Den abnormalt gigantiske SNK- / Neo Geo-tråden

Novastrum

Feminist-elitist
#21
Nice! Men du bør sterkt vurdere en 60hz CRT-tv det gjør ubeskrivelig mye for autentisk følelse.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#22
Absolutt, men tror det blir skillsmisse og kastrering om jeg forsøker meg på noe sånt. Klarer meg med himling av øyne, men får vente til huskjøp før jeg sniker inn en CRT
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#23
Hadde Novastrom på besøk igår (men dette skjedde såklart ikke på årntli siden det ikke finnes bilder) og vi kjørte en del tospilleraction på NeoGeo.

Har mottatt Ninja Combat (skrev Ninja Wombat først, noe som hadde vært mer interessant) som mer eller mindre er en spillmatisering av hvilke som helst JCVD/ Segal/ Norris/ Chan-film , herlig -80 og tidlig -90tallsgreie om to ninjaer som skal opp et tårn for å banke noen. Tror jeg. Uansett, vi spilte IKKE det, men jeg hadde også mottatt Robo Army som vi kjørte co-op på

Robo Army var (på easy, ja bare døm oss!!!!11) ekstreeeemt lett egentlig. Nå runna vi det ikke, men vi (Novastrom) kom til siste bane og relativt langt på det. Til sammenligning ble vi slakta før 3.bane i Sengoku på easy, og det var ikke mulig å komme seg videre i Art of Fighting 2 på easy. Dvs, man ble drept i første runde, på første fyren. Slakta etter motstanderen hadde bittelitt liv igjen ettersom ting bare gikk til helvete etter det.

Uansett, vi ble sittende med Shin Samurai Spirits, som er Samurai Shodown 2, og som mer eller mindre er det beste slåsspillet jeg har spilt på år og dag. Med en venn, såklart. Vi begge var enige om at det var mye mer om timing og vi begge var satt ut av hvor ofte timeren gikk ut istedet for at vi slakta hverandre.

Var iallefall sabla moro med en kveld med sært grønn-te-øl og NeoGeo.

Så, ÅPEN INVITASJON FOR SG'ere SOM VIL SPILLE NEOGEO
 

Novastrum

Feminist-elitist
#24
Istemmes! Det var knallhyggelig. Og Shin Samurai Spirits skills skal hones i MAME, for det var ekstremt artige greier.

 

oma

Village Drunk
#26
Må vel påståes at det kanskje er noe som passer Mr Bay bra. Masse eksplosjoner og lite story?
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#27
Er redd det blir Megan Fox og vitser om tissefanter.

Angående story er det forsåvidt sant, men det er ganske båret av figurene i spillet. Ikke nødvendigvis hovedpersonene, men de særegne bossene som faktisk er mer interessante enn man skulle ane. Vel, i mine øyne iallefall. Må dog si at nostalgibrillene er tjukke og rosefarga
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#28
Hoppa i det og kjøpt en MVS to AES Converter, samt 161 in 1 MVS-kassetten. MVS to AES betyr rett og slett en konversjonskassett man stapper i AES (NeoGeo hjemmekonsollen) for å spille MVS-spill (MVS er da arkadekabinettene). Den 161 in 1-kassetten er rett og slett 161 av NeoGeo-spillene på en og samme kassett. MVS-spillene og AES-spillene er helt like innholdsmessig, den eneste forskjellen er kontaktpunktene. Spilla ser forøvrig bedre ut med et mer gjenomfør cover og med booklet og stæsj, men MVS er som regel bare selve kassetten, men får man tak i et fullt sett, så får man som regel instruksjonsstripene som ofte er å se på kabinettene.

MVS-spilla koster forøvrig en brøkdel av AES-spillene også. Den 161 in 1-kassetten til AES koster i overkant av 16.000,- på eBay, mens jeg kjøpte MVS-kassetten til 800,- . Blir å benytte meg mye av 161 in 1-kassetten, men også skaffe de titlene som ikke er på den. Jobber for å anskaffe POW for å sørge for at Fetthesten kommer innom igjen
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#29
ImageUploadedByTapatalk1415697655.887242.jpg

Del 1 av 2 i hus. Venter på en MVS Converter også.

161-in-1 er en definisjonssak, det må sies. Som i alle multicarts er det færre spill, men en del av spillene har plussversjoner, dvs er en versjon med en crack. F.eks så mener jeg å ha lest at Mark of the Wolves (1v1 fighter) sin plussversjon er en med alle opplåsbare figurer allerede opplåst, Metal Slug 3 sin plussversjon har en tordensky (oppdatering man kan få i spillet) etter seg hele tiden, osv.

Grunnen til at jeg hoppa på den kassetten er rett og slett spilla på den. Metal Slug 1,2,3,4,X og 6 (ikke 5 av en eller annen grunn), Mutiation Nation, Burning Fight, Samurai Shodown V, Mark of the Wolves, Last Blade 2, Pulstar, Rage of Dragons, Sengoku 3.... Alle spillene koster en formue hver for seg.

Det som ventes på nå (kommer nok imorra eller dagen etter) er da en MVS Converter, eller en MVS Magic Key som den heter. Gikk for en litt heftigere versjon av den som da inneholder en oppdaterbad Unibios (en modifisering man kan lodde på maskina si). En Unibios funker litt som en GameGenie ved at man har juksekoder man kan bruke på MVS-spillene man dytter inn. Men, det viktigste er dette; Alle AES- og MVS-spill er sonefrie og helt like uansett hvilken versjon det er. Maskinvaren er det som bestemmer hvilke regionale forskjeller det er. F.eks er ofte amerikanske spill sensurerte (Samurai Shodown har f.eks ikke blod, men engelsk tekst). En Unibios fungerer sånn at man kan skifte region, men beholde regionale forskjeller. Jeg har en japansk maskin, noe som fører til at spillene alltid ser ut som de ble programert til, men all tekst er som regel japansk. Med en Unibios får jeg beholde det orginale spillet, men med annet språk. Må sies at akkurat Unibios-delen ikke spiller inn på 161-in-1-kassetten, men MVS-spill generelt sett er billigere enn AES-spill, og det er en del eksklusive spill på MVS(deriblant Yeti sin barndomsfavoritt POW) som jeg har lyst på. Er ikke en samler, så en MVS-kassett til en brøkdel av prisen av en AES-kassett er velkomment ettersom jeg vil spille de istedet for å ramme de inn og selge til høyeste bud om noen år. MVS-kassettene ser dog ganske triste ut (svarte med en liten lapp på toppen), så blir å legge kroner i spesiellagde cover så de ser fine ut i hylla uansett.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#30
Etter mye om og men, og mye styr og testing, så gikk jeg converter og 161-in-1-kassetten til å funke. Og fy tusan, det blir å eie

Nesten så det blir en klein YouTube-kanal med Neogeo spilling og norwenglish uttale på alt. Dis geim is rilli hard ænd fønn
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#31
Dro noen runder med diverse igår, mest for å teste ut litt. Blir en mer detaljert post senere, men følelsen av å spille Metal Slug 2 med en AES-stikke... perfekt! Synes personlig st Metal Slug 2 er et av de bedre i Metal Slug-serien, og drømmen om å bruke den perfekte stikka ble endelig realisert. Aaah. Føltes bra.
Testa også ut Eightman, en ganske middelmådig beat'em up/ brawler med nydelige farger. Virkelig, ekstremt klare farger som føles intet mindre enn bra å se på.

Ellers var det Sonic Wings 3, en vertikal shmup, en type spill jeg aldri blir lei eller føler meg for gammel til å spille.

Bilder kommer senere, måtte bare bruke tid på å kose meg med MetalSlug2, som eier. Mummi-brettet er noe eget. Litt mye slowdown på spillet i forhold til hva man kan forvente etter dsgens standard, men å spille et spill fra 1990tallet som er så perfeksjonert til fingerspissene føles fantastisk. Bosskampene er de som setter tv-spillstandard. Boss nummer tre er en favoritt, alltid vært; gigantisk skip på hjul og med titalls kanoner(som må knuses individuelt, før en gigantisk kanon kommer opp av hele greia) Elsker det designet, virkelig detaljert og nydelig
 

Vedlegg

Lodin

Der Waaaah
#32
Trodde det var ganske stor enighet om at Slug 2 er det beste fulgt av 1 for det hadde så mye nytt? 3 ble for mange gimmicks og aliensene saug og alt etter er bare resirkulering.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#33
Veldig mange som setter 3 øverst, ettersom jeg har fått med meg. Mye med tanke på mindre slowdown og at gimmicksa er ganske perfekt spredd utover. Og mye snasne hemmeligheter, som mammuten med batteriet og lignende

Men, i typisk Spillegal-ånd, så må de innse at de tar feil
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#34
Jeg synes 3 er for urettferdig selv, tydelig preget av at her skulle man få folk til å punge ut skikkelig.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#35
Synes også at 3ern er en ekstrem myntknasker, mye mer enn 1ern og 2ern. På samme vansklighetsgrad mista jeg første livet på boss nummer 3 i MS2, og hadde brukt to continues midt uti brett 2 i MS3

Skal dog sies at MS2 lider av samme syndrom fra og med brett 4
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#36
I SNK-nyheter, så har SNK nå lagt ut en poll på nett over hvilke klassiske SNK-spill som skal havne på PlayStation Network. Siden de allerede har annonsert lansering av MetalSlug 3, så tenkte de å høre om andre titler er aktuelle. Det er mye fightere på lista, deriblant Samurai Shodown V Special, som aldri er utgitt annet enn på MVS.

http://shoryuken.com/2014/12/04/let...sic-fighters-you-want-on-playstation-network/
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#37
Begynner smått å gå inn i de forskjellige spillene som er på 161-in-1 kassetten ettersom jeg nå har begynt å lande litt og endelig få tid til å spille litt.

Først ut er Mutation Nation
ImageUploadedByTapatalk1418422121.499321.jpg


Et av de dyrere spillene på AES er en heller middelmådig beat'em-up, men med et par gode idéer. Verden er gått ad dundas etter en atomreaktor som eksploderer i 20XX, og du er en fyr med skinnjakke som banker andre folk. Relativt stor fiendevariasjon, men spillet bærer preg av å være fra 1992 med flere av de identiske fiendene på skjermen samtidig.

Er en typisk beat'em-up der man går fra venstre til høyre og banker mer eller mindre kompliserte fiender, samt innslag av mini-bosser og slutt-bosser. Gimmicken til spillet er dog at fiendene du slåss mot er mutanter som ofte transformerer seg fra en form til en annen, noe som funker ganske greit.

Spillmekanisk er det enkelt; én angrepsknapp, én hoppeknapp. Man kan lade opp angrepet sitt ved å holde inne knappen til en måler er fylt opp, og man kan rett og slett unleash hell via det. Man kan også plukke opp bokstavikoner som gir andre angrep. F.eks så sparker man i kjent Chun-Li-stil hvis man ikke har noe ikon, men om man har et B-ikon så slenger man ut en strømkule som banker fiender. Og i typisk NeoGeo/ SNK-stil, så er dødsanimasjonene ganske grafiske med blod-/syre-eksplosjoner og håndtegna innvoller

Gitarbasert soundtrack, og med gitarbasert så er det da 16bit "gitar" blanda inn med miditrommer. Alt annet enn fantastisk soundtrack, men det passer til det man gjør. Ikke minneverdig, men stas nok.

Alt i alt er det et ganske så underholdene bidrag til NeoGeo sitt beat'em-up-bibliotek, men på langt nær verdt prisen som det går til (mellom 4000-8000,-) . Eier dog sikkert med en kompis i sofaen

ImageUploadedByTapatalk1418422475.353669.jpg

ImageUploadedByTapatalk1418422493.069830.jpg

ImageUploadedByTapatalk1418422509.739381.jpg

ImageUploadedByTapatalk1418422678.252673.jpg
 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
#38
ImageUploadedByTapatalk1421098848.999252.jpg

Så, Captain Tomaday... Vel, hva kan man si? Er en kombinasjon mellom en bullet-hell og cute'em-up. Altså, hva annet kan man kalle det? Man er en tomat...

Altså, storyen er, så godt jeg kan skjønne, at en tomat havner i et kar med noe kjemikalier, ting eksploderer og man hopper ut med jobbesko og øyne. Og man har Mikke Mus-hansker som man slår med. Man bruker A og B for å slå med venstre og høyre hanske, og man plukker opp piller for å mutere. Fiendene er... Gudene veit hva. På et tidspunkt fløy det en naken baby mot meg og skøyt tre hjerter mot meg, for så å bli om til en make-shift robot a la Tin Man fra The Wizard of Oz... Og jeg ble om til en salamander med flammetunge, før jeg fikk en pille til og ble til en baby som skøyt badeender.

Gameplayet er en vertikal shmup, men pga de er så vanvittig sterke farger, barnlige fiender og tegneserielyder, så kan jeg ikke skjønne at det er noe annet enn et cute'em-up, som er etter det jeg kan erindre en subgenre av shmups med sukkersøt tematikk.

Og spillet er vanskelig. Herre jævla gud så vanskelig.


ImageUploadedByTapatalk1421099021.462932.jpg

ImageUploadedByTapatalk1421099337.385877.jpg

(Blei en blanding av en katt og ape... Som skøyt bananer. Japanere...)

Alt i alt, så gir jeg det en 8/10 pga deg er fantastisk moro, og det gir så ufattelig mange "hva faen...?"-situasjoner atte hjælp
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#40
Nekter å la det gå et år siden sist aktivitet i denna tråden

Gitt meg selv et løfte om å spille mer NeoGeo. Er i den situasjonen at jeg faktisk bør fokusere på egen glede pga ryggen (sier iallefall psykologen), så tenkte å sette av tid til NeoGeo-maskina daglig

Har da holdt på med tre spill de siste dagene;

Pulstar
ImageUploadedByTapatalk1451854111.189124.jpg

Horisontal SHMUP med litt for mye digitalisert (digitized) grafikk for min smak. Ganske standard greie uten for mye snasne greier, men vanvittig moro for hva det er. Alltid elska SHMUPS, selvom jeg er grusomt dårlig i de

Super Dodge Ball
ImageUploadedByTapatalk1451854299.168421.jpg

Superfete sportsspill som gir meg følelsen av World Cup på NES er jeg alltid klar for. Så er dette Taito, så det er samma folka. Finnes også en port på NES (tror jeg? Eller SNES?), men dette er da arkade porten (neogeo, arkade, etc). Herlig over-the-top med SFII-aktige spesialangrep som flipper fullstendig over skjermen. Gleder meg til neste to-spiller-session med kamerat, detta blir å eie

Blazing Star
ImageUploadedByTapatalk1451854528.499477.jpg

Jeg poster disse på Instagram også (men med andre bilder, da SG = fam (gjør jeg det riktig, Brian?)) og @Thinaran spurte om jeg hadde Blazing Star. Og det har jeg. Og jeg har hatt det i lang tid uten å tenke helt over det.

La oss ta det igjen; Jeg har hatt det. Uten å egentlig spille det. Mitt favoritt SHMUP etter Dodonpachi, et spill jeg har spilt masse via emulator tidligere. Og jeg har ikke tenkt annet enn "å, fett nok", men ikke spilt med ordentlig, snk-kvalitets stikke.

Jeg angrer

ANGRER!

Spillet er et fantastisk SHMUP med sånn nydelig animu-space-jazz som man hører i Bayonetta, og grafikken (dog en smule digitalisert) er nydelig. Lite slowdown og et absurd kulehelvete av en annen verden. Jeg elsker det. Spesielt mekanikken som funker sånn at om du har nok oppgraderinger, så skifter kulene utseende og styrke utifra hvor fort du trykker på skyteknappen. Samt den typiske "holde-inne-for-kaotisk-skudd"-greia man finner andre steder. Eneste ordentlige klagen er dama som roper BONE-ASS for hver bonus-greie man plukker opp. Og de dukker opp hele jævla tiden.

Men, denne spillen. Denne jævla spillen

her, ta introen;

Og litt gameplay;