Den helt unødvendige tastaturelitismetråden!

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Noob detected.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
0/10

Nevner bare Topre en gang.

lylz

Once you Topre you never Cherry.

Also:

Urelatert:

Hvor kjøper man custom PBT Cherry Keycaps?

Tenker jeg må pimpe en CM Storm NovaTouch - men finner ikke bra ISO PBT....
 
Sist redigert av en moderator:
ISO er desverre ikke alltid like lett å få fatt i, spesielt ikke om man vil ha norsk utlegg i tillegg. Massdrop har av og til drops for Tai Hao doubleshots i pbt med ekstra ISO set, dog med us ansi. Har et sett med PBT dyesubs i DSA profil med norsk utlegg som jeg vurderer å selge når Round5 settet mitt dukker opp. Kan slenge opp noen bilder om det er av interesse.
 
JADDA!







Førsteinntrykkene er mange. Kort sagt:

1. Tastefølelsen er myyyye diggere enn MX blues / QFR Stealth. Tastehettene føles mer stabile, nedslaget mykere, og ikke minst lager klakkingen en god "thump"-lyd når man bunner ut. Det overrasket meg likevel en hel del hvor bråstopp det blir når tastene treffer bunnen—av en eller annen grunn hadde jeg fått det for meg at HHKB hadde mer «demping».

2. Selve tastehettene er ordentlig krem. De er passe ruglete og overraskende skarpe rundt kantene, men jeg merker at jeg helst vil være helt fett-fri på fingrene for å holde disse hettene like herlige som de er nå, så lenge som mulig.

3. Ingen innebygget Dvorak-støtte, men det visste jeg før jeg bestilte.

4. Layouten har noen særheter—Ctrl erstatter caps lock, og backspace er flyttet en rad nedover—men begge disse blir man kjapt vant til. Det som derimot er mer enn bare litt krøkk sånn til å begynne med er mangelen på piltaster. Det er ganske mange kombinasjoner/håndkloer som må innlæres på nytt, men det skal nok gå.

5. I teorien kan man skifte ut venstre Cmd-tast og gjøre denne til en Fn-tast i stedet—men i dag var i hvert fall dét dråpen som fikk begeret til å renne over. Jeg har såpass mange kombinasjoner som bruker command, og jeg bruker den mer eller mindre HELE TIDA så jeg tror jeg skal la akkurat den tasten få lov til å forbli i muskelminnet litt til.

6. Fargen, utførelsen, størrelsen oser stil. Dette brettet er plast på stort sett alle kanter, men det føles solid og eksklusivt. Nei, jeg utelukker ikke at prisen kan ha påvirket min oppfatning.

7. Brettet har volum opp og ned, men ikke start/pause. Jeg tror dette kan legges til med en softwareoppdatering eller noe slikt, ikke helt sikker.

8. USB-kabelen som følger med er helt standard svart plastkabel. Med tanke på prisnivået virker det ganske lusent.

9. Ingen programmeringsstøtte—her må man evt. bruke OS X eller annen software for å utvide repertoaret.

10. Jeg har kommet til at jeg liker minimalismen. Det at det kun er Cmd, Option og space på bunnen virker i utgangspunktet som sløsing med plass, men resultatet er naturligvis at man må tenke mer over hvordan man kan få like mye slagkraft ut av standardtastene. Når det er sagt: Savnet etter piltast-klyngen er foreløpig ganske håndfast.

11. Tastaturet veier nesten ingenting. Jeg vurderer å ta det med fram og tilbake til jobb i veska, for å si det sånn.

12. Det er helt høl i huet at det skal koste 220 dollasjer pluss porto for dette, egentlig. PBT-tastehettene er absolutt en opplevelse, og Topre-bryterne er grom, men jeg tar det for gitt at det vil bli mer konkurranse innenfor dette segmentet snart.

Hvis vi skal prøve oss på en konklusjon etter en dag med klapring og knasting må det bli at dette er et brett for dem som:

a.) Liker å være annerledes
b.) Men ikke mer annerledes enn at man kjøper det samme klaveret som alle andre som liker å være annerledes
c.) Er innstilt på å tilpasse sine vaner til tastaturet, snarere enn vice versa
d.) Digger ideen om minimalistiske verktøy såpass at man kan godta noen upraktiskheter for å oppnå den rette følelsen

Selv er jeg fornøyd. Ingen tasteklaver er perfekte, men dette er i hvert fall det deiligste jeg har prøvd så langt. Lyden er viktig, men følelsen av tastene mot fingrene, og det myke sviktet tastene gir når trykket registreres, er rett og slett i en klasse for seg.

Noen som har lyst på et lett brukt QFR Stealth?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Når passerer man egentlig punktet hvor man har ofra så mye bekvemmelighet på postmodernismens plettfrie, obsidianfargede alter at det går ut over nytten man får av datamaskinen sin? Innerst inne veit du at du kan klare deg uten slettetaster, det holder å merke tekst med musa og trykke mellomrom. Store bokstaver er forbeholdt de brautende og høylytte, shift- og caps lock-tastene ryker de også. Escape er for folk som ikke takler presset og dermed må gi seg før mål, den må vekk.

Ellers: Er det der innafor tillatt mengde rot på et skrivebord, altså?
 

Lodin

Der Waaaah
Pfffh, i forrige uke plugga jeg ut keyboardet og pælma det i søpla. Nå skriver jeg utelukkende med virituelt keyboard og musa så jeg er den hippeste og brukte ikke fem øre på å bli det. :smugdog:
 
Level up! Første gang over 100 på Dvorak.



Når passerer man egentlig punktet hvor man har ofra så mye bekvemmelighet på postmodernismens plettfrie, obsidianfargede alter at det går ut over nytten man får av datamaskinen sin? Innerst inne veit du at du kan klare deg uten slettetaster, det holder å merke tekst med musa og trykke mellomrom. Store bokstaver er forbeholdt de brautende og høylytte, shift- og caps lock-tastene ryker de også. Escape er for folk som ikke takler presset og dermed må gi seg før mål, den må vekk.
Jeg ser dette har glimtet i øyet du er viden kjent for, men har lyst til å svare seriøst:

Jeg er ikke egentlig interessert i å ofre noe som helst bekvemmelighet—målet for min del er snarere en optimal effektiv og bekvem opplevelse. F-tastene, numpad og home/end-klyngen bruker jeg aldri, så de gjør det lite å gi opp. Piltastene bruker jeg hele tida, så i den grad man gir opp dem må man ha noe som veier opp. HHKB ser for seg at ved å flytte dem over på Fn-laget istedet for å ha dem til høyre for de alfanumeriske tastene, så sparer man bevegelser. Fortsatt ikke helt overbevist om at det veier opp—men tastaturet som helhet er såpass mye diggere enn det jeg har prøvd tidligere at man ender opp langt på plussida.

Ellers: Er det der innafor tillatt mengde rot på et skrivebord, altså?
På det virtuelle skrivebordet? Ikke egentlig. Jeg elsker Opt+Cmd+H av nettopp den grunn—få unna alt rotet, plz.

På det fysiske skrivebordet? Ikke ideelt, men innafor.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Har brukt Massdrop. De følger boka der i gården.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Kjøper sannsynligvis denne av en kompis, lite brukt og selges pga carpal tunnel. Vet den har både numpad og mediaknotter, skrekk og gru, men den ser da grei ut? Das ultimate 4 med cherry blue. Skal brukes til 80% skriving og 20% gaming, tipper jeg.



Er keycaps generelle for tastemekanismen eller spesifikke til hvert keyboard? Klarer meg fint med blanke caps til vanlig skriving men sliter litt med krøll/firkantparenteser og vurderer å slenge på disse, men usikker på hvor jeg må/kan kjøpe fra da. E: åja video der oppe.
Also, noen som har non erfaringer med disse gummiringene man dytter på for å dempe støynivået? Hører bare hvordan de demper støy men ser lite om hvordan de påvirker feelen. Lite vits å kjøpe mecha for så å gjøre knappene squishy lizm.
 
Sist redigert:

Novastrum

Feminist-elitist
Både C og E tasten på steelseries 6gv2-ettellerannet begynte å ta helt av med dobbeltregistreringer her om dagen, så da ble det å punge ut 250,- for den hellige gral; Logitech K120:



Tenkte å ha dette som et backuptastatur/ventetastatur til jeg kjøper et mekanisk tastatur igjen.
Twisten: Jeg er så fornøyd med dette at jeg ikke gidder å kjøpe nytt mekanisk. Eneste som savnes er volumkontroll, og knappene kunne vært noen millimeter høyere. [/tisseitastaturelitistdåpsfontenen]
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det blir ikke blasfemi før noen hevder at de daglig bruker et Apple-tastatur uten å ha varig nedsatte sjelsevner.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Eneste gangen jeg har sett mekaniske til 500ish er når de er på salg, og da blir du liksom begrensa til det ene de har så jeg aner ikke.

En par fra å filtrere litt på prisjakt.no. Vet ingenting om dem.
http://www.maxgaming.no/tastatur/qpad/mk-50-gaming-mechanical-keyboard-mx-blue
http://www.multicom.no/cherry-tangentbord,-mx-switch,-usb-ps-2,-svart/cat-p/c/p4664739

merda.
http://www.prisjakt.no/category.php?m=s247137559&o=produkt_pris_inkmoms

Får inntrykk av at dette blir å skrape i bånnen av bøtta.