Atter en gang henter Capcom fram Contra-franchisen, og atter en gang låner de lisensen til et annet selskap (Wayforward Technologies). Men den store twisten denne gang er … at spillet faktisk er bra!
Contra 4 er en direkte oppfølger til Contra, Super C, og Contra 3: The Alien Wars, og Wayforward planlegger å gå tilbake til det ferdighet- og twitchbaserte gameplayet til de tre. Ikke et vondt ord om Contra: Hard Corps og Shattered Soldier, men de spilla var brutalt vanskelige, og baserte seg mest på å memorisere mønstrene til bosser. Tomm Hulett, som jobber i Konami og skriver på et annet forum jeg henger på, lover at det ikke vil være noe snowboarding i C4.
Denne gangen samarbeider Bill Rizer og Lance Bean (som de het i førstespillet i Japan) med Mad Dog og Scorpion (som Bill og Lance het i den amerikanske oversettelsen) for å overvinne Black Viper. Det er mulig det er noe tidsreising involvert her, siden Contra JP foregikk i det 27. århundret, mens i lokaliseringen foregikk det i nåtiden.
Spillet foregår på begge DS-skjermene, noe som gjør at Contra-bossene nå kan være to hele skjermer høye, og ikke bare én. Et nytt element er en grappling hook, som det virker mest brukes for å flytte seg kjapt fra nederste til øverste skjerm. Spillet vil ha «remixer» av gamle brett, dvs gjenkjennbare med nye elementer. Sjekk for eksempel ut hvordan det klassiske fortet på slutten av 1-1 plutselig vokser seg dobbelt så stort når du har skadet det. Og Waterfall-brettet blir veldig annerledes når man kan bruke grappling hook.
Jeg er også veldig spent på musikken. Det vil være nye arrangementer av de klassiske låtene, og mannen som har fått oppdraget er Jake Kaufman, bedre kjent i remix-kretser som virt.
Contra 4 skal visst også støtte fire spillere samtidig over wi-fi. En undertittel til spillet vil sannsynligvis dukke opp etterhvert. Jeg håper på «Contra 4: Bitches!» eller «Contra 4: The Win».
Flere bilder her: 1UP Image Gallery
Filmer som viser gameplay: Også hos 1UP
Nei, jeg vet ikke om det kommer til bli gitt ut som Probotector i Europa.
Contra 4 er en direkte oppfølger til Contra, Super C, og Contra 3: The Alien Wars, og Wayforward planlegger å gå tilbake til det ferdighet- og twitchbaserte gameplayet til de tre. Ikke et vondt ord om Contra: Hard Corps og Shattered Soldier, men de spilla var brutalt vanskelige, og baserte seg mest på å memorisere mønstrene til bosser. Tomm Hulett, som jobber i Konami og skriver på et annet forum jeg henger på, lover at det ikke vil være noe snowboarding i C4.

Denne gangen samarbeider Bill Rizer og Lance Bean (som de het i førstespillet i Japan) med Mad Dog og Scorpion (som Bill og Lance het i den amerikanske oversettelsen) for å overvinne Black Viper. Det er mulig det er noe tidsreising involvert her, siden Contra JP foregikk i det 27. århundret, mens i lokaliseringen foregikk det i nåtiden.
Spillet foregår på begge DS-skjermene, noe som gjør at Contra-bossene nå kan være to hele skjermer høye, og ikke bare én. Et nytt element er en grappling hook, som det virker mest brukes for å flytte seg kjapt fra nederste til øverste skjerm. Spillet vil ha «remixer» av gamle brett, dvs gjenkjennbare med nye elementer. Sjekk for eksempel ut hvordan det klassiske fortet på slutten av 1-1 plutselig vokser seg dobbelt så stort når du har skadet det. Og Waterfall-brettet blir veldig annerledes når man kan bruke grappling hook.
Jeg er også veldig spent på musikken. Det vil være nye arrangementer av de klassiske låtene, og mannen som har fått oppdraget er Jake Kaufman, bedre kjent i remix-kretser som virt.
Contra 4 skal visst også støtte fire spillere samtidig over wi-fi. En undertittel til spillet vil sannsynligvis dukke opp etterhvert. Jeg håper på «Contra 4: Bitches!» eller «Contra 4: The Win».


Flere bilder her: 1UP Image Gallery
Filmer som viser gameplay: Også hos 1UP
Nei, jeg vet ikke om det kommer til bli gitt ut som Probotector i Europa.