Det har sannsynligvis solgt oppunder millionen i resten av verden allerede, og det er *før* den hardeste juleshoppinga og det største partiet med Wii-er har truffet markedet. Dessuten klarer Nintendo på et eller annet vis å bygge superspillene sine for en slikk og ingenting sammenlignet med de fleste andre utviklere. Det er sikkert fem ganger så mye innhold i Twilight Princess som i Gears of War, og jeg er villig til å vedde på at Gears of War kostet flere ganger så mye å lage.
Angående Lost Planet og Lost Odyssey, så tror jeg begge spillene kommer til å selge mer utenfor Japan uansett. Lost Planet later til å være en japansk tolkning av vestlige taktiske skytespill, så med mindre det skjer en dramatisk kulturell omveltning hos japanske gamere i løpet av de neste par månedene, tror jeg ikke Lost Planet kommer til å gjøre særlig mye ut av seg i Japan. Det kommer til å selge utrolig bra i forhold til brukerbasen til x360 (det er bare de hardeste hardcore gamerne som kjøpte Xbox og x360 i Japan, og de vil sannsynligvis sette pris på Lost Planet), men det kommer nok neppe til å tvinge folk til å kjøpe noen ny konsoll.
Mistwalker er svære saker, men jeg er ikke sikker på at Hironobu Sakaguchi har så mye pull all by himself; det er Tetsuya Nomura som har vært Final Fantasy-stjernen den siste tiden. Hvem er det forresten som produserer Lost Odyssey? Jeg er ikke kar om å huske det ... Artoon produserte Blue Dragon (en overraskende stor ære for et selskap som stort sett har vært outsourcing-studio og hvis tidligere track record først og fremst er Blinx-spillene til Xbox, iallfall her i vesten) og det er et eller annet småsuspekt japansk studio som står bak Lost Odyssey også.
Gnøh. Det er Mistwalker internt ifølge Wikipedia, i samarbeid med en codeshop ved navn Free Plus, spesifikt satt sammen av Microsoft Game Studios for å bygge spillet sammen med Mistwalker. Men ifølge Wikipedia er også Blue Dragon et internt Mistwalker-prosjekt, hvilket bare er piss. Så da er jeg ikke helt sikker på hva jeg tror ... Det siste store prosjektet til Mistwalker, Cry On, er jo under utvikling i samarbeid med Cavia (som står bak en lang rekke ubrukeligheter som GitS: Stand Alone Complex og Beat Down: Fists of Vengeance, samt med enkelte middelmådigheter som Drag-On Dragoon) og valget av utviklingsstudio der tyder jo på en dømmekraft som hverken ligner grisen eller noe annet dyr på to eller fire bein. Jeg *vet* for all del ikke, men jeg tror det er noe tilsvarende lite troverdig som holder tømmene på Lost Odyssey også. Jeg er fristet til å tippe Arika, men de jobber jo mest med Capcom ... selv om det samme til dels gjelder Cavia.
Vel, siden jeg ikke er kar om å finne ut hvem som faktisk lager det jævla spillet, er det kanskje mye å håpe på at den ansiktsløse massen i Japan gidder å bry seg om det. Lost Odyssey kommer sikkert til å selge masse til å begynne med, men jeg har fått inntrykk av at spillet er langt mer tradisjonelt enn selv konservative affærer som Final Fantasy X. Siden FFXII har forandret spillereglene for non-Dragon Quest-JRPG-er fullstendig, kan man risikere at spillet ikke skaper noen bølger utenfor den begrensede brukerbasen x360 allerede har bygget seg i Japan.
Jeg tror egentlig det mest sentrale for Microsoft er at flere som har sittet og vippet angående x360 her i vesten og vurdert PS3 istedet i påvente av JRPG-er har fått en god grunn til å gå for x360: eM-eNcHaNT ArmS, Blue Dragon, Lost Odyssey og Cry On er allerede mer JRPG goodness enn PS3 kommer til å se innen tidligst 2008.
Konklusjon: Jeg tror ikke at Mistwalker kan redde x360 i Japan. Jeg tror Japan er fornærmet over hele Xboxen, og kommer til å fortsette å være det. Var jeg ansvarlig i MS, ville jeg sørget for å få et kinesisk/koreansk MMO til x360 og satset tungt i begge territorier fortere enn svint. Om man klarer å bygge seg en fet brukerbase i Korea og Kina, trenger man ikke Japan. Både Korea og Kina er markeder i vekst, mens Japan har vært rimelig stagnert den siste tida og uansett ser ut til å gå for Nintendo denne generasjonen som følge av DS-ens overveldende popularitet. Bygg noen konkurranseorienterte RTS-er og et par tunge grinde-MMO-er til x360 og sats tungt på Xbox Live i Korea. Asia er mer enn bare Japan.
Ah, hvilket vidd og hvilken struktur. Jeg er for trøtt til å skrive noe sammenhengende ...