Dawn of Myth

Dawn of Myth er et strategi spill med utgangspunkt i en fantasiverden med demoner, dverger, alver og mennesker. De kriger mot hverandre med mål om å bli størst. Allianser blir smidd, før de blir brutt og ender i gigantiske kriger. Runde 10 er akkurat ferdig etter ca 40 dager spilling. Om ikke lenge braker runde 11 løs. Vil du være midtpunktet for de store slagene som oppstår i Dawn of Myth?

Min historie

I mange år har jeg nå spilt browserbaserte strateginettspill, som Planetarion, EmpireQuest, Utopia...ganske mange forskjellige..
For ca. 2 år siden startet jeg med et spill som heter Dawn of Myth. Dette er et spill som foregår i en fantasy-verden med en krig mellom mennesker, demoner, dverger og alver. Spillet deles opp i runder og hver runde starter man med blanke ark.

Litt om spillet

Spillet er lagd av og holdes ved like en 18 år gammel norsk gutt og har for tiden flere tusen brukere.

Dere som har spilt sånne spill fra før av vet sikkert hva jeg snakker om, for dere andre.
Dawn of Myth går ut på at man registrerer seg, enten inn i et community som allerede eksisterer, man kan starte et eget, eller man kan bli med i et tilfeldig community. Et community består av 15 personer som må sammarbeide. Ditt community er som din nærmeste familie.

Når man har registrert seg, får man tildelt 2 i land. Disse to kan man aktivere til gull, tømmer, stein, mat eller dyreland. Man må også starte og forske på ny teknologi.

Tick

Dawn of Myth er et såkalt tickbasert spill. Det vil si at at spillet er delt opp i tick og ting du gjør tar et visst antall ticks. Å forske på bueskytere tar 12 tick, mens å forske på drager tar 72. Hver time går det et tick.

Speiding etter nytt land

Etter hvert, når man har forsket seg frem, sender man ut folk for å speide etter nytt land som man så kan aktivere. Når man har gjort dette en stund, så blir det for dyrt til å tjene på det. Da må man ut for å angripe de andre.

Rasene

- Human gjør like mye skade som det de har i forsvar. De har mennesker, falker, griffiner, drager og katapulter.

- Deamon satser mest på å skade motstanderen og har derfor et veldig kraftig angrep, men dårlig forsvar. De har vampyrer, varulver, spøkelser, zombier og andre skumle krigere som hører til den mørke delen av verden.

- Elves&Dwarfs satser mest på forsvar. De dreper ikke så mange, men mister heller ikke så mange. De har dverger, alver, magiske dyr fra naturen og avanserte maskiner.

Angrep

Det er her krigen starter. Man kan angripe i maks 3 tick. Du sender en flåte med krigere, og venter på at de skal forflytte seg fra deg og over til den du angriper. Dette tar også et visst antall ticks. Når du lander på målet ditt, vil du få opp en såkalt "Battle Report". Her regnes hele angrepet ut. Hvor mange av fienden dreper du, hvor mange av dine egne styrker mister du og hvor mye land stjeler du?

Kampene blir delt opp ved at alle krigerne angriper til forskjellig tid. Katapulter for eksempel er de første som angriper, mens zombier angriper som nummer 10. Alle rasene har charmers og det er de som stjeler land. De angriper til slutt.

Krigertyper

Alle de forskjellige typene krigere har forskjellige egenskaper. De deles inn i 5 grupper. Soft, soft-flying, hard, hard-flying og tower. Alle de 3 rasene du kan velge har forskjellige krigere. Alle krigerne angriper også forskjellige klasser. Bueskytere angriper for eksempel soft og soft-flying, mens en drage angriper hard og hard-flying.

Lett for nybegynnere

Skal du komme langt i spillet, så er det viktig med kontakt med de andre spillerne og det å komme inn i et bra community og en allianse. En lur ting er å snakke med folk på IRC og få kontakter.

Det er ikke vanskelig å komme inn i spillet, men det krever litt tid på kvelden og morgenen. Man sender gjerne angrep før man legger seg og får rapporter om målet har fått forsvar eller ikke, og dermed bestemmer seg for å lande eller trekke angrepet på morgenen.

Kontakt

URL: www.dawnofmyth.net
IRC: irc://irc.netgamers.org/dawnofmyth
HJELP: http://www.dawnofmyth.net/portal/help.php

Konklusjon

Spillet er lett å komme seg inn i og når man er inne i varmen opplever man et utrolig samhold. Man blir kjent med personer fra andre land og kulturer og lærer å sammarbeide bedre. Jeg har spilt i 2 år og det er det eneste spillet jeg bare blir mer og mer glad i.

:tommelopp:

Dawnofmyth OWNS!! :D

Meget bra presentasjon av noe jeg og flere med meg vil kalle det online spillet med beste fellesskap mellom spillere og admins..

Jeg anbefaler alle dette spillet, dere burde virkelig prøve det. Noe av det beste med DoM er at uansett hvordan du spiller, bare du har tilgang til irc får du bli med i noe helt spesielt..

Du kan selvfølgelig greie deg uten irc også, start et com med et par venner av deg eller prøv å join et random com, kom deg inn i en ikke altfor seriøs alliance. Ha det gøy på hvilket nivå du vil.. Hvis du trenger hjelp er det bare å spørre, hvis du spør pent vil nok alle svare.

Good Luck! dette spillet er absolutt verdt en test.. Den nye runden har ikke startet enda, spillet går akkurat nå gjennom en massiv fornying, det var noen problemer med kodingen, men nå har de fått en ny koder som tar seg av alt det, det kommer nye stats, alt ser ut til å bli bedre :)

Can't wait :]

Dawn of Myth var litt gøy for 3 år siden da det faktisk gikk an å spille, men etter the million-geek march inn, så trakk jeg meg stille ut :plystre:

Innrømmer at jeg satte på vekkeklokka for å bygge i ticks på natta. :p

aaaaaaah flashback til grunkurs elektro og samtlige friminutt som gikk med til å snike seg inn på data romet for å spille DoM

hmmz MattMan, jo flere jo bedre!

Er jo ikke morsomt med 300 spillere heller, det er jo en grunn for at vi vil ha med flere spillere! :]

Dere som har spillt det burde jo absolutt starte igjen ;) Få med dere de "oldschool" spillerne, start opp et com..

Det blir fun veit du :tommelopp:

hehe...ak74u...har det sånn fortsatt!! det er drit fett..
mattman..du savner litt å se flåta de lande på en annen tribe og knuse hele hæren hans på et tick eller hva?? gleder meg sykt til neste runde..skal eie hele shitten =D

Tja, ikke nok til å ødelegge skjønnhetssøvnen min i alle fall.
Hvis alle folka jeg spillte med før hadde blitt med, så kanskje, men det skjer nok ikke. :trollmann:

prøv da vel...=)...du har litt tid på deg..for de gjør klar neste runde atm...=)..ser ut til at det kanskje blir flere raser osv..=D
msg meg eller pondern på #dawnofmyth @ irc.netgamers.org hvis det er noe du lurer på..
hva er nickene til folkene du har spilt sammen med da?

bah,det spillet der tok fra meg nattesøvnen mange ganger. Vi i commet jeg var i utveksla mobnr så vi kunne ringe/sende sms når det var noe på gang :p
Var rimelig hekta ja. Sykt morro spill egentlig. :tommelopp:

hehe..kjenner til det..har nret til en del dom spillere ja..=)..lyst til å spille igjen?? er visst et par uker til det starter etter hva jeg har hørt..så du har god tid til å fikse deg com osv..=D

Round 11 17.10.2004 02:34

by Leshrac

Round 11 signup will begin Tuesday 19th October and the ticks are set to begin Friday 22nd October 18:00 CET

Stats will be roughly the same used in the speed rounds and will be released at the same time of the signups.
Any input on any changes is valued, see the forums