Dawn of Myth er et strategi spill med utgangspunkt i en fantasiverden med demoner, dverger, alver og mennesker. De kriger mot hverandre med mål om å bli størst. Allianser blir smidd, før de blir brutt og ender i gigantiske kriger. Runde 10 er akkurat ferdig etter ca 40 dager spilling. Om ikke lenge braker runde 11 løs. Vil du være midtpunktet for de store slagene som oppstår i Dawn of Myth?
Min historie
I mange år har jeg nå spilt browserbaserte strateginettspill, som Planetarion, EmpireQuest, Utopia...ganske mange forskjellige..
For ca. 2 år siden startet jeg med et spill som heter Dawn of Myth. Dette er et spill som foregår i en fantasy-verden med en krig mellom mennesker, demoner, dverger og alver. Spillet deles opp i runder og hver runde starter man med blanke ark.
Litt om spillet
Spillet er lagd av og holdes ved like en 18 år gammel norsk gutt og har for tiden flere tusen brukere.
Dere som har spilt sånne spill fra før av vet sikkert hva jeg snakker om, for dere andre.
Dawn of Myth går ut på at man registrerer seg, enten inn i et community som allerede eksisterer, man kan starte et eget, eller man kan bli med i et tilfeldig community. Et community består av 15 personer som må sammarbeide. Ditt community er som din nærmeste familie.
Når man har registrert seg, får man tildelt 2 i land. Disse to kan man aktivere til gull, tømmer, stein, mat eller dyreland. Man må også starte og forske på ny teknologi.
Tick
Dawn of Myth er et såkalt tickbasert spill. Det vil si at at spillet er delt opp i tick og ting du gjør tar et visst antall ticks. Å forske på bueskytere tar 12 tick, mens å forske på drager tar 72. Hver time går det et tick.
Speiding etter nytt land
Etter hvert, når man har forsket seg frem, sender man ut folk for å speide etter nytt land som man så kan aktivere. Når man har gjort dette en stund, så blir det for dyrt til å tjene på det. Da må man ut for å angripe de andre.
Rasene
- Human gjør like mye skade som det de har i forsvar. De har mennesker, falker, griffiner, drager og katapulter.
- Deamon satser mest på å skade motstanderen og har derfor et veldig kraftig angrep, men dårlig forsvar. De har vampyrer, varulver, spøkelser, zombier og andre skumle krigere som hører til den mørke delen av verden.
- Elves&Dwarfs satser mest på forsvar. De dreper ikke så mange, men mister heller ikke så mange. De har dverger, alver, magiske dyr fra naturen og avanserte maskiner.
Angrep
Det er her krigen starter. Man kan angripe i maks 3 tick. Du sender en flåte med krigere, og venter på at de skal forflytte seg fra deg og over til den du angriper. Dette tar også et visst antall ticks. Når du lander på målet ditt, vil du få opp en såkalt "Battle Report". Her regnes hele angrepet ut. Hvor mange av fienden dreper du, hvor mange av dine egne styrker mister du og hvor mye land stjeler du?
Kampene blir delt opp ved at alle krigerne angriper til forskjellig tid. Katapulter for eksempel er de første som angriper, mens zombier angriper som nummer 10. Alle rasene har charmers og det er de som stjeler land. De angriper til slutt.
Krigertyper
Alle de forskjellige typene krigere har forskjellige egenskaper. De deles inn i 5 grupper. Soft, soft-flying, hard, hard-flying og tower. Alle de 3 rasene du kan velge har forskjellige krigere. Alle krigerne angriper også forskjellige klasser. Bueskytere angriper for eksempel soft og soft-flying, mens en drage angriper hard og hard-flying.
Lett for nybegynnere
Skal du komme langt i spillet, så er det viktig med kontakt med de andre spillerne og det å komme inn i et bra community og en allianse. En lur ting er å snakke med folk på IRC og få kontakter.
Det er ikke vanskelig å komme inn i spillet, men det krever litt tid på kvelden og morgenen. Man sender gjerne angrep før man legger seg og får rapporter om målet har fått forsvar eller ikke, og dermed bestemmer seg for å lande eller trekke angrepet på morgenen.
Kontakt
URL: www.dawnofmyth.net
IRC: irc://irc.netgamers.org/dawnofmyth
HJELP: http://www.dawnofmyth.net/portal/help.php
Konklusjon
Spillet er lett å komme seg inn i og når man er inne i varmen opplever man et utrolig samhold. Man blir kjent med personer fra andre land og kulturer og lærer å sammarbeide bedre. Jeg har spilt i 2 år og det er det eneste spillet jeg bare blir mer og mer glad i.
Min historie
I mange år har jeg nå spilt browserbaserte strateginettspill, som Planetarion, EmpireQuest, Utopia...ganske mange forskjellige..
For ca. 2 år siden startet jeg med et spill som heter Dawn of Myth. Dette er et spill som foregår i en fantasy-verden med en krig mellom mennesker, demoner, dverger og alver. Spillet deles opp i runder og hver runde starter man med blanke ark.
Litt om spillet
Spillet er lagd av og holdes ved like en 18 år gammel norsk gutt og har for tiden flere tusen brukere.
Dere som har spilt sånne spill fra før av vet sikkert hva jeg snakker om, for dere andre.
Dawn of Myth går ut på at man registrerer seg, enten inn i et community som allerede eksisterer, man kan starte et eget, eller man kan bli med i et tilfeldig community. Et community består av 15 personer som må sammarbeide. Ditt community er som din nærmeste familie.
Når man har registrert seg, får man tildelt 2 i land. Disse to kan man aktivere til gull, tømmer, stein, mat eller dyreland. Man må også starte og forske på ny teknologi.
Tick
Dawn of Myth er et såkalt tickbasert spill. Det vil si at at spillet er delt opp i tick og ting du gjør tar et visst antall ticks. Å forske på bueskytere tar 12 tick, mens å forske på drager tar 72. Hver time går det et tick.
Speiding etter nytt land
Etter hvert, når man har forsket seg frem, sender man ut folk for å speide etter nytt land som man så kan aktivere. Når man har gjort dette en stund, så blir det for dyrt til å tjene på det. Da må man ut for å angripe de andre.
Rasene
- Human gjør like mye skade som det de har i forsvar. De har mennesker, falker, griffiner, drager og katapulter.
- Deamon satser mest på å skade motstanderen og har derfor et veldig kraftig angrep, men dårlig forsvar. De har vampyrer, varulver, spøkelser, zombier og andre skumle krigere som hører til den mørke delen av verden.
- Elves&Dwarfs satser mest på forsvar. De dreper ikke så mange, men mister heller ikke så mange. De har dverger, alver, magiske dyr fra naturen og avanserte maskiner.
Angrep
Det er her krigen starter. Man kan angripe i maks 3 tick. Du sender en flåte med krigere, og venter på at de skal forflytte seg fra deg og over til den du angriper. Dette tar også et visst antall ticks. Når du lander på målet ditt, vil du få opp en såkalt "Battle Report". Her regnes hele angrepet ut. Hvor mange av fienden dreper du, hvor mange av dine egne styrker mister du og hvor mye land stjeler du?
Kampene blir delt opp ved at alle krigerne angriper til forskjellig tid. Katapulter for eksempel er de første som angriper, mens zombier angriper som nummer 10. Alle rasene har charmers og det er de som stjeler land. De angriper til slutt.
Krigertyper
Alle de forskjellige typene krigere har forskjellige egenskaper. De deles inn i 5 grupper. Soft, soft-flying, hard, hard-flying og tower. Alle de 3 rasene du kan velge har forskjellige krigere. Alle krigerne angriper også forskjellige klasser. Bueskytere angriper for eksempel soft og soft-flying, mens en drage angriper hard og hard-flying.
Lett for nybegynnere
Skal du komme langt i spillet, så er det viktig med kontakt med de andre spillerne og det å komme inn i et bra community og en allianse. En lur ting er å snakke med folk på IRC og få kontakter.
Det er ikke vanskelig å komme inn i spillet, men det krever litt tid på kvelden og morgenen. Man sender gjerne angrep før man legger seg og får rapporter om målet har fått forsvar eller ikke, og dermed bestemmer seg for å lande eller trekke angrepet på morgenen.
Kontakt
URL: www.dawnofmyth.net
IRC: irc://irc.netgamers.org/dawnofmyth
HJELP: http://www.dawnofmyth.net/portal/help.php
Konklusjon
Spillet er lett å komme seg inn i og når man er inne i varmen opplever man et utrolig samhold. Man blir kjent med personer fra andre land og kulturer og lærer å sammarbeide bedre. Jeg har spilt i 2 år og det er det eneste spillet jeg bare blir mer og mer glad i.