Combo Challenge

EagleJin

Bear Necessity
Ok.. Det var bare et spørsmål om tid når et slikt emne skulle dukke opp. Combos i fightespill spiller en vitig rolle når det gjelder å få maks skade ut av hver situasjon. "Make them fly, make them die" (litt brutalt, men dog...)

Hva ville Tekken vært uten juggles? Street Fighters supercombos uten aircombomuligheter? VF uten floaters? Hva med Guilty Gear og KoF uten dette? Høres kjedelig ut i mine ører. Combos krever presisjon og taktikk. Men combos kan ikke bli kjipe etter hvert, og derfor trenger vi nye innspill til villere combos som krever sykere og sykere timing.

Jeg mener combos er essensielt i f.eks. Tekken. Lær dem, studer dem, bruk dem, vinn med dem! Er stort sett combos jeg satser på for å vinne en kamp. En av mine svakheter i fightespill, ja, men om du er i lufta skal minimum en fjerdedel av livbaren din forsvinne, noe som vil si at det ikke skal mer til enn 3 juggles for å vinne :D

Poenget med emnet: Diskuter og foreslå combos! Stilfulle, kraftige og ellers bare effektive småtterier i div situasjoner. Vil ikke se noe som "sånne triks som man tar på folka i lufta er feigt" eller lignende. Spør gjerne om combos, hvor og når skal hvilke "launchere" brukes?

Jeg starter med å skrive opp noen av mine juggles som jeg bruker mest (noe hawk kan bekrefte...):

Tekken 4:
Heihachi:
ewgf, 1, tgf_otgf_stgf
ewgf, 1, 1, tgf_otgf_stgf
tgf:d:u:d/f+1
tgf:d:u+3,4
ewgf, cd+4,4, qcf+2
cd+4 (CH), ewgf, ewgf
FDFT, 3, ws+4, dewgf
ewgf, 1, 1, 1, 1,1,2
ewgf, 1,1, 1,1,2

Jin Kazama:
jfls, ewhf, ewhf (sjelden jeg klarer den, men den er niiiiiiiiiiiiiiice!!)
jfls, ewhf, 1, d+1 (det går faktisk...)
jfls, whf, 1, ewhf
jfls, b+3, 1, dewhf
1,2,3, ewhf
FDFT, 3, ws+4, ewfh (FDFT = Face Down, Feet Towards)
f+4 (CH), ssr, cd,iws+4(?), 1, ewhf
1,3,2,1, jfls, whf, 1, f+4 (bak motstander)

Kazuya:
ws+2, ewgf, d/f+2_ws+2, 3,1, d/f+1,f+2
ws+2, ewgf, 1, tgf,3
ws+2, 1, b+3,1,4,1, tgf,3 (HEAVY!!!)
ewgf, 1, 1, 1, 1,1,2
ewgf, 1, 1, 1, d/f+1,f+2
ewgf, ewgf, 1, ewgf (sjelden)
ewgf, dewgf, d+4_d/f+4,4 (nære vegg)
tgf, 1, tgf (nære vegg, men uten wall stun)

Steve Fox:
f+3_4,2, 1, 1+2,1,1,1,2
F+3,2 (CH), d/f+1,2, d/f+1+2
(d/f+1),2, 2,1+2, f,f+2
f+3_4,1. 1, d+1, ws+1,2

Virtua Fighter 4:EVO:
Akira:
d/f,d/f+p, 1, mc, mdblplm
d/f,d/f+p, 1, mc, d,1, dblplm
b,f+p, 1, mdblplm
K+G(1 frame release G), 1, b,f+p, mdblplm

(jeg liker dblplm...)

Goh:
b+p+k, p, p, mc
b+p+k, b,f+p, p, mc
bah.. Jeg fyrer av shoulder ram bare motstander er i lufta :p

Lau:
d/f+p+k, p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,p,k
d,d/f+p,p,p+k+g, p,p,p+k
...

Tekken Tag Tournament
Paul & Law (ha Law ute først):
f+2~1~5, 2,2, 1
Utrolig stilig tag-kombo, og får man den til, så gjør den ganske mye skade også (ca. 1/4 av livbaren, om jeg ikke husker feil).

Opprinnelig skrevet av Psycho Mantis@14.06.2004, 19.16
Tekken Tag Tournament
f+2~1~5, 2,2, 1
Utrolig stilig tag-kombo, og får man den til, så gjør den ganske mye skade også (ca. 1/4 av livbaren, om jeg ikke husker feil).
pliiiis, den der er ikke noe utfordring :tommelned:

Opprinnelig skrevet av Cinos+14.06.2004, 20.44-->
<!--QuoteBegin-Psycho Mantis
@14.06.2004, 19.16
Tekken Tag Tournament
f+2~1~5, 2,2, 1
pliiiis, den der er ikke noe utfordring :tommelned: [/b]
Nei, men den er stilig. ^_^

Trenger ikke være noen utfordring.

Tekken 4
Hwoarang

b+3:
3~4, 1,2,3,4
2,3,1, 3~4
3~4, 2,3,1, f,f+4 (ikke fått til så ofte, men blir hyper når jeg mekker den)

RFF:
f,4~4, f+3,b+3 (tror man må ha med b, ble litt usikker nå)
f,4~4, f+3,1, 1,2,3,4
f,4~4, f+3,1, 1,2,3, 1, f,f+4

Paul Phoenix
qcf+1, 1, 1, 1, qcf+2 (orginal combo, ikke sant?)
ws+2, 1, 1, 1, d+4,2:1+2 (mekker sjelden JF'en, men tøff er den)

Kazuya:

f+1+2, cd+4, df+1,f+2
ws+2, ewgf, b+3,1, wgf

Kommer med flere comboer senere.

He he, vel litt funky emne dette her, men her er ihvertfall mitt bidrag.

Tekken4 Yoshimitsu komboer:

d/f+2,b+1,(1),(1),1,b+1,1,b+1,f,f+4

d/f+2,b+1,(1),(1),1,b+1,1,f+3

u/f+3,1,b+1,1,d/f+3,1

d/f+2,1,b+1,d/f+3,f,F+1+4~f,f (suicide set-up på backrollers)

u/f+3,1,b+1,1,d/f+3,f,f+1+4,N,d+1+4,b+1 (harakiri-spin set-up på folk som liker bacroll til FC+d/b+1)

CH-combo: SS+4~3+4,N,3+4~b+1,1,1,1,1,F+3

Vel det var det jeg gadd å brife med her.. Yoshi rules!!

EagleJin

Bear Necessity
Ah!
maddon: Av en eller annen grunn ser comboene dine kjente ut... Følelsen av sverdet som skjærer gjennom skuldern sitter enda :p

Har spilt en del Kuma i det siste, og tror jeg har funnet noe som funker relativt greit i kamp:

combos:
f,f+2, u/f+4, f+1,1,1
ssl, f,f+2, u/f+1+2, f+1,1,1
f,f+2, jfsh
wall push, f+1,1,1, jfsh (jfsh er ikke garantert tror jeg, men er absolutt verdt et forsøk siden den gjør god skade)
f,f+2, b (snu seg), f,f, f+1,2

har ikke så mange effektive set ups, men er ganske kult når man får inn:
f+1,1 (guarded), hcb,f+1+2 (Cirkus Roll - kast)
Gjør en del skade også.

Har noen combos med Steve, som er greie og effektive? Manko på dem her :flau:

Legger til en Yoshimitsu combo jeg har fått til litt i det siste med forskjellige utfall..

ss+4,3+4, 3+4,b+1,(1),(1),1, 1+4

1+4 må ha tatt en teknikk fra motstanderen. Hvis noen vet hvor mange, og hvilke teknikker Yoshi kan ta, og bruke den comboen med, så si gjerne i fra :)

1+4 må ha tatt en teknikk fra motstanderen. Hvis noen vet hvor mange, og hvilke teknikker Yoshi kan ta, og bruke den comboen med, så si gjerne i fra :)
Les gjennom Yoshimitsu steal list på tekkenzaibatsu.com Yoshi har ca 800 triks han kan stjele og av de er det vel kanskje en fjerdedel som egner seg til juggle avsluttere.. :tommelopp:
Det beste er egentlig bare å holde øye med hvilke triks du stjeler så kan man selv se om movet er noe bra å avslutte komboer med. 1+2 til bryan f.eks er ikke bra til annet enn i mix-up'er mens mach-punchet er knall som en avslutter. Noen favoritter har jeg og da spesielt f+1+2 til Paul og d~d/f+1,2 til Julia.. Samt f~d,d/f+4,4,4,4,4 til heiachi, men den må man være nøye med taiminga med for å få inn hele i en juggle..

Såpass mange teknikker ja. Litt for få synes jeg :D
Får vel lese gjennom den saken.. Takk maddon :tommelopp:

En tøff Julia-combo i TTT (men sjelden den går inn vil jeg tro):

f+1+4, b+4, wc+1, wc,df+3,4
(wc=while crouching)

Før b+4 må man gå/løpe fram så man kommer nesten under motstanderen. Fått den til 1 eller 2 ganger, men så har jeg ikke spilt Julia så veldig mye heller..

For å gjøre floaters lengre i VF, så er det bare å starte en kort floater, på tre-fire slag rett ved en vegg. Så dunker motstanderen i veggen, så starter du en ny combo, og dermed kan man få fire-fem slag ekstra. ;)

SFEX3 combo med Ryu:

qcf+P, K (momentary combo, går til Tatsumaki Senpu Kyaku)X3, qcf, qcf+P, qcb, qcb+K, qcf, qcf+P

Den comboen blir altså:
Ha-dou ken, tatsumaki senpu kyaku x3 (ikke ta med sparket som knocket ned motstanderen), shinku ha-dou ken, shinuk tatsumaki, shinku ha-dou ken.
Ser ganske så tøft ut! :cool2:

EagleJin

Bear Necessity
:D

Kom til å utføre noen merkelige juggles i T4 i dag.. Merkelig nok så de ganske kule ut :D:

Jin:
jfls_ws+2, ws+4, ff+2
ssr, cd+4, cd~ws+4, cd~ws+4, cd~ws+4... (ikke garantert, men en kan holde på leeeeeeenge) (notasjon??)
jfls, u/f+4, 1, ewhf

Som sagt, noe rare juggles, men de funker stort sett greit. :)

Flekker opp noe småtteri med Ken, jeg:

u/f+lp,d+lp,lk,lk,lk,qcb+lk
qcf,qcf+lk,qcb+lk
u/f+lp,d+lp,lp,qcf+lp

:svette:

halla allesammen. Lenge siden sist. Vel jeg har kjørt hue mitt enda mere med T4 og da spesielt med Law og de derre DSS cancelsa hans i det siste og benytter sjansen til å brife litt med de her inne. Nilo, om du leser dette bør du teste de ut :tommelopp:

CH: d/f+4,3,ws+1,b+2,3,4,DSS,3 (75 i damage, hva mer kan man be om) :kul:

FC+1,3,1,(2),3,4,3,DSS,3

d/f+2 treffer fra siden og launcher ikke, men man har f,f+3 garantert. He he, den sitter liksom.

u/f+4,ws+1,b+2,3,4,DSS,3

DSS=~b~f,b~f i tilfelle noen lurte.

Opprinnelig skrevet av maddon@07.09.2004, 13.33
halla allesammen. Lenge siden sist. Vel jeg har kjørt hue mitt enda mere med T4 og da spesielt med Law og de derre DSS cancelsa hans i det siste og benytter sjansen til å brife litt med de her inne. Nilo, om du leser dette bør du teste de ut :tommelopp:

CH: d/f+4,3,ws+1,b+2,3,4,DSS,3 (75 i damage, hva mer kan man be om) :kul:

FC+1,3,1,(2),3,4,3,DSS,3

d/f+2 treffer fra siden og launcher ikke, men man har f,f+3 garantert. He he, den sitter liksom.

u/f+4,ws+1,b+2,3,4,DSS,3

DSS=~b~f,b~f i tilfelle noen lurte.
99322​

Heh :) Det er jo ikke akkurat noe nytt, begynte med dss ca 1 år siden, litt dumt at jeg ikke begynte med det før Nm. Men jo det er kule comboer det, men skal du virkelig push'e it to the limet, sjekk ut denna.

qcf+1,2 CH, b+2,3,4, b,f, b,f, 3 ¨
start med denne(f+1+2 CH) iWS+4, b+2,3,4, b,f, b,f, 3
f+2~1 iWS+4, 2,2,1

Ikke de mest avanserte tingene, men stilig i høy grad (TTT):

Hwoarang og Ling:
Hwoarang: f,df+4, 5 (til Ling)
Ling: d+1+2, uf+4, ws+2, 2,1, f,f+1+2,1+2

Hwoarang: (Mot Jacks og større folk)

f+4,rfs,d+3, d+3,4,2, f,f, 2, f,f+2,4,3

Her er noen heftige Bryan juggles! (t4)

ws+1,LP+LK+RK (Taunt 1),uf+4,1,f,f+2

df+3,SS,LP+LK+RK (Taunt 1)f+1+2,1,f,f+2

df+3,SS,LP+LK+RK (taynt 1)b+2,1,4

Law (t4)

f,f+3+4,1,2,3,d+2,3.

Setter opp to Hwoarang-saker til.

Set-up (i T3, TTT og T4 (tror jeg. TT og T4 hvertfall)):
CH4, f,f+4, df+2, 3,3,3,3

Combo (T4):
rff, f+4~4, f+3,3+4, 2, f,f, 2,4,3

Kan kanskje legge inn et slag ekstra der hvis man er rask nok. Men det er hvertfall en ganske genial show-off combo! ...som og gjør hele poenget med å spille mye kulere.. ;)