ninja Gaiden, Devil May Cry, God Hand og God of War omtrent like mye. Greia er bare at der de andre spilla feiger ut på en eller annen måte, drar Bayonetta alt mye lenger. I løpet av demobrettet skjøt jeg en gigant-engel med babyansikt i ryggen og stjal øksa hans, som var fire ganger så stor som dama jeg spilte som. Seinere kom Zevs og reiv i stykker brua jeg gikk på så da måtte jeg daske han litt også. Som i mange andre spill har du finishers her også, som kalles "Torture Attacks". På vanlige fiender blir finisheren bare at man moser dem i en sånn spikerkiste eller noe, men på bosser maner dama fram Fenrisulven ved hjelp av - hva ellers - håret sitt. Når man gjør sånt er det klart at man må kle av seg litt, så bare noen strategisk plasserte hårtuster holder dette unna en Adults Only-rating i USA. Uansett, når vargen jafser i seg en boss må man trykke på firkant for å gjøre mer skade. Måles i gigatonn, såklart. Og nevnte jeg at dama har to pistoler i hendene, i tillegg til to på støvlene? Jepp.

Okay, så slåssinga er innmari fetisjisert. Nevnte ikke at under siste bosskamp fikk jeg introdusert mekanikken som lar deg rase rundt på vegger og i taket mens du slåss, uten noen annen grunn enn at det ser tøft ut. Nok om det, for selve estetikken er jævla interessant. Det er ikke noe nytt at godt vs. ondt blir pløyd visuelt for å låne skikkelse til de snille og de slemme i et spill, men her er det omvendt. Du spiller som ei heks som slåss mot engler og guder, med glorie og det hele. De himmelske hærskarer framstilles som groteske, maskuline demoner i engleskikkelse, mens heksa selv (litt usikker på om Bayonetta er dama du spiller som eller sisteboss, demoen ga ingen svar) er kledd i svart lær, har langt og stivpynta hår (som ser ørten ganger bedre ut enn det i Heavenly Sword, forøvrig), og - som nevnt - spesialangrep betyr at det er på tide å kle seg naken. Det virker som om motstanderne står for dogmatisk religiøst patriarki, og hovedpersonen selv er det naturlige, feminine og jordnære. Så blir dette kjørt opp til elleve og dermed har man noe som både er utrolig pompøst og samtidig umulig å ta på alvor. Eller kanskje ikke, får se hvordan hele spillet blir.

Uansett: Spennende estetikk, totalt klin kokos spillopplevelse, fantastisk grafikk. Ser ut som om vi har en vinner. ^^

Interesting fact: Bayonetta likner på Sancti. Enda en grunn for Shadar til å digge spillet.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Spilte gjennom demoen for en uke siden. Det var kult, men vet ikke om JEG ville kjøpt det. Jeg vet at Erlend ville kjøpt det.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du avfeier det som gonzofeminisme, altså. Greit å vite.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Eurogamer har testet 360-versjonen:
The result is a game that exemplifies so much of what commentators claim has died in the Japanese game industry. A blast of creative brilliance, both technically accomplished, strategically deep and infused with rare imagination, Bayonetta represents the pinnacle of its chosen niche.

9/10
Blir å eie osv.