[PS4] Døden strandet

Jæveltango

Pepperoni Playboy
Kanskje like greit med en egen tråd for Death Stranding, selv om det er evigheter til vi faktisk spiller det.

Ellers da, her er Mads Mikkelsen sine fem ører:

Leste i dag tidlig at Mark Cerny har tatt med Kojima på signingsferd rundt i Sony-land, og har gitt han fullt innsyn i alle studioene deres (Guerilla, Santa Monica, Naughty Dog osv.) sin teknologi, slik at han får håndplukke det han trenger av redskaper. Han brukte åresvis på utvikle Fox Engine, men den har han nå mistet helt tilgangen til, mvh. Konami.

Valget falt til slutt på Decima Engine, som er utviklet av Guerilla Games, og skal brukes i kommende Horizon: Zero Dawn. Det er da en tungt videreutviklet versjon av motoren som drev Killzone-spillene. Jeg lurer på om den skal videre dilles med til Death Stranding.

Sist redigert:

demake

Seksuelt godteri
Er vi noe klokere etter 4 trailere? Jeg veit ikke hvilket dop Kojima har eksperimentert med de siste åra, men jeg vil ha det. Eller kanskje ikke. Alt vi har sett så langt er en bad trip av de skjeldne, men det er en bad trip jeg vil vite mer om.

Det ser unektelig fantastisk ut. Spørsmålet er om det er gøy å spille, eller om det er samma Kojima-tralten med timelange cutscenes avbrutt av noen få minutter med gameplay.

Ryktene går om at vi får vite mer i løpet av VGA. Så vi får hva simn.

Tipper det blir kortfattet, lite inntrengende historiefortelling igjen alla MGS5 siden Kojima flere ganger etter MGS4 har sagt cutscenes er utdatert.

Det spillmekaniske tror jeg vil bygge videre på MGS5 med ekstremt åpent og dynamisk "emergent gameplay"-basert action i tillegg til basebygging- og survivalgreier, ut ifra hvordan han snakker om det. Altså et slags mørkere, tregere, voksnere Breath of the Wild.

Tror også det ikke blir så Lynch-aktig som det ser ut som. Helt siden Snatcher og Policenauts har han i bunn og grunn laget "hard sci-fi" i betydningen at han dveler voldsomt ved tekniske detaljer. Alt har sikkert en vill Rube Goldberg-forklaring.

kkjiji.jpg

Er litt bekymret da fordi det er Kojimas første spill utenfor Konami og hans første spill som ikke er Metal Gear på lenge. Mye som kan gå galt, tenker jeg. For eksempel at det blir for beskjedent og innadvendt, når han har så mye frihet, eller at ingen stopper ham fra å gjøre noe altfor crazy. Vi snakker om en fyr som apparently fikk spilt inn 40 tittelsanger til full pris før han fant en han var fornøyd med. Så George Lucas til de hundre.

Har ikke lest så mye om gameplayet, men e3-traileren fikk det til å virke som en postbud-simulator med horror-segmenter strødd litt innimellom, noe jeg vil prøve. Har små forhåpninger om at det ikke er våpen eller combat i spillet, for det hadde vært artig å se ett AAA-spill prøve noe drastisk annerledes for en gangs skyld. Ble også ganske grepet av stemningen i de første snuttene vi så og tenkte en stund at Kojima kanskje hadde klart å fornye stilen sin og gått for en litt mer konsistent atmosfære denne gangen, men så slapp de denne videoen:

Så ja, nå forventer jeg noe litt mer i tråd med hans tidligere output. Spille det skal jeg jo uansett, da. Jeg liker spillene hans både når de er bra og når de er mæljeknull, for noe unikt er de alltid.

Topp