DS vs PSP

Okey nå veit jeg ikke om dette emnet er laget før eller ikke, men jeg skal kjøpe meg DS eller Psp. Men jeg veit faktisk ikke hvilken. Jeg har aldri eid en håndholdt konsoll før, og har ikke peil på hva som er bra.

Jeg har faktisk lyst til å kjøpe psp fordi den virker ut kul å se på, også fordi Tekken DR kommer på den. Men har den flere gode titler? Hva annet kan man ha til psp som er bra? Har psp muligheten som Ds har, det med internet play? Vennekoder, altså muligheten til å spille på nett?

DS vil jeg ha fordi Dr. Kawashima's Brain Training ser utrolig spennende ut! Men er det noen andre spill som jeg kan se frem til?

Hvilke typer spill liker du, sånn bortsett fra slossespill?

For min del faller det helt klart på DS. Den har så fantastisk mange bra spill og flerne er på vei. Castlevania, Kirby, Mario og Phoenix Wright er bare ett par av spillseriene som virkelig har blomstret på DS.

Man kan spille på nett med DS også forresten.

Men si meg hvilke typer spill du digger, så kanskje jeg kan fortelle mer.

D

Deleted member 91

Gjest
Vi debatterte litt rundt dette på #sexbomb tidligere ikveld, og kom fram til at PSP faktisk hadde vært en ganske fristende maskin om den bare hadde hatt noen jævla spill som var verdt å spille. Det er et par bilspill her og der, noen elendige skytespill som SOCOM, og LocoRoco og Gitaroo Man Lives!, men ellers er det egentlig tomt. Det har trådløs internett som DS ja, du kan tilogmed surfe internettet med en smått elendig browser om du har et trådløst nettverk i nærheten. Jeg er blitt fortalt at spilling over internett med den ikke er i nærheten av like rett frem som på DS, men ikke sitér meg på det.

DS Lite derimot, kan på sin sin side ha store sjanser for å være min favorittkonsoll gjennom tidene. For det første har den et überlekkert design, to fantastiske skjermer, og er god å holde. For det andre har den nå et stort spekter av må-ha spilltitler. Du klarer sikkert finne en god del eksempler hvis du trakter litt rundt i andre DS-tråder, men bare off the top of my head kan jeg nevne New Super Mario Bros., Advance Wars: Dual Strike, Kirby: Power Paintbrush, Phoenix Wright, Zoo Keeper, Meteos, Tetris, Tony Hawk's American Sk8land, Mario 64 DS, Band Brothers, Castlevania: DoS, og mye mye mer. I tillegg til alle disse glimrende spillene kan du legge til alt som er verdt å eie på Game Boy Advance, og da har du plutselig en utrolig imponerende line-up. I tillegg har DS noe PSP sårt mangler: En fremtid. Altså, hvilke PSP-titler er det egentlig som er på vei? Nevn tre, liksom.

Fra mitt synspunkt er det altså ikke tvil om at DS er den overlegne håndholdte konsollen, men det er jo helt til slutt avhengig av preferanser uansett. Sony pusher nedgraderte versjoner av PS2-hiter, bilspill og skytespill med knotete kontroller i fleng, men mulighet til å spille av film og musikk (om det er noe for deg, selvsagt). Generelt sett gammeldags tried & tested gameplay på en haug populære serier. DS prøver den litt mer nyskapende ruten, med to skjermer, touchscreen, mikrofon, og alt det der. Resultatet er en god del spill som du like greit kunne spilt på andre maskiner, men med et par gimmicks som krever at du skitner til den nederste skjermen, noen titler som er fullstendig avhengig av touchskjermen og mikrofonen, og et kneppe brilliante titler som utnytter alle funksjonene DS har i stor grad for å skape litt annerledes spillopplevelser.

Dette ble helt absurd rotete, men jeg regner med at meningen min kommer frem uansett.

okey, lest begge svarene nå.

Jeg liker faktisk gode eventyr spill i blandt, spill der du må tenke litt, bilspill, liker Tony Hawk serien, men har ikke kjøpt noe etter Tony Hawk 3. Har også sett noen små clip av den nye mario og det vekket mange gode minner. men jeg er glad i sånne små mini games, der du skal trykke på en knapp fort, være nøyaktig med ting, hvis du skjønner hva jeg mener..

Men Ds lite, hvordan er den i forhold til ds som er ute nå? Koster den mye mer? Og hvordan ligger det ann med prisen på Ds, DS lite og psp.

For meg så er det to steder jeg kommer til å spille min nye håndholdte konsoll. Det er dæssen og når jeg ikke er hjemme, (bil,tog, fly osv) Faktisk litt hjemme også, men ikke så mye.

D

Deleted member 91

Gjest
Basert på den siste setningen din, er jeg nesten fristet til å anbefale deg en PSP. Det er det som er greia, egentlig: PSP er, som navnet tilsier, en portabel Playstation. DS er mer en konsoll med sin egen greie. For å si det sånn, jeg spiller DS-en min like mye hjemme på soffan som ute på bussen. :p

Prismessig burde PSP ligge i underkant av 2000,- spenn m/ et tålelig stort minnekort. Du kan sikkert titte innom Elkjøp o.l., de har sikkert noen tilbud kjørende. DS Lite koster på papiret ikke noe mer enn den orignale DS-en (ble lansert som en erstatter, ikke et alternativ - den gamle DS-en produseres ikke lenger engang), men det er vel ikke usannsynlig at en del butikker nå selger de gamle DS-ene skikkelig billig. En DS Lite koster uansett rundt 1300,- spenn, og kan med sikkerhet si at de selger den til 1200,- på Spaceworld.

DS er forresten teh maskin å ha om du er glad i minigames-baserte spill, ettersom det eneste som til PSP er et ræva Ape Escape-spill som suger, og noe som heter Hot PXL som skal komme iløpet av vinteren. DS har derimot Wario Ware, en del Mario-spill som inneholder mini-games, og Feel the Magic-serien. DS har også en del eventyr/RPG-spill, deriblant Another Code og Lost Magic. I tillegg kommer det jo et eget Zelda-spill i cel-shading til DS mot slutten av året (om ikke tidlig 2007), og Final Fantasy III remakes i 3D-grafikk, om noen av de flyter båten din.

EDIT: Tony Hawk til DS er forresten høyt anbefalt fra nesten alle. Det er overraskende bra, og ligner mye mer på de gamle spillene enn de nye. Fet cel-shada stil som passer spillet veldig godt også. Det er et emne om spillet under Førsteinntrykk-seksjonen du kan kaste en titt på. Det er også en oppfølger på vei som burde være ute iløpet av året, kalt Downhill Jam (selv om det visstnok skal være mer racing-basert).

Okey..cool! Tror jeg faktisk skal gå for Ds lite, men den er ute nå?
Men takk for hjelpen! Dere har fått meg til å kjøpe min førstehåndholdte konsoll :D dere burde være stolt

D

Deleted member 91

Gjest
Gratulerer med et godt valg :) DS Lite er ute nå ja, burde være tilgjengelig i de fleste butikker, da i både sort og hvit utgave.

SITAT(Nicholas @ 09.07.2006, 05.34) 13506
[...] burde være tilgjengelig i de fleste butikker, da i både sort og hvit utgave.
[/b]
Njaaaa. Den er utsolgt overalt her ihvertfall. :(

SITAT(Nicholas @ 09.07.2006, 03.09) 13496
I tillegg har DS noe PSP sårt mangler: En fremtid. Altså, hvilke PSP-titler er det egentlig som er på vei? Nevn tre, liksom.[/b]
Må si meg veldig uenig her. Er det noe PSP har så er det en lovende fremtid. Jo da, PSP har hatt en forferdelig fortid med bare et par gode spill (Lumines og Liberty City Stories), men framtden ser ganske lovende ut. Tekken: Dark Resurrection, Grand Theft Auto: Vice City Stories, Lumines II, Ratchet & Clank: Size Matters, Gitaroo Man Lives!, Silent Hill Origins, Metal Gear Solid: Portable Ops, Earthworm Jim PSP, Valkyrie Profile: Lenneth, Crisis Core: Final Fantasy VII og Devil May Cry: Dance of Sparda er alle spill til PSP som jeg etter all sannsynlighet skal skaffe meg.

Bra valg NiloPilo. Jeg har aldri angra på mitt kjøp, og snart skal jeg kjøpe meg en Lite for å erstatte den seks mnd gamlejukkasen.

Her er mine favoritter på DS så langt:

Tetris DS er helt genialt, og det blir 10 ganger bedre hvis du har trådløst nett hjemme og kan spille push-tetris mot japser og tyskere.

NEW Super Mario Bros er kanskje det beste DS spillet hittils (og det er mange kandidater til den tittelen). Hvis du har spilt SMB 1, 3, World, 64 og Yoshis Island vil du sitte å smile av alle referansene. Og så har du selvfølgelig en 4 etasjers stor Goomba! Tidenes mest hysteriske boss :D

Zoo Keeper er et gjennomført og avhengighetsskapende spill. Se for deg Bejeweled bare med et MYE bedre chains system. Spillet er som skapt for å spilles med tochskjermen. Det går sinnsykt kjapt til tider.

Sonic Rush. Skikkelig Old School Sonic, genial level design og smart bruk av begge skjermene.

Kilik

Lokal moderator
Selv valgte jeg DS takket være eksklusive must-haves som Mario Kart DS og New Super Mario Bros. samt DS-ens originale features, dual-screen og touchscreen, som gir helt unike spillopplevelser. PSP har utmerket hardware, men mangler virkelig gode eksklusive spill. De to beste spillene, GTA: LCS og Lumines, kan jeg spille på hendholdsvis PS2 og mobiltelefon til langt lavere pris hvis jeg ønsker det. Men som Egle nevner er det mye spennende på vei. Metal Gear Solid: Portable Ops, forutsatt at det forblir eksklusivt, kan bli spillet som får meg til å kjøpe PSP.

SHDR

Gullmedlem
Bare for å runke med min ENORME klarsynthet, har vi her en artikkel jeg jobba ganske hardt med for et par år tilbake, om PSP og DS. Den viste seg å stemme temmelig godt.

Personlig har jeg *faktisk* brukt PSP-en min mer enn DS-en i det siste, men det er vel først og fremst på grunn av OutRun 2006 og Lumines, og litt mangel på nye spill til DS (selv om jeg ikke har fått spilt gjennom en del av de "gamle" ... Metroid Prime Hunters gråter til meg fra hylla). Personlig er det nesten så jeg angrer på PSP-en. Jeg har egentlig ikke hatt noe særlig glede av andre spill enn Ridge Racers, Lumines og OutRun 2006. Den beste spillopplevelsen jeg har hatt på den vesle røveren er vel faktisk ... um ... Super Mario World, på emulator. Fortsatt det beste plattformspillet noensinne.

DS-en var lett favorittkonsollen min i fjor, iallfall, og den har et overraskende stramt sett med titler til håndholdt konsoll å være. Særlig Nintendo (og andre japanske utviklere) har klart å balansere flott mellom tilgjengelighet og sofistikasjon, mens det har vært litt mer blandet godt fra vesten. Alt for mange som prøver å pushe konsollspill som Splinter Cell på den vesle kassa, og mens det faktisk går, er det begrenset hvor bra det egentlig kan bli. Det er tross alt ikke noe råskinn, og det er en grunn til at ingen prøvde å lage Splinter Cell til Nintendo 64. Det er ikke bare fordi spilldesign har blitt mer sofistikert de siste seks årene.

Soh. Om du liker japanske spill og setter pris på nye måter å bli underholdt på, er DS the shit. PSP-en har ingenting å stille opp med mot den.

Denne "debatten" ble veldig overraskende. Ikke uventet da det finnes langt færre trettenåringer her enn på f.eks. Gamer.no.

Jeg skal ikke si meg uenig med så mye som har blitt sagt så langt. Verdt å nevne er det allikevel at jeg brukte PSPen min nærmest utelukkende til Sudoku og musikk. Nå har jeg Sudoku og en mp3-spiller på mobilen.
Alt i alt er jeg overbevist om at DS vil gi meg mest valuta for pengene. Den har en rekke gode spill (orker ikke å ramse opp), en knall internett-funksjon, lavere priser på softwaren, MYE mindre lastetider (å starte opp et vanlig PSP-spill tar minimum 30 sekunder, svært lang tid om du kun vil spille litt mens du er på farten), et penere ytre (gjelder egentlig kun for Lite), bedre pris, overlegen d-pad (den på PSP fungerer nesten ikke til diagonale retninger), den er mye lettere... ah faen, omtrent alt er bedre ved DS. Det bør dog nevnes at PSP sine spill stort sett har større produksjonsverdier. De er mer påkostede og er dermed stort sett mer flashy. Masse filmer og voice-acting og sånt. Selv om dette ikke er hva man savner mest på en håndholdt konsoll. PSPen er dog ikke et så dårlig kjøp som mange vil ha det til. Per i dag kan jeg lett finne en del titler til den jeg godt kunne tenkt meg (Ridge Racer, Daxter, Syphon Filter, GTA), samt at den har - som nevnt - en svært god line-up fremover. Det til tross, tror jeg nok at DS alltid vil ligge et par hakk over.

Du kommer nok ikke til å angre på ditt valg av DS.
Jeg har ikke begge konsollene, men har på ingen måte angret på at jeg kjøpte DS for over et år siden.

Føler jeg må tipse deg om spill du bør kjøpe etterhvert:

Brain Training - ser du har planer om å kjøpe dette, og det et underholdende spill, om det kan kalles spill. Varer lenge, om du vil ha en fin graf og statistikk, og sudoku-oppgavene varer en stund. Koster 195 kroner på play.com :)

Wario Ware - noe skuffende for min del, men ganske så morro en stund. Nok av småspill som er over på 5 sekunder.

Zoo Keeper - fantastisk vanedannende spill som selv moren min på 55 ble sittende oppe utover natten for å spille. Koster ikke mer enn 100 kroner på Toys'r'us, og om du ikke har en slik butikk i nærheten koster det cirka 170 kroner på Play.com.

Super Mario 64 DS - et spill du må ha.

New Super Mario Bros - muligens det beste spillet til Nintendo DS, siden Mario 64 vel egentlig er et N64-spill. Med god erfaring fra tidligere Mario-spill ble New SMB noe kort, men likevel lengre enn de fleste andre spill og fantastisk underholdning. Multiplayer-delen er også det beste jeg har prøvd på DS.

Mario Kart DS - anbefales veldig om du liker den typen spill, noe jeg gjør.

Tetris DS - meget bra, evigvarende spill som kan spilles av alle

...og så noen skuffelser fra min side:

Meteos - likt av de fleste med gode anmeldelser "alle" steder. Etter å ha spilt Zoo Keeper i ukesvis ble Meteos for meg en kjip kopi, selv om det er langt mer avansert og med flere muligheter.

Sonic Rush - et underholdende spill, men det ga meg ikke den gode, gamle Sonic-følelsen. Historien var rar, og spenningen var ikke helt tilstede.

Yoshi Touch & Go - et spill med fryktelig få muligheter.

mvh en ikke helt edru YBD.

YBD: Kult, jeg skal ha Brain Training, den står først på lista! Kjøper nok ds lite imorra eller idag :D Men det er vel best at jeg kjøper spillet på Play da?

ps: Kult at det var så mange som hjelper til! Nå er jeg ikke så frustrert slik jeg var! Bare til å nevne flere spil eller evt nødvending info!
Takk til alle :D

SITAT(NiloPilo @ 11.07.2006, 11.46) 13842
YBD: Kult, jeg skal ha Brain Training, den står først på lista! Kjøper nok ds lite imorra eller idag :D Men det er vel best at jeg kjøper spillet på Play da?[/b]
Jepp, klarer du å vente kan du spare en hundrings på å bestille brain training fra Play.com, på Elkjøp koster spillet 299. De siste gangene jeg har bestilt fra Play.com har leveringstiden fra det ble sendt til det var i postkassen vært halvannen til to uker, noe som er litt kjipt om du har lyst på noe NÅ :)

På Spaceworld koster DS lite 1198, på Elkjøp 1195 og på lefdal.com koster den 1095.