Det er for meg en utallig mengde med problemer og idiotiske valg når det kommer til designet som ødelegger denne serien. AIen er et av de største problemene. For med de to lyddempede våpenene man har i spillet kan man skyte ut alle slags lyskilder rett ved siden av vakter uten at de blir noe annet enn mistenksomme. Bommer man derimot, og treffer veggen, oppdager de deg tvert og i to av tre tilfeller vet de også hvor du befinner deg. Hva er logikken i dette? De reagerer nesten ikke når en lyspære eksploderer rett bak dem, men kommer det en svak lyd av at en kule treffer treverk vet de plutselig at det er en fiende i blant dem?
Det samme gjelder når man skal prøve å drepe noen; hvis man da skal ta ut en gruppe på tre stykker og ingen ser på hverandre kan man godt drepe alle med noen raske skudd til hodet. Ingen av dem vil reagere på at en fullvoksen mann detter om rett bak dem. Treffer du noen av dem et sted hvor de ikke umiddelbart omkommer, derimot, vet plutselig alle som befinner seg rundt han som ble truffet hva som har skjedd, Ca. en hundredel etter at vennen deres ble truffet.
AIen oppfører seg rett og slett for forutsigbar til at spillet blir spennende.
Det hjelper i tilleg lite på stemninen når sjefen din i spillet lyver til deg: "Your gun should always be you last option". Sannheten er at den mest effektive måten å komme seg gjennom spillet på er å uskadeligjøre alle fiendene du kommer over, og så legge dem et sted hvor det er mørkt.
En annen ting jeg hater er hvordan utviklerne har valgt at man skal gjemme bort likene. Så lenge de ligger et sted hvor det er mørkt, er det samme faen hvor tåpelig gjemmestedet egentlig er. Du kan legge et lik midt i en helvetes trang korridor med patruljer hvert andre minutt, så lenge de som patruljerer ikke rører liket mens du er i nærheten av det.
Men, det mest idiotiske med hele spillet, og det som for min del gjør det så inni helvetes kjedelig, er det 100% lineære leveldesignet som igjen fører til det mest trial and error baserte gameplayet jeg har vært bortig:Man vandrer inn i en felle, dør, og kommer seg lett forbi denne neste gang. Lenger borte er det en vakt som man lett dreper, men det man ikke vet er at om ikke lenge vil det komme en annen kar vandrene og oppdage liket. Og slik fortsetter spillet.
Dette plager meg, for jeg tror da at det hele kunne blitt veldig bra, om bare UbiSoft hadde tatt en del elementer fra Hitman spillene; Man har flere oppdrag, et stort område og man velger selv hvordan man skal løse disse. Det ville da ikke føltes så ufattelig påtvunget å gjøre det en gjør: for sånn som spillene er nå, virker det som at UbiSoft velger hva du skal gjøre for deg, ved å kun å gi deg et fåtall av muligheter til å løse hver situasjon man ender opp i. Bleh, det siste der ble dårlig formulert, men jeg håper dere skjønner hva jeg mente.
Laster ned demoen nuh, har dog små forventninger.