Den litt generelle spilltråden for trailere og mindre nyheter

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Lightning Returns er jo såvidt jeg har lest et open world-spill med en svær verden som kan utforskes, i motsetning til 13 og 13-2. Dessverre ødela Squeenix hele greia ved å pålegge deg en hard tidsbegrensning for å klare spillet. :penga:
 
Hvem er det som egentlig spiller FF for tida? Jeg tror ihvertfall at de vil få høyere salgstall og popularitet ved å lage en remake av FFsju og blidgjøre fansen som bare rakkern. Ikke at jeg mener de bør gjøre det (tvert i mot), men jeg er overbevist om at de kommer til å gjøre det.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jeg tipper de kommer til å vente enda et par år, sånn at de får implementert den nye grafikkmotoren sin (Luminous Studio Engine) skikkelig slik at folk som da spiller remaken får den samme WOW-effekten de fikk da de første gang spilte FFVII. Bare at denne gangen trenger de ikke å ha fancy schmanzy videocutscenes siden de faktisk bare kan kjøre det direkte i spillmotoren.

De har jo vist denne

og denne

og denne

De har jo selv sagt, ihvertfall tidligere, at de ville ha denne spillmotoren inhouse. Og det kan man jo kanskje forstå. Den øverste videoen brukte square tolv måneder, altså ett år på å lage. tenk deg da hvordan det ville vært med et helt spill.
Skal jo også sies at grafikken når man faktisk spiller blir jo dempa en del, for da trenger ikke maskinen å bruke cpu for å simulere fysikk og AI og den slags og bare pumpe ut med partikkeleffekter, lys og skygger, skin-shaders med SSS og masse annet dilldall som kan bli litt hardt å kjøre i realtime. Men likevel. Jeg synes luminous engine virker veldig spennende, sånn uavhengig om den bare blir brukt til square sine egne spill. Bare håper de lar andre bruke den også, for det virker som de har klart å få fjernet en del av den uncanny valley-greia som mange vestlige studioer sliter med.

Så... Man skal ikke se bort i fra at det er et lite team som allerede holder på å bygge assets til en eventuell remake av ffVII. Bare bygge bygge bygge bygge. Faen, det kunne vært en jobb jeg hadde tenkt meg egentlig. bare bygge assets etter referanser og chille max.
(ikke at jeg tror det er lite stress involvert, men faen så moro det må være å bare bygge ting å få det så "realistisk" som mulig og ikke ha noe egentlig tidspress i motsetning til nå hvor jeg får beskjeden: "lag disse yoghurt-begerne."
- når skal de være ferdig da?
"I går" )
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvem er det som egentlig spiller FF for tida? Jeg tror ihvertfall at de vil få høyere salgstall og popularitet ved å lage en remake av FFsju og blidgjøre fansen som bare rakkern. Ikke at jeg mener de bør gjøre det (tvert i mot), men jeg er overbevist om at de kommer til å gjøre det.
Det er vel akkurat det som er greia, de nyere FF-spillene har ikke klart å tiltrekke seg noe nytt publikum. JRPG-spill er i utgangspunktet nisje som faen, og innafor den nisjen igjen har du de som kunne tenke seg å betale for å spille en HD-utgave av FFVII. Spør du meg så er æraen for den typen blockbuster-JRPGs over. Det er litt viktig å tenke på at mange av mekanikkene flere regner som essensielle for JRPGs egentlig ikke er designet som spillmekanikker i det hele tatt, men ble utviklet rett og slett for å hanskes med tekniske begrensninger. Nå som de begrensningene i praksis ikke eksisterer lenger, tror jeg ikke så veldig mange er interessert i å holde ut med JRPG-bullshit heller. FFXIII hadde et jævla bra kampsystem, men jeg gjetter at spillet brakk ryggen i forsøket på å sprike bredt nok til å favne både fanskaren og nye spillere. Square kan nok bruke tid og spenn på å mekke FFVII v2.0, men æh hva er egentlig vitsen. Jeg tror det er et åpent spørsmål om det finnes en mulighet for at de kan tjene inn igjen produksjonskostnadene i det hele tatt, FFVII var i aller høyeste grad et produkt av sin tid og er veldig lite relevant i dag.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Enig med hesten. JRPG-er har funnet et takknemlig publikum på håndholdte konsoller. Se bare på Atlus, det nyeste nummererte spillet i Shin Megami Tensei-serien (påminnelse om at omtrent alle andre JRPGs de slipper er spinoffs fra denne) kom ut på 3DS. Er vi heldig kommer det ett rollespill verdt en fjert på konsoll i året, i år var det Ni no Kuni, og før det var det vel Skyrim i 2011. Og i 2014 får vi Persona 5 (sannsynligvis 2015 i vesten).
 
JRPGene som vi kjenner det fra glansdagene har helt klart dødd ut og blitt en nisjesak, ja. Ikke at jeg savner de så veldig, men samtidig savner jeg litt den type rollespill som skiller seg fra de mer vestlige rollespillene uten at det blir helt for jævlig kawaii og animedritt. Si hva man vil om f.eks Chrono Trigger, men det var og er et utrolig bra spill. Ville noen laget noe slikt i dag? Jeg tviler.

Det siste FFet som var interessant for meg var XII, som på mange måter føltes som et Final Fantasy-spill men også hadde mange bra ideer og gikk bort fra de mer rigide JRPG-strukturene. XIII syns jeg var helt krise og de etter har jeg ikke spilt. Nå har jeg litt problemer med å forstå hva Final Fantasy skal være. Et eller annet MMORPG her og der, noen ubrukelige mobilspill, konstante remakes av de gamle SNES-spillene og nye konsollspill med bisarre titler som jeg ikke forstår konseptet til. Og hvem er egentlig målgruppa? Er det noen av de som spilte Final Fantasy da serien var populær som interesserer seg for disse nye spillene? Det kan ikke være mange.

Derfor kommer de til å innse (om de ikke har gjort det enda) at de nye FF-spillene ikke kommer til å slå an i lengden og at fansen av den serien kun vil ha nye utgaver av de gamle spillene, og da i hovedsak FF 7, og det kommer de til å få.

Jeg vil derimot bare ha et nytt Chrono-spill. Uforståelig at de ikke laget en oppfølger til Cross, men likevel pumper ut all mulig dritt med FF-navnet på.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du er nok ikke den eneste som ikke skjønner hva Final Fantasy skal være i 2013; det er rimelig åpenbart at det vet ikke Square Enix heller. Jeg synes det er ganske utrolig at de fortsetter i samme tralten med mastodontspill som desperat prøver å tilpasse seg det som til enhver tid er in vogue, og at tapet skal dekkes inn med ubrukelige pengesluk på mobil. Og tilsynelatende ubemerket dukker det opp saker som Modig Mislighold av Lån (Bravely Default for de som ikke har like knusktørr humor som meg), som virker mer som de sakene Square burde ha fronta. Jeg tror det er noen på toppen i selskapet som sitter og er skikkelig forbanna og frustrert over at noen har tatt osten deres, og tenker at om de bare endrer litt på formelen i en eller annen retning kommer den tilbake. Det de burde gjøre, er å stikke ut og finne en ny ost.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Jeg tror og håper at Kingdom Hearts 3 kan bli bra, men jeg er jo veldig redd for at de kommer til å gjøre historien enda mer forvirrende og gæærn enn i nr 2.
 

Lodin

Der Waaaah
In before det er HD-utgaven av Tomb Raider og Thief 4 sin skyld at det går så ræva med Squenix til tross for at de solgte tre ganger så mye som FF 13-3: Faster Pussycactuar, kill kill til halve budsjettet.
 

Lodin

Der Waaaah
Nytt (lol) PS3-spille fra Grasshopper og Tokyo Jungle folka. Ser jo episk ut som faen helt til de kommer til gameplayet. Blir nok verdt å spille for kuttescenene. :v

E: Og her er annonseringsen av den nye greia til Bohemia og folka som mekka Mafia og Hidden & Dangerous. Sandkasse-RPG i middelalderen uten monstere, magi og fjas.
 

Lodin

Der Waaaah
Velkommen til vår digitale framtid. Activision har enten ikke greid eller giddi å fornye lisensen på Marvel-spilla sine så samtlige av dem er fjerna fra digital distribusjon. Om du allerede har dem er de fortsatt på Steam og sånn, men om du gikk å grunna på å teste Deadpool eller Wolverine er du SOL. Får se om det skjer no videre, men Activison lol.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sett inn overdreven referanse til glede/tilfredsstillelse her, for det kommer en fuckings remake av Midwinter. I 2015 riktignok, men hælledussan.

Hvis noen lurer, så er Midwinter spillet hvor du loffer rundt på ski og rekrutterer folk til å nedkjempe en slemming på ei øy. Det var ett av de første open-world-sandkassespillene og inkluderer det som nok må være med på topp ti-lista over de mest irriterende løypemaskinene i et spill noensinne. Det unike er at du kan spille som alle folka du rekrutterer til motstandsbevegelsen etter tur, og alt dette over tjue år før GTAV. Har hatt tanker om å mekke et spill inspirert av Midwinter selv, og det er en stooor favoritt. Som jeg faktisk hadde planer om å skrive litt om her på forumen i løpet av året, av andre årsaker. Hmm.

Uansett, dette er superbra nyheter. Elsker'e.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
Ooh! Absolutt en kjølig midd i shinra-land iallefall. Blir å følge litt med på det der