Jeg ble altså så bergtatt av
Rain World at jeg fant ut at jeg måtte skrive en slags anmeldelse/wankfest:
Rain World er ulikt noe annet spill jeg har spilt. Det har fått relativt labre anmeldelser fra flere store aktører (IGN ga det 5/10 - lol), og kan vel knappest ha gjort noe særlig kommersiell suksess.
Det er for så vidt forståelig – det er tidvis knusende vanskelig, og veldig ofte blodig urettferdig. Men her ligger også noe av kjernen bak nettopp hvorfor Rain World er så fantastisk annerledes og bra. Den kunstige intelligensen i spillet er rett og slett vakker. Faktisk så vakker at det finnes fans av spillet der ute som setter seg ned ens æren for å se hvordan de ulike dyrene i spillet samspiller under visse omstendigheter - og visstnok kan sitte slik og studere de i timesvis. Alle dyrene/vesenene du møter i Rain World er ”procedurally animated”, de reagerer ”organisk” på omgivelsene sine, følger et sett av instinkter – alle vil de overleve (deg selv inkludert) – og den du styrer, en stakkars ”slugcat” (en slags blanding av en ”slug” og en katt), befinner seg et sted nederst i det midterste sjiktet av næringskjeden. Med andre ord – du må være forsiktig! Det meste kan spise deg.
Plottet er relativt enkelt – handlingen foregår i en slags post-apokalyptisk verden uten mennesker, men med flere snodige livsformer (flere varianter av krypdyr som ligner på en blanding av øgler og krokodiller, forvokste mygg, kjøttetende planter, en slags krysning mellom gribber/påfugler, dovendyr/apekatter – you name it) – du prøver å finne tilbake til noen du kjenner (for å ikke spoile starten), og må forsøke å overleve og lete i en mildt sagt ugjestmild verden. Alle dyrene har sin unike væremåte, ting de liker å spise, steder de liker å oppholde seg, og mål med tilværelsen (få i seg nok mat før styrtregnet kommer).
Spillet er delt inn i sykluser. I løpet av en syklus må du finne minst fire biter mat, samt et tilholdssted hvor du kan overnatte trygt fra regnet. For regnet kommer! I bøtter og spann. Når tiden til en syklus er i ferd med å gå ut begynner det å regne noe så jævlig, at om du ikke har funnet deg et lite krypinn – så er det over og ut – og ikke nok med det, du mister et såkalt ”karma-nivå” – klarer du derimot å finne fire biter mat, samt overnatte i et ”shelter” – da går du opp et karmanivå. Om du har ambisjoner om å komme deg videre i spillet er du nødt for å nå visse portaler i de ulike områdene med karmaet ditt på et visst nivå – hvis ikke kommer du ikke videre. Det kan godt hende du blir stuck i et område i lang tid – da må du bare lære deg hvordan å best overleve der – hvordan angriper fiendene? Hva liker de ikke? Hvordan kan du distrahere de? Hva kan du manipulere i miljøet for å komme deg forbi noe som kan svelge deg i ett jafs? Osv.
Du kommer selvsagt til å dø. Mange ganger. Og ettersom fiendene lever sitt eget liv, så kan det godt tenkes at en fiende som ikke tidligere befant seg utenfor den inngangen du trenger å gå inn, gjør det denne gangen. Da må du være smart og bruke de triksene du har lært deg i løpet av spillet. En stor del av Rain World handler om å observere miljøet du befinner deg i, samt utforske og eksperimentere. Hva gjør denne planta her som jeg kan plukke opp? Oh, shit, den eksploderer om jeg kaster den, ja! Nice. Hva med denne soppen? Oh, shit, flein ... jaja, da går alt i bullet-time, i det minste!
Pikselarten her er av lekreste variant. Som selverklært pikselart-aficionado må jeg innrømme at det var flere ganger jeg ble nesten målløs av hvor vakkert ting var – screenshot-knappen på Switchen gikk seg periodevis varm.
Musikken er sparsommelig, men vakker når den førs kommer. Og den kommer på alle de riktige stedene. Et sted litt over midtveis ut i historien fikk jeg nærmest kronisk gåsehud av samhandlingen mellom musikk, handling og grafikk – det er uten tvil et av de vakreste øyeblikkene jeg har hatt som kulturkonsument. Jeg kjente en slags takknemlighet over å ha oppdaget dette spillet og fått lov til å oppleve noe så ”out there” og vakkert. Og det stopper liksom ikke. Jeg har ikke lyst til å spoile noe, men det som starter som et slags overlevelsesspill utvikler seg sakte men sikkert til en episk reise hvor man oppdager en gammel kultur, merkelige religiøse og teknologiske ritualer og mekanismer – en slags deilig blanding av Dark og The Midnight Gospel, i spillformat.
Jeg har ikke nok superlativer å bruke om Rain World. Det er tvers igjennom en vakker (og jævlig utfordrende) spillopplevelse du nok ikke kommer til å glemme (om du klarer å fullføre, vel og merke). Anbefales på det aller varmeste.
Spillet har forøvrig en relativt stor skare med tilhengere på Discord og Reddit, det moddes og lages expansions og ekstra karakterer og hurrameg rundt – noe som burde vitne om at dette spillet er noe ganske annet enn stakkarslige 5 av 10 som IGN ga det.
Er foreløpig å få på Steam, PS4 og Switch – det jobbest visst med en port for Xbox.
Spill det!
Noen screens: