Jah, da var rundt 20 timer dedikert til DS fra min side, og jeg må si at jeg har blandede følelser om den. Kort oppsumert er det en robust dingseboms med ubrukt potensiale.
Launchespillene var mange, men da jeg ga 500 kr for et spill jeg allerede har, kan en vel ikke si at det var spesielt mange gode. Joda, WarioWare, Project Rub, Zookeeper og Polarium fristet alle sammen, men var det èn ting jeg ikke hadde tenkt å kjøpe sammen med den nye maskinen min, så var det et spill jeg kunne klart iløpet av den samme dagen. Ei ville jeg ha et spill jeg kan spille gratis på nettet.
Det var derfor deilig å igjen finne ut av hvor bra Mario 64 faktisk var. Det har holdt seg fantastisk godt til å være så gammelt, og det var lett å se de gafiske forskjellene da jeg sammenlignet denne versjonen med den originale. For det aller, aller meste ser spillet mye bedre ut på DS, da spesielt charactermodellene. De nye områdene var morsomme, men små.
Jeg spilte litt multiplayer på Spiderman før jeg tok med maskinen hjem, og må si at det var veldig morsomt å kunne spille Mario trådløst mot tre andre, og med kun et kopi av spillet. Det tok 1-2 minutter å laste over spillet til dem, og derfra var det helt loadingfritt og helt lagfritt. Multiplayerdelen av spillet var absolutt morsom. Etterpå fikk jeg også lastet over en demo av Polarium til maskinen min (den forsvinner selvsagt når en slår av maskinen) og det var et morsomt og simpelt spill. Noe alle som vil vrenge IQen sin litt bør vurdere.
Da jeg kom hjem var det første jeg gjorde å sette meg ned med Metroid Prime Hunters demoen. Og til tross for de kjedelige omgivelsene, den lave polycounten, de stygge teksturene og en nesten total mangel på animasjoner, så er dette det som har overasket meg mest positivt av alt jeg har prøvd på DS. Det tok meg to sekunder å bli vant med styringen, og jeg slaktet alle fiendene med total presisjon på første gjennomgang av demoen. Som flere andre har sagt, DS ser ut til å egne seg veldig, veldig godt til FPSspill. Total kontroll, sier jeg dere.
Jeg sitter nå og håper på en gjennutgivelse av Half-Life. Og når maskinen i tilleg vil gå online iløpet av året og har innebygget Mic, dare I say Counter Strike? Altså, jeg har ingen peiling på om det vil la seg gjennomføres. Grafikkmessig bør det vel kunne utføres (?), men jeg har ingen anelse om det er nok lagringsplass på disse flashbrikkene til det. Anyone?
Vel, tilbake til mine tanker om DS. Den har foreløpig et definitivt skuffende utvalg av spill, men dette vet jeg vil forandre seg med kommende spill som Meteos, Advanced Wars, Metroid, Animal Crossing (Online!), MarioKart, Nanostray, Another Code, Lost In Blue, Castlevania osv. osv. Vi har også "spill" som Nintendogs og Electroplankton. Spillmessig ser altså framtiden til DS lys ut. Det er mange spill jeg gleder meg til, men jeg skulle bare ønske at disse kunne kommet litt før.