[Multi] Dragon Age Inquisition: Fortsatt dårligere enn Dragon Age 1.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#81
Deeer kom stråmannen ja!

Vivienne eier, men skulle ønske hun hadde afro. Og hadde en backstory som involverte Rivain.
 

Lodin

Der Waaaah
#82
Til dels enig med Thin her i at de har gjort settingen litt for PK. Qunariene er de mest macho dicksene noensinne og fikk tilogmed horn i DA2 bare for å påpeke hvor mannemann de er. Alikevel er transer en del av samfunnet deres og akseptert.
Uansett datt jeg gjennom bakken og traff en nug med flosshatt i går. En fra Bioware har allerede bekrefta at det er et påskeegg, men jeg fikk ikke den skumle musikken de lova.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#83
Har spilt litt nå.

AI-en er balle. Tactical view er ren trolling. Hvorfor kan jeg ikke trekke kameraet lenger opp? Bruke det må jeg jo uansett, siden Varric og han der mage-pikken ikke trives med mindre de er på mottagende ende av et sverdslag. Stå på en høyde og bruke ranged attacks? Neh. MYE BEDRE Å LØPE TIL NÆRMESTE FIENDE OG PUSTE'N I ANSIKTET DA.

Om bare hold position-kommandoen faktisk hadde fungert utenfor tactical view. Så kunne jeg bedt dem om å holde seg på fornuftige plasser uten å måtte bryte med idiot-kameraet i tactial view. Seriøst. Det er så dritt.

Forresten er det kjempefett å måtte løpe tilbake til nærmeste camp for å fylle på helsepotions etter kamper. Dritartig. Liker den idéen skikkelig godt altså.

Inventory suger også. Uoversiktlig som faen. Kan ikke bare sende dritt til "junk" og selge alt, for "junk" heter nå "valuables" og inneholder også ting du absolutt ikke vil selge, så du må gå gjennom manuelt uansett.

Tutorial-delen er faens mongo også.. Å ikke på noe som helst vis kunne få greie på hva de forskjellige skillsa faktisk gjør for noe før spillet finner ut at du er moden nok til å oppleve den menyen ... kjempebra!

... okay, begynner jeg muligens å ræge over litt mindre viktige ting her ... altså, jeg fikk et godt førsteinntrykk, men den tilbakestående AI-en og det ubegripelig gimpa tactical view-dillet ... meh. Må kanskje bare dumpe vanskelighetsgraden ned på normal så jeg slipper å faktisk spille spillet?

edit: hold position funker ikke skikkelig i tactical view heller. Så ja. Det er dønn umulig å få en bueskytter til å holde seg på avstand fra fiendene. Strålende.
 
Sist redigert:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#84
Hadde vært handy hvis "Hold posisjonen mens jeg gjør meg usynlig og utforsker dette dragehiet" faktisk funka ja.

Fiender tåler veldig mye juling selv på Normal, kan ikke tenke meg å spille det på Hard eller Nightmare. Å klare spillet på Nightmare er den eneste gull-trophyen bortsett fra å runde historien, og det er en silver for å klare det på Hard. Første gang serien har cheevos for vanskelighetsgrader (utenfor DLC), det skuffa meg litt. Kunne sikkert 100 %'et spillet ellers.

Ellers da, husk å crafte og modde våpen! De blir mye kraftigere når du kan legge til +3 cunning på knivene til roguen din og sånt. Det er litt slitsomt siden du ikke får en skikkelig tutorial på det, menyen er litt ræva, og du får så mange våpenoppskrifter at craftingmenyen er et rot, men verdt å gjøre.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#85
Kan jeg crafte noe som gir folka mine tro på livet?

Ble så grinete i går at jeg bare startet på nytt i dag. På normal denne gangen. Nå kan jeg i det minste utforske og stort sett bare hamre på knappene for å vinne de fleste kampene, så ... ikke en ideel løsning, men heller det enn å bli frustrert og sint på spillet fordi ting ikke funker som de burde. Problemet mitt nå er at det er litt for mye av alt. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, hvilke quests jeg skal gidde å ta eller hvor mye greier jeg faktisk trenger å plukke opp. The Herald of Andraste flyr nå målløst rundt og plukker blomster, stanger mot fjellvegger, dreper alt av dyr og blir livredd når han ser en bjørn. Kult med masse å gjøre altså, for all del, men eh... jeg roter meg fort bort i sånt.

Må komme meg videre snart før jeg blir helt utmatta.

Apropos drapsdreping av dyr, så synes jeg det er litt morsomt at folka serverer de samme replikkene mot en liten kaninsak som mot en stor demon. Satt ei pil i en liten søt sak, og fyren min skriker "DIE!" av full hals. Fniste.

For å være litt positiv da, så er dette absolutt langt bedre enn DA2. Områdene er tilsynelatende dritsvære og ganske varierte og historien virker foreløpig mindre kreft. Kampene kunne vært mye bedre de og, om de bare hadde vært litt mer rause med zoomen i tactical view.

Og om kommandoer fungerte som de skulle.

... og om AI-en ikke hadde konstant dødsønske.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#86
00:09:19 <gord> i usually keep notes for games, usually like codes and whatever that is useful for the game, but for da:i - half because i was bored and there is too much meaningless do this get me fiiive bottles or whatever quests - i just started noting down all the things that were bugging me about the game
00:09:26 <gord> it got a bit out of hand https://gist.github.com/gordallott/c546d0b5a3fb73be2159

- There are no dungeons, I like dungeons, Its like zelda without dungeons, it's the meat of the game and its missing.
- The game has no day/night cycle, In a game you spend 10+ hours in a single area this feels weird.
- Weather is preset, same issue
- You drown in water that goes above your head, Adding a swimming animation was obviously too hard.
- You can not harm villagers, yet there are no children in the entire game, where did all the children go?
- Character creator only lets you change the face, Probably because its easier to do armours if there is a set body.
- The inventory/menu system sucks balls
○ At a glance it is impossible to tell what is better or worse
○ Two clicks to get to deeper comparison, which takes up the entire side of the screen so you can't see what it looks like
○ If someone else is wearing something it is gone from the inventory of everyone else, which makes switching party members in and out a giant menu chore.
○ All menus must be navigated via sticks not dpad.
○ Sometimes left/right change a thing left/right, sometimes it requires l1/l2/r1/r2
○ It has to load in the model for characters who are right there in the game anyway, how was that not loaded
○ There is no sorting options in any menu
○ Most of the equipment you find is level locked, often higher. You will end up with a mountain of items you can not use yet, yet do not want to throw away. You have an inventory limit which makes this a giant pain.
○ Destroying items to pick up an item gains you nothing, No scrap, no materials, no gold. It is the games way of punishing you for not taking its item limit seriously.
○ When crafting there is no way of comparing anything to your current armour
○ Crafting often yields weapons and armour far greater than what you find, yet sells for a fraction of the price
○ When crafting items you can not look at item details such as what characters does this thing fit, what type of item is it, what kind of item does it upgrade
○ There is no unequip button, so whenever you want to do that you have to go down the list of equipment until you find the one you have equipped, then you can unequip it
- Only Helmet and 'armour' no separate greaves or anything like that
- All the armours basically look the same and i can't tell any of them apart so why bother
○ Subjectively, All the armours look bad. Nothing that makes me say oh wow, i want THAT.
- Healing system poorly thought out, just quaff potions from a shared stash that can only be refilled at camp.
- Character AI is poor, two modes defend <thing> or follow <thing>.
- Enemy AI is poor, enemies will simply stand where they are or go after the agroing tank.
- Horse riding is pointless
○ Horses are slow
○ Horses do not allow combat whilst riding
○ Horses do not allow searching for things whilst riding
○ When you get on a horse your companions magically vanish. No explanation of where they go, no magic causing it, they just did not know what to do with them.
- Companions will randomly teleport around you if they can not path find to you, Compounded by terrible path finding
- Companions will constantly try to arrange themselves into a diamond behind you, causing awkward scenes during conversations whilst your AI tries to figure that out.
- Fighting is super streamlined to the point of boredom
○ To fight you hold down R2 until you have an ability off cooldown, then you do that ability and go back to pressing R2. This is all you ever do, there is no strategy. It's Dull
○ You fight the same things over and over in each area, the only things that change that up are the 'rift' fights where you fight the same rift monsters you have fought at every other rift.
○ Some of the enemies are so spongy that I would just press R2+forward and watch a youtube. They would deal no damage and were no threat, but took forever to die
- I Feel like I am making almost no decisions whatsoever, Dragon Age 1 was all about that, 2 less so but it was still there. I do not think I have made a single decision this far into the game.
○ In DA1, you save a town from zombies that rise every night by defeating the undead and solving issues at a higher level. In DA:I you do things like go to a place and deliver a note or go to a place and kill some bandits
- You are not actually doing anything, it is all busy work. The quests are of a go here and get a thing type.
- The game is full of glitches
○ Animation glitches are constant, especially during battles
○ The game often spawns things in incorrectly, sometimes late. It does this by spawning the thing in high in the sky above the terrain and then you watch them fall down and carry out their animations like it was nothing.
- None of the villagers or anything feel like they are doing anything, they just stand around saying hello to each other. Do they have jobs? Where do they live? There aren't any houses here, do they all just sleep outside?
- The minimap does not display terrain, it only displays the icons from the map and red/blue circles for enemies/animals. This is very disorientating.
○ This is compounded by search this area quests where it overlays a symbol on the map that rotates at odds to your orientation for no reason.
- The map often has pointless icons with no way to turn icons on or off
- Merchant icons on the map are all labelled as merchant even though they sell different things. I just want to know which one is the weapon shop
- Doors are sometimes locked behind keys that you do not have yet, you are not allowed in this area despite there often being large windows you could easily fit through
- There is jumping in the game, so the level designers thought they should add platforming parts, the jumping does not work well, you are often asked to glitch yourself up a cliff face in order to reach something
- The Female voice pack is terrible, All the line reads are flat and sound much like 'What's a paladin?'
- The main character is hinted at having backstory, but the reality is that you have no way of carving out your backstory through dialogue. For all intents and purposes you were born when you came out of the rift.
- There are a million accents in every area. This does not make sense. This does not make sense and it is really distracting. People say they are from a certain area but then they have a different accent than other people from the same area.
- The Camera is poorly thought out. How it works is that it attempts to always keep a line of sight between your character and the camera, no matter what. Even if the thing that would be in front would be fine. This results in often super zoomed in visuals and not being able to get the angle you want during conversations.
- Why does anyone care about the Rifts.
○ All the rifts do is spawn a few demons, not many, immediately around the rift and the demons never leave that area. Indeed if you run out of that area they will not follow
○ There are sometimes rifts contained within cities/castles/whatever, no one seems to give a shit.
○ I would of thought that the rifts drive people mad, given the types of demons that spawn out of them. Maybe Desire demon spawning rifts change the populace in some way? No, nothing happens. No one cares about the rifts but you.
- They didn't put in proper animations for dwarfs to interact with tall characters like qunari's - thus my dwarf characters interactions with Iron Bull resulted in the dwarf looking at his nipples the entire time and Iron Bull tilting his head to the side in a glitchy fashion
- AI Characters have no footstep sounds, which means you often lose where they are and forget they are even there.


Kan stille meg bak de her … likevel er spillet koselig nok å spille. Jeg har starta på nytt igjen etter at jeg oppdaget at spillet faktisk ikke hadde importert verdenen min korrekt! Da jeg importerte fikk jeg beskjed om at alt var importert, og hvis jeg sjekker Keep er min verden den som er lasta inn. Men det kan virke som det var en hengelås et sted man må trykke på og websida gir deg ikke eksplisitt beskjed om det. Det er ingenting før mange timer inn i spillet som forteller deg noe om hva som skjedde i tidligere spill (i mitt tilfelle Queen Anora-scena etter kanskje 15 timer brukt). Du kan snakke med Varric og han vil fortelle deg om Merril og Fenris, men hvem som bryr seg om dem?

Jeg går iallfall ikke med på å ha en verden hvor warden-commander er død og IKKE er hersker over Ferelden, og hvor Hawke er en fyr.
 
Sist redigert:

Jante

privileged CIS shitlord
#88
Er det bedre å spille DA:O+exp igjen enn å pumge ut for DA:I altså?
 
#90
Misforsto Keep helt (hadde ikke testa det), så nå ser jeg at de grove linjene fra sånn jeg spilte 1 og 2 er der. Snedige greier.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#92
Fatter ikke hvorfor de har plassert noen av de shardsa på sånne idiotiske steder. Den i video nr. 2 holdt på å ta knekken på meg.

Heldigvis er de fleste av dem på i alle fall litt mer fornuftige plasser.

Han derre gord virker forøvrig som en skikkelig grinebiter. Mesteparten der er bare ubetydelig småting, med noen hederlige unntak (AI-en og den idiotiske hoppinga f.eks).
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#93
Det ER bare ubetydelige småting, men det er sykt, sykt mange av dem. De vitner om et spill som burde fått noen måneder til med bug- og AI-fiksing og blitt litt mer gjennomtenkt.


edit: Hvorfor må jeg gjennom et dialogvalg med Requisitions Officer hver gang? Hvorfor ikke bare gi meg oppskrifta umiddelbart, hva er poenget med å si nei? Eller enda bedre, legg den på rekvisisjonsbordet!
 

Nabbe

Har fin hatt.
#94
Vel. Personlig blir jeg ikke plaget av alle småtinga. Fint for meg, antar jeg.

Å glitche seg opp til shards derimot... grrrr. Hadde enda shards vært bare en ubrukelig collectible kunne jeg i det minste bare gitt faen i dem. Det og AI-en har vært de største kildene til frustrasjon for min del.

MEN!

Tror jeg fant ut en måte å hindre idiotene å ignorere hold position-kommandoen. Problemet mitt var jo at f.eks. Varric absolutt ikke ville bli værende på utkanten av et kampområde. Gikk inn i behaviors-menyen og satte han til å følge ... seg selv. Default er at han følger den figuren du kontrollerer. Nå står han der han får beskjed om å stå.

edit: nei.

edit: jo. BESTEM DEG!
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah
#95
Etter noen timer er jeg bare sånn passe fornøyd med dette. Problemet er ikke at det er en masse småting som irriterer. Jeg digger shabby RPGer som Gothic, Riven og Two Worlds og de defineres til tider av sine småfeil. Problemet er heller at spillet gjør veldig lite spesielt bra og ihvertfall ikke bedre enn noen andre spill. Alt fra story, til crafting og til slåssing går fra helt ålreit til bare kompetent.
Men men, det er som sagt heller ikke no som irriterer skikkelig og karta syns jeg i det minste er veldig fine. Det merkes at de er konstruerte for hånd og jeg liker å utforske dem. Det at de har flere hubber istedetfor et digert sømløst kart funker og. De er fortsatt store nok til at utforsking er litt episke og det at de er uavhengige av hverandre gjør at de naturlig kan være veldig varierte.

Så ja, om du vil ha årets beste RPG så ikke spill dette. Spill Divinity: Original Sin eller Wasteland 2.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#96
I Skyrim kan alle folk slåss mot fiender. Ikke i Inquisition.


Å samle shards er ganske irriterende, heldigvis får du iblant hjelp.


Out of bounds! I tillegg hadde jeg en bug hvor jeg ikke kunne bruke kommandohjulet, så for å heale måtte jeg bytte til en annen figur så AI-en healet for meg.


Inquisition har mounts. De er litt kjappere enn å vandre rundt, men når du rir kan du ikke slåss, ikke lete etter ting, og ikke plukke opp ressurser. Så hvorfor bruke dem? Vel, her er hva jeg bruker dem til:

 

Lodin

Der Waaaah
#97
Mens jeg har lurt en stund på når jeg faktisk slipper inn i Val Rairai eller hva det heter hvor man skal snakke med Chantry-folka. Siden det ikke gikk regna jeg med at jeg måtte queste rundt på de andre karta en stund så jeg gjorde det. Nå er jeg derimot level 9 så jeg myste litt rundt for å finne ut av hva krava faktisk var. Viste seg at et av de viktigste er å ikke ha den buggen som gjør at man ikke kan dra dit fra War Roomet. :brainfuck:
Orna seg da jeg satte alt på low og så reloada i byen med vanlige settings, men herre snute for en bug.
 
#98
Ojojoj.... Her var det mye rart å lese... Før jeg begynner på DAI vil jeg bare si en ting: Grunnen til at det var "umulig" å spille blackie i DAO var jo mest pga tekniske begrensinger... Prøvde man å lage en svart karakter så ble han(eller hun) i beste fall møkkete..Bortsett fra min warden da, han var adoptert blackie Cousland hehe...

uansett, er stor stor fan av party baserte rpg's og da sef dragon age serien.... Er også en av de få(utvalgte) som digger DA2 like mye som Origins og har vel nå klokka rundt 60-70ish timer med DAI.... Selv om det er mulig så vil jeg tørre å påstå at dersom du ikke har spilt ferdig de 2 første spillene så mister spillet ganske mye underholdningsverdi, ihvertfall historiemessig... Er masse referanser og karakterer som fullfører historien i DAI... Bøkene som er gitt ut er ikke så viktige, men det er flere plot karakterer som har større roller i flere av bøkene....

Dragon age keep er etter min mening kun for folk som har spilt de første spillene, de gir ingen mening for andre og det er alt for mange valg man må ta for at det skal være noe poeng for førstegangsspillere å gjennomføre...

Synes historien stort sett er bra, noen karakterer overasket possitivt(Cassandra), andre ikke så positivt... Synes også at slutten kom litt brått og var litt kort, men men..Overall godt fornøyd egentlig, også hvordan valgene mine fra spesielt 1(Les Morrigan) og 2 var håndtert/løst(via keep'et da jeg spilte DA1 på ps3 og pc og da2 på ps3 og DAI ps4).

Det er endel irriterende bugs og glitches(ikke på skyrim ps3 nivå, men alikevel), men ikke noe som jeg ikke kan leve med.....

Gameplayet er vel det som tok lengst tid å vende seg til.. Synes det var ganske jalla i starten, men begynner å bli vant til det nå.. Ingen healing spells(Wtf), men det er greit nå...Tactical view er langt ifra optimalt, men jeg bruker det faktisk jevnlig... Først og fremst for å posisjonere ranged karaterer(spiller 2 handed warrior inq), og dersom jeg må endre eller fokusere targets... Første gjennomgang var mesteparten på normal, men har hatt en samtidig secondary playthrough på hard og det går nå temmelig smertefritt.... må ha en sword & shield(s) tank på bosser som regel, men utover det kan jeg spille med de jeg vil(like å bytte partymember for random banter og shit)

TLDR: Jeg koser meg...

PS: Protagonist rekkefølge:
Warden
Hawke
Inquisititititooor
 

Lodin

Der Waaaah
#99
Jeg runna Origins, men spilla ikke 2 mer enn demoen. Alikevel dilla jeg med begge i Keep og det var ikke verre enn å dra opp en wiki for å få skikkelig info om hva valga innebærer. Det viktigste var uansett å passe på at Anders og Alistair var ekstremt døde når jeg starta DAI. Heldigvis har Bioware slutta å innkludere en sutrete hvit kis til partyet ditt siden Kaidan Alenko (han dør også hver gang) i ME1 så det er all good. Favoritten min er forøvrig Sera siden hu er klin gæren. Kommer sikkert til å romance henne. Kan man forresten hoppe i høyet med flere folk eller må man være monogam?
Jo også traff jeg på Hawke i går. Hadde ikke trudd hu skulle være ei feit gammal burugle. =D
 
Sant nok, synes likevel keep valgene gir mer mening dersom man har spilt igjennom begge spillene.... Ellers er jeg enig i Alenko.. Anders er det forøvrig greit å bli kjent med gjennom DA2, selv om han ikke her noen favoritt....

Sera er kul ja, såvidt jeg veit så kan du ikke romance 2 samtidig.... Mulig du fortsatt kan flørte med andre, men det blir ikke noe samtidig høyhopping(dessverre)... Sera har jo også sine "preferanser" når det kommer til romance, men det vet du kanskje allerede :p

PS Hawke er heit... hadde gitt venstre armen for å ha hun som romancable permanent partymember... Da i sin sarkastiske tone... Er noe med engelske damers voiceovers kontra amerikanske grrr.... Er derfor også litt uvant å høre Traynor som inquisitor...!