Den sosiale analogspilltråden (Snapchat-nicks ITT)

Desember og siste uka i november har vært en strålende tid for brettspill. Fått Terra Mystica på bordet to ganger, sist gang fikk vi også spilt med Fire and Ice expansion. Anbefales med og uten expansion. Russian Railroads innfridde også som det pleier. Among the Stars ble spilt første gang, trenger noen gjennomspillinger for å få samme hadtighet og flyt som 7 wonders. Men spillet har nok ved seg til at jeg gleder meg til nye runder. Le Havre er spill nummer en av tre Uwe spill de siste to ukene. Med to spillere er det en vinner, over tre ville jeg muligens valgt noe annet. Uwe spill nummer to ble Glassroads, mye spill på kort tid! For å avslutte rekka, fikk jeg kjørt gjennom Fields of Arle første gang. Det innfridde store forventninger og gleder meg veldig til neste gang. To siste spillene var El Grande (alltid en vinner) og Sekighara: the unification of Japan (trenger noen fler runder for å avgjøre hva jeg synes...)
 
I morgen blir det å teste Lords of Waterdeep med fem spillere. Påfølgende dag er satt av til et episk slag TI3 med 7-8 spillere. Ser frem til en helg med regelkrangling, enorme mengder sukker og backstabbing! :)

Vedlagt er bilde fra forrige ukes TI3. Legg merke til hvor screwed federation of sol er (blå spiller). Husregelen med random plassering av systemer strykes til neste spill...
 

Vedlegg

oma

Village Drunk
Hahahahaha, her ser man da hvorfor det ikke er lov å legge systemer med rød kant ved siden av hverandre.

Hvor ofte får dere tid til å spille TI3? 8 spillere som spiller sammen 2 ganger på 2 uker virker som .. godt koordinert?
 
Vi har en egen facebook-gruppe, også har vi antagelig altfor mye tid på søndager. Er så mange at vi får samlet minst 5-6 om det foreslås en ukes tid i forveien. Blir ganske sporadisk. Kanskje hver 4. el. 5. uke i snitt med 6-8 spillere. ^^
 

demake

Seksuelt godteri
Første kikk på de tyske troppene i Scythe.

ImageUploadedByTapatalk1417941339.587487.jpg


Tyskland er den mest industrialiserte faksjonen i spillet, men de er til gjengjeld dårlige på jordbruk. Jeg liker at alle fraksjonene har positive og negative sider. Asymmetri i brettspill er helt konge.

PPPS. Tyskerne har ulver man kan bruke i kamp. :v

Pengene mine, når kan du ta dem, Jamie Stegmaier????

PS7. I stedet for plastfigurer så vil Scythe ha pappfigurer (à la Dead of Winter), fordi denne artworken er for bra til å bare bli klistra på coveret.
 

demake

Seksuelt godteri
Men russerne har jo dibs på bjørner.
 

demake

Seksuelt godteri
Så vi spilte litt Space Alert igjen i går. Først starter vi med Illimar som kaptein (Kaptein Illimar????) og det kunne vel egentlig ikke gått verre. Jeg hadde EN jobb, nemlig å sørge for at skjermspareren ikke gikk på. Og det gikk jo selvsagt ikke. Vi spilte videre for å se hvor ille det kunne gått, og vi fucka opp over hele linja, så selv om jeg hadde greid å holde skjermspareren unna så hadde vi daua av all dritten som fløy i vår generelle retning.
Neste runde var Ganon kaptein og med litt god planlegging så satte vi ut på nytt oppdrag. Denne gangen var jeg sikker på at NÅ, NÅ skjer det. Vi vinner! Jeg hadde glemt hvilket spill vi spilte. Mitt oppdrag var å sørge for at det var nok strøm i den røde delen av skipet. Jeg gjorde en fin brøler og gikk til høyre i stedet for til venstre så den røde delen av skipet var så godt som tom for strøm, og jeg og Tomas endte opp med å hamre løs på de samme knappene.

Så avslutta vi med Survive! Illimar fikk sand i fitten da jeg senka skuta hans, og brukte resten av spillet på å hore opp mojoen min. Jeg fikk to meeples i land og jaggu faen var det de to mest verdifulle. Spilte ingen rolle fordi Ganon var Ganon og endte med den femte beste highscoren (over 20 poeng :eek: )

Takk for besøket Ganon!
 
Ukens brettspillrapport inneholder to førstegangserfaringer for min del. Tirsdag og onsdag fikk jeg testet Fields of Arle for andre og tredje gang, og poengsummen nærmer seg 100. Spillet er fortsatt strålende, falt også i smak hos onsdagens motstander. Spørs derimot om jeg får med kona moroa igjen...

Torsdag var det tid for å endelig teste Walnut Grove og Amerigo på klubben. Begge falt i smak, men Amerigo ville nok godt av med seieren om jeg måtte velge en av de.

Uka er jo ikke over enda vi får se i kveld. Det blir spilling, men usikker på hva. Hadde vært gøy og kommet i gang med Shadowrun Crossfire. Virker som et spill jeg kommer til å like godt.

Gikk forøvrig all in på Trains. Etter å ha lest reglene, gleder jeg meg til posten får levert det sammen med 7 wonders Babel. I tillegg er jo Viticulture m/ Tuscany på vei med levering Tirsdag. Skulle bli en syrålende juletid for brettspillmoro.
 

demake

Seksuelt godteri
Her er noe ingen ønsker å få i posten.

ImageUploadedByTapatalk1418634612.869651.jpg
 

demake

Seksuelt godteri
Og mer da, fordi polske hussarer...med vinger?

ImageUploadedByTapatalk1418634776.889221.jpg
 

demake

Seksuelt godteri
Etter nyttår en gang.
 
Hva er et bra brettspill for Ola dunk-familien? Tenker å kjøpe noe til romjula, og vet ikke om jeg orker nye runder med Gullgeni, TP og svoger som jukser i Monopol. Må funke mens man er marinert i rødvin.
 
Kjøpte Ticket to Ride til dem i fjor selv. Det ble litt gnurring over at det ikke var noen terning og en "spillerbrikke" som skulle flyttes antall øyner, men når de kom over den sperren måtte til og med far inrømme at det faktisk var et bedre spill enn monopol. De spillte det hele jula og mamma gleder seg veldig til vi skal spille det i jula i år og. Jeg har kjøpt inn utvidelsen og, for de 5-6 "lange" oppdragene blir man fort lei av. Variasjon ftw!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ticket to Ride er gullstandarden innen gateway games som jeg har forstått. Uansett vil jeg bare komme med et lite tips som er åpenbart for de som har holdt på litt, men som kanskje ikke er det hvis man ikke har spilt så mye før: Lær deg reglene på forhånd! Det nytter ikke å sitte litt sausa og skulle følge med på noe som blir lest opp fra lefsa som følger med og så er det spørsmål og så bare øøøøh vent litt og så mister de andre tråden og så æh.
 

demake

Seksuelt godteri
Som andre allerede har sagt så er Billett Til Å Ri et godt gateveispill, men pass på å kjøp Europa-utgaven fordi den er den beste.

Ellers så har man jo andre klassikere. Carcassonne for eksempel.


Om du vil prøve noe nytt så er analsex Pandemic veldig bra. Det er et samarbeidsspill som går ut på å finne vaksiner for fire sykdommer som herjer verden. For en kjapp innføring, sjekk ut Wil Weaton som spiller det på Tabletop.


Min sterkeste anbefaling (om dette er noe som skal spilles med litt alko innabords) er Survive! Escape From Atlantis. Jeg trur @Novastrum, @ganon og @Waloran kan skrive under på at dette er noe som eier. Sjekk ut denne videoen fra SU&SD (delen om Survive ca. 9 minutter ut i videoen). Hvis du ikke er solgt etter å sett det der er du død på innsiden.

 

Novastrum

Feminist-elitist
Har lett meg grønn etter Survive! (Outland sine var lovet bort :argh:) Så det skriver jeg gjerne under på.