Dark Messiah of Might and Magic

Lodin

Der Waaaah
#41
Siste nytt: SITAT
We're currently fixing a lot of the stuttering that happens with Dark Messiah on some hardware: We're modifying the way we're accessing some of the audio and precache files. A patch will soon be released for both the Retail and the Steam version. It fixes a lot of issues, including a few scripting bugs and some performance [issues]. We are really sorry for the problems some of you have had with the game, and be sure we're fixing them all.[/b]
LINKH
Får vente å se om den faktisk ordner opp litt.
 

SHDR

Gullmedlem
#42
Da var det installert og testa. Førsteinntrykk: Det er skrekkelig skrevet, med det mest skinkete stemmeskuespillet jeg har hørt siden sist jeg spilte et PC-spill. Grafikken er teknisk avansert, med massevis av shadere og artige lystricks og blablabla, men det er ekstremt kjedelig, grått og firkantet i den første grotta. Tutorialen shower off fysikken, og gir meg samtidig grunn til å frykte at det ikke kommer til å bli særlig mye rom for kreativitet her i gården. "Kick the carefully signposted plank to break the bridge", "pick up the crates and throw them away" (eller som tutorial-kølla presterer å si: "Physical objects will the least of your problems. Here's your chance to conquer them!". Fort! Ring Nobelkommiteen!)

Interfacet skriker Deus Ex, hvilket levner meg håp om at det kan bli litt involverende til slutt. Nærkamp-mekanikken føles littegrann løs, men det er nok helst fordi jeg suger. Jeg ser hva som foregår, men jeg har ikke kjappe nok reflekser til å rekke å slå noen i huet de millisekundene er stunna etter et hardt slag. Det bedrer seg sikkert.

Jeg kom meg ut av tutorial-grotta, og ble satt på skinner på vei mot en by mens en eller annen kjerring prater til meg, Cortana-style. Jeg aner ikke hva hun driver med, for jeg skippa cutscenen etter tutorialen. Den voldtok alle sansene mine: Den brukte in-game assets, var skutt fra førstepersonsperspektiv og komprimert dårlig. Hvorfor lot de ikke den være en scriptet in-game sekvens? Det hadde sett bedre ut, og spart plass. Hurra for Arkane! Uansett, jeg er plantet på en hest på vei mot en by. Folk driver og jobber (med svært dårlige animasjoner), og prater om noe Necromancer-styr. Lurer på hva som kommer til å skje, jeg. Omgivelsene rundt meg er veldig, veldig flate og kjipe. Jeg forstår at dette bare er en bitte, bitteliten del av spillet, men om de ikke gidder å ta seg bryet med å la det se pent ut, kunne de i det minste latt meg skippe det. Jeg har allerede erklært at jeg er jævlig lite interessert i historien ved å skippe alle de andre skrekkelige kuttscenene deres.

Det mest positive er at jeg ikke har truffet på noen bugs enda. Spillet loader uhyre sakte, jepp, men jeg får spilt det i 1280x1024 med 4x FSAA og 8x anisotropic filtering med alt stilt på high uten problemer. Kanskje jeg er heldig med maskinvarekompatibiliteten. Jeg synes likevel ikke det finnes pent, dog. Skikkelig kjipe teksturer så langt, og det har litt av den samme følelsen som FEAR: Alle omgivelsene er bokser med ekstremt forseggjort dekor. Det gjør ingenting for meg, annet enn å understreke at dette faktisk er bokser. Her finnes ingenting av den levende verdenen som Half-Life 2 gjorde så bra, iallfall ikke så langt. Vi får se hvordan det blir senere.

Herfra kan det iallfall bare gå oppover.
 

SHDR

Gullmedlem
#43
Og jaggu gjorde det også det. Etter det første brettet, der du fiser rundt uten våpen og blir jaget av vandøde svinepelser, utsettes du for noe som kan minne om en fjern fetter av Thief. Du skal ørne rundt i en herregård og nedkjempe snikmordere som er blitt sendt for å ta rotta på deg.

Jeg har fått litt mer grep om kampsystemet nå, og det føles mer solid enn ventet. Det er ikke alltid like lett å få kontroll over kamper, og sparkene er ikke alltid like hardtslående som man får inntrykk av, men det funker. Fiendene er dessuten i stand til å kjempe tilbake. De utnytter faktisk hull i forsvaret ditt, prøver å komme seg rundt deg, og angriper fra alle bauger og kanter. Jeg vet ikke om det er direkte sofistikert enda, men AI-en er iallfall *gøy* å slåss mot.

Leveldesignen er også blitt mer spennende, selv om den er littegrann dårlig signpostet og har en del dører som ikke kan åpnes og den slags. Den er ikke særlig økonomisk, men den er fin nok. Det er også temmelig fin bruk av lys, uten den ekstremt blendende HDR-en jeg så i demoen (selv om jeg har hørt rykter om at det blir drøyere etterhvert). All fysikkronkingen er også forholdsvis effektiv, om enn ikke særlig emergent. Praktisk talt all interaksjon med omgivelsene er satt opp for å gi deg fortrinn i kamp. Kampsituasjonene kan sammenlignes litt med FEAR, de fleste kamper er satt i rom som er bygget for å skape interessante kamparenaer. Velgjort, men ofte veldig gjennomsiktig samtidig, og når du får en lysekrone til å kræsje ned i en flokk svartkledde sniker føler du at du har gjort det designeren tenkte, heller enn å egentlig ha vært spesielt oppfinnsom selv. Det er ikke ille, men det føles veldig konstruert. Samtidig krever spillet at du føler dets regler, på sett og vis. Du kan teknisk sett stå på samme sted og bare pirke ned alle fiendene som kommer mot deg, men det er ikke særlig gøy. Om man tar litt mer sjanser, og aktivt går inn for å bruke omgivelsene, blir det langt mer festlig.

Det er foreløpig mye moro å ha, du må bare jobbe litt for det. Videre inntrykk kommer ettersom jeg får lagt noen timer til i det.

Edit: Ah, og jeg har sett fint lite av bugsene folk har klaget på. Jeg sitter på en Intel Core Duo 2 2.66GHz med 2GB RAM og en GeForce 7900GTX 512MB. Det skulle kanskje bare mangle, men jeg får kjørt det i 1280x1024 med alt måkt opp på fullt, 4x FSAA og 8x anisoptropic filtering med fin flyt og ingen bugs. Load-tidene er ganske kjipe, men ikke verre enn i for eksempel Half-Life 2 (på min gamle rigg, that is). Det er bare dere som har kjip maskinvare, gutta. Hah.
 
#44
Enig i alt du sier. Har spilt spillet en god del og må si jeg har hatt mye moro med det. Det handler om å ta i bruk mulighetene man har, heller enn å være så effektiv som mulig - for da blir ting fort kjedlig. En ting jeg synes er direkte dårlig med spillet dog, er bossene og de mer alternative fiendene som f.eks edderkopper. Disse fiendene er det rett og slett bare én eller to måter å drepe på og de er aldri spesielt tilfredsstillende. Bossene fungerer mer som skriptede puzzles enn noe annet og det er veldig synd. Det hadde vært sinnsykt fett å ha et lignende spekter av muligheter til å drepe svære huletroll og drager som man har ellers i spillet.
 

Lodin

Der Waaaah
#45
Klarer ikke å vente mer. Siden jeg ikke har hørt mye negativt fra folk med lignende konfigurering som meg får jeg bare hoppe i det.
Men om det ikke skulle funke... :argh::realmad::argh:
 

SHDR

Gullmedlem
#46
Det er pretteh sexeh, men drit i magi. Stealthen funker sånn halvveis, men magi er virkelig *søppel*. Det virker som om magi er designet for å integrere med fysikkrunk-setpiecene, og det funker den til, men om du bare bruker magi til å fiste fiender med, føles det ut som en skikkelig løs og uresponsiv FPS. Det er nærkamp som er order of the day her.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#47
jeg har ikke spilt det selv, men det virket på meg som at grunnen til at spillet har fått dårlig kritikk er at spillet forteller deg at du kan gjøre alt mulig piss, men så er det egentlig bare nærkampsystemet som fungerer.
Men dere vet jo hvordan det er i disse dager. Hvis spillet ikke sitter på folk de første 20minuttene er det "dårlig".
Akkurat som Shin Megami Tensei er dårlig. Og alle første gangen man tester Heroes Of Might And Magic 3.
de første 20minuttene sitter man der. Knoter og styrer og er ikke helt sikker på hva som er lurt å gjøre. hvorfor man egentlig vil gjøre det og bla bla bla. Men plutselig sitter du der. Etter 12 timer og...

ja dere skjønner hvor jeg vil hen. Men jeg har altså ikke spilt dette spillet. Dark Messiah altså.
jeg syntes det virka litt kult, mest crap når jeg testa demoen.
Og det hakket mer enn en polakk som tror han er en japansk grønnsakskniv.
 

Lodin

Der Waaaah
#48
Tro meg, har allerede testa demoen så jeg vet at magien er søppel. Syns forøvrig ikke ren fighting var så veldig artig heller så det blir vel mest lusking i første rekke.
Uansett er det ikke helt nede ennå så jeg får heller spille litt FFXII imens. ^_^
 

SHDR

Gullmedlem
#49
Der var det omsider en patch ute! Du finner den her, gitt at du klarer å finne frem i det horrible interfacet til 3DGamers. Patchen gjør at spillet loader en anelse raskere enn tidligere (jeg merker iallfall stor forskjell på den svære loadingen som skjer når du starter spillet), og ... øh ... ellers får jeg kjørt det med alt måkt på fullt, slik som tidligere.

Kommet til femte brett nå (ja, wow, jeg spiller raskt!) og har møtt ... ORKER! Og EDDERKOPPER! Orkene var greie nok, men egentlig bare snikmordere med nytt skin. Edderkoppene var helt jævlige. Ikke fordi de var skumle eller vanskelige, men fordi de var irriterende og kjipe. Vanskelige å lese, slik at det er vrient å vite hvordan du skal ta dem, uforutsigbart resultat av adrenalin-boost (jeg klarte ikke drepe en jævla edderkopp med adrenaline, iallfall) og minimal fall damage. Dritt. Ikke vanskelig, men rett og slett dårlig.

Leveldesignen er litt mer spenstig nå, men den er beklageligvis også veldig obvious. Tunneler leder til rom som er lagt opp for kamp, som er morsomt, og så er det en ny korridor til en ny arena. Det er færre anledninger til å spidde, brenne, steke eller ... uh ...utforsparke fiender nå enn tidligere, og det er flere fiender. Jeg har fått et liflig ninjasverd, en bue som skyter tau, et par feite dolker og et utall forskjellige magiske staver. Jeg bruker sverd for nå, men har tenkt å gå over til dolker fordi det er kulere. Det er litt beskrivende for spillet også: Jeg ser ikke særlig mye nyanser enda, men jeg synes det er gøy. Ting som valg av våpen virker nesten litt overflødig, bortsett fra forskjellige slaganimasjoner, fordi du uansett kan drepe nesten alt med litt velplasserte spark fordi en eller annen fakir har plassert spikermatter langs halvparten av veggene i spillet.

Konstruert, overfladisk, foreløpig gøy. Det kan lett bli repetetivt, tenker jeg, siden det spilles på to strenger og lite mer. Det er likevel veldig raskt og morsomt, så hvis du liker berg-og-dalbaner, er dette fete saker. Lite dybde, ensporet leveldesign, men morsom (om enn pussig substansløs) nærkamp og interaksjon. Jeg er foreløpig usikker på stealth-en ENDA, siden jeg ikke har fått nok skillpoints til å kunne gjøre noe nyttig ut av det. Jeg bruker det egentlig bare til å snike meg halvveis inn på noen, for deretter å ta rennafart og gjøre slutt på dem med et super-neger-angrep.

Edit: Ah, og fortellingen er helt FREMRAGENDE RÆVA. Den spriker helt fra avsindig klisjé til nonsens, og tar rimelig anstendige mengder kuk i sitt vidåpne rasshøl i samme slengen. Fryktelig. Ikke noe vits i å følge med på. Hopp over sekvensene.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#50
Jøss, patch! Kanskje jeg faktisk får spilt det jeg har betalt for nå. Det hadde iallfall vært kult. >_<
 

Lodin

Der Waaaah
#51
Hysj med deg, spillet er gøy det. <_< <---Til SHDR.
Neida, enig i at både leveldesignet og historien er litt standard og kjedelig. På den annen side går jeg aldri lei av å leke med AIen siden det finnes ørtenhundre måter å drepe dem på. Selv bruker jeg dolker til å snikmyrde med. Det er ganske vanskelig i starten når man har lite stealth, men det gikk fort å bygge opp og når man lærer å gjemme seg i skygger blir spillet nært nok til Thief at jeg storkoser meg.
Dolkene funker derimot ikke noe særlig i ærlig kamp så der bruker jeg stokk. Den gjør mye mindre skade enn sverd, men har lengre rekkevidde og gjør det til barnemat å hamle opp med flere fiende samtidig.
Har og brukt litt bue, men siden det er vanskelig å få til headshots går det mest piler med til å kutte tau og sette av feller. taupilene er forøvrig akkurat så artige som de burde vært i Thief 3.
Magi suger fortsatt, men healing spellen gjør i det minste at man ikke må hamste mat og potions.

Om ikke annet elsker jeg spillet for første gang jeg møtte en kyklop og hadde en haug med goblins i hælene. Siden bare halvparten av dem gikk løs på kjempen måtte jeg finne et sikkert sted for ham og ta resten ut. Det fine med det var at jeg bygde opp nok adrenalin som lar en ta et special move. Da falt valget naturlig på dolkene og jeg kitta en mot ham som traff rett i øyet. Han gikk ned på alle fire og jeg løp bort å ga mer KNIFE TO YO EYE BIOTCH!
Etter det var det bare to gobliner igjen og de løp vekk fra meg i panikk. :elsk:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#53
Da har jeg patcha herligheten, og nå fungerer det prikkfritt! Smalt alt på maks grafikk, går silkemykt og det er nesten ingen loading. Dessuten: Akkurat idet jeg satte meg ned for å spille, ringte det på døra. Det var en splitter naken Uma Thurman som sa at hun var kommet for å suge meg mens jeg spilte.

Haha, bare kødda, spillet kjører like gjørme som før og kræsjer akkurat like jævlig. Hat.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#54
Jeg sliter litt.

Jeg har fått den andre formen... dvs. Jeg kan bli om til hun demondama. Wow... oooo... shit. Orkene tok ryggsekken min, jeg har funnet den, men spillet kræsjer HVER gang jeg plukker den opp.

Forholdsvis frustrerende, ettersom det var en rimelig grei spillopplevelse. Noen solution? Haster ikke, ettersom jeg er mer opptatt enn på lenge til fredag, og på fredag+helgen skal bli brukt på Gears of War og uhemmet skjending av SHDR.