Vi debatterte litt rundt dette på #sexbomb tidligere ikveld, og kom fram til at PSP faktisk hadde vært en ganske fristende maskin om den bare hadde hatt noen jævla spill som var verdt å spille. Det er et par bilspill her og der, noen elendige skytespill som SOCOM, og LocoRoco og Gitaroo Man Lives!, men ellers er det egentlig tomt. Det har trådløs internett som DS ja, du kan tilogmed surfe internettet med en smått elendig browser om du har et trådløst nettverk i nærheten. Jeg er blitt fortalt at spilling over internett med den ikke er i nærheten av like rett frem som på DS, men ikke sitér meg på det.
DS Lite derimot, kan på sin sin side ha store sjanser for å være min favorittkonsoll gjennom tidene. For det første har den et überlekkert design, to fantastiske skjermer, og er god å holde. For det andre har den nå et stort spekter av må-ha spilltitler. Du klarer sikkert finne en god del eksempler hvis du trakter litt rundt i andre DS-tråder, men bare off the top of my head kan jeg nevne New Super Mario Bros., Advance Wars: Dual Strike, Kirby: Power Paintbrush, Phoenix Wright, Zoo Keeper, Meteos, Tetris, Tony Hawk's American Sk8land, Mario 64 DS, Band Brothers, Castlevania: DoS, og mye mye mer. I tillegg til alle disse glimrende spillene kan du legge til alt som er verdt å eie på Game Boy Advance, og da har du plutselig en utrolig imponerende line-up. I tillegg har DS noe PSP sårt mangler: En fremtid. Altså, hvilke PSP-titler er det egentlig som er på vei? Nevn tre, liksom.
Fra mitt synspunkt er det altså ikke tvil om at DS er den overlegne håndholdte konsollen, men det er jo helt til slutt avhengig av preferanser uansett. Sony pusher nedgraderte versjoner av PS2-hiter, bilspill og skytespill med knotete kontroller i fleng, men mulighet til å spille av film og musikk (om det er noe for deg, selvsagt). Generelt sett gammeldags tried & tested gameplay på en haug populære serier. DS prøver den litt mer nyskapende ruten, med to skjermer, touchscreen, mikrofon, og alt det der. Resultatet er en god del spill som du like greit kunne spilt på andre maskiner, men med et par gimmicks som krever at du skitner til den nederste skjermen, noen titler som er fullstendig avhengig av touchskjermen og mikrofonen, og et kneppe brilliante titler som utnytter alle funksjonene DS har i stor grad for å skape litt annerledes spillopplevelser.
Dette ble helt absurd rotete, men jeg regner med at meningen min kommer frem uansett.