De første X360-spillene bruker bare 1/6 av prosessorkraften

Faen det er så teit, men er dette fordi spillutviklerene ikke klarer å lage bedre spill, eller er det rett og slett fordi de vil gjøre det bedre ettervert slik at vi ikke blir lei konsollen?

D

Deleted member 91

Gjest
Faen, så jævla snodig. Jeg mener, på alle andre konsoller som har kommet ut har utviklere utnyttet maskinen maksimalt med en gang. Hmm.

Hadde jo vært direkte kjipt viss konsollen hadde vært "maxet ut" allerede ved lansering. Som Nicholas påpekte er jo dette logisk.

Vis GoW bare er 1/6 av hva man kan forvente å se i årene som kommer, så lover jo det bra.

D

Deleted member 1518

Gjest
Gears of War er ikke ett av de første spillene, det ser ut til at spillet akkurat klarer og kjøre på den ene kjernen den bruker uten og få en tragisk framrate. Så da vil det vel si at GoW bruker 1/3 prossesorkraften, eller ikke?
Men jeg liker tankegangen, da blir jo spillene enda fetere.

Kilik

Lokal moderator
Ikke særlig overraskende dette. Både Xbox 360 og ikke minst PS3 med sine 8 prosessorerkjerner er langt mer komplisert å utnytte enn tidligere generasjoner. Programmererne har jo tidligere vært vant til å jobbe med kun én prosessor både på konsoll og PC. Jeg kan vel bare nevne at Unreal PS3-videoen som Epic viste på E3 kun brukte én av disse prosessorkjernene. Jeg tipper at bare et fåtall av PS3-spillene som Metal Gear Solid 4 vil utnytte maskinkraften skikkelig, mens de aller fleste spillene, særlig multiplattformspill, vil kun bruke 10% av kraften PS3 har å by på.

Vel, med 3 kjerner som hver kan kjøre 2 tråder, bruker de fleste spill bare en tråd, altså 1/6 av prosessorkraften. Det er tidkrevende og vanskelig å programmere på flere kjerner og flere tråder. Har lest at CoD2 visstnok skal bruke 2 kjerner...

Allikevel er grafikkchippene i disse maskinene så kraftige at spill ikke nødvendigvis blir så voldsomt mye flottere av mer utnyttelse av prosessorer. Større verdner, bedre AI, flere objekter etc. er vel hva prosessorene kommer til å produsere etterhvert.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Større verdner og flere objekter avhenger vel i første rekke av minnekapasitet. Men ja, bedre AI og flere simulerte systemer burde kunne gå an.

Tenkte på simulere verdener og objekter (karakterer etc.), liten blemme. Ellers har du rett i minneobservasjonen.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jepp jepp. En ting jeg savner i for eksempel rollespill er mer robust verdenssimulering - det foregår så godt som aldri noen handel i verdenen ut over den du selv driver med, for eksempel. Om du opparbeider deg et rykte så gjelder det over hele verden. Folk reiser aldri med mindre det er en del av historien. Det skjer aldri ulykker, det begås aldri forbrytelser og - enda mer påfallende, kanskje - det er aldri noe som helst kulturliv (eneste unntak jeg kommer på er det ene teaterstykket i Morrowind og forestillingen på begynnelsen av Final Fantasy IX) i verdenen med mindre det er en del av historien. Dette er faen ta meg ikke så vanskelig å ha med, eller hur? Ja, en jævla ting til: Vis meg et spill der årstidene skifter. Jeg kommer på tre: Zelda: Oracle of Seasons (som egentlig ikke teller fordi det er spilleren som endrer årstidene), Animal Crossing og Lords of Midnight 3 (som begge følger tiden i den virkelige verden). DETTE ER IKKE VANSKELIG, SPILLUTVIKLERE. De klarte å ha med alle fire årstidene i et Gameboy Color-spill, for faen. :p
Så ja, dette håper jeg vi får se snart. :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Er det et rollespill? ;)

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
San Andreas er vel ganske godt over grensen til et rollespill. Som er en veldig omfattende, og motsigende sjangerbetegnelse (Når det kommer til dataspiel). Større og mer omfattende verdener er tingen, og omfattende er nøkkelordet. Savner en bysimulator, der du kun er et nummer blandt nummere. Der du aldri kommer til å ha noe å si eller forandre. Eller hadde det blitt anti-spill? Escape into reality? Jeg frydes.