Contra 4 [DS]

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Atter en gang henter Capcom fram Contra-franchisen, og atter en gang låner de lisensen til et annet selskap (Wayforward Technologies). Men den store twisten denne gang er … at spillet faktisk er bra!

Contra 4 er en direkte oppfølger til Contra, Super C, og Contra 3: The Alien Wars, og Wayforward planlegger å gå tilbake til det ferdighet- og twitchbaserte gameplayet til de tre. Ikke et vondt ord om Contra: Hard Corps og Shattered Soldier, men de spilla var brutalt vanskelige, og baserte seg mest på å memorisere mønstrene til bosser. Tomm Hulett, som jobber i Konami og skriver på et annet forum jeg henger på, lover at det ikke vil være noe snowboarding i C4. :p

Denne gangen samarbeider Bill Rizer og Lance Bean (som de het i førstespillet i Japan) med Mad Dog og Scorpion (som Bill og Lance het i den amerikanske oversettelsen) for å overvinne Black Viper. Det er mulig det er noe tidsreising involvert her, siden Contra JP foregikk i det 27. århundret, mens i lokaliseringen foregikk det i nåtiden.

Spillet foregår på begge DS-skjermene, noe som gjør at Contra-bossene nå kan være to hele skjermer høye, og ikke bare én. Et nytt element er en grappling hook, som det virker mest brukes for å flytte seg kjapt fra nederste til øverste skjerm. Spillet vil ha «remixer» av gamle brett, dvs gjenkjennbare med nye elementer. Sjekk for eksempel ut hvordan det klassiske fortet på slutten av 1-1 plutselig vokser seg dobbelt så stort når du har skadet det. Og Waterfall-brettet blir veldig annerledes når man kan bruke grappling hook.

Jeg er også veldig spent på musikken. Det vil være nye arrangementer av de klassiske låtene, og mannen som har fått oppdraget er Jake Kaufman, bedre kjent i remix-kretser som virt.

Contra 4 skal visst også støtte fire spillere samtidig over wi-fi. En undertittel til spillet vil sannsynligvis dukke opp etterhvert. Jeg håper på «Contra 4: Bitches!» eller «Contra 4: The Win».

Flere bilder her: 1UP Image Gallery

Filmer som viser gameplay: Også hos 1UP

Nei, jeg vet ikke om det kommer til bli gitt ut som Probotector i Europa.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg håper at de lager en intro tilsvarende den til , iallfall. :v:

Såvidt jeg har fått med meg, har de trukket tilbake uttalelsen om at fire spillere kan spille samtidig. To er det nye tallet. Mulig jeg tar feil dog.

Kilik

Lokal moderator
Virker lovende, men jeg liker ikke trackrecorden til Wayforward Technologies: Ping Pals, SpongeBob SquarePants: Creature from the Krusty Krab, Duck Amuck...

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Så... Contar 4 er noe nytt. Hva er da Contra: Shattered Soldier? Conra 3,5?

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg trodde alltid at Contra: Hard Corps var nr 4 selv. Hvis man slår opp på Wikipedia ser du at Hard Corps foregår fem år etter Alien Wars, i 2641, mens Shattered Soldier foregår i 2647. Contra 4 skal visst foregå i 2638, men som jeg skrev tidligere er det ganske shady hvordan Wayforward bruker både Bill og Lance (fra Contra 1, AD 2638) og Mad Dog og Scorpion (AD 1988).

Contra Force, Contra: Legacy of War, og C: The Contra Adventure har blitt retconnet ut av kontinuiteten. Heldigvis.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Utrolig nok så var det Hard Corps jeg egentlig mente :$

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
av Contra: Shattered Soldier. No deaths, S-rank på hvert brett.

Hadde spillet selv, men var nødt til å bruke Action Replay for å komme meg noen vei. Og man mister jo prosenter hver gang man dør også. Uansett, det eneste du får for å klare spillet 100 % er .

Det så fryktelig kult ut... Som Contra 3 (bare uten de irriterende topdown-levlene), som da er det eneste jeg har spillt i serien, men aldri klart (satt en hel natt med en kamerat, kun kommet til en ørken-level).

Plagsomt intervju... "you know".

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
To nyheter, som kanskje er relaterte:

1:SITAT
Poisonmushroom.net: Contra 4's significance is only greatened by the fact that it is, in essence, the 20th anniversary Contra game. Do you know if there are any further plans to celebrate this momentous occasion? Perhaps any sort of bonuses included in the game?

Tomm Hulett: Simon, did YOU know it was Contra’s 20th Anniversary?

Simon Lai: What now? Does this have anything to do with that "code" everyone keeps asking us about?[/b]
2: Hulett har bekreftet at Contra og Super C vil følge med Contra 4, men vil ikke si noe om hvordan man låser dem opp ennå.

PS:
Opprinnelig skrevet av Tomm
I don't want your money. I just want amazing preorder numbers.

Kul musikk! Men video-tabben står det bare "coming soon" på.... Jaja. Regner med dette skal skaffes på release. Få spill nå til dags som klarer å gjøre det contra gjorde, på samme kule måte.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Yay! Liker den visuelle stilen veldig godt. Så får man bare håpe at det er like kult som Contra 3/Super Probotector, da.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay, som den sjarlatanen jeg er måtte jeg så klart sjekke ut Contra 4 da det dukka opp på visse mørke hjørner av Internett i går, og den foreløpige konklusjonen er at dette må kjøpes hvis man er fan av skytespill. Fra første sekund er dette klassisk Contra, og hele tiden får man gameplay- og grafikkmessige referanser til de gamle spillene. Mange av bossene jeg har tatt så langt begynner med å lure deg til å tro at det er samme boss som i et eldre spill, før noe faenskap plutselig skjer og du blir helt tatt på senga og innser at her er det gode folk som står bak. Skulle kommet med noen eksempler, men alt sånt blir spoilere som ødelegger opplevelsen når du spiller selv, så jeg nøyer meg med å si at dette her kommer du til å like.

Når det gjelder vanskelighetsgrad, så er dette - overraskelse - vanskelig som bare faen. Forskjellen fra de første arkadeversjonene av Contra er at spillet alltid er rettferdig. Billige dødsfall har det iallfall så langt vært null av - dette er med andre ord ikke Alien Hominid - men du må følge med på begge skjermer hele tiden eller ta konsekvensene (det eneste er at man til enhver tid ikke kan se hva som foregår mellom skjermene, så på de vertikale banene må du være klar over hva som befinner seg der). Det anbefales at du starter på Easy, for å lære deg banene og bossene, samt å bli vant med kontrollsystemet (som fungerer grisebra: X skyter ut en harpunkrok som kan festes på rekkverk, L bytter mellom de to våpenbankene du har (den våpenbanken du ikke bruker beholdes når du dør), og R lar deg skyte fritt i alle retninger uten å bevege deg) og lære noen gode taktikker på de forskjellige brettene. Så langt har ingenting vært under meget bra på designfronten, og selv om det ikke er noen tidsfrist på brettene, drives du videre av soldatene som dukker opp igjen så lenge du ikke går forbi spawn-punktene deres. Dette er også en jubileumsutgave, så du får med et lite museum som er opplåst fra starten; her finner du en kort omtale av alle spillene i Contra-serien (som også er en god kilde til hvilke som er og ikke er kanon), komplett med boks- og skjermbilder. I tillegg kan du velge hvilken soldat du vil spille med (virkningen er kun kosmetisk, iallfall på de jeg har spilt med), hvorav fire er opplåst fra start; antageligvis får du flere ting både i museet og i spilleroversikten etterhvert. Og ja, musikken er helt konge. Det virker som om godeste herr Kaufman har fått oppfylt en liten drøm ved å lage musikken til Contra 4, kan du si. Og: Grafikken er fantastisk. Detaljert 2D-grafikk med animerte bakgrunner, og noen 3D-sekvenser som blander sprites og polygons med stort hell; alt er krystallklart og oversiktlig hele tida.

tl;dr: Kjøp det. Du vil ikke angre, med mindre du er en sånn en som ikke liker god, gammeldags run'n'gun. ^_^

Det er vel ikke gitt ut i Europa enda? Har fått vanvittig kick på Contra om dagen..Spilte det aldri som barn, men takket være Xbox Arcade har jeg fått ta del i den jævlig frustrasjonen som kommer med. Skal uansett anskaffes!

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Look no further

Knapt 200 kroner (du slipper moms derfra uansett) og du har det sikkert i postkassen før jul :)

Knallspill? Ja.