Den sosiale Spore-tråden for rare dyr og dingser.

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#41
Jeg har anskaffet det og brukt cirkum 20 minutter i det før jeg fant ut at noen hadde knuffa ladekabelen til dataen ut av sitt gode skinn og strømmen gikk ut. Spore-navnet er Finkelroy, og jeg har så langt kun lagd en grønn ting med øyne på stilk og støttenner. Arten er Doof, og den ser usannsynlig dum ut.
 

Lodin

Der Waaaah
#42
Finner du noen av oss a? Det virker som at spillet ikke bare er rimlig meh i lengden, men det sliter og seriøst med serverne sine. Jeg har bare fått på Yeti og Nova så langt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#44
Mechanimal-dyra til K999 kan reise til helvete for de driver og raider meg ustanselig. :argh:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#46
Hohoi. Sist jeg spilte Spore kræsja spillet etter et par timers ulagra spilling, så jeg har kvia meg litt for å ta det opp igjen. Det gjorde jeg dog i kveld, og nå er lefsene i farta igjen skal jeg si dere. Hvis dere ikke har meg i kompislista, legg meg til og nyt synet av verdens mest ræva edderkopper (med blomsterhatt) og den proffe vindmøllefabrikken min.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#47
Jeg plukket med meg Spore for kanskje et par-tre uker siden, men får ikke spilt med ødelagt mac. Men så fort den er tilbake i mine brune hender skal jeg venneliste i hue og ræva!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#48
Kjør på, kan aldri få nok teite dyr i galaksen min. :p

Sånn ellers så har kvelden gått med på folkemord. Jeg har knust de jævla Happenstance-dyra ut av historiebøkene (fordi de tulla med rettighetene mine), og etter at det var unnagjort dro jeg på oppdagelsesferd.


Da møtte jeg noen tohoda dyr som liker å scrapbooke.


Etterpå fant jeg et sjeldent syn, og det så slik ut.


Et oversiktsbilde av nabolaget etter at Happenstancene på mystisk vis ble borte. Armen med solsystemer til høyre for hjemplaneten min er restene av imperiet deres (dvs. det jeg gadd å beholde på grunn av kosete krydderreserver).


Såklart må man skryte litt når man oppnår noe spesielt, og i kveld ble jeg galaksens Ultimate Vesen. Det artige er at det er enda en grad over denne igjen.

For å komme med et lite tips så kan det absolutt lønne seg å knote litt med å terraforme planeter, spesielt hvis du skal anlegge kolonier der. Terraforma en planet i nabolaget som hadde sjeldent grønt krydder opp til nivå tre, anla tre kolonier, og nå får jeg en konstant strøm med grønt krydder derfra. Hvis du synes det går tregt til å begynne med, spesielt å regulere temperatur og atmosfære, så kan jeg også tipse om at etterhvert som du holder på får du tilgang til stråler som lar deg justere det der på noen sekunder. Når man skal finne nye arter å kle planeten med, er det spillets måte å si "du, hva med en liten runde ut i universet for å oppdage nye planeter, da? Hadde det vært noe, kanskje?" på. Forøvrig liker jeg godt det at omtrent uansett hva du gjør, så blir du belønna for det i form av poeng til merkene dine, og bare generelt økte ressurser så lenge du plukker opp krigsbytte og sånt. Ah, et koselig spill dette her. ^^

PS: Har nå kommet så langt at jeg har fått nyss om et våpen jeg kan kjøpe bare jeg kriger litt mer, og det kalles Planet Buster. Som man kan tenke seg er det en bombe som - jepp - sprenger en hel planet. Noe som fordrer spørsmålet om når greia som lar meg skape nye planeter dukker opp.
 

Lodin

Der Waaaah
#49
Kan det være verdt å nevne at i noen timer lista Amazon noe som het Spore: Cute & Creepy Parts Pack som skal komme 18 november og koste 20 dollars? Forsvant igjen litt seinere, men EA har tydligvis starta melkinga.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#50
Den er oppe igjen nå, så det kommer nok om ikke så lenge.

Uansett ble det faenmeg noen timer igjen i kveld, og jeg tok massevis av driiiitkule bilder, men da jeg avslutta Spore og skulle finne dem fant jeg ut at Fraps hadde funnet ut at det skulle lukke seg en gang i løpet av dagen. Så altså ingen bilder. Jaja. Uansett har jeg handla meg opp til å bli mangemillionær; fire T3-kolonier med alt på stell og Spice Storage gjør at krydderet renner inn, og så er det bare å rusle litt rundt og finne den beste prisen. Rekorden var da jeg solgte grønt til en av mine allierte for 99.000 Sporespenn per kilo. Legg til at jeg hadde noen kilo å selge så ble profitten tre kalde mill. Har også fått pimpa ut romskipet mitt maks, i tillegg til at jeg er blitt Allmektig (den beste rangen). Allmektig over mitt eget romskip isåfall, for jeg fikk ingen nye evner. :(

Tok også en liten rusletur inn mot midten av smørøyet, og der møtte jeg de beryktede Groxene. Nå har det seg sånn at jeg glatt kunne sklidd inn til midten på noen minutter hadde jeg bare fått lov, men spillet begrenser reisemulighetene til skipet ditt "for å bedre presisjonen" (les: Gjøre spillet kunstig vanskeligere fordi du ikke kan fly fritt). :argh: Tar en ny tur i morra, tenker jeg. Da pakker jeg med meg et par planetbustere også, så kan Groxene få smake på den kraftigste bomba i galaksen og se hvordan de liker den.

Men ja, fortsatt fett. Avslutta akkurat fordi det igjen har blitt ugudelig seint, men egentlig vil jeg bare starte spillet igjen og finne på nye spikk. Er igrunn ganske overraska over at Maxis har snekra et så solid spill av de mange forskjellige delene Spore består av, hadde trodd det var mer av et leketøy basert på det jeg leste før det kom ut.

Et par proffe tips: Hvis du skal ut på langtur så lønner det seg å legge spenn og tid i å skaffe seg den beste motoren og en Wormhole Key. Førstnevnte lar deg såklart reise lenger uten å stoppe, og nummer to gjør at du kan zoome gjennom svarte hull for så å satse på at du kommer nærmere midten (du spretter ut av et tilfeldig svart hull hver gang du zoomer). Noe du som oftest ikke gjør, men pyttsann.

Et hobbyprosjekt jeg har starta er å plante noen tukigere (favorittdyret mitt, en stilig blanding av tukan, tiger og elg) på en ubebodd planet for så å utvikle dem til stammestadiet med en kjekk monolitt. Skal gjøre det et par ganger til sånn at de kommer seg ut i rommet de også, er på tide. Et annet hobbyprosjekt blir å utrydde Mechanimal-dyra til K999 ned til siste mann, for de har ligget i krig med meg og mine edderkoppallierte i en mannsalder snart. Bruker nå cirka tre minutter på å mose en hel planet med åtte byer, så det burde ikke ta så lang tid.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#51
Vel, okay, da har man vært inne og besøkt midten av grauten også. Skal ikke spoile hva som skjer der, men det er verdt å ta turen. :p

Tips er dog å ha oppgradert skuta maks samt å pakke med noen boostere både for energi og liv på ferja di, ellers kan det fort hende at Groxene gjør kort prosess med deg. Som man sikkert også kunne tenke seg til selv, men jeg bare sier det.
 
#52
Tenker litt på og sjekke ut Spore.


Jeg er generelt glad i C&C og lignende RTS spill, når dyra dine har kommet til det stadiet da de kriger, er det en god RTS kontroll på ting som feks det jeg nettop nevnte?

Eller det noe helt annet?
 
#53
Den eneste ZP-anmeldelsen jeg har vært delvis enig med Yahtzee, er vel Spore. Spillet er moro, men man blir vel fort lei om man spiller en del. "RTS-delen" er ingenting å skryte av, det er egentlig helt feil å kalle det RTS, føles mer som point-and-click med mulighet for drag for å markere flere units.

Er trøtt og dette blir formulert helt negert, men for all del ikke kjøp spillet fordi du liker RTS, da blir du bare skuffa.
 
#54
Ånei, var ikke sånn jeg mente det.

Er da andre aspekter ved spillet som gjør det interessant, bare lurte litt på den krige delen av spillet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#55
Vel, jeg holder på med gjennomspilling nummer to (kom til romstadiet i kveld, faktisk) så jeg kan utdype litt.

Spore består av fem stadier, og første gang du spiller begynner du på cellestadiet. Når du har utviklet deg nok ved å spise riktig mat (planter eller kjøtt, alt ettersom om du er plante- eller kjøtteter) utvikler du deg til en liten skapning, som du igjen utvikler ved å spise riktig mat, i tillegg til å enten dyrke dine aggressive eller sosiale egenskaper. Stammestadiet følger etterpå, og der gjentar du det foregående i tillegg til å bryne deg på hvordan du forholder deg til de andre stammene i tillegg til litt enkel ressursforvaltning. Så har du sivilisasjonsstadiet (som da er det som ligner mest på et vanlig RTS). Du spiller fortsatt på den samme planeten du begynte på, og etterhvert dukker det opp sju andre fraksjoner av sivilisasjonen din i forskjellige byer. Målet er å erobre eller utslette disse. Du kan bruke handel, religiøs propaganda eller rå militærmakt for å nå målet. Det som er greia, er at alle disse stadiene bare er en del av introduksjonen til spillet og dermed ganske korte (det er achievements for å fullføre hvert av dem på under en time, bortsett fra cellestadiet som skal fullføres på under åtte minutter). Hensikten er å forme din egen rase med dyr som har visse egenskaper og personlighetstrekk, som så blir underordnet en bestemt arketype som bestemmer hvilke styrker og svakheter du har når du når siste stadium, romstadiet. Romstadiet er en slags blanding av strategi (du må smi allianser, utvise diplomatisk teft og utvinne og forvalte ressurser), rollespill (du må utføre oppdrag for å skaffe deg merittmerker som gjør at du går opp i grad og dermed får nye egenskaper, i tillegg til å utforske og oppgradere romskipet ditt) og action (du må føre krig med direkte kontroll over ditt eget romskip og indirekte kontroll over opptil fire andre). Hele cluet er at alt i det siste stadiet er utdypinger av mekanikker som har blitt introdusert i løpet av de fire forrige stadiene. Så ja, Spore er et RTS. I tillegg til en hel del andre ting (nå har jeg ikke nevnt med et ord moroa man kan ha bare med å mekke sine egne dyr, farkoster og bygninger). Bare ikke kjøp det kun for sivilisasjonsdelen, den er en liten brikke i en ganske stor pakke.

Kan nevne at dyra jeg spiller med nå har jeg kjørt diametralt motsatt av de første jeg spilte med; da var jeg rovdyr og rein krigerfaen, nå er jeg nesten-pasifist og religiøs goody-two-shoes. Ikke så stor forskjell i opplevelsen, men mulighetene er annerledes. Tipset mitt må bli å gi det en sjanse hvis du er nysgjerrig, det er et veldig bra spill.
 
#56
Ok, jeg trenger noe og grave meg inn i på senga,(lappis) og av pc spill generelt som kommer og har kommet virker dette mest spennende så jeg går for det i morgen tror jeg.
:)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#59
Nok et eksempel på hvorfor Spore eier:



Så har vi noen spoilere.
Sjekk hva jeg fant'a:
[Bilde]

Sånn ser Jorda ut på nært hold. Sjekk minikartet.
[Bilde]

Og sånn ser Jorda ut hvis du sprenger den. Ja, du får en Achievement for det.
[Bilde]

Spennende tider, gitt.