Den lille store VR-tråden

#1





Klarte ikke å finne noen dedikert tråd om Oculus Rift, og nå som det ble kjent at Facebook har kjøpt opp Oculus Rift da regner jeg med at internett har noen tanker rundt dette. Til nå har jeg lest mye grining om at "Facebook tvinger på oss Farmville i VR" osv. Men det var nesten forventet, folk kom til å :qq: da det er slik internett fungerer.

Jeg tror ikke at Facebook kommer til å ødelegge Oculus Rift, tvert imot. Facebook var en nerdegreie til å starte med som har blitt sosialt akseptert globalt og har ufattelig mange brukere daglig. Hvis de klarer å hjelpe til med å gjøre det samme for VR, ja da er jeg for det. Og nå som Sony også er med, ja da er det ganske trygt å si at VR er rett rundt hjørnet.

Helt til slutt, Francis har noe han vil si :D



EDIT:

Palmer Luckey svarer på spørsmål og kritikk via Reddit
 
Sist redigert:

Novastrum

Feminist-elitist
#2
Da er vi på samme side Dirty D.

Var scheptisk i dag tidlig, men etter å ha lest en haug med artikler og uttalelser fra Oculus-gjengen er jeg rimelig rolig. Bestillingen på DK2 består og har om noe mer tro på at Oculus blir en stor player i VR-bransjen. De mest trangsynte nerdene rager, og den største fedora-kødden av dem alle feiger ut fordi han synes facebook er creepy. Vedder på at marerittet mitt i natt var et tegn om dette.

Til og med gamlisavisene Computerworld og Digi.no har skrevet om Oculus i dag - for første gang i historien. Kanskje folk flest etterhvert får opp øynene for hva som er i ferd med å røre seg rundt VR.
 
#4
Jeg sitter litt på gjerdet enda med bestillingen av Oculus Rift DK2. Ikke fordi jeg ikke har troen på Oculus Rift, men fordi jeg er litt usikker på hvordan støtten er på DK2. Var farlig nære på å bestille for noen dager siden, men nå som Facebook har kjøpt opp hele greia så tror jeg at avviket mellom DK2 og ferdig produkt kan komme til å bli større enn tidligere antatt (kun spekulasjon fra min side selvfølgelig). Uansett så er jeg klar for å ta spilling til neste nivå. Ja, jeg er klar over at det vil gjerne være slitsomt å spille multiplayer spill i VR over tid. Men for singleplayer spill så vil dette være helt konge tror jeg.

Jeg får nok prøvd DK2 under Gamescom i August, billetter er i boks. Noen andre som skal dra? (Gamescom burde hatt sin egen tråd egentlig)
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#5
Notch er lite happy hvertfall, og jeg deler nok hans syn på saken. Ingen vet hva slags roadmap eller endgame Facebook har i tankene for dette her, men å tro at Oculus bare vil putre videre som før uten noen form for innblanding fra toppen er passe naivt. Jeg er også veldig spent på hva Abrash og Valve-gutta har å si om saken, men jeg forventer egentlig ikke å høre noe derfra på en stund.
 
#6
Jeg har liten tro på at Facebook drar dette ned i dritten. De har tross alt betalt en del penger for dette her. Hvis endgame er å gi oss Facebook i VR med reklame i 3D, ja da går det til helvete. Så lenge fokuset forblir på spill/underholdning så spiller det ingen rolle hva ekstra tjenester de tilbyr til Oculus Rift. Enten det er av den lærerike sorten eller om det er å sjekke ut stua til onkelen din som bor i Rio ved hjelp av Facebook 3D Viewer eller no sånt.

Nå sier jeg ikke at Facebook ikke kommer til å blande seg i det hele tatt, men å tro at alt går til helvete fordi Facebook er involvert.. vel da passer det gjerne å finne frem hatten laget av aluminiumsfolie. Å kalle Facebook creepy er spesielt i seg selv. Forstår at Facebook ikke er for alle, men creepy ?
 

Novastrum

Feminist-elitist
#7
Oculus vil nok komme med en bredere offisiell uttalelse som tilsvar til skepsisen om kort tid. Det jeg har fått med meg ved å lese svarene til Palmer sjøl er betryggende. Facebook blir ikke et krav for noen av funksjonene - de vil fortsatt være en åpen platform. Sannsynligvis må de låne bort team og ansatte for å utvikle Facebook-spesifikk software, men det vil ikke ha noe å si for dag-til-dag drift.

Et lite knippe uttalelser.

palmerluckey 3 hours ago
We promise we won't change. If anything, our hardware and software will get even more open, and Facebook is onboard with that.
------
Question:
Just promise me there will be no specific Facebook tech tie-ins.

palmerluckey:I promise. Why would we want to sell to someone like MS or Apple? So they can tear the company apart and use the pieces to build out their own vision of virtual reality, one that fits whatever current strategy they have? Not a chance.
-------
We have not gotten into all the details yet, but a lot of the news is coming. The key points:
1) We can make custom hardware, not rely on the scraps of the mobile phone industry. That is insanely expensive, think hundreds of millions of dollars. More news soon.
2) We can afford to hire everyone we need, the best people that fit into our culture of excellence in all aspects.
3) We can make huge investments in content. More news soon.
-------
I won't change, and any change at Oculus will be for the better. We have even more freedom than we had under our investment partners because Facebook is making a long term play on the success of VR, not short-term returns.

A lot of people are upset, and I get that. If you feel the same way a year from now, I would be very surprised.
--------
We are not going to lock people out because they compete. We have been working on a variety of first party applications, but are completely open to community equivalents. It would be arrogant of us to assume that our solutions will be the best solutions, users can decide for themselves.


osv. osv.
Notch er helt irrelevant når det kommer til noe annet enn Minecraft. Han var tidlig ute med betasalg av et spill som var rimelig revolusjonerende når det kom - men etter det har han stort sett gått rundt og vært en standard (søkkrik) kjellerdweller med sterke meninger. Når det er sagt så har jeg hatt sansen for Notch, men synes det siste utspillet er alt for mye basert på fordommer og synsing.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#8
Jeg nekter å tro at facebook har kjøpt opp oculus rift for å la dem holde på videre slik de allerede har gjort.
Det kommer til å bli forandringer, men om de er negative vites ikke.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#9
Jeg skjønner ennå ikke helt hva Facebook vil med dette. Jeg liker det Palmer sier, men tør ikke anta noe før jeg ser hva Zuck faktisk planlegger.
 
#11
Jeg nekter å tro at facebook har kjøpt opp oculus rift for å la dem holde på videre slik de allerede har gjort.
Det kommer til å bli forandringer, men om de er negative vites ikke.
I og med retail versjon ikke er ute enda så er det for tidlig å si noe som helst.
Du sier at Facebook kommer muligens ikke til å la dem holde på slik som de allerede har gjort, men alt de har gjort er å lage devkits som har blitt veldig populære. Jeg er foreløpig positiv til at Facebook eier Oculus VR. Vi får se i nær fremtid om jeg må printe ut postene mine her for å så spise ordene mine med kniv og gaffel.


EDIT: Internett ser ut til å gå batshit crazy over nyheten. Forvent mange gifs som denne framover

 
Sist redigert:

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#12
Jeg vet ikke hvorfor jeg er skeptisk, men jeg er det. Bare har en litt sånn dårlig følelse.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#14
Kikker litt igjennom Palmer sine redditer og akkurat det var en av tinga han spesifikt ikke kunne avkrefte.
If I ever need a Facebook account to use or develop for the Rift, I'm done.

You will not need a Facebook account to use or develop for the Rift.

If I ever see Facebook branding on anything that's not optional, I'm done.

Not really reasonable in a literal sense, but I get your drift.

If I ever see ads on anything that I've already paid for, I'm done.

That is a developer decision, not our decision. If someone wants to sell a game with built-in ads, they will have to deal with the natural consequences.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#15
Well, I’m sure OVR are kicking themselves now, with so many wanting to drop out of supporting them.

They’re probably having meetings at this very moment, asking themselves why the didn’t just stay independent.

I can understand. I’m sure the idea of not being able to maintain enough investor interest, to possibly not ship a retail product was a very exciting proposition for them. They could have been happy with a few groups who would use the development kits to do tech demos, and then leave the headsets to gather dust once no further development is possible.

They’re probably thinking now, regretting: “why did we go for education? A mass market product? Proper development channels and support? We could have had a gimped Minecraft, dammit!”.

Now, they won’t have the satisfaction of drifting into obscurity, now they’ll have to deal with the fact that their product may actually get to be what they have wanted it to be. Suckers.

Edit:

 
Sist redigert:

Novastrum

Feminist-elitist
#16

Terje

mostly harmless
#17
Hører på et opptak av David Braben sin presentasjon av Elite Dangerous fra Baftas Inside Game Showcase Event. Dette opptaket, spesifikt. Etter litt over 20 minutter begynner han å snakke om Oculus Rift støtten og hvor kult det er og hvor godt det funker. Men jeg beit meg spesielt merke i en kort kommentar som kom rundt 22:40 merket:

"and also there are rival technologies coming through, that we will also support."

Og så sa han ikke noe mer om det. Dette var et par dager før Sony annonserte Morpheus greia si. Hvis det var den han snakket om så er det isåfall bekrefta at Morpheus vil funke på PC og dermed være en direkte konkurrent av Oculus Rift, siden Elite Dangerous er en ren PC-tittel. Eller kan det være enda fler VR-løsninger under utvikling vi ikke vet om enda som er så langt at fremme at utviklere er i gang og støtter den alt?
 

Lodin

Der Waaaah
#18
CliffyB skrev:
p.s. Notch, your cancelling Minecraft makes you look like a pouty kid who is taking his ball and going home. It’s a bratty and petty move and it saddens me greatly.
Jeg vet ikke helt hva jeg syns, men jeg er av natur et negativt dyr og ser det verste i alle situasjoner. Jeg tipper at Carmack trekker sei om seks måneder og Luckey trekker sei når året er omme. På den annen side kommer Riften ut mye snarere enn de hadde planlagt siden de nå faktisk har prompete sjefer som sitter der og vil ha resultater. Riften 1.0 blir mye dårligere enn de opprinnelige folka hadde planlagt, men den banker alikevel Sony sin dings i ferdigheter. Derimot må man kjøpe alle spill til den i Oculus Store som er en shitty versjon av Steam. Heldigvis kan man fortsatt modde inn støtte for brillene i spill som Skyrim og Eurotruck, som ikke har offisiell støtte.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Ikke direkte knyttet til VR, men gjengen som stakk fra People Can Fly (Bulletstorm) for å lage eget selskap har vist noen særs imponerende konsepter fra det nye spillet sitt.
Se på demoene lenger ned på siden:
http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanishing-ethan-carter/

Spesielt denne synes jeg er veldig imponerende:
https://p3d.in/Cadwc
Sjekka ut, så polycount, løfta øyenbrynene ganske kraftig. Så leste jeg artikkelen, og... hmm. Photogrammetry ble jo for ikke så alt for lenge siden hyllet som greia som skulle gjøre asset production overflødig for indies, men det der... altså, du slipper jo å produsere assets som ser Jesus ut, men gud bedre hele den prosessen som beskrives er nærmest utelukkende negerarbeid. Uansett, det ser selvfølgelig skitbra ut, men som det også påpekes i artikkelen så er det der noe du fortsatt trenger å være drivende dyktig og ekstremt nitidig for å få mest ut av. God artikkel.

@Lodin: Oculus Rift-SDK-et er allerede åopen sårsj, og det er jadden i meg (mesteparten av) Minecraft også, så hvis jeg vil ha en Rift-versjon av Minceraft så kan jeg sette meg ned og lage den selv. Bare for å nevne ett eksempel.
 

Lodin

Der Waaaah
#20
Utifra twatten til Notch hørtes det ut som han planla en egen versjon man måtte kjøpe på nytt så han hadde uansett tenkt å jøde videre.
Minecraft kan allerede spilles med 3D Vision eller Track IR og det er ikke no problem å kombinere dem for Rift.

E: Yeh, Notch kan ta seg ei bolle.