Crackdown: Civilian casulties are unavoidable

D

Deleted member 91

Gjest
SITAT(Ally @ 25.02.07, 00.18) 53744
Gamereactor er jo et bra blad da.
man skal ikke klage over det man får gratis ^_^
[/b]
Hehe, håper for din skyld du tuller. :) Co-op er forresten akkurat som i demoen, bare at folk fra vennelista di og slikt kan joine deg nårsomhelst, uten at du trenger å sette opp en server og vente i en lobby. Kongespill forøvrig, har fire stjerner i agility og strength, tre i explosives, to i firearms og kun én stjerne i driving. Snop.

Jeg ser deilig potensiale i co-op-delen av spillet, men da jeg og NinjaSverre spilte, lagget det nok til at jeg bare satt og irriterte meg over det. :(

Kanskje det bare er meg?

SITAT(Sulky @ 25.02.07, 00.27) 53745
Hvis du leser, i hvertfall mitt innlegg, ¨så ser du hav jeg klager over. GR skriver mye piss. Det er ei grei blekke med fine intervjuer og små nyhetssaker. Det er omtalenen, som i og for seg er hovedinnholdet i bladet, som ikke er spesielt bra. De bruker altfor mye plass på å skrive lite info om selve spillet.

Til topic:

Jeg har spilt ganske mye crackdown siden i går. Har vel rundt 200 grønne orbs og rundt 80 blå orbs. Ligger også på nivå 3 ferdighetene, men sliter litt med bilkjøringa. Jeg har enda ikke gått bort den første øye, på tross av at jeg har brukt rundt 10 timer der allered da jeg spilte demoen. Spillet er helt klart et av de mest underholdende spillene på lang tid og har en høy gjennspillingsverdi. Det er godt med et friskt pust i sandkassesjangeren. GTA vil aldri bli det samme etter å ha hoppet fra hus til hus i Crackdown.

Skulle gjerne gitt Halo 3 betaen til noe siden jeg ikke får muligheten til å bruke den. Det hadde vært kult, som gamer.no skrev, med en Crackdown 2 beta i Halo 3. ;)
[/b]
Helt enig med det jeg satt i fet skrift. To ting her. GR likte ikke Crackdown i begynnelsen, som meg, men etter hvert.. :p
Og hvorfor ikke bare sende Crackdown-CDen din til en kompis som vil spille betaen og har muligheten til det?

Nicholas: Hvorfor håper du for Ally's del at han tuller? Må da være lov å like noe du ikke liker, eller hva? Er helt enig med Ally jeg, håper ikke at han tuller jeg. :)

Aga: Frameraten faller til tider ganske hardt for meg når jeg spiller co-op, og litt lagg er det i blant, men hvis det har vært så mye at du måtte irritere deg over det.. ikke last ned shit mens du spiller, fortell det til Sverre. :p

D

Deleted member 91

Gjest
SITAT(Revan @ 25.02.07, 02.26) 53769
Nicholas: Hvorfor håper du for Ally's del at han tuller? Må da være lov å like noe du ikke liker, eller hva? Er helt enig med Ally jeg, håper ikke at han tuller jeg. :)
[/b]
Jeg siktet hovedsakelig til hans uttalelse om at ting som er gratis ikke kan kritiseres, noe som er så sinnsykt bak mål at selv *jeg* regner med at du forstår hvorfor.

Agahnim: Jeg har kun opplevd lag/framerate-problemer når partneren min dør over co-op, ellers har det gått rimelig knirkefritt i denne enden.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Samme her; det kom noen rykk av og til da Nicholas og jeg spilte sammen i går, men det var ikke stort å bry seg om.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skal vi se, da føler jeg at jeg har spilt nok Knekkned til å komme med en slags omtale. *Kremt*

Det tok meg en god stund før jeg skjønte hvorfor jeg likte Crackdown så godt. Til å begynne med føles byen du herjer rundt i veldig død; det finnes ingen ting av det - ja, riktig - Rockstar gjør for å levendegjøre byene sine her. Man har ingen radiostasjoner (bare rikholdige CD-spillere i alle bilene), man har ingen figurer som gjør noe som helst i hele byen bortsett fra deg, og siden Pacific City er en oppfunnet scifi-by, finnes det heller ingen paralleller til virkelige steder. Tror jeg; jeg er ikke så veldig bereist. I det hele tatt tar det en god stund med masse løping, hopping og skyting før du innser det: Det som gjør byen levende, er at den ikke trenger annet vissvass å støtte seg på. Siden du utforsker byen til fots, lærer du deg å kjenne hver enkelt bygning og installasjon. Ingen av dem er helt identiske (okay, med et par hederlige unntak som tanker og antenner), og sånn sett lærer du deg hvor det går an å ta seg fram på den måten du ønsker, og hvordan. Dette er med på å understreke det som igrunn sies eksplisitt i reklamen og bakpå esken: Dette er en lekeplass. Den lille strukturen som finnes (gjengene du må nedkjempe) inngår etter hvert som en naturlig del av dette, ved at det er dine handlinger og dine evner som teller når det gjelder å likvidere dem, ikke hvor god du er til å følge skiltene utviklerne setter opp (som i GTA). Der hvor GTA fungerer på tross av sine individuelle komponenter (får jeg høre; hvor mange synes det er stas å gjøre oppdrag i GTA-spillene?), blir Crackdown først knallmoro når du mestrer alle mekanikkene. Det velfungerende skill-systemet; våpenspillet som riktignok er langt fra perfekt, men som fungerer milevis bedre enn i GTA; akrobatikken som er tilfredsstillende i seg selv, og dobbelt tilfredsstillende når du bruker den til å overvinne fiendene; kjøringa som ikke står tilbake for noen andre sandkasse-spill jeg har spilt; og alle de små detaljene, utfyller hverandre glimrende. Eksempelvis merker jeg faktisk et snev av høydeskrekk når jeg klatrer riktig høyt i Pacific City, og jeg kjenner faktisk et ekte sug i magen når jeg hopper ned fra store høyder. Følelsen av at Pacific City er et ekte sted springer ut fra byen selv, ikke fra staffasje.

Så er vi kommet fram til det som mangler: Historien. Det høres banalt ut, men jeg klarer ikke å gi slipp på følelsen av at Real Time Worlds har gitt en stor mulighet på båten når de ikke spinner videre på settingen de har skapt. Jeg sier ikke at utviklerne er helt tapt bak en vogn, noe sluttfilmen i aller høyeste grad viser (jeg skal ikke spoile, men la meg si det slik at noen fornemmelser jeg fikk tidlig i spillet ikke ble gjort til skamme); likevel sitter man igjen og tenker "var det alt?" når alle oppdrag er unnagjort. Dette til tross for at det slett ikke var alt; med mindre man tok seg ekstremt god tid under gjennomspilling av oppdragene, er det fortsatt hemmeligheter å finne (som fungerer som belønning for utforskning og mestring), kappløp å vinne (som også fungerer som belønning) og prestasjonspoeng å kapre; disse spesielt fungerer som pådrivere for å utforske, og for å lære deg noen av finessene i spillet.

Konklusjonen må bli at selv om Real Time Worlds har fokusert på andre ting enn Rockstar, så har sistnevnte veldig mye å lære av Crackdown. Når en annen utvikler helt tydelig har skjønt denne måten å lage et spill på så mye bedre enn de som definerte den, er det all grunn til å øke forventningene til GTA4. Hadde vi fått en verden som maktet å engasjere med historier og ikke bare opplevelser, kunne vi hatt med en bauta å gjøre; slik er det ikke, og derfor får Crackdown sitt behørige klapp på skulderen og anerkjennende nikk, men også et puff i ryggen med karakteren 7/10.

Edit: Jeg har hørt rykter om at utviklerne har massevis av nedlastbart innhold under oppseiling, noe som høres ekstremt lovende ut. Men nå er det slik at ting som ikke eksisterer ennå ikke kan omtales, og dermed blir ikke karakteren noe høyere.

Scary Paladin

Ukjent herremann
Jeg vil benytte muligheten til å klage på:

- Slutten:
Nå kjøpte ikke jeg dette spillet med store forventingier til en bra og dyp historie, men fy faen, de kunne ha ordna noe bedre enn det der. :argh:

- Race, orbs, whatever:
Av en eller annen grunn klarte jeg å fullføre alle rooftop races, så etter å glane på achivement popupen noen sekunder lurte jeg på hva jeg fikk for slitet. Etter å ikke se noen forandringer sjekket jeg gamefaqs og til min store glede fikk jeg *gasp* ingenting! Hvis du ser bort fra skillorbs og achivements får man ingenting for å fullføre "orb samlinga" og races. Hadde ikke vært mye slit å fikse et våpen eller en bil, men den gang ei. :argh:

Forøvrig er det andre som forventet og kan si meg enig i det meste av det Yeti nevnte. Fikk også litt høydefølelse på toppen av tårnet og hoppinga fra tak til tak mens man sprenger alt som rører seg er virkelig givende. GTA blir aldri det samme igjen!

Novastrum

Feminist-elitist
SITAT(Revan @ 24.02.07, 23.10) 53735
Crackdown er fett som faen, men til tider litt frustrerende. Tar jævlig lang tid å levle kreftene, men det visste jeg jo.
[/b]
Å ja? XD

SITAT(Revan @ 12.02.07, 18.12) 51826
Jepp, thats right, nå er det ikke bare til å skaffe fire stjerner på fem minutter som jeg har forstått det, men det kan da vel ikke ta så frytkelig mye lengre tid..?
[/b]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Scary Paladin @ 27.02.07, 00.51) 54134
Av en eller annen grunn klarte jeg å fullføre alle rooftop races, så etter å glane på achivement popupen noen sekunder lurte jeg på hva jeg fikk for slitet. Etter å ikke se noen forandringer sjekket jeg gamefaqs og til min store glede fikk jeg *gasp* ingenting! Hvis du ser bort fra skillorbs og achivements får man ingenting for å fullføre "orb samlinga" og races. Hadde ikke vært mye slit å fikse et våpen eller en bil, men den gang ei. :argh:[/b]
Vet du, det der er jeg uenig i. Noe av det verste jeg vet, er spill som er så gjerrige at de ikke deler ut de beste våpnene/det beste utstyret før du har fullført en eller annen obtus side-quest som bare kan fullføres når du er max bola. Hva faen skal jeg med det beste våpenet når jeg allerede har drept sistebossen, hmm? ;)

Men klart, hadde jo vært stilig med en liten påskjønnelse; men du fikk i det minste et achievement, da. :)

Scary Paladin

Ukjent herremann
Forstår hva du mener, men fortsatt... når man faktisk gidder å ta seg bryet med å samle f.eks 500 agility og/eller 300 hidden orbs mener nå jeg at man bør få noe for det. Nå må det ikke være det beste utstyret man låser opp heller da. Kunne fått en liten bar til superduperultrasprint (som lades opp igjen), en hoovercraft, gassgranat, AI til de stakkars folka i byen... :rulleøyne:
Med andre ord: småting som hadde piffa opp spillinga selv etter man er hulken.

Og ja, jeg må samle alt. Det er noe med spillet som gjør det. Må... finne... kulene... :gal:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spillet heter iallfall Riot Act i Japan, så det er slett ikke usannsynlig, nei.

Ser forøvrig ikke helt problemet; tror generisk anime-skvip selger bedre der borte enn svære negre i kamprustning. :p

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kisen min i spillet er nå en diger muskelneger med løvemanke av rastafletter og durabelige kinnskjegg. Slår ikke det.

Jess!

Etter normal spilling (2 timer pr. dag) så har jeg begynt å få fart på ferdighetene. Jeg har ikke tatt så mange storsjefer enda, men jeg har samlet jævlig mange orbs og starts-områder. Akkurat nå har jeg:

4 i bil
4 i atletisk
4 i styrke
3 i eksplosiver (88)
3 i våpen (05)

Jeg synes spillet er helt konge, og jeg kommer garantert til å spille gjennom det flere ganger! Det eneste som irriterer meg litt er hvor sakte våpen ferdighetene stiger. Våpene er rett og slett kjedelige!

NÅ skal det sies at det kommer nedlastbart materialle. Kanskje vi ser motorsykler og fly? :elsk:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tro meg, våpenprogresjonen er nøye innstilt. Hadde det gått noe fortere, ville man fått fire stjerner rimelig tidlig. :)

Sånn ellers, en ting jeg tenkte litt over. Nå er det jo slik at man kan spille som neger i Crackdown (de kuleste folka er svarte, iallfall i mine øyne), og siden kisen min i spillet er svart, reagerte jeg litt da jeg skulle denge noen Shai-Gen-folk og den ene slang ut følgende: "Does your owner know you're here?"

Nå er ikke jeg spesielt var på rasisme (siden jeg er blekansikt selv), men det der er faktisk det klareste eksempelet på rasisme i et spill jeg har vært borti. Så: Jeg lurer litt på hva folk synes om dette. Jeg prøver å se for meg at en som selv er svart spiller Crackdown, og får slengt etter seg en kommentar om at han hører hjemme i lenker ute på bomullsåkeren. Noen tanker om dette?

Hva jeg mener: Greit nok at det var en skurk som sa det, og at det mest sannsynlig er tenkt at kriminelle ikke tar fem flate øre for å fornærme motstanderne sine, men likevel er det utviklerne som med vitende og vilje har lagt opp til at spilleren kan bli kalt slave i løpet av spillet. Jeg synes ikke det hører hjemme noe sted.

Jante

privileged CIS shitlord
Så du mener at alle skal være venner og løpe rundt i gresset, hånd i hånd? Har du ikke sett noen filmer med rasister i, kanskje? Er en del av verden, enten man liker det eller ikke. Det finnes folk som er sånn, og da bør det kunne reflekteres av en bad guy i et spill.

D

Deleted member 91

Gjest
Øhm. Iogmed at negerlooken kun er et av mange skins (der ingen av dem har noe å si på hvordan resten av spillet oppfører seg, så vidt jeg vet), hadde mest sannsynlig skurken sagt det samme til deg selv om du spilte som en hvit kis. For meg virker det mer som de mobber deg for å være The Agencys læppdågg, og for å kun være et verktøy utviklet for å bekjempe kriminalitet. Det er ihvertfall min tolkning av det.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Jante @ 28.02.07, 00.34) 54286
Så du mener at alle skal være venner og løpe rundt i gresset, hånd i hånd? Har du ikke sett noen filmer med rasister i, kanskje?[/b]
Fett at du leste innlegget mitt da, kjakan. Reagerte på at spilleren blir kalt svarting av de som har laget det.

Nicholas: Joa, jeg ser den koblinga der. Synes bare det var en mystisk referanse i så fall. Hvis det er meninga, og jeg tolka det feil, spørs det nok om ikke mange andre også kan ta det ille opp.

D

Deleted member 91

Gjest
Sant, spørs om det ikke var en litt uheldig frase å ha med uansett. Later ihvertfall ikke til at PEGI-ratinga ble påvirka (inget rasisme-symbol bakpå coveret), så vi får bare håpe for Alle Verdens Negere at det ikke skjer med noen andre.