Den der buggen kan hvemsomhelst enkelt reprodusere bare ved å hoppe og initiere en samtale når du lander.
Kjøpte både Far Cry 4 og dette denne uka, prioriterer Dragon Age siden jeg spiller samtidig som en kompis.
Spilte mesteparten av torsdagen og i hele går, så kan godkjenne dette som Bra Saker™. Aller først, områdene du utforsker er svære og åpne og ulineære. De er håndlagede som i Skyrim, og ikke copy/paste-arbeid som Dragon Age 2 var.
Og ... hmm, kan jeg nevne det? Ok, Bioware lider veldig under inklusivitetssyndromet i denne SJW-hverdagen. Hver eneste person du møter har en villt annerledes aksent fra forrige. Det er russere, svarte, og indere uten at det gir spesielt mye mening. Det er som om Bioware har hatt en open casting call og bare ansatt alle minoriteter. Dragon Age Origins lot deg ikke engang spille svart fordi du var fra Ferelden og dermed basta, verdensbygging er viktig. Men Inquisition er bare en stor saus, og verdenen føles urealistisk på grunn av dette. Spillet er tilogmed så inklusivt at du kan velge å putte adamseple på dama du designer. Polygon, 9.5/10. David Gaider som skriver for Bioware uttalte for ca fire år siden, "I think it’s fair to say that we could have included a broader spectrum of visible ethnicities in our world, if we wished to. I have to agree (...) that this isn’t necessarily a worthy goal for its own sake. It might be interesting, sure, but it could also be pretty banal– if I were to include that in a setting, I certainly hope it’d be more than just tokenism. I don’t think anyone wants that."
Det er forøvrig fortsatt ingen asiater i verdenen. Tilogmed Elder Scrolls hadde det (på et punkt. Akavir er utdødd for lengst). Men Bioware lagde jo Jade Empire. Det hadde ingen hvite folk.
Men så lenge spillet og figurene er godt skrevne er det viktigst. Synes også folka du møter er mer interessante enn i 2 allerede, og vi fikk beholde den ene kule figuren fra 2, Varric. Jeg har faktisk ikke vært gjennom så mange story-scener ennå, jeg har soset rundt og samlet ting og gjort sidequests i de åpne områdene jeg allerede har låst opp, og det tar sin tid. Det er mye å samle, og områdene kan være forvirrende, og mange er veldig vertikale, noe som gjør at du må klatre (hoppe rundt klønete) for å finne mange ting. Ja, hoppeknapp. I mitt RPG! Den er plassert på samme sted som Interact-knappen, så noen gang når du vil hoppe vil du aktivere en samtale med en person i nærheten, plukke opp en plante, eller angripe en Fade rift.
Slåssinga ... suger litt. Fikk bange anelser allerede i begynnelsen når spillet sier "hold R2 to attack". Det er samme som i DA2 hvor du holder for å slå, og kan bruke abilities hvis du har nok stamina og de ikke er i cooldown. Men spillet har også fått "Tactical View" tilbake, så du kan spille det som et litt shitty Neverwinter Nights. Og du får ikke alt livet ditt tilbake etter hver kamp som i de forrige spilla, og det er ingen heale-magi. Dette er fett nok for det gjør at du må ta noen risker og gjøre prioriteringer her og der hvis du ikke har nok potions med deg.
Her er min human rogue:
Jeg fikk importert min "world state" fra Dragon Age Keep uten problemer, og alt virket rett ... helt til en scene hvor Queen Anora dukket opp. Queen?? Alistair er jo for faen ikke gift med henne, han er gift med Jewel Cousland! Da måtte jeg ragequitte litt. Har ennå ikke fått hørt noe om hva Warden-Commander fra Origins driver med for tida. Kanskje det står i codexen et sted. -_-
Hvis noen har spørsmål er det bare å komme med dem.