Er du i markedet for et metroidvania, bare at det ikke skal være så vanskelig, eller langt, eller fargerikt, eller katteløst? Vel!
Gato Roboto (spansk?) ble kjøpt på lørdags ettermiddag, og fullført med 100% (dvs. jeg trodde jeg hadde samla alt, men mangla en oppgradering viste det seg da spillet var over, gidder ikke å starte på nytt for å finne den) på lørdags kveld. Ha det i mente når du gjør deg opp en mening om å kjøpe det eller ikke.
Men altså, det er et kvikt metroidvania med kul action, som ikke har noe overflødig. Jeg syntes det var akkurat passe langt, og jeg brukte fire timer på å samle "alt". Fant et par østersegg også. Græffiksa er veldig forseggjort og egenartet, og hvis du er redd for at svart/hvitt-estetikken blir slitsom, kan jeg jo tipse om at hver hemmelige kassett du finner gir deg en ny palett med to farger du kan bruke isteden. Favoritten var lenge Starboard, men jeg var innom både Coffee Stain, Meowtrix og Urine også. Gjett hva slags fargetoner du får av dem.
Spillet har jo også en historie, som jeg korrekt gjetta utfallet på etter cirka en halvtime. Når det er sagt så er det ikke så farlig all den tid spillet har plenty substans i kraft av at du faktisk styrer ei lita katte som får seg robotdress med maskinpistol. Mekanikkmessig så kan jeg jo nevne at du også kan hoppe ut av dressen og valse rundt forsvarsløs, og da skjønner du også av deg selv at ett område i spillet krever at du krabber rundt som pus mer eller mindre hele tida. Alt er ikke like bra realisert, for eksempel er det en type pusle som dukker opp et par ganger og krever at du plasserer dressen på en plattform og så katter deg bort og får flytta på den som pus, og spesielt i ett tilfelle er det bare utilslørt padding uten noen særlig funksjon.
Men! Det aller meste blekner egentlig når jeg tenker på at spillet pakker såpass mange kule bosser, bra setpieces og fet skyting, hopping og utforsking inn på fire timer. Og jeg må spesielt nevne musikken, som gir Metroid-vibber samtidig som den er langt unna å være en kopi; musikken består for det meste av lett disharmoniske ambient-synther som gir en helt egen atmosfære, med litt god skrangletechno når det er bosstid.
Kosta vel en femtilapp. Jeg likte det.