Castlevania: Dawn of Sorrow

Ja, jeg er sent ute. Men det er først nå jeg har fått spillt det. Låner det av en medsoldat, og stortrives. Har selv aldri spillt noe Castlevania før, og merker jeg liker det hele godt. Så, hvis dere vil, diskuter spillet her... om det er noe å si, hva dere syns om det og slikt. For uvitende: Spillet ble gitt ut på Nintendo DS i fjor høst.

Så, over til den egentlige grunnen til at jeg laget dette emnet, som inneholder spoilere (marker for å se):

Hva i alle dager.... dette er den mest overraskende slutten jeg har vært borti i noe spill, tror jeg. Noe så plutselig.... og for en kjedelig liten siste-boss. Trodde jeg hadde mye mer igjen enn dette, har aldri blitt så overrasket over å se rulleteksten noen gang. Merker også at det er store deler av slottet jeg ikke har fått besøkt... har dette spillet flere sluttsekvenser? Virker nesten som om utviklerene bare plutslig ikke... gadd mer.

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
Jeg ble like overrasket som deg, men svaret på spørsmålet du stiller er altså ja. Bare vær sikker på at du har utforska alt.

Du har ikke spilt noe Castlevania før, sier du? Håh! Da er det massevis av godbiter du bør handle inn.

Først og fremst bør du få tak i Symphony of the Night til PSX. Det er nok litt vanskelig å finne billig, men det er verdt en høy pris.

Til GBA vil jeg anbefale to av de tre spillene som har kommet der. Circle of the Moon og Aria of Sorrow. Det tredje heter Harmony of Dissonance og er ikke like bra som noen av de andre Castlevania-spillene jeg har spilt, men det var verdt hundringsen jeg gav for det. Dawn of Sorrow er forresten en direkte oppfølger til Aria of Sorrow.

I tillegg kommer jo også Portrait of Ruin iløpet av året. ^_^

SITAT(Klaymen @ 28.06.2006, 17.54) 11921
Hva i alle dager.... dette er den mest overraskende slutten jeg har vært borti i noe spill, tror jeg. Noe så plutselig.... og for en kjedelig liten siste-boss. Trodde jeg hadde mye mer igjen enn dette, har aldri blitt så overrasket over å se rulleteksten noen gang. Merker også at det er store deler av slottet jeg ikke har fått besøkt... har dette spillet flere sluttsekvenser? Virker nesten som om utviklerene bare plutslig ikke... gadd mer.
[/b]
Har du fått tatt Paranoia, en narraktig boss som gjemmer seg i speil? Har du evt. husket å bære talismanen du fikk av jenta på starten av spillet? Det er nemlig mer enn én slutt.

Dawn of Sorrow er nok det beste Castlevaniaspillet jeg har spilt. Symphony of the Night og Aria of Sorrow havner på en andre og tredjeplass. Og på fjerde kommer Castlevania III: Dracula's Curse.

Agahnim: Jeg husker jeg fant Castlevania: SotN på Spiderman som bruktspill. 250,- for det, faktisk. Sannelig et varp. :)

Når jeg tenker meg om. Spill alle som er til NES, og gjerne Super Castlevania IV. Spill kun Castlevania: Dracula X (eller hva enn det het) og Castlevania Bloodlines (til Megadrive) om du føler for å ha spilt alle. Dracula X er mer en slags sær remake av det aller første. De til PS2 skal jeg ikke uttale meg om, og spillene til N64 er igrunn ganske så meh.

D

Deleted member 91

Gjest
Ifølge omtrent alle anmeldelser noensinne er N64-utgavene betydelig mer ræva enn bare "meh", såvidt jeg har forstått.

Skal se om jeg kan bli med på Castlevania-magien snart jeg også, akkurat nå er det bare økonomien min som hindrer meg. Om noen her på forumet har gått lei har de derfor å melde seg til meg sporenstraks.

Dem som liker Castlevania-serien burde kjøpe Circle of the Moon. CotM er etter min mening det beste castlevania spillet. På andreplass kommer Dawn of Sorrow som imponerte meg veldig. La oss håpe at at portrait of Ruin blir like bra, om enn ikke bedre.

Bare bare sånn skyte inn at jeg er en stolt eier av Castlevania SOTN til PSX, som kanskje er det beste Castlevania-spillet som finnes.
Men enkelte kilder hevder at Dracula X: Rondo of Blood er det beste, men uheldigvis er det bare å oppdrive på japansk.

nylig kjøpte jeg meg en sexy svart DS Lite, og ett av de tre spillene jeg kjøpte i samme slengen var selvfølgelig Castlevania: Dawn of Sorrow.
Har til nå ikke så fryktelig mye å si, siden jeg for tiden sporadisk skifter mellom tre DS-spill, men førsteinntrykket lover veldig bra.
Spillet er i ganske lik stil og grafikk som SOTN, men selvfølgelig med en del forskjeller i selve gameplayet.

Kommer tilbake med mer når jeg får spilt litt lenger.

Grønn Zebra

modder fukker av verste sort
Begynte på spillet i dag faktisk. Har hatt det liggende en liten stund, men har ikke hatt muligheten til å spille det før jeg kjøpte meg en deilig svart DS Lite tidligere i dag. Spillet virker tøft så langt, kanskje en smule vanskelig for min del. Men det er sikkert lettere om man bruker potions. Har nemlig en idiotisk uvane med å ikke bruke potions selv om jeg har råd til det... Jeg er mer gnien i spill enn i virkeligheten. Er det noen som har nummeret ti Dr. Phil?

Grønn Zebra

modder fukker av verste sort
Han ville ikke hjelpe meg før jeg har tatt andre boss som jeg synes var helvetes vanskelig :( Bør jeg satse på å trene en del eller bare å suge mindre?

SITAT(Frenzy @ 28.06.2006, 23.54) 12007
(...)enkelte kilder hevder at Dracula X: Rondo of Blood er det beste, men uheldigvis er det bare å oppdrive på japansk.[/b]
Rondo of Blood har phet musikk og phet stemning, men gameplayet føles treigt og lite responsivt (akkurat som de fleste andre Castlevania-spillene før SotN). I tillegg bruker ikke spillet den frie levelstrukturen som som serien har vært så kjent for etter SotN. Levelstrukturen er en av grunnene til at jeg liker dagens Castlevania-spill såpass godt, så dette var et stort slag i trynet for min del.

Ooh, Sortulv... jeg skal teste å bruke den. Hadde et par andre greier som fristet litt mer å ha på seg nemlig... Ikke sett noe til noen Paranoia, heller, nei.

Vet ikke helt om jeg vil gå tilbake til de gamle spillene... virker så kjipt å ikke ha kartet umiddelbart tilgjengelig som på dette. Har faktisk Soundtracket til Symphony of the Night originalt da, for jeg skulle bestille noen andre cd-er fra japan, og hadde hørt at det spillet hadde et av tidenes beste spill-soundtrack. Så jeg har i allefall hørt musikken... Kommer nok til å i det minste skaffe neste spill i serien, for jeg likte dette utrolig godt, herlig spill-type. Første gang jeg spiller noe... 2d-plattform-action-rpg, om det kan kalles det.

Scary Paladin

Ukjent herremann
:ninja: Vil anbefale å utforske Demon Guest House litt mer. Du finner tre stolper der du kan leke med.

SITAT(Klaymen @ 29.06.2006, 20.07) 12133
Ooh, Sortulv... jeg skal teste å bruke den. Hadde et par andre greier som fristet litt mer å ha på seg nemlig... Ikke sett noe til noen Paranoia, heller, nei.

Vet ikke helt om jeg vil gå tilbake til de gamle spillene... virker så kjipt å ikke ha kartet umiddelbart tilgjengelig som på dette. Har faktisk Soundtracket til Symphony of the Night originalt da, for jeg skulle bestille noen andre cd-er fra japan, og hadde hørt at det spillet hadde et av tidenes beste spill-soundtrack. Så jeg har i allefall hørt musikken... Kommer nok til å i det minste skaffe neste spill i serien, for jeg likte dette utrolig godt, herlig spill-type. Første gang jeg spiller noe... 2d-plattform-action-rpg, om det kan kalles det.
[/b]
Samtlige spill før Symhpony of the Night har et helt annet gameplay enn det du har prøvd. Der er det veldig straight-forward hack'n'slash. De spillene som skiller seg ut der er vel Simon's Quest (Castlevania II) som kan sammenliknes noe med et slags kvasi-RPG-spill, og Castlevania III, hvor man har muligheten til å velge forskjellige veier å ta, som igjen fører til at du kan velge forskjellige medhjelpere (Sypha som er en magiker, Grant som er en spretten pirat, eller Alucard). Jeg anbefaler i allefall deg å spille de som er til NES, i det minste. Det er deilig hva de fikk ut av 2A03-chippen på den tiden.

Kjøpte dette spillet i forigårs. Eller, jeg bytta fra meg Tomb Raider legends og fikk åtti kroner til overs på EBgames sammen med dette spillet. Fin deal.

Jeg spilte aldri igjennom forgjeren (Aria of Sorrow) fordi jeg fant det aaalt for likt Circle of The Moon. Dessverre synes jeg også at dette spillet har for mange likhetstrekk med tidligere titler i serien. Spesielt leveldesignet. Enkelte rom ser ut som om de har blitt copy-paste'a fra tidligere spill, så like er de faktisk. Settingen er også knall lik. Vi har de vanlige gjengarne: klokketårn med roterende tannhjul, hager med gresk-ish arkitektur osv. Videre synes jeg grafikken er utrooolig skuffende. Sammenligner man spillet med Aria of Sorrow, vil man tro at mye av grafikken faktisk er hentet derifra. Bakgrunnen er også veldig lik de eldre spillene i serien. Når man har en såpass kraftig konsoll som DS, skulle man tro at man kunne forvente mer enn tre-fire forskjellige layers som bakgrunn. Man har også et par områder hvor bakgrunnen er 3d. Disse ser langt bedre ut enn de andre bakgrunnen, men er heller ikke nevneverdig vakrere enn de 3-dimensjonale bakgrunnene man fant hos forgjerne. Om utviklerne har resirkulert grafikk vet jeg ikke sikkert, men det er lett å se at de har tatt mange snarveier. Eksempelvis er animasjonene til Soma veldig begrensede. De har ikke giddet å lage individuelle høyre/venstre animasjoner etter hvilken vei han slår, slik at det ser ut som om han bytter hånd hver gang han snur seg. Dette er et simpelt triks som svært få bruker den dag i dag. Eksempelvis har de svært så like Metroidspillene inkludert individuelle animasjoner i flere generasjoner. Med minnet en DS-cart har i forhold til en GBA-cart, er det sikkert at det ikke er plassen det står på, snarere viljen.

Sammenligner man den generelle utviklingen på Castlevania og Metroidspilla, er det lett å se at Metroidspilla har utviklet seg mest. Områdene i hvert Metroidspill er alltid unikt, i motsetning til på Castlevania, hvor både setting og leveldesign er svææært likt fra spill til spill. Dette fører til at kjernegameplayet er svært likt. Ikke nødvendigvis en dårlig ting, da spillet tidvis er svært så fengende, men behovet for noe nytt kjenner jeg allikevel. Kikker man på våpenene i spillet, ser man også svært mange likhetstrekk. Alle har de vanlige attributtene, men nye navn. Har man spilt tidligere spill, vet man allerede hvordan de alle fungerer og hvor og når det er best å bruke de forskjellige. Det eneste som er nytt er angrepsmønsteret til fiendene, men tilogmed ikke der er det mye nytt å se.

Hva som derimot er nytt er muligheten til å bruke sjelene man samler til å skape nye våpen. På forhånd ble jeg veldig spent på denne ideen, men litt skuffet når jeg fant ut hvordan det faktisk fungerte. Jeg forventet å gi våpenene unike attributter som f.eks. å la et være ladet med ild/is og slikt. Men hva man faktisk kan gjøre er å skape nye våpen, med bittelitt høyere attributter. Ekstra skuffende er dette når man finner ut at man kan kjøpe eller finne omtrent alle disse (om ikke alle) i butikken eller rundt i spillet. Altså ikke noen unike våpen man lager.

Noe annet nytt er de forskjellige måtene man kan bruke touchskjermen på. Jeg vil konkludere dem alle med å si at de suger. Å plutselig måtte tegne opp et intrikat mønster på skjermen midt under en bosskamp er idiotisk. Oppfølgeren skal heldigvis boikotte slike funksjoner.

Men hei, spillet er unektelig morsomt. Selv om Metroidserien utvikler seg mye bedre, er det fremdeles mye morsomt å finne i dette spillet. Spesielt om man ikke har spilt de tre GBA-spillene i serien. Men uansett tror jeg de fleste vil finne grafikken litt vel svak. Ingen kan legge skjul på hvor likt det er GBA-spillene. Ekstra skuffende er det hele nå som New Super Mario Bros er ute. Altså et annet 2d-spill med mye bedre grafikk og bakgrunner som ser ut til å ha oppimot 8 forskjellige layers.
For hva jeg betalte for spillet, angrer jeg ikke, håper dog Portrait of Ruin byr på noe nytt.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Portrait of Ruin går faktisk så langt tilbake at det er en oppfølger til det 12 år gamle Castlevania: Bloodlines.

Du nevnte ikke musikken med et ord, men der er det ikke mye å klage på. Beste musikken siden SotN, synes nå jeg. Og du må virkelig fortelle meg hvor i spillet man kan få kjøpt Valmanvay og Claim Solas-sverdene.

Musikken er god ja. Synes ikke den er hyper-tøff, men et par av strofene har definitivt festet seg til hjernebarken. Vet ikke hvor man får kjøpt de sverda nei, men inntrykket mitt var at oppgraderingene stort sett gikk på bittelitt høyere ATK og slik, som altså skuffet meg bittelitt.

Annen magi er det man har souls for.