[Multi] De beste spillintroene

Terje

mostly harmless
#21
Men hva med Soul Reaver da? Denne åpningen slo an tonen til spillet ganske bra, elska den og hele Legacy of Kain serien en gang.


Og så vil jeg dra fam G-Police. Bratt lærekurve mest på grunn av ekstremt knotete kontrolloppsett, men fy faen som det spillet eide når det først satt. En undervurdert klassiker, og introen var også i en klasse for seg selv da det kom. Dette er samme året som Final Fantasy VII, til sammenligning. Psygnosis hadde alt lenge lagt mye tid og penger i å utvikle verktøy til å produsere førsteklasses filmsekvenser til spilla sine, og det syntes. De lå lysår foran en lang periode.


Og man kan ikke ha en tråd som denne uten å ta med den raytracede introen til Syndicate. Det var også hakesleppet sitt.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#22
Mer da.

Også en kjent og kjær intro. Slår an stemningen på en ypperlig måte, ikke minst fordi den er ganske representativ for selve spillet. Så får det heller være at den er rimelig klønete etter dagens standard.

Jeg husker fortsatt da denne kom ut og hvor utrolig fet den var. Traff rett etter at jeg hadde lest Hobbiten så det ble noen hundre timer med Warcraft 2 for å si det sånn. Så får man heller bære over med at jeg i etterkant har sett amatørgreier laget i Øst-Europa med bedre stemmeskuespill, prosa og 3D-design. Det har sin sjarm det også.

En innmari koselig intro (bortsett fra at Dino-Fly blir most av lynet, seff) siden den viser hva som har skjedd på Twinsun siden sist (jeg spilte LBA til døde og tilbake igjen da jeg var liten). Minner meg også om første gang jeg spilte LBA2 og haka traff gølvet da jeg gikk ut døra og ting var i ordentlig 3D. Også bemerkelsesverdig som et 3D-actioneventyr til PC fra nittitallet som ikke har et fullstendig søppel 3D-kamera. Bare ganske søppel.

Flere enn meg som har spilt dette, eller? SWIV 3D var, akkurat som introen, tøffere enn toget. På mer enn en måte; det var helt sinnssykt vanskelig, delvis fordi fiendene kunne skyte deg før du var fysisk i stand til å treffe dem, på grunn av kort draw distance. Oops. Fortsatt ganske barskt da, og etter litt øvelse er det ganske kult.

Edit: Litt flere da!

Rolig i ti sekunder og så bare EMERGENCY! NINJA COP! Dette spillet er innmari cheesy, og innmari fett. Få tak i det på 100% lovlig emuleringsmaner.

Fortsatt noe av den kuleste GBA-musikken jeg har hørt.

Dette kom ganske tidlig til DS, og er med fordi fet musikk, så klart, men også fordi græffiksa var skikkelig mega-detaljerte sammenlignet med GBA/SNES. Digre sprites og masse effekter lovet godt. Og det stemte jo også, siden Dual Strike eier.
 
Sist redigert:

Terje

mostly harmless
#23
Sorry ass, men Amiga versjonen er klart bedre:


Mye kulere musikk som også passer bedre, og som 1:20 viser så slet man ikke med dum nintendo-sensur heller. Cody fikk jo ikke engang lov til å kalle henne dama hans i den GBA versjonen. Nei nei nei.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24


Men ja, den var jo... noe den der også.
 
#28
Fet tråd!

En ting som slår meg når jeg går tilbake og ser på det jeg vokste opp med av PC-spill er hvor utrolig motstrøms, satirebasert og sært mye av dette er. MDK, Toonstruck, 7th Guest, Under a Killing Moon, Thief – kreativt var det utrolig varierte tider den gang da. Selv Half-Life og Deus Ex er åpenbart bare fjas, og akkurat det setter jeg stor pris på.

Den andre fellesnevneren jeg ser er hvor mange av de spillene som har satt størst inntrykk på meg som har hatt introer med TJUKT med smør på flesk på kompe av det vi kan kalle ... UGNE forventninger og intense følelser av ubehag.

Det sier kanskje mer om meg enn om de siste tiårene med spillhistorie, men det virker som det er få ting jeg liker bedre enn en fast, seig, ubønnhørlig følelse av at snart. Snart skal alt gå ETTERTRYKKELIG til hælvete.(Ja, jeg liker skrekkfilm.)

Så, min toppliste, med naturlig forbehold om at halvparten sannsynligvis mangler, og i noenlunde riktig rekkefølge:

Riven: The Sequel to Myst (1997)
For-friggin-boding! “For reasons you will discover, I can't send you to Riven with a way out.”

System Shock 2 (1999)
En av mine favoritt-linjer fra spillhistorien her: «Look at you, hacker. A pathetic creature of meat and bones, panting and sweating as you run through my corridors. How can you challenge a perfect, immortal machine?» Mye av virkemidlene er lånt fra Alien/s, med flimrete overvåkningskameraer og en eksposisjon som lar mange av detaljene bli til fantasien. Dessuten gode porsjoner Matrix-aktig estetikk, noe som er litt interessant, siden Shock 2 kom ut noen måneder før The Matrix.

The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery (1995)
Jeg elsker Gabriel Knight i alle tre inkarnasjoner, men dette gav meg fullstendig bakoversveis da jeg spilte det den gangen jeg var ung og naiv og ikke i stand til å poengtere billige produksjonsverdier. Men det funker fortsatt. Hovedtemaet, basslinjen (på horn!), og den deilige karikerte tyske dialogen. “The wolf looked at me. Its eyes … were human. It knew what it was doing. IT KNEW!”
“We do not know you, herr Knight. But we have known the Schattenjägers for many centuries. It is to them we turn in trouble like this. Will you come?”
Morsom factoid: Kay Kuter, som spiller Werner Huber i klippet her, ga stemmen til Dockmaster Velasco (han under måneskinnet i Rubacava) i Grim Fandango. Så da vet man det.

Thief: The Dark Project (1998)
Fortsatt mitt favorittspill gjennom tidene – og introen + filmen til første oppdrag er latterlig velgjort. Her setter man premissene for alt det spillet skal gjøre videre – fantasireligionene, kulturen, historien, snikingen, og det deilige, deilige beksvarte mørket.

TLOZ: Phantom Hourglass (2007)
Pur Wind Waker-fan service dette her, men herrefred så bra og sjarmerende kan det gjøres. DS-synthen var bedre enn mange kanskje husker.

Ico (2002)
Husker fremdeles hvor mye hakeslepp jeg fikk da jeg så denne snurre på en PS2 for 12-13 år siden. Kunstregien var rett og slett i en annen klasse enn alt jeg hadde sett på konsoll tidligere.

Black & White (2001)
Hvis Timothy Leary hadde laget videospill hadde man kanskje endt opp i nærheten av Black & White og dets fantastiske tankeeksperiment av en intro.

Half-Life (1998)
Fy faaaaabian, for en sublimt uggen følese av at ting kommer til å gå langsomt men sikkert rakt til helvete. Den vakre ambienten i bakgrunnen, og ingen verdens ting skjer i fem minutter. Ingenting annet enn at klaustrofobien klyper langsomt hardere, hardere, hardere. I dag er det tydelig at dette har minst et bein i satiren, men da jeg spilte dette i 1998 var det blodig alvor, og det mest engasjerende, skremmende spillet jeg noen gang hadde prøvd (så langt).

No More Heroes (2007)
Taffel-musikk. “Sylvia Cristel, an agent with the Watchemacallit Association.” “Fuckhead!” “It's Game Time!”

TLOZ: Link's Awakening (1993)
Så enkelt kan det gjøres. Kjapp setup, men jeg glemmer aldri første gang jeg så dette på den opprinnelige GameBoy-en. Og idet spilleren spør seg selv «Hva i all verden gjør det *egget* på toppen av fjellet?» er interessen vekket.

Syberia (2002)
Introen er langt bedre enn spillet, men introen (og filmsekvensene gjennom hele spillet for den del) er til gjengjeld veldig bra.

Hitman: Contracts (2004)
På samme tid en pornografisk fremstilling av pistolvåpenet og en (for min del) sjokkerende ærlighet rundt dets grusomhet. Oppsettet er klassisk in medias res, Jesper Kyds musikk er sublim, og spillet er igang. Massiv spoiler her, forresten, for deg som ikke har spilt gjennom Hitman: Codename 47.

Outcast (1999)
Dette er pur kiosklektyre, men jeg elsket det da det kom, og jeg elsker det nå. Jeg hører at Appeal i hovedsak bare lånte det meste av konsepter her fra Stargate, men resultatet er uansett herlig engasjerende. Spillet er langt bedre enn introsekvensen, men introsekvensen er deilig overdrevet vissvass uansett.

TLOZ: Twilght Princess (2006)
Denne "introen" er stappfull av spoilere men den musikken er så sjukt gåsehud. Jeg sitter fortsatt jevnlig og ser gjennom dette av nytelseshensyn.

Grim Fandango (1998)
Fantastisk etablering av verdenen, stemningen, og dine tidlige oppgaver i spillet. Så innmari velskrevet. “Sorry for the wait, mister Flores … I am ready to take you now.”

Zork - Grand Inquisitor (1997)
“Shun magic! And shun the appearance of magic! Shun everything … and then shun shunning!”

Dark Fall: The Journal (2002)
Det er mulig dette er hokey for andre, men det gav meg totalt gåsehud da jeg fyrte opp dette spillet da det kom.

Broken Sword: Shadow of the Templars (1996)
“The city holds many memories for me … of cafes, of music, of love … and of death.” Herlig økonomisk skriving. Kunsthåndverket og musikken er minst like bra.

Bioshock (2007)
Skrivingen i dette spillet er ikke fullt så smart som den tror, men regien her er sublim, kunstregien er sublim, og pacingen er sublim. Klassisk intro/start.
Super Mario Sunshine (2002)
Prinsesse Peach og opptil flere Toads har snakkeroller. Det blir nødvendigvis absurd, og festlig.

MEN DET ER ENDA MER BRA INTROER VIL DET NOEN GANG TA SLUTT NEI ALDRI.

Under a Killing Moon (1994)
“Just like me, the Ritz used to be something.”

Wing Commander III: Heart of the Tiger (1995)
Dette er så fjernt. John Rhys-Davies, Malcolm McDowell og Mark Hamill i et videospill som ser ut som Jim Hensons versjon av Star Wars. I 1995. Hvordan kan man annet enn å elske dette?

King's Quest VII (1994)
Sierra går full Disney.

Toonstruck (1996)
“Ah. Must focus on bunnies. MUST FOCUS ON BUNNIES.”

The Dig (1995)

7th Guest (1993)

Outlaws (1997)

The Last Express (1997)

Eye of the Beholder II (1991)
Dette var *rå* grafikk i 1993 da vi spilte det.

Trespasser (1998)
Elsker alt som nailer Jurassic Park slik Trespasser gjorde i introen.
 
Sist redigert:
#31
Super Metroid. Holy moly!
Husker eg var så sinnsjukt imponert over at SNES'en min snakket til meg! Skjønt idag er det musikken som holder seg best. Pluss at eg må løpe som fææn etter Ridley, som eg vil påstå er ein del av introen også.

Half-Life sin fantastiske t-banetur må nevnes men G-Man sin creepy monolog i oppfølgeren vinner stemningspremie fra meg.
 

Terje

mostly harmless
#33
Se på Shadow of the Beast 2. Dette er 1990. Animasjonen og den dystre stemningen hadde man ikke sett noe i nærheten av før. Den hånda som kommer ned gjennom taket. Fikk gåsehud av denne. Synd spillet ikke leverte. Akkurat som originalen så er selve spillet ræv. En veldig, veldig pen ræv, men likefullt.


Moonstone var bare sykt. Et latterlig voldelig spill hvor riddere dengte monstre og hverandre i fillebiter og derfor skikkelig gøy for en tenåringsgutt. Introen er tam sånn sett, og det er spillet også sett med moderne øyne, men introen hadde rette stemninga.


Heimdall var en knakende god vikingskrøne, og gode vikingskrøner må jo ha episke introer forstås.

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#34
Bare slenger ut denne jeg

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#35
Denne her også.


Crystal Chronicles er sånn cirka det mest undervurderte Final Fantasy-spillet, forøvrig. Klart, det var ikke akkurat noen genistrek å kreve fire spillere, GBA-linkkabler og GBA-er for å få spilt spillet slik det egentlig skal være (enspillerdelen er... inkludert på plata, det er den jammen i meg), men MEN altså. Det er ikke tilfeldig at det er nøyaktig to spill av denne typen som gjorde akkurat det trikset, og at det andre er et Zelda-spill. Akkurat som i Zelda er det en innmari sterk følelse av coming of age/hero's journey helt fra start, og akkurat som i Zelda er det enormt gjennomtenkt visuell design ute og går. Får fyre opp den ikke-spesielt-inspirerende enspillerdelen en dag. Eller kanskje overbevise kona om at vi må ta en runde igjen.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#37
Teller introer til kapitler i spill?

Isåfall, Phoenix Wright.

Alt, men dere kan jo selvsagt ta ihvertfall introene til de fem første sakene fordi altså. Virkelig. Vet ikke hvor mange ganger jeg har runna de spilla nå jeg, men fi fan. Må vel snart kjøre gjennom dem igjen, og takket være men eksemplariske spillhukommelse (nei) så er det nesten som å spille spilla for første gang. Husker faen meg ting man skal gjøre i spill så dårlig atte hjælp.

 
#38
The Last Ninja 3 (C64)

Får fortsatt frysninger... et av mine første kjøpte *kremt* spill noensinne.Sparte i tre uker for å få råd til å kjøpe det for 150kr av bekjent. Ja, jeg var ikke bortskjemt med ukelønna, som mange var.
 
#39
Crystal Chronicles er sånn cirka det mest undervurderte Final Fantasy-spillet, forøvrig. Klart, det var ikke akkurat noen genistrek å kreve fire spillere, GBA-linkkabler og GBA-er for å få spilt spillet slik det egentlig skal være (enspillerdelen er... inkludert på plata, det er den jammen i meg), men MEN altså.
Har ikke tenkt over dette tidligere, men dette må da være en prima kandidat for en 3DS eller N3DS-port.

GBA-linkkabler var vel et av høydepunktene i Nintendos «R&D sieru? Jeg tenker vi sier BUTIKKPRODUKT kjakan!»-strategi.