Den abnormalt gigantiske SNK- / Neo Geo-tråden

Shinra85

Spillegals effort emo
#42
Bestemte meg idag for å bruke de få minuttene jeg hadde til rådighet til å spille litt NeoGeo igjen.

IMG_20170301_171448.jpg


Fyrte opp 161-in-1 MVS-kassetten (via MVS-TO-AES Converter) og fant fram The Last Blade m, et klassisk 1v1 fighter (og mer eller mindre en spirituell arvtager etter Samurai Shodown-serien).

Satte TVen på 4:3 for å få bildet mest mulig riktig (dog jeg må skaffe en CRT til autentiske scan lines)
IMG_20170301_161125.jpg


Selvom detta ikke er favorittspillen min, så føles det så ufattelig responsivt og det grafiske gjør meg både mo i knæra og litt hard. Herrejemini.
IMG_20170301_162215_397.jpg
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#43
Drar opp denna igjen da det blei nevnt under Nintendo Direct at det kommer en ny franchise fra SNK til Switch og PS4! Det er kun figurer fra King of Fighters og Art of Fighting, men det eier!
Flere av de kvinnelige figurene fra KOF og AOF møtes i SNK HEROINES: TAG TEAM FRENZY. 2 V 2 fighter som virker som å sikte seg inn på casuals (1-knapps-combo, "dream finish" som er en ny animert super, og items for å snu kampen), men det gjør meg så sabla glad! Bruker mest sannsynlig KOFXIV - motoren, som gjør nytta si selvom den ser datert ut.

BÅE!

https://www.google.no/amp/s/www.pol...-team-frenzy-nintendo-switch-ps4-release-date
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#45
Også festlig å se at promo mot Vesten og mot Japan er totalt forskjellig. Den som er retta mot Vesten virker mer som å fokusere på mer ShonenJump-stil, mens den Japanske har mer lettkledde figurer og en mer seksualisert stil generelt. Litt som Dead or Alive lite

 

Shinra85

Spillegals effort emo
#47
Etter å ha begynt å sette meg inn i King of Fighters XIV på PS4 så tenkte jeg her forleden at det hadde vært sabla fint med et nytt SamSho-spill som det gikk litt rykter om for en stund siden. Forrige uke så jeg på Maximilian Dood sin react video til en ny trailer til et spill som viste seg å faktisk være Samurai Shodown, eller Samurai Spirits


Det ser ut til å eie. Det ser ut som det SNK mest sannsynlig ville SamSho skulle se ut back in the day, og personlig elsker jeg den tegneserieaktige Street Fighter IV / V stilen.

 

Shinra85

Spillegals effort emo
#49
Team AES!
 

ganon

The Boshy
#52
Ok, jeg var litt for gira til å skrive noe vettugt i går, men nå skal jeg prøve meg. Vi kan starte med maskinen som er en japansk utgave, og en festlig ting med Neo Geo er at det er konsollen, og ikke spillene som bestemmer hvilket språk/utgave du får spille! Spillene kom fra fabrikken klare for alle regioner så hvis man modder konsollen sin så kan du velge utgave selv.
I tillegg til at man kan fjerne språkbarrierer på denne måten så var det også spill som var sensurert i vesten som man gjerne ville ha den asiatiske versjonen av.
Nå har jeg kjøpt en konsoll med komplett boks, og mens jeg vanligvis ikke synes det er noe å hige etter, og har selv kastet nesten alt av emballasje fra mine nyere konsoller, så er det selvfølgelig noe spesielt med Neo Geo sin eske. De er serienummerert mot konsollen så da blir det for meg litt ekstra stas å ha det komplett.

DSC_1041.JPG


Serienummer finner du under konsollen og i ene hjørne på esken.

Over til spillene!

Jeg tar de i rekkefølgen jeg la ut bilder, og det første er Top Hunter: Roddy & Cathy, en action-plattformer med mulighet for co-op. Jeg har ikke spilt det selv enda, men det virker veldig bra etter hva jeg har lest, og dere kan se det selv her:


Neste ut er det første Samurai Spirits, en 1 vs 1 fighter som alle vet det er flust av på Neo Geo. Grunnen til at jeg plukket opp dette var at det ikke er veldig kombo orientert, men heller reaksjonsbasert. Jeg ville ikke ha en fight-em-up hvor jeg kom til å ha en latterlig fordel når jeg får besøk :p
Nå kommer jeg nok til å skaffe meg et par King of Fighters likevel kjenner jeg meg selv rett.
Jeg tror også at det var det første fighting spillet med våpen. Man også både desarmere hverandre og ødelegge våpnene under en kamp.


Neste er Alpha Mission 2 som er en shoot-em-up. Det er flere fantastiske skytespill til Neo Geo, det mest kjente er nok Blazing Star som også er blant de dyreste om man skal ha AES versjonen. Aero fighters 2 og 3 er også noen man burde sjekke ut. Jeg tror Blazing Star kan skaffes på Switch, mer usikker på Aero fighters.
Siden de andre spillene jeg bød på var japanske antok jeg at det også gjaldt dette da US versjonen er mye dyrere. Men joda, dette er US "dog tag" utgaven. Hvis dere ser nøye på bildet kan dere se at spillet faktisk er forseglet! Dette fikk meg til å sperre opp øynene da jeg kun har sett èn forseglet utgave til salgs og det for 500$.
Siden det er forseglet så har jeg ikke testet det enda, og jeg kommer nok til å spare det til et lystig lag en gang i fremtiden :p


Neste er NAM-1975. Dette kan man skrive mye om, men jeg skal holde det kort for nå. Det første man legger merke til er at noen har klusset med sprit tusj over damen, men det er faktisk forventet! Spillet gikk igjennom en streng sensur på vei igjennom midtøsten og de er jo såpass mannsdiskrimerende der nede at de tror at voksne menn mister dømmekraften hvis det ser et snev av kvinnehud. Raringer.
En annen ting er at spillet er merket NG-001 på siden som viser til at det er det første spillet som ble utgitt på konsollen. Til tross for dette så er det teknisk meget gjennomført og har tålt tidens tann bemerkelsesverdig bra. Hvis man er kjent med Full Metal Jacket (noe man bør være) så finner man mange nikk, eller rettere sagt, tyvlånte bilder spillet igjennom.

NAM.jpg


*kremt*

Spillet er i Shooting gallery sjangeren, og det eneste av sin sort på Neo Geo. Det fungerer stort sett utmerket, men det merkes at det var laget for ta penga dine fortere enn svint. Det er også co-op på dette, og enda en stikke er høyt på prioriteringslisten.


Sist ut er et spill som egentlig var utenfor prisklassen min, men som jeg fikk en veldig god pris på da jeg tross alt handlet for ganske mye.
Flying Power Disc er bedre kjent i vesten som Windjammers! Dette spillet ble jeg først kjent med da Retrogamer skrev om det og oppfølgeren som kommer ut til de fleste plattformer senere i år. Det er i bunn og grunn en Pong klone, og med en prislapp på rundt 8000 kr på ebay, var jeg veldig på gjerdet om jeg skulle prøve å få til noe i det hele tatt.
Men etter å ha lest meg opp på spillet så ble jeg overbevist om at dette var noe jeg ville ha, og det virker som kanskje det ultimate spillet å dra frem for litt vennskapelig kniving i sofakroken.


For å snakke litt mer om prisene så vet jeg at AES versjonene har fått mye pepper for kunstig høye priser opp igjennom årene, men når jeg diskuterte pris med selgeren som også syntes at spillene har blitt i overkant dyre så bemerket jeg at de faktisk ikke er dyrere enn populære NES og SNES spill i samme befatning, og at det faktisk var rimeligere for meg i de fleste tilfeller å kjøpe spillene jeg ønsket til AES enn de nevnte Nintendo konsollene hvis jeg vil ha de komplette og i tilnærmet mint tilstand.
 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
#55
Noe som absolutt så kjent ut, ja.

Fetthest og jeg eide CPUen når vi kjørte på med Fire Suplex, beste wrestlingspillet
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#59

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#60
Kan du dip-switche Samurai Shodown 2 til å bli enklere? Jeg har aldri klart å komme meg forbi femte motstander fordi hver kamp blir progressivt vanskeligere, og hvis du får Caffeine Nicotine (han heter faktisk det) sent er du fucked.

Elsker spillet likevel da. Men den andre samuraislåssespillserien deres er også fantastisk, Last Blade 1 og 2. Det er så mye kjærlighet og flid lagt ned i dem. I likhet med flere av Samurai Shodown-spilla kan du drepe motstanderen din hvis det siste angrepet du gjør mot dem er et blade-angrep. Min favorittfigur i Last Blade 2 er Hibiki. Hennes personlighet er at hun ikke faktisk vil skade noen og slåss hovedsaklig med sverdet i sliren. Men! Det er noen spesialangrep og supers hvor hun faktisk trekker sverdet (mulig det kun er supers). Og da faller hun på ned på knærne og gråter i win-posen. Hvis du klarer å drepe alle motstanderne hennes får hun en psykisk knekk og blir psykopat i endingen sin. DET EIER.