Den abnormalt gigantiske SNK- / Neo Geo-tråden

Shinra85

Spillegals effort emo
#1
Etter mye avsporing i Dreamcast-tråden tenkte jeg at det kunne være greit med ei lita tråd for Neo Geo og andre SNK-relaterte greier (spill, konsoller, MVS-kabinetter)

NeoGeo har for meg vært på toppen av tronen når det gjelder følelse, grafikk og gameplay. Mest fordi jeg ble blåst til himmels av hvor heftig jeg synes Sengoku var da jeg var 12 år. Da jeg var 18 fant jeg ut om NeoGeo AES, altså hjemmekonsollen, og har drømt om den siden. Har latt det gå ettersom jeg ikke hadde lyst til å betale nesten dobbel pris pga toll og alt det der. Fant så en fyr som solgte maskin, to kontrollere og fire komplette spill til 3.000,- og hoppet på det uten å nøle. Barndommen kom flyvende tilbake idet jeg ENDELIG fikk fatt på riktige ledninger (fyren la med feil) og jeg fyrte opp Samurai Showdown. De som har meg på Snapchat fikk se den aller første oppstarten av maskina.

Tenkte først og fremst å hylle min nyanskaffede NeoGeo AES oppi skyene da det er og blir den beste konsollen jeg har lagt mine svette nerdehender på.

Først og fremst så er konsollen helt absurd responsiv og perfekt i mine øyne. Joysticken har en veldig tilfredsstillende og lav klikkelyd, mens de fire knappene er solide, men ekstremt presise. Den er som laget for fightere og brawlere, noe det også finnes i overkant mye av på maskina. Heldigvis

ImageUploadedByTapatalk1406112595.864178.jpg


Konsollen generelt er litt større en selve håndkontrollen, men ganske lett. Ingen forstyrrende lys eller viftelyd heller. Det er en enkel av/på-knapp, to kontrollporter og en 3.5mm jack-inngang for å dytte in et headset, samt en volumknapp for lyden til utgangen. Det er også en utgang for minnekort, som hadde en kul funksjon; Man kunne ta med minnekortet fra sin AES til en MVS (fra hjemmekonsoll til arkadekabinett) og bruke f.eks opplåste figurer, baner og sånne ting. På toppen er det en Reset-knapp og luke til å sette inn spillene

ImageUploadedByTapatalk1406112792.240386.jpg


Spillene er gigantiske. Så enkelt er det. Det er de samme spillene man fant i arkadehallene, ingen småkjip portering (Det var forsåvidt grunnen til at AES-maskina ble laget). Det er bare en annen tilkobling, men man kan skaffe seg en konverteringskassett der man kan dytte inn MVS-spillene.

AES-spillene er som sagt store og kom i store cover. Større enn VHS-cover, så de er litt kjipe å oppbevare

ImageUploadedByTapatalk1406113072.113396.jpg


Spillene er også vanvittig dyre, spesielt om man skal ha med cover og manual. Jeg for min del er mer opptatt av selve spillet enn å MÅTTE ha det komplett, så jeg slipper unna litt billigere sånn sett. På en annen side kan jeg da se langt etter f.eks Metal Slug-spillene som er ekstremt dyre og vanskelige å få fatt på

De spillene jeg har komplette er:

King of Fighters 2001
Fatal Fury 2
Fatal Fury Special
Samurai Spirit (Samurai Showdown)
ImageUploadedByTapatalk1406113249.293832.jpg


Har også kun kassettene til

Magician Lord
Sengoku
World Heroes 2

ImageUploadedByTapatalk1406113322.139358.jpg



Er det andre som har en NeoGeo av noe slag? Et MVS-kabinett, eller emulatorspilleren NeoGeo X? Eller kanskje en håndholdt NeoGeo Pocket?
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#2
(dobbeltpost pga tapatalk ikke lar meg redigere inn bilder)

ImageUploadedByTapatalk1406114817.416495.jpg


Magician Lord var et release-spill sammen med konsollen (man fikk det i Gold-utgaven) og er et action-platformspill som er ekstremt vanskelig og frustrerende. Det er mye prøving og feiling, MEN spillet føles ikke urettferdig da kontrollene er såpass responsive at man føler det er sin egen feil. Vanskelighetsgraden er også tilgivelig ettersom man har uendelig med continues (virker det som).

Spillet handler om en trollmann som skal ta en annen trollmann. Tror jeg. Det spiller ingen rolle ettersom man går rundt i en sidescrolling shoot-em-up-platformer med musikk, lyd og fiendedesign som eier.

Man samler forskjellige power-ups som mer helse, kraftigere våpen og også kuler som transformerer deg til andre ting. Jeg er kommet til nivå to av spillet og har allerede vært en drage som spruter ild, og en ninja som kaster... Et eller annet. Hovedfiguren har en blå magipil som går over skjermen. De fleste fiender, med unntak av bosser og minibosser, tar 1-3 treff før de dør.

Synes alt i alt dette spillet er vanvittig moro og oppslukende, jeg elsker konseptet og musikken, selvom grafikken og animasjonen ikke er superfett. Dog, det faktum at spillet er fra 1990 og kan dytte ut det her er knallbra ettersom spillbarheten er godt over mye man finner på nyere konsoller
Vis vedlegget 5719
Vis vedlegget 5720
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#3
SNK var, og er, knallgode på å lage 1vs1 fightere a la Street Fighter. Tighte kontroller, nydelige visuelle gleder for et ungt øye å se. For min del er Samurai Showdown, Guilty Gear og Fatal Fury på toppen av slåsspill. Men Capcom som også uten tvil eide med fightere var også jæææævla gode på brawlere. Jeg mener, se på TMNT: Turtles in Time på SNES. SNK ville døtte seg på, og ga ut

ImageUploadedByTapatalk1406577023.854551.jpg

SENGOKU

Ok, det er ikke pent. Eller gode animasjoner. Men fyyy faen så jeg elsker det her. Må sies at dette er det aller, aller første arkade-spillet jeg noensinne spilte, og spillet som fikk meg til å tenke på et arkadekabinett hjemme hadde eid. Men seriøst... Musikken på det spillet her, og de konstante overraskelsene og detaljene i det spillet her er uten sidestykke

Sengoku er da en typisk fra-venstre-til-høyre-og-bank-opp-slemminger brawler. Det eier alene, det eier med en venn. Bildet jeg viste over er fra jeg spilte med en venn, og... Vel, figurdesignet er ikke pent. Jeg kan ikke fatte og begripe at en eller annen japaner synes en blond, langhåret mann skal gå med åpen blå vest, rosa cowboyhatt, rosa bukse og rosa sko. Mens hovedpersonen har rød motorsykkeljakke og gule motorsykkelbukse. Jeg spiller såklart cowboybukseblondie

Premisset for spillet er at en ond krigsherre, som er blitt kastet til en annen dimensjon, kommer tilbake for å ta over jorda. Av en eller annen uklar grunn er det våre helter som sikkert kommer fra en Village People tribute-opptreden som er de utvalgte som må banke demonninjahordene til den onde krigsherren, og til slutt krigsherren selv. Standard greie, altså.

Det lille ekstra som spillet har med er det at man plukker opp forskjellige kuler; Grønne gir poeng, rød gir en katana, blå gir dual wield katana og rosa gir broadsword. Og man får krefter til å forandre figur; tre stykker er med i spillet - en hund som er krisedårlig (standardangrepet er ikke-fungerende, hoppeangrepet krever ekstrem presisjon), en samurai (treig, hopper lavt, sterk) og en ninja (rask, svak, beveger seg ved å slå hjul bortover... Fordi han er NINJA!!11). De forskjellige våpenkulene gir prosjektiler til de forskjellige skikkelsene man kan bli til, slik at de blir en del mer effektive. Hunden er faktisk brukbar da. Standardangrepene til hovedfigurene er slag og spark (kun én angrepsknapp), men denne kan holdes inne for å sende en relativt sterk prosjektil som suser over skjermen.

Det jeg falt for er overraskelsesmomentene. Dette er ingen spoiler da spillet er fra 1990 og det skjer iløpet av de første minuttene av spillet, men man går fredlig rundt i et ødelagt Tokyo, banker demonninjaer føe man plutselig blir slengt opp i himmelrike der du slåss mot gigantiske menn med stokk. Så, ja... En del sånne uforutsette ting som gjør at spillet er ekstremt fett, dog at det mister litt gjenspillsverdi. Hadde det ikke vært for at å drepe demonninjaer er så jævlig tilfredsstillende, såklart

Musikken eier da den er en kombinasjon av sein 80talls metall og tradisjonell japansk musikk. Synthgitar og fløyte eier. Når man blir transportert til himmelriket er det tradisjonelle perkusjoner og klokkespill som gjelder, noe som gir en helt ekstremt god følelse når du banker demonsamuraier og -ninjaer oppå en sky.

Tl;dr : Gammal brawler jeg er partisk for som eier i co-op og jeg har ingen venner så kom å spill med meg ps: ta med øl
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Apropos SNK og brawlere, så kom jeg jaggu akkurat på et arkade-vidyagejm jeg spilte en enkelt gang på ett eller annet hotell da jeg var knert. Aner ikke hvorfor akkurat dette fortsatt lar seg gjenkalle over tjue år seinere, men slik er det nå. Uansett, jeg huska bare bittelitt, men jeg kom på at hovedpersonen starta med å bryte seg ut av ei fengselscelle. Så tenkte jeg at det KAN jo faktisk hende at spillet rett og slett het POW, Prisoner Of War ikke sant, og... vel.


Ikke fnugg av tvil om at dette er spillet jeg husker, til og med de blinkende silhuettene på tittelskjermen lar seg grave fram fra hjernebarken. Når man ser det med voksne øyne er det bittelitt lettere å forstå hvor tafatt dette egentlig var, men da jeg var liten var alt som kunne minne om vold og krig og sånt forbudt, og jeg fikk ikke lov til å ha min egen spillkonsoll av mamma (helt til jeg hadde spart opp til en GameBoy og det PLUTSELIG hadde vært greit med en NES isteden akkurat da jeg hadde kjøpt den), så et spill med BÅDE skyting, eksplosjoner, kniver OG krig, det måtte jo ha MINST femtiårsgrense. Og fortsatt var det ingen som sto vakt og passa på at lille meg kunne se og spille. Jeg opplevde hele situasjonen som intenst ulovlig og derfor uutholdelig spennende.

Som en liten fotnote kan det nevnes at jeg i voksen alder har fundert over hvor intenst mamma må ha vært mot at jeg spilte datapesespill, og lurt litt på hva hun har tenkt når hun i ettertid har sett veggen av spill jeg har opparbeidet meg. Jaja.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#5
Tafatt it may look, men i 1988 da det kom ut? Ser fortsatt spillbart ut den dag idag, må sjekke litt priser og lignende. Har allerede bestilt en MVS to AES Converter (samme spillene på arkademaskinene, altså MVS, men annen kobling. Spillene koster en del mindre på MVS enn AES også) så detta blir bra
 

Novastrum

Feminist-elitist
#6
Dette er den beste tråden. Men jeg må pirke på en greie:
Men Capcom som også uten tvil eide med fightere var også jæææævla gode på brawlere. Jeg mener, se på TMNT: Turtles in Time på SNES.

Skulle ringa inn feilen her, men årvåkne lesere vil se hva jeg vil fram til her.

Når det er sagt, så har Capcom noen av tidenes beste brawlere, bla. Cadillacs and Dinosaurs, Captain Commando, Knights of the Round (table? nei det trenger vi ikke), Punisher. Og noen liker visst Alien vs Predator også, men det har jeg ingen nostalgi for så har aldri klart å sette meg inn i det. Warriors of Fate testa jeg på en flyplass en gang og ble helt awestruck, men har heller ikke klart å fenge meg like mye når jeg har testa det i nyere datoer.

De beste arkademinnene mine er fra tidlig 90-tall på greske øyer, flest fra Antiparos, og noen fra paros og sifnos. Og det er beat them ups som var favoritten (ved siden av bubble bobble - som var det billigste av dem alle, og gav lang spilletid for drakmene)

Blant disse er det også to Konami-klassikere; Sunset Riders (arkade slår SNES-versjonen på alle områder) og Metamorphic Force. Sistnevnte fant jeg først ut av hva var for en stund siden og da fikk jeg tidenes nerdgasm og arkadeinteresserevival.

Har en komplett MAME-pakke som inneholder alle spill som ikke er avhengige av CHD/ISO. Pakka veier inn på rundt 35 gb og har fått testet omtrent rubbel og bit fra SNK, Capcom, Konami, Tecmo/Koei, Atlus, Data East og fler. Har også dillet med hyperspin som jeg tenker å få satt opp på et arkadekabinett en gang i fremtiden. Fikk øye på en norsk arkadekabinett-produsent (!) (http://www.arcade64.no/) på retrospillmessa tidligere i år, så kanskje det blir ett fra dem, for å slippe å dille med stikksag og ledninger på egenhånd. Eneste er at utseendet ikke passer min smak, og joystickene er litt jalla, så vil kanskje i så fall bytte ut hele plata og knapper/joystick med sanwagreier som ser litt kulere ut, og trekke om maskinen med trepanel.

Skal efforte mer senere med bilder og info om alle arkadespilene jeg anbefaler folk å teste ut. Og SNES-spillene som fikk meg hekta på beat them ups.

SNK er forøvrig kongen av utførelse og grafikk. Metal Slug 2 og 3 er helt klart noen av favorittspillene mine selv om jeg aldri har orket å sperge det nok til å kunne runne det uten en haug med virtuelle tikroninger/drakmer.

Også en del norske linker å sjekke ut:

https://www.facebook.com/mojoarcade?group_id=0&filter=1
http://www.spillmuseet.no/
To år til, men jeg er så sinnsykt der:
http://www.pressfire.no/nyheter/PC/8715/verdens-strste-spillutstilling-til-oslo

Og vet jeg har nevnt det før, men må bare anbefale ordentlig arkadestikke til alle som spiller MAME på PC, selv ruller jeg madcatz, men lukter på en 1:1 Hori, hvis det bare lar seg gjøre å få det til Norge på en nogenlunde billig måte.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#7
Denne tråden kan forøvrig ikke eksistere uten denne tubben:

 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#8
#denfølelsen da jeg fant ei hori-stikke i Japan brukt for cheap. Hvis jeg bare klarte å finne ut hvordan jeg får mame til å virke... :(
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#12
Aaah, Cadillacs and Dinosaurs. Fantastisk, elska dinobæsjen ut av det. Og jeg velger å si at Konami/Capcom-blemma oppstod av mangel på SNES i oppveksten
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Ikke lov å nevne Capcom og brawlere uten å nevne Final Fight, da. Så Final Fight.
 

Lodin

Der Waaaah
#14
Cadillacs and Dinosaurs er en jævla fet tegneserie. Faktisk så fet at de skulle lage en film hvor Stallone skulle være han biffete helten. Capcom ble satt til å lage spill av det, men filmen ble aldri no av så de bare mekka no random vag shit istedet. Det har like mye med kildematerialet å gjøre som Simpsons-arkadespillet. Begge de spilla eier fordi japsene som mekka dem ikke ante hva i faen.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#15
Tre nye spill på vei i posten

Art of Fighting 2

Ninja Combat

Robo Army

Blir å eie
 

Novastrum

Feminist-elitist
#16
Robo Army ble spilt i underholdningsrommet på Sunwing Resort Sandy Bay i Ayia Napa rundt 96. Dvs. jeg stod mest og sikla på intro/demo og spilte et par minutter når jeg fikk noen få kroner å kaste bort. Også spilt en del på MAME, og det er arcade goodness hele veien!
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#17
Da kan det hende vi har stått ved siden av hverandre og spilt den spillen for jeg har vært på akkurat det hotellet i den perioden.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#18
Var det andre spillet jeg noensinne røre av SNK og arkade-maskiner generelt, så det måtte anskaffes. Første spillet var Sengoku, som allerede nevnt
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#19
Fikk pakker i posten idag. Det som før pleide å være mye vinyl er nå mer eller mindre kun NEOGEO-relaterte greier.

Første pakka:
ImageUploadedByTapatalk1407603453.096648.jpg


Art of Fighting 2, aka et slåsspill som spist mang en tier på et lokalt gatekjøkken som en venn av mamma dreiv. Blei såpass etterhvert at fyren ga meg 30spenn når jeg kom inn der. Sykla 20min bare for å spille det spillet

Uansett, forvent slåssing, det som NEOGEO uten tvil er best på. Og jeg er en av de som synes Art of Fighting 2 er ekstremt høyt oppe på lista når det kommer til 2D-slåsspill. Store, fargerike figurer og interessante bakgrunner, blanda med knallfeit musikk og et godt lyddesign oppi alt sammen. Spillet har mer eller mindre lånt alt som gjorde Street Fighter II bra, og lagt til litt ekstra. Som valgfrie bonusbaner (banke et tre med never, hadoken dritten ut av en trestamme, eller banke en ekstra fyr).

Med 12 spillbare figurer fra starten av, hvorav alle faktisk føles unike, er det nok av dypdykk man kan gjøre før man faktisk blir god i spillet.
Som alltid er spiller vs spiller det beste, men (som jeg føler er tilfellet med SNK-slåsspillene fra eraen) AI'en er ekstremt feig/juksete og kjapp. Gått mye rykter om at AI'en leser trykkene dine og reagerer på det ekstremt mye raskere enn en menneskelig spiller noensinne kunne gjort.

Pakke nummer to inneholdt noe mindre spennende
ImageUploadedByTapatalk1407604117.321466.jpg

Kabelforlengere.

Ende-faens-lig kom de. Har ikke godt av å sitte en halvmeter fra tv-en i lotusstilling med en arkadestikke på fanget mer. Var dog lit redd for forsinkelse på kontrollen, men har ikke opplevd noe som jeg har lagt merke til. Føles godt å sitte i sofaen med arkadestikka i fanget som lat 28åring istedet.

Snart kommer Robo Army og Ninja Combat dalende ned i kassa også. Det blir å eie
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#20
ImageUploadedByTapatalk1407626575.261603.jpg

Slik er da den "nye" oppsettinga med kontrollen. Istedet for å sitte en halvmeter unna tv-en med hodet bøyd oppover for å se opp på skjermen, så kan jeg sitte komfortabelt i sofaen med arkadestikka fint planta på bordet foran meg. Er heller ikke noe problem å sette meg tilbake med stikka i fanget heller. Føles fantastisk med de kabelforlengerne. Spiller akkurat nå Samurai Spirits (eller Samurai Showdown) og det eier. Null forsinkelse på tastetrykk og kommandoer, og selve opplevelsen som en helhet føles så mye, mye deiligere.