NEVA ble sluppet igår, og herrejemini for en vakker opplevelse. Dette er da det andre spillet fra Nomada Studios som ga oss GRIS, og spillet deler mye av det samme DNA'et. For meg gikk hodet til både Studio Ghibli, GRIS og Journey, men også Limbo og litt til Sword and Sworcery.
Du spiller som Alba, en kriger som sammen med ulven sin, Neva, går på leit etter hva det er som skaper korrupsjonen i skogen dere lever i. Spillet går over fire årstider, og Neva starter først som en ulvevalp, og vokser gradvis igjennom spillet.
Spillet er en platformer med fokus på gåteløsning og enkle kampmekanikker. Musikken er så klart spot on (laget av Berlinist som også lagde musikken til GRIS), og den visuelle historiefortellingen er magisk. Det er flust med symbolikk, og det er absolutt mulig jeg legger mer inn i det enn hva spilldesignerne har tenkt. For meg var det en nydelig historie om glede, sorg, kjærlighet og livet. Foreldredelen i meg ser symbolikk i måten Alba forandrer syn på Neva som vokser fra å være fullstendig avhengig av Alba til å bli en egen fri sjel. Samtidig er det mye som peker mot tapt kjærlighet, og hvordan komme seg igjennom perioden med sorg.
Spillet er ikke veldig langt, men det trenger det heller ikke å være. Det er ingen dødtid, og ingen bloating. Det er virkelig en fryd for øyet og ører, og er et spill som er mer enn opplevelse enn et spill. Games as art, etc
Ett av de nydeligste og beste spillene jeg har spilt i år. Muligens ett av de beste spillene jeg har spilt noensinne.
Det er en enspiller-opplevelse, men det er et sånt spill som gjør seg best å spille sammen med noen, da det er en opplevelse det er verdt å dele.
ikke ett eneste tørt øye / 10