Disgaea 3: Absence of Justice

SHDR

Gullmedlem
#1
Disgaea er tilbake, og det er knalle saker. For de som ikke har spilt de tidligere spillene i serien, snakker vi om megagrindy japansk taktisk rollespill, i samme gate som Final Fantasy Tactics og Fire Emblem. Regelsettet er betraktelig mer komplisert i Disgaea enn i de fleste TRPG-er, og spillet byr på endeløse mengder sidequests ettersom du kan spille randomly generated dungeons inne i alle våpen og figurer for å oppgradere statistikkene deres og flytte bonusgjenstander mellom dem.

Trailer
Intro (Forteller deg nesten alt du trenger å vite om spillet)


Disgaea 3 utspiller seg i underverdenens universitet, der demoner lærer å bli egoistiske, opportunistiske og hensynsløse. Vår helt, Mao, er skolens mest lovende elev og sønn av underverdenens hersker. Han har bestemt seg for å bli den mest lumpne demonen noensinne ved å bryte absolutt alle regler, og inspirert av tegneserier og videospill har han kommet frem til at heltedåder vil være det fremste regelbrudd for en demon. Og den største heltedåden? Å drepe far sin.

Det er lite vits i å fortelle mer av historien, for den bør virkelig oppleves. Den er lett og vittig, og knytter spillverdenen og det søkte regelsettet sammen på en forbausende helhetlig måte. Den handler om ondskap, kjærlighet, heltemot, grinding og pakker hele stasen inn internvitser for animuer og tilhengere av grindy JRPG-er. All den selvrefererende humoren og den løse integriteten i fortellingen er nødvendig: Spillet består nesten bare av mer eller mindre klønete brukergrensesnitt, som tar den tradisjonelle menylapskausen fra JRPG-er et skritt videre.

Systemniggeri
I likhet med Final Fantasy Tactics-serien, er alle personer og steder metaforer for en abstrakt organisasjon spillet handler om å sette i sammenheng med kampmekanikkene. Disgaeas etos dreier seg om å stable oddsene i din favør så godt det lar seg gjøre, og generelt spille så feigt og konservativt som man klarer. Dette høres kanskje litt døvt ut, men det er så mange muligheter til å omgå begrensninger og gjøre det beste ut av hver eneste situasjoner at spillet aldri blir kjedelig. Man belønnes rikelig for å kjenne alle subsystemene, som inkluderer klubbmedlemskaper som gir forskjellige statuser og muligheten til å kaste figurer rundt på kartet, samt flere rikholdige kombosystemer.

I tillegg til selve kampmekanikkene har mange kart fargede rutenett og blokker som tildeler feltene statuseffekter, men som også kan brukes til å sette igang blokkomboer som skader fiender og samtidig gir deg fete belønninger så snart kampen er over. Disse puslespillene kan være både riktig intrikat satt opp og ha kompliserte effekter man kan sjonglere for å svekke fienden og styrke seg selv. Det er nesten alltid flere måter å løse et problem i Disgaea 3, og det er spillets aller største styrke. Blokkene brukes også til å bygge lag av kompleksitet og risiko/belønning i Class World og Item World, hvor man kan kjempe mot innbyggerne i våpnene sine og underlegge seg enkelte av dem for å styrke gjenstander. Nesten alle disse brettene er blokkpuslespill i tillegg til å være slag, og gir spilleren anledning til å balansere sin egen deltakelse. Man kan synke en halvtime ned i hvert av brettene, og dermed måtte sitte i rundt fem timer for å levelle opp ett våpen litt, men samtidig tjene massevis av penger, gjenstander og erfaringspoeng til figurene dine.

Det er også ganske lett å grinde opp figurer, og det gjør det brede galleriet av klasser og monstre mye mer tilgjengelig og inviterer til videre eksperimentering med hundrevis av forskjellige evner og egenskaper. I tillegg til våpen- og magievner, finnes det evner som tas i bruk i gruppeangrep når en figur bærer en annen, mengder av ulike statuser kalt "Evilities" som lar deg velge hvilke attributter som vektlegges når figuren rykker opp og muligheten til å forvandle monstre til våpen som kan forandre evnene til en figur i kamp.

Jeg er dårlig til å forklare
Det er ganske vanskelig å forklare Disgaea uten pekestokk og PowerPoint. Det er et spill som ikke serverer deg noe annet enn statistikker og svært synlige utfall av deres vekst. Kampene ser ikke nevneverdig bedre ut enn de tidligere PS2-spillene, men INIS har pøst på med animasjoner til de små figurene, og spektakulære, veltimede spesialangrep som tar igjen det de mangler i visuell ekstravaganse med oppfinnsomhet og evnen til å fatte seg i korthet. Portrettene som brukes i fortellingen er alle veltegnede og uttrykksfulle, og tillater et bredt persongalleri uten å måtte skorte på karakteriseringen for å klemme fortellingen inn i et animasjonsbudsjett.

Kort sagt har INIS fokusert på det tilhengerskaren deres ønsker seg mest: Disgaeas kampsystem, og så mange muligheter til å grave seg ned i det og gjøre det til sitt som overhodet mulig. Det mangler ikke på ting å gjøre i Disgaea 3, og hvis det tiltaler deg, er det bortimot perfekt. Det er ikke engang spesielt vanskelig å komme seg inn i, på grunn av de gode tutorialene, men krever litt mer oppmerksomhet og tålmodighet enn mange er villige til å gi.


Konklusjon
Kjøp det. Beste price-to-gameplay-raten du noengang kommer til å se.
 

demake

Seksuelt godteri
#2
Det er ganske vanskelig å forklare Disgaea uten pekestokk og PowerPoint. Det er et spill som ikke serverer deg noe annet enn statistikker og svært synlige utfall av deres vekst.
Kan jeg komme med et aldri så lite DO NOT WANT?
Jeg spiller heller et jævla excel-skjema.
 

SHDR

Gullmedlem
#3
Slå deg løs, det er definitivt ikke et spill for alle. Du må være villig til å bytte variasjon, fet grafikk og cinematisk fortellerteknikk mot følelsen av å mestre digre sett med viltre statistikker. Døvinger som meg, med spesiell interesse for spillsystemer, synes dette er Jesus Fistus, men alle som digger JRPG-er anbefales også å ta en titt. Dette er egentlig bare en JRPG, men bola opp på kampfronten og tonet kraftig ned på fortellerfronten, og strippet for verden: Hele spillet foregår på isolerte brett man får tilgang til fra (så langt som jeg har spilt) én av to ganske stygge og spartanske hubs.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#4
Ut ifra traileren å dømme er dette "your favourite tactical fantasy game multiplied by a fuckton", men samtidig var den veldig rettet mot fans av serien. Jeg digger Final Fantasy Tactics, men har aldri hverken rørt eller sett et Disgaea. Hvordan vil dette påvirke opplevelsen?
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Av en eller annen merkelig grunn er Disgaea (og til en viss grad NIS sine andre strategserier) de eneste JØRPERGERNE jeg virkelig koser meg med. De er rasende festelige når det kommer til humor og til tross for at regelsettet er komplisert er det ikke uoverkommelig. Også har det eksploderende demonpingviner. Tviler på at nykommere som Buggz vil slite hvis dette er første forsøk på serien. Historene foregår kun i samme setting og hvis de har samme tutorials som sist tar det bare to kamper før man har sånn nogenlunde peiling på grunnmekanikken. Utmerket spill for folk som liker Final Fantasy Tactics bortsett fra at historien og krakaterene faktisk er underholdende og ikke får en til stikke penner i øynene. :p
Såvidt jeg kan se er slippdatoen her til lands 20 februar, det blir kos.
 

SHDR

Gullmedlem
#6
Korrekt. Fortellingen er mye søtere og mer fornøyelig enn noe Square har prestert med sine taktiske rollespill. Verdenen er også mye mer sprelsk og levende, selv om den tegnes med langt bredere strøk enn Ivalice. Alle de komplekse systemene jeg nevner gjør seg først gjeldende mange timer ute i spillet, og innføringen til regelsettet er god og underholdende, og gir deg en smaksprøve på hvor mektig du blir hvis du virkelig skjønner hva som foregår.

Spillet gir deg dog ingenting gratis. Du er nødt til å legge litt i det og ikke bare vente at det skal underholde deg helt av seg selv. Du må engasjere deg i enten fortellingen, kampsystemet eller grindingen og vite å sette pris på at spillet skreller unna nesten alt som ikke handler om å grinde.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Jeg har såvidt spilt Disgaea før, ikke nok til å komme inn i det (daua på Mid-Boss :$ ) men nok til å synes det virka spennende. Har bare... ikke orka å sette meg inn i sakene. Har dog gått til innkjøp av dette og har så langt brukt et par timer på det (nok til å bli ferdig med tutorials, med andre ord). Det virker artig, men så langt ruller øynene bakover i skallen når jeg ser stats-skjermene. Men så hører jeg på bakgrunnsmusikken (DÆH DÆH DÆH-DÆDÆDÆ-DÆH) og så går det over. Og ja, historien er riktig så fornøyelig, selv om den er skrevet for tenåringer. Det som redder det hele er at skuespillerne hadde det jævlig artig da de leste inn manus, og det høres godt. Litt skuffa over at INIS har gjort en såpass slett jobb med oversettelsen dog, det er skrivefeil opp og i mente og minst en replikk har vært på House of the Dead-nivå. Men skuespillerne redder det, som sagt. Cholo Bros var en fornøyelig start, får en si. ^^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Jammen de gjenga opp på folka mine og tok alle på en runde, ække min feil det vel.
 
#11
Disgaea... Har sett mange reklamer og Add-ons for dette på den Japanske Playstation store... Må være skikkelig populært der, spesielt siden det kom i 'Best of Playstation' utgaven der...

Uansett, har tenkt lenge på og gi dette en sjanse, spesielt siden jeg elsker alt som har med Japan og gjøre. Men jeg venter helst til prisen har sunket litt... Jeg vil ikke betale 600kr for det, når vi kan få det for 250-300kr om et år! Uansett om det er 100+ timer spilletid i det. >_<
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Uansett, har tenkt lenge på og gi dette en sjanse, spesielt siden jeg elsker alt som har med Japan og gjøre.
Hvis du mener det siste der bokstavelig er du mentalt syk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Kjenner jeg en anelse rasisme her? Ok, nei, ikke alt, men Anime, Manga, Spillene og Gameshowene de har der er helt fantastiske. Altså, den moderne kulturen.
Er en stor forskjell på det der og "alt som har med Japan å gjøre". Eksempler på ting som har med Japan å gjøre: Voldtekt og drap av små barn, narkohandel, omsorgssvikt og kjeks.
 
#18
Er en stor forskjell på det der og "alt som har med Japan å gjøre". Eksempler på ting som har med Japan å gjøre: Voldtekt og drap av små barn, narkohandel, omsorgssvikt og kjeks.
Vel, ingen land er perfekte, sant? Det har jo skjedd en haug av ting i norge nå i det siste, slik som en hel del mord I Oslo, en haug med døde (Og levende) katter kastet i øppelbagger, og for og ikke glemme den kjente "Lomme-mannen"...
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Personlig er ihvertfall et av mine største problemer med Disgaea spilla hva fyren som designer karakterene driver med på fritiden. Spesifikt Pleinair. Tror tilogmed hu er spillbar i 3. :hmm:

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20