I går så spilte jeg...
De Bellis Antiquitatis
Det er da et miniatyrspill, og for de av dere som fulgte med på snap og instagram (altså, fulgte med og fulgte med. Det var jo ikke som om jeg husket å snappe/ta bilder av hele hendelsesforløpet), så vant jeg!
Dette var jo min første runde med dette spillet og jeg spilte det sammen med
@Dolosus.
Så etter lang lang tid med maling av miniatyrer og mekking av terreng fikk vi endelig spilt en runde.
Jeg var da Greker og hadde hauger av Hoplitter mot Dolosus sine Persere med bueskyttere, immortals og kavaleri.
Dette er da brettet sett fra min side.
Så er det mine tropper da. Hoplittene mine som er de lange smale sånn nesten midt på brettet med spyd. De har 4 i styrke og er ganske harde i kamp, men går tregt og er vel strengt tatt kun gode på en ting, og det er nettopp nærkamp.
De er ikke tropper du beveger deg masse rundt omkring med, men i frontangrep er de relativt gærne og knallharde. (knallharde sammenlignet med de andre på brettet ihvertfall)
Dolosus sine derimot er mer manøvrerbare, men litt kjipere i nærkamp. Jeg har litt kavalri nedenfor i vestkanten av østmarka (skauen som er markert med brun filt, det stor flere trær der, men de flyttes utenfor brettet når det går tropper inn der).
Dolosus prøvde å flanke meg på østsiden med sitt kavaleri og det var litt stress for han tok knekken på den ene uniten min i andre runde, og den som tar fire units først vinner, men jeg klarte å låse hans flankeforsøk ganske greit ved å sette mitt kavaleri på sørsida av skogen.
Ser jo at dette blir litt uoversiktlig og jævlig skrevet, men jordbær med meg folks.
Runder.
Man starter runden med å rulle hvor mange Pips man får eller ticks eller hva man kaller det.
1d6 og ruller du 6 kan du bevege enten 6 grupper eller units.
En grupper er en... vel, gruppe av units som står sammen parallelt enten vertikalt eller horisontalt.
Det er en fordel i noen sammenhenger og ha store grupper for det betyr at hvis du ruller lavt når du skal få ticks så kan du fortsatt bevege mange units på en tick.
Derimot, og det vil skje, hvis gruppene dine splittes opp i mange små så er du helt avhengig av å rulle høyere på terningen i starten hvis ikke får du bare beveget noen få.
Som for eksempel i går, i en ganske kritisk fase av spillet i går klarte Dolosus å rulle 1 tick, og jeg var i full frontal nudity-attack. hva førte det til? Jo, at han kun fikk beveget på en unit.
Movement.
Hver unit har en gitt rekkevidde de kan bevege seg bortover.
Mine hoplitter kan bevege seg 2 felter, og ett felt er det samme som bredden på én unit.
Men de kan ikke bevege seg helt fritt. De kan foreksempel ikke gå rett bakover som en gruppe, da må hver unit rotere seg individuelt og bare det krever litt over ett felt, litt avhengig av størrelsen på basen til enheten.
Vi fant ut at hoplittene mine enkeltvis kan bruke ett felt på å rotere 180grader, og kavaleriet ca 1,25 felt på full rotering.
Også er det bevegelser i tungt terreng som åser og skoger så er det bare noen få tropper som kan manøvrere på de uten å miste movement, men de kan ikke bevege som grupper i tungt terreng.
Hoplittene mine har 4 i styrke, men får 2 minus i tungt terreng og kan kun bevege seg ett felt. Så det er tidkrevende og veldig kjipt å bli lost i dritt-terreng.
Kamp.
Først ruller man for skyting (buer, katapulter etc) og står buer sammen kan de gi hverandre støtte AKA plusser.
Så da Dolosus igår hadde tre units med buer som skjøt på min ene unit med hoplitter så foregår det slik
han erklærer at han velger å skyte på "DEN" med støtte fra de to ved siden av. De har 2 i styrke, og får pluss 2 fordi det er to units som styrker angrepet.
Min hoplitt har 4 i styrke så da ruller man en d6 og ser hva som skjer.
han rullet en 2, og da blir det 2 + 4 og det er jo 6, men jeg rullet en 3 og ender da opp på 7 og ingenting skjer.
Hadde han rullet sånn at han fikk en mer enn meg så hadde mine tropper rygget en enhets lengde bakover og det ville jo da ført til at han hadde falt utenfor gruppa, og dermed blir antallet ticks man ruller helt vesentlig for kamputslaget, men siden han failet så beholdt jeg posisjonene til gruppa mi. og jeg kunne traske videre å angripe neste runde.
Etter skyting er det nærkamp, og det foregår på nøyaktig samme måte, og får bonuser for de som står ved siden av hverandre i gruppe.
Så jeg angriper hans buer, med tre i bredden f.eks. Da får jeg pluss to og angriper med 6 i styrke, og ruller 4. Han failer igjen og ruller 4. med to i styrke. 6 mot 10 er kjipt, men de dør ikke. De bare recoiler bakover den enhetens lengde. Men ! hadde han rullet slik at jeg hadde et dobbelt så høyt styrketall som han så hadde enheten hans dødd.
Så ja. Det er ihvertfall litt av hvordan spillen fungerer. Og det er også andre ting som gjelder som high ground, og flanking. Flanking fungerer slik at hvis en enhet er flanket og har en tropp i frontalangrep og må recoile så dør den automatisk.
Så flanking er the way to go.
Jeg vant da, med litt hjelp fra min motstander som er relativt erfaren med dette spillet. Men det var gøy! gøy gøy gøy, og det å male sånne små tropper som dette tar MYE kortere tid enn å male f.eks warhammer-figurer som på en måte
må se litt bedre ut. Så man maler nesten ti sånne små figurer på samme tid som du maler en warhammer-figur.
Så hvis folk er interessert i å være med en gang så si ifra så kan vi se hva vi kan ordne. Tror man kan spille mer enn to i ett spill også, og hvis ikke er det også ren strategi som gjelder så to hoder kan faktisk fungere godt sammen for å planlegge ordentlig.
I spillet er det lov å måle alle enheters range hele tiden, i motsetning til i warhammer hvor du må ta ting litt på sparket og erklære at du beveger deg for eksempel 8 tommer frem å håpe at det ikke var for nærme buene eller gåavstanden til motstanderen.
Edit: Jo. Og dette er 6mm figurer. Dvs en mann er 6mm høy, mens i warhammer er det vel 35mm som gjelder, så figurene er kanskje ikke så detaljerte, men så ser det ut som et faktisk slag med hundrevis av tropper, noe som gjør at det ser fett ut.