SITAT(StarEye @ 29.07.06, 16.17) 17178
Med "state of the art" mener jeg et samlegrep for hvor grensene for kunstformen ligger, hva som er opptråkket, hvor langt man har kommet, hva man har lært og så videre.
La meg utdype for dette konkrete eksempelet: Hva er state of the art innnen JRPG? Vel, dette er en fersk sjanger for min del, en sjanger hvori jeg foreløpig ikke er allverden bevandret. Jeg har prøvd Final Fantasy X og Baten Kaitos, jeg har spilt litt Dark Chronicle, litt Final Fantasy IV, masse Mario & Luigi: Superstar Saga, en del Mario & Luigi: Partners in Time og masse Paper Mario 2. Og dét er mer eller mindre det hele.
Av det jeg har sett, er det i hvert fall klart at Final Fantasy IV har hatt det klart kjipeste kampsystemet/levelingsystemet, og hvis det er noe slikt du mener med at det er "tro mot sine røtter", så er DQ8 dritt.
Det jeg imidlertid ANTAR at du mener, er at du liker kampsystemet i DQ8. I så tilfelle har det sannsynligvis helt legitime årsaker, og skyldes overhodet ikke først og fremst at spillet er tro mot vante konvensjoner. Som Yeti sier, så er det enkelte gamle konvensjoner og mekanikker som holder vann fortsatt, og jeg kan meget vel tro at DQ8 kan fungere ved hjelp av noen av disse. Igjen, jeg sier dette uten å ha prøvd DQ8, så det kan jo også hende at spillet er dritt, og at du bare ikke har noe imot en småkjip grind.
SITAT(StarEye @ 29.07.06, 16.17) 17178
Beklager, men dette resonnementet holder ikke vann. Med din logikk kan jeg lage et ræva spill, og påstå at det er meningen at det skal være et ræva spill, og så forvente gode kritikker siden det er hva det prøver å være.
Da spør jeg deg, hva er state of the art? Etter hva jeg vet er det uendelig mange meninger om hva som er state of the art. Personlig mener jeg det betyr mye av det samme som "kremen av kremen" på norsk.[/b]
La meg utdype for dette konkrete eksempelet: Hva er state of the art innnen JRPG? Vel, dette er en fersk sjanger for min del, en sjanger hvori jeg foreløpig ikke er allverden bevandret. Jeg har prøvd Final Fantasy X og Baten Kaitos, jeg har spilt litt Dark Chronicle, litt Final Fantasy IV, masse Mario & Luigi: Superstar Saga, en del Mario & Luigi: Partners in Time og masse Paper Mario 2. Og dét er mer eller mindre det hele.
Av det jeg har sett, er det i hvert fall klart at Final Fantasy IV har hatt det klart kjipeste kampsystemet/levelingsystemet, og hvis det er noe slikt du mener med at det er "tro mot sine røtter", så er DQ8 dritt.
Det jeg imidlertid ANTAR at du mener, er at du liker kampsystemet i DQ8. I så tilfelle har det sannsynligvis helt legitime årsaker, og skyldes overhodet ikke først og fremst at spillet er tro mot vante konvensjoner. Som Yeti sier, så er det enkelte gamle konvensjoner og mekanikker som holder vann fortsatt, og jeg kan meget vel tro at DQ8 kan fungere ved hjelp av noen av disse. Igjen, jeg sier dette uten å ha prøvd DQ8, så det kan jo også hende at spillet er dritt, og at du bare ikke har noe imot en småkjip grind.
SITAT(StarEye @ 29.07.06, 16.17) 17178
Skal man absolutt bedømme det ut fra noe så bedøm det ut fra det det prøver å være.[/b]