Den helt unødvendige tastaturelitismetråden!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
MK-50 er en billigutgave av tastisen jeg har, MK-80 (storfornøyd). MK-50-utgaven mangler, såvidt jeg kan se, bare backlight og USB-hub-funksjonen. Cherry MX Blue-taster, forøvrig (forholdsvis tunge med høylytt klikk (perrrfekte til skriving, ha på litt lyd i spillen så hører du ikke klikkene når du spiller)).
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
Logitech K120: Jeg er så fornøyd med dette at jeg ikke gidder å kjøpe nytt mekanisk.
Skrev nesten hele mastern min på et sånt, og ville gjort det samme igjen uten å blunke. Kremtastatur.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Trippelpost fordi har brukt det Das-boardet jeg kjøpte av kompisen min i en ukes tid nå, og det jeg legger merke til er at når jeg bruker det mekaniske brettet så "joda dette er jo ganske nice egentlig hvis jeg tenker over det", men hvis jeg prøver det gamle brettet igjen så "fytte helsike åssen kan folk skrive på noe slikt?"
Jeg har blitt elitist mao. Mekanisk er minimumsstandarden og gruer meg til jeg må skrive på offentlige pcer med pleb-taster.

Ellers da så bestile jeg noen slike støtdemperringer til 20,- bare for å teste. Mer om dette senere.
 
I dag har jeg vært på min første tastatur-meetup!

Den foregikk i Massdrops lokaler i San Francisco sentrum, og det var langt mer folksomt enn jeg hadde trodd det skulle bli. Vil tippe noe sånt som 70 eller deromkring var innom.

Hva viste jeg selv fram? Vel, jeg har bare fabrikk-brett selv, så spesielt interessant var det ikke, men hadde med meg HHKB-en nevn tidligere i tråden, og også Apples nye Magic Keyboard, siden jeg gjettet (korrekt) at ingen andre ville ha baller til å ta med chiclet-klaver på mekanisk meetup.

Veldig mye fint å prøve. Topre ligger fortsatt helt i tetsjiktet for min del, men jeg har oppdaget at mye annet kan være ålreit også. Spesielt artig å prøve en prototype av Keyboard.io og diverse Ergodoxer. Har en sterk mistanke om at mitt neste tastatur kan bli av den delte, ergonomiske varianten, spørsmålet er bare hvilket.

Klikk her for å se min fotoreportasje, men poster litt bilder rett i tråden også.











Skikkelig søte kontorlokaler hos Massdrop for øvrig. Det ser ut som alle har fått 34"-skjerm på pulten—og selv her i SF—hvor det går inflasjon i frynsegoder—er dét ganske snasne greier. Nesten alle later også til å kjøre mekaniske klaver.





Og klart, mini-Stiga.



Se resten av bildene her.
 
Sist redigert:
Yo. Long time no see, men hvor er det best å kjøpe keycaps?

Jeg er ute etter keycaps med spygrønn farge, noe som dette her;
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ikke helt der ennå, men jeg har kjøpt meg noe nytt jåleri.



"Arachnid" ja, hva slags opplegg er det? Den observante observatør legger merke til at det er Kailh-switcher på, iallfall. Hvis jeg ikke umiddelbart blir pælma ut pga. haram, kan jeg jo si at jeg var på jakt etter noe som oppfylte følgende krav: Cherry MX Red, aluminiumstopp, tenkeyless og ANSI. En av fire er da ikke så verst.

Som man ser, tok jeg ikke til takke med standardtastene, selv om de var doubleshot og sånn gjennomskinnelige pga. LED og greier. Neidu.



Hvor langt fordervelsen har gått, åpenbares først på dette bildet. Teknikmagasinet har vært og skaffa seg noe kinaræl som de har rebrandet. Kan det bli mindre elitistisk? (ja)

Uansett, kosta en kald tusing, og det har - som de med fungerende øyne ser - RGB-switcher så dermed får man et fargepreset på faenskapen som heter "østblokkhorehus". Dere tror kanskje jeg kødder, men det var noe ukristelig, pulserende, konstant blinkende regnbuedrit.



Ferdig med utbyttinga. Kjøpte noen blanke Ducky-taster i tilsvarende kvalitet på maxgaming.no (som antageligvis vil klare å lure cirka 0% av kundene sine til å tro at det ikke egentlig bare er en halvveis oversatt versjon av maxgaming.se), fordi jeg hater at jeg har brukt datapeseer i tre tusen år og fortsatt ser på tastene mens jeg skriver. Uten at jeg egentlig har behov for det, siden jeg kan de fleste. På tide å lære meg både ISO og ANSI ordentlig nå, altså. Tastene er standard ABS, litt lettere enn de som satt på, og de føles skikkelig, skikkelig billige og gode ut.



Ooog med lys. Tastene er ikke egentlig laget for å brukes med LED-switcher, men jeg bryr meg ikke så veldig. Bare fornøyd med at det funker i det hele tatt.

Sånn, da har jeg vel pådratt meg livstidsban (tror ik D) fra tråden uansett, så da kan jeg vel si at... Kailh ikke er noe merkbart forskjellig fra Cherry MX basert på det jeg har erfart de siste ukene. Trengte noe som ikke var Blue selv om det gir awesomest tastefølelse, rett og slett fordi da kan jeg ta med meg fjøla på jobb når det skal skrives litt. Folk klager hvis man tar med seg Blue, ser De.

Så ja. Dette havna på til sammen 1300 spenn og er dermed det meste jeg har brukt på tangentfjøl, med under to hundre spenns margin. Med tanke på at det faktisk er ei alu-fjøl, og det har de glorete LED-switchene, er jeg fornøyd.



(USER WAS BANNED FOR THIS POST)
 
Sist redigert av en moderator:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kan jo nevnes at sjappa jeg kjøpte tastene fra har begynt å føre Filco-tastaturer. Maxgaming sender fra Sverige, men jeg betalte verken spess mye i frakt eller opplevde noe stress med moms. Får vel også si at Filco-utvalget var litt smalt, men man skal vel ikke klage.
 
Ja, nei, nå har jeg omsider noe jeg kan komme drassende med til denne tråden jeg også: har gått til anskaffelse av et nyprodusert Model M fra Unicomp, med TrackPoint (som viser seg å være ganske ubrukelig unøyaktig i bruk).

20180903191302_IMG_0342.JPG


20180903190845_IMG_0340.JPG


20180903192532_IMG_0343.JPG
 
Sist redigert: