Blue Dragon selger mer enn Zelda: Twilight Princess, og samtlige Wii spill, i Japan.

#1
Computer and Video Games kan rapportere at de nyeste tallene fra Media Create putter Blue Dragon på 4. plass som mest solgte spill fra 4. til 10. Desember. Det solgte hele 80.000 kopier på den tiden.
Dette gjør spillet til det andt mest solgte XBOX360 spillet i Japan etter Dead or Alive 4.

SITAT
Meanwhile Nintendo's latest Zelda has shockingly dwindled all the way to number 17 in Japan, only a week after it was bested by mini-game titles Wii Sports and Wii Play during the Far Eastern console launch.[/b]
Store nyheter fra østen. Dette setter XBOX360 i nytt lys og bringer opp spørsmål som hvordan Lost Planet og Lost Odyssey kommer til å klare seg?
 

Novastrum

Feminist-elitist
#2
SITAT(NinjaSverre @ 14.12.06, 21.14) 42135
Dette gjør spillet til det andt mest solgte XBOX360 spillet i Japan etter Dead or Alive 4.
[/b]
Fy faen, nok en grunn til å hate Japan. Dead or Alive?!!! :grine:
Japanergrasrota* har råtten spillsmak.

+ inkl. "The world".
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Enda verre. Dead or Alive: Xtreme 2 med fantastiske spill som "pool hopping" og "butt battle" er det tredje mest solgte X360-spillet.

Selv om Zelda selger svakt så er både Wii Sports og Wii Play på topp10-listen.
 
#4
Wii Play er jo morsomt i fem hundredeler før du kaster i Zelda igjen. Men enda solgte det 270,000 i USA. Noe som er halvparten av solgte maskiner der.

Noe sier meg at det er kun pga Wiimoten. :D
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Zelda er i grunn mest pop i vesten da. Hvis det derimot og var tegna av Dragonball duden hadde det nok solg mer igjen. :p
På den annen side kan dette bety at Japsene har gått lei dillet til Sony og heller går for Wii60.
 
#6
80 000 er jo ikke noe særlig imponerende. Microsoft har jo et mål om å selge 200 000 eksemplarer, og tatt i betraktning hvor mye et JRPG-spill pleier å stagnere etter første uken, så er det ikke så sikkert at de klarer det. Xbox 360 har jo også bare solgt rundt 200 000 konsoller, noe som er halvparten så dårlig som Xbox-tallene etter cirka ett år.

Så med andre ord må nok Microsoft skaffe seg litt flere eksklusive "Japan-spill" for i det hele tatt lykkes litt. Og forresten, det mestselgende Xbox-spillet i Japan er Dead or Alive 3 med rundt 200 000 solgte eksemplarer. Det solgte over 90 000 eksemplarer de tre første dagene.
 
#7
Ang. mestselgende spillet er det nok 360 det er snakk om. Ikke Xbox generelt. Men Xbox er dømt til å være taperen i Japan men så lenge de kommer med små støt som dette er det små vekkere til Nintendo og Sony om å lage bedre produkter, som vi alle har glede av. :D
 
#8
Kanskje et tegn på at japanerne ikke er så fornøyde med at stilen gikk tilbake til å være "vanlig"? Nå har jeg ikke så mye peiling på hvor bra serien gjør det borti der, men 17.plass som det mest profilerte spillet til en console launch må vel være veldig skuffende for Nintendo sin del? Heller ikke et godt tegn for oss som ønsker at Nintendo skal lage fler spill at dets kaliber og størrelse, heller enn småspill som Wii Sports og Play.
 

SHDR

Gullmedlem
#9
Det har sannsynligvis solgt oppunder millionen i resten av verden allerede, og det er *før* den hardeste juleshoppinga og det største partiet med Wii-er har truffet markedet. Dessuten klarer Nintendo på et eller annet vis å bygge superspillene sine for en slikk og ingenting sammenlignet med de fleste andre utviklere. Det er sikkert fem ganger så mye innhold i Twilight Princess som i Gears of War, og jeg er villig til å vedde på at Gears of War kostet flere ganger så mye å lage.

Angående Lost Planet og Lost Odyssey, så tror jeg begge spillene kommer til å selge mer utenfor Japan uansett. Lost Planet later til å være en japansk tolkning av vestlige taktiske skytespill, så med mindre det skjer en dramatisk kulturell omveltning hos japanske gamere i løpet av de neste par månedene, tror jeg ikke Lost Planet kommer til å gjøre særlig mye ut av seg i Japan. Det kommer til å selge utrolig bra i forhold til brukerbasen til x360 (det er bare de hardeste hardcore gamerne som kjøpte Xbox og x360 i Japan, og de vil sannsynligvis sette pris på Lost Planet), men det kommer nok neppe til å tvinge folk til å kjøpe noen ny konsoll.

Mistwalker er svære saker, men jeg er ikke sikker på at Hironobu Sakaguchi har så mye pull all by himself; det er Tetsuya Nomura som har vært Final Fantasy-stjernen den siste tiden. Hvem er det forresten som produserer Lost Odyssey? Jeg er ikke kar om å huske det ... Artoon produserte Blue Dragon (en overraskende stor ære for et selskap som stort sett har vært outsourcing-studio og hvis tidligere track record først og fremst er Blinx-spillene til Xbox, iallfall her i vesten) og det er et eller annet småsuspekt japansk studio som står bak Lost Odyssey også.

Gnøh. Det er Mistwalker internt ifølge Wikipedia, i samarbeid med en codeshop ved navn Free Plus, spesifikt satt sammen av Microsoft Game Studios for å bygge spillet sammen med Mistwalker. Men ifølge Wikipedia er også Blue Dragon et internt Mistwalker-prosjekt, hvilket bare er piss. Så da er jeg ikke helt sikker på hva jeg tror ... Det siste store prosjektet til Mistwalker, Cry On, er jo under utvikling i samarbeid med Cavia (som står bak en lang rekke ubrukeligheter som GitS: Stand Alone Complex og Beat Down: Fists of Vengeance, samt med enkelte middelmådigheter som Drag-On Dragoon) og valget av utviklingsstudio der tyder jo på en dømmekraft som hverken ligner grisen eller noe annet dyr på to eller fire bein. Jeg *vet* for all del ikke, men jeg tror det er noe tilsvarende lite troverdig som holder tømmene på Lost Odyssey også. Jeg er fristet til å tippe Arika, men de jobber jo mest med Capcom ... selv om det samme til dels gjelder Cavia.

Vel, siden jeg ikke er kar om å finne ut hvem som faktisk lager det jævla spillet, er det kanskje mye å håpe på at den ansiktsløse massen i Japan gidder å bry seg om det. Lost Odyssey kommer sikkert til å selge masse til å begynne med, men jeg har fått inntrykk av at spillet er langt mer tradisjonelt enn selv konservative affærer som Final Fantasy X. Siden FFXII har forandret spillereglene for non-Dragon Quest-JRPG-er fullstendig, kan man risikere at spillet ikke skaper noen bølger utenfor den begrensede brukerbasen x360 allerede har bygget seg i Japan.

Jeg tror egentlig det mest sentrale for Microsoft er at flere som har sittet og vippet angående x360 her i vesten og vurdert PS3 istedet i påvente av JRPG-er har fått en god grunn til å gå for x360: eM-eNcHaNT ArmS, Blue Dragon, Lost Odyssey og Cry On er allerede mer JRPG goodness enn PS3 kommer til å se innen tidligst 2008.

Konklusjon: Jeg tror ikke at Mistwalker kan redde x360 i Japan. Jeg tror Japan er fornærmet over hele Xboxen, og kommer til å fortsette å være det. Var jeg ansvarlig i MS, ville jeg sørget for å få et kinesisk/koreansk MMO til x360 og satset tungt i begge territorier fortere enn svint. Om man klarer å bygge seg en fet brukerbase i Korea og Kina, trenger man ikke Japan. Både Korea og Kina er markeder i vekst, mens Japan har vært rimelig stagnert den siste tida og uansett ser ut til å gå for Nintendo denne generasjonen som følge av DS-ens overveldende popularitet. Bygg noen konkurranseorienterte RTS-er og et par tunge grinde-MMO-er til x360 og sats tungt på Xbox Live i Korea. Asia er mer enn bare Japan.

Ah, hvilket vidd og hvilken struktur. Jeg er for trøtt til å skrive noe sammenhengende ...
 

imported_Dash

Lurking since 2006
#10
at Zelda selger dårlig tyder på at det er et nytt publikum som kjöper wii, som ikke er intressert i vanlige spill, og det er jo nettop det nintendo er ute etter..

eller bare at japanerne har gått lei av spill de har spilt "för"..
 

SHDR

Gullmedlem
#11
Det har ikke solgt verre enn ventet. Det hadde god attach rate, og solgte 145 000 eksemplarer i forrige uke. Det er ventet at spillet selger over en million over lanseringsperioden til Wii.

Zelda har faktisk solgt bedre enn Blue Dragon. Det er bare CVG som liker halvsannheter og skandaleoverskrifter. Hvorfor de vil gi illusjonen av at x360 klarer seg bedre i Japan enn Wii er jo en helt annen sak ... Det er uansett ventet at Twilight Princess vil selge rundt en million eksemplarer totalt i Japan. Det var det Wind Waker solgte, og ingen reagerte da. Twilight Princess vil sannsynligvis selge over fire millioner eksemplarer hvis vi skal ha utgangspunkt i tidligere titlers suksess. Nintendo trenger neppe bekymre seg for at storsatsningen deres er noen fiasko.

Jeg ville blitt mer bekymret om jeg var ansvarlig for MS' japanske avdeling. Blue Dragoon selger nemlig ikke nok x360-er. Om Lost Odyssey og Cry On blir like beskjedne suksesser, ser det noget stygt ut for gamle Lillemyk.
 
#13
SITAT(SHDR @ 15.12.06, 02.53) 42212
Gnøh. Det er Mistwalker internt ifølge Wikipedia, i samarbeid med en codeshop ved navn Free Plus, spesifikt satt sammen av Microsoft Game Studios for å bygge spillet sammen med Mistwalker. Men ifølge Wikipedia er også Blue Dragon et internt Mistwalker-prosjekt, hvilket bare er piss. Så da er jeg ikke helt sikker på hva jeg tror ... Det siste store prosjektet til Mistwalker, Cry On, er jo under utvikling i samarbeid med Cavia (som står bak en lang rekke ubrukeligheter som GitS: Stand Alone Complex og Beat Down: Fists of Vengeance, samt med enkelte middelmådigheter som Drag-On Dragoon) og valget av utviklingsstudio der tyder jo på en dømmekraft som hverken ligner grisen eller noe annet dyr på to eller fire bein. Jeg *vet* for all del ikke, men jeg tror det er noe tilsvarende lite troverdig som holder tømmene på Lost Odyssey også. Jeg er fristet til å tippe Arika, men de jobber jo mest med Capcom ... selv om det samme til dels gjelder Cavia.[/b]
Det er Feel Plus: http://translate.google.com/translate?u=ht...Flanguage_tools

Angående Zelda, så er ikke Zelda like populært i Japan som i resten av verden. Og spesielt i USA er det meget populært, så tallene er egentlig ikke så vanvittig overraskende med tanke på at det er mangler på Wii. Ellers har Twilight Princess totalt solgt nesten halvannen million nå, og det er nok mer enn nok til at Nintendo tjener penger, for å si det sånn.