Jeg er drittlei av å få spørsmål om deres 13373 maskiner kan spille Doom 3, så jeg lager dette emnet. Kos dere.
CPU (GHz): || GPU: || RAM: || Resultat:
P4 3.2 < || Geforce 6800 || 1024 < || Ultra High, 1600x1200
P4 3.2 < || Radeon X800Pro/XT || 1024 < || Ultra High, 1600x1200
P4 2.8-3.2 || Radeon 9800Pro < || 512 < || High, 1280x1024
P4 2.4-2.8 || Radeon 9800Pro || 512 < || High, 1024x768
AMD XP3200+ || Radeon 9700Pro || 512 || High, 1024x768/800x600
P4 2.4-2.8 || Radeon 9600XT || 512 || Medium, 1024x768
P4 2-2.4 || Radeon 9600XT || 256-512 || Medium, 800x600
P4 > 2 || > Radeon 9500Pro || 256-512 || Medium, 800x600
AMD XP2100+ || GeForce 3 ti200 || 256-512 || Low, 640x480
P4 > 2 || GeForce 4MX || > 256 || Low, 640x480
Spesialskrevne ATi-drivere for Doom 3 er sluppet i public beta. Last ned her.
Kort sagt: Dersom du har et raskt skjermkort over 128MB kan du klare å spille spillet på Ultra High, men mer sannsynlig bare High. Personlig har jeg en framerate på rundt 60-80 i High i 1024x768, og jeg har en P4 3.2GHz med Radeon 9800Pro overklokket til XT og 1024MB RAM. id har tidligere uttalt at Ultra High bare blir spillbart med 512MB VRAM, hvilket jeg kan avkrefte. At det først blir fullstendig spillbart i alle situasjoner med 512MB VRAM er nok riktig. 128MB VRAM holder til å spille i alle oppløsninger og kvalitetsinnstillinger uten FSAA, men ikke uten teksturswapping fra VRAM til SRAM.
Merknad: mesteparten av brukerne her har 9800Pro eller deromkring, merker jeg. Likestill ytelsen til GeForce FX 5700 med 9600XT og 5950 med 9800Pro/XT. Merk at jeg bruker 256MB som standard for X800 og 6800, for hvem er det ærlig talt som kjøper et 128MB kort i den prisklassen ..?
Dersom noen har noe å tilføye eller spesifikke spørsmål å stille, eventuelt rettelser: skriv dem under, og jeg retter/endrer etter behov. Postene deres slettes etter retting for å hindre cluttering. Spesifikke spørsmål kan gjelde overklokking, og så videre, men IKKE ting som "vil min PC kjøre Doom 3?". Slike poster vil belønnes med anmerkning.
Ifølge id Software er det ikke anbefalt å overklokke skjermkortet, ettersom pixelpresisjonsberegningene krever langt høyere presisjon enn vanlig. Det kan derfor lett bli pixelartifacts. Personlig erfaring tilsier at ATi Radeon 9800Pro funker flott i 420/365 på core/memory uten artifacting, hvilket taler ids uttalelser midt i mot. Dersom andre har liknende erfaringer, eller ønsker å advare mot klokking av et spesifikt kort, skriv det gjerne ned.
Dersom du endrer følgende linje i DoomConfig.cfg skal du oppleve høyere ytelse:
seta image_cacheMegs "32"
I mitt tilfelle endret jeg det til følgende:
seta image_cacheMegs "384"
Dette angir caching av teksturer i SRAM. Ideelt bør dette stilles til 1/3 av din totale SRAM, men det er lite vits med over 384MB siden spillet maks bruker 512MB VRAM, og spillet ikke kjører på grafikkort med mindre enn 128MB VRAM. Ettersom 128 + 384 blir 512 er det ganske åpenbart hvorfor det ikke er noen vits i. Dette hjelper ikke noe på høyere oppløsninger, det gjør bare teksturloadingen litt raskere, slik at du slipper hopp og rykk når nye teksturer lastes inn i VRAMen. På min PC hjalp ikke dette noe særlig i det hele tatt, men av en eller annen grunn bidro det til å redusere FPS-hiten når jeg aktiverte FSAA.
Jeg bruker Pentium som målestokk. Sidestill verdiene her med AMDXP under 2.5GHz og AMD64 over.
FAQ:
Q: Hvordan kan Radeon 9600XT 128MB likestilles med GeForce FX 5700 som har 256MB RAM?
A: Ganske enkelt fordi GeForcen er et tregere kort med hensyn til hastighet og antall pipelines. 256MB VRAM har også lite å si for ytelsen unntatt i oppløsninger over 1280x1024 med FSAA. Det betyr bare at det er mer RAM, ikke at kortet er dobbelt så raskt. Timingen på RAMen og GPUen er mye viktigere, samt drivere. På begge disse punktene slår Radeon 9600XT GeForce FX 5700, så svaret er klart.
Q: Er det noen vits å bruke Omega-drivere eller andre tweak-drivere til skjermkortet mitt?
A: Egentlig ikke ... den beste ytelsen får du stort sett gjennom offisielle drivere, og registernøkler, overklokking og det meste annet er tilgjengelig via programmer som PowerStrip uansett.
Q: Bidrar ATis OverDrive til å øke ytelsen min i Doom 3?
A: Vel, i og med at OverDrive stort sett bare dynamisk overklokker grafikkortet ditt til hva det til enhver tid kan sies å tåle, vil det i teorien ikke gjøre stor forskjell, siden det har lett for å dannes artifacts og grafikkfeil i Doom 3 dersom du overklokker grafikkortet ditt. Dersom du har tøff kjøling på kortet kan det tenkes at det er en god idé, men med standardutstyr er det nesten å foretrekke at det er av, ettersom ATi har en litt mer konservativ definisjon av "farlig temperatur" enn de fleste andre har, og man kan dermed risikere at kortet klokkes ned under standardtemperatur.
Dersom du har erfaring med lower-end kort som GeForce 4, Radeon 8500-9200 og så videre, post dem, så blir de inkludert i listen.
Let the hostilities begin!
CPU (GHz): || GPU: || RAM: || Resultat:
P4 3.2 < || Geforce 6800 || 1024 < || Ultra High, 1600x1200
P4 3.2 < || Radeon X800Pro/XT || 1024 < || Ultra High, 1600x1200
P4 2.8-3.2 || Radeon 9800Pro < || 512 < || High, 1280x1024
P4 2.4-2.8 || Radeon 9800Pro || 512 < || High, 1024x768
AMD XP3200+ || Radeon 9700Pro || 512 || High, 1024x768/800x600
P4 2.4-2.8 || Radeon 9600XT || 512 || Medium, 1024x768
P4 2-2.4 || Radeon 9600XT || 256-512 || Medium, 800x600
P4 > 2 || > Radeon 9500Pro || 256-512 || Medium, 800x600
AMD XP2100+ || GeForce 3 ti200 || 256-512 || Low, 640x480
P4 > 2 || GeForce 4MX || > 256 || Low, 640x480
Spesialskrevne ATi-drivere for Doom 3 er sluppet i public beta. Last ned her.
Kort sagt: Dersom du har et raskt skjermkort over 128MB kan du klare å spille spillet på Ultra High, men mer sannsynlig bare High. Personlig har jeg en framerate på rundt 60-80 i High i 1024x768, og jeg har en P4 3.2GHz med Radeon 9800Pro overklokket til XT og 1024MB RAM. id har tidligere uttalt at Ultra High bare blir spillbart med 512MB VRAM, hvilket jeg kan avkrefte. At det først blir fullstendig spillbart i alle situasjoner med 512MB VRAM er nok riktig. 128MB VRAM holder til å spille i alle oppløsninger og kvalitetsinnstillinger uten FSAA, men ikke uten teksturswapping fra VRAM til SRAM.
Merknad: mesteparten av brukerne her har 9800Pro eller deromkring, merker jeg. Likestill ytelsen til GeForce FX 5700 med 9600XT og 5950 med 9800Pro/XT. Merk at jeg bruker 256MB som standard for X800 og 6800, for hvem er det ærlig talt som kjøper et 128MB kort i den prisklassen ..?
Dersom noen har noe å tilføye eller spesifikke spørsmål å stille, eventuelt rettelser: skriv dem under, og jeg retter/endrer etter behov. Postene deres slettes etter retting for å hindre cluttering. Spesifikke spørsmål kan gjelde overklokking, og så videre, men IKKE ting som "vil min PC kjøre Doom 3?". Slike poster vil belønnes med anmerkning.
Ifølge id Software er det ikke anbefalt å overklokke skjermkortet, ettersom pixelpresisjonsberegningene krever langt høyere presisjon enn vanlig. Det kan derfor lett bli pixelartifacts. Personlig erfaring tilsier at ATi Radeon 9800Pro funker flott i 420/365 på core/memory uten artifacting, hvilket taler ids uttalelser midt i mot. Dersom andre har liknende erfaringer, eller ønsker å advare mot klokking av et spesifikt kort, skriv det gjerne ned.
Dersom du endrer følgende linje i DoomConfig.cfg skal du oppleve høyere ytelse:
seta image_cacheMegs "32"
I mitt tilfelle endret jeg det til følgende:
seta image_cacheMegs "384"
Dette angir caching av teksturer i SRAM. Ideelt bør dette stilles til 1/3 av din totale SRAM, men det er lite vits med over 384MB siden spillet maks bruker 512MB VRAM, og spillet ikke kjører på grafikkort med mindre enn 128MB VRAM. Ettersom 128 + 384 blir 512 er det ganske åpenbart hvorfor det ikke er noen vits i. Dette hjelper ikke noe på høyere oppløsninger, det gjør bare teksturloadingen litt raskere, slik at du slipper hopp og rykk når nye teksturer lastes inn i VRAMen. På min PC hjalp ikke dette noe særlig i det hele tatt, men av en eller annen grunn bidro det til å redusere FPS-hiten når jeg aktiverte FSAA.
Jeg bruker Pentium som målestokk. Sidestill verdiene her med AMDXP under 2.5GHz og AMD64 over.
FAQ:
Q: Hvordan kan Radeon 9600XT 128MB likestilles med GeForce FX 5700 som har 256MB RAM?
A: Ganske enkelt fordi GeForcen er et tregere kort med hensyn til hastighet og antall pipelines. 256MB VRAM har også lite å si for ytelsen unntatt i oppløsninger over 1280x1024 med FSAA. Det betyr bare at det er mer RAM, ikke at kortet er dobbelt så raskt. Timingen på RAMen og GPUen er mye viktigere, samt drivere. På begge disse punktene slår Radeon 9600XT GeForce FX 5700, så svaret er klart.
Q: Er det noen vits å bruke Omega-drivere eller andre tweak-drivere til skjermkortet mitt?
A: Egentlig ikke ... den beste ytelsen får du stort sett gjennom offisielle drivere, og registernøkler, overklokking og det meste annet er tilgjengelig via programmer som PowerStrip uansett.
Q: Bidrar ATis OverDrive til å øke ytelsen min i Doom 3?
A: Vel, i og med at OverDrive stort sett bare dynamisk overklokker grafikkortet ditt til hva det til enhver tid kan sies å tåle, vil det i teorien ikke gjøre stor forskjell, siden det har lett for å dannes artifacts og grafikkfeil i Doom 3 dersom du overklokker grafikkortet ditt. Dersom du har tøff kjøling på kortet kan det tenkes at det er en god idé, men med standardutstyr er det nesten å foretrekke at det er av, ettersom ATi har en litt mer konservativ definisjon av "farlig temperatur" enn de fleste andre har, og man kan dermed risikere at kortet klokkes ned under standardtemperatur.
Dersom du har erfaring med lower-end kort som GeForce 4, Radeon 8500-9200 og så videre, post dem, så blir de inkludert i listen.
Let the hostilities begin!