Hva er Bravely Default?
Tenk deg Final Fantasy IV-VI, og til en viss grad IX, med utseendet til Ivalice-spillene (Vagrant Story, Final Fantasy XII, Final Fantasy Tactics). Spillet har Job-systemet til FF5, og en historiet henta rett ut av FF2-5-æraen. Twisten er at spillet er designet av en fyr som tydelig har spilt alle de gamle spilla og har nostalgien i orden, men også funnet mange ting som kan optimaliseres og rettes på.
F.eks Brave-systemet. Spillet er turbasert, men hvis du har lyst, så kan du velge at en av folka dine skal ta en av sine senere turer på forskudd. Den personen vil da havne på minussiden og får ikke handle før Brave Point-telleren er tilbake på 0. Hvis du velger Default fra menyen så er det det samme som å bruke Defend, og du vil få et ekstra BP for senere bruk. Men pass på! Fiendene dine kan også gjøre dette!

En annen ting som vi brukte på emulator var fast forward-funksjonen, og i kamp kan du faktisk velge at du vil at kampene skal gå i dobbel eller kvadruppel hastighet! Nice! Parer du dette med autobattle-funksjonen (gjenta alle kommandoer fra forrige runde) blir grinding en lek. Hvis du vil kan du skru opp Random Encounter-frekvensen, slik at du havner i kamp oftere/mye oftere. Eller du kan skru tilfeldige kamper helt av!

For de som ikke har spilt FF5/Tactics, så fungerer Job-systemet slik at du velger en Job for hver figur (du får nye i løpet av historien; enkelte må du søke ut), og du vil da få Job points fra kamper som levler denne jobben. Etterhvert som du levler opp jobben vil du lære diverse aspekter ved den som du kan bruke når du har byttet jobb. På denne måten kan du lage en ridder som kan bruke hvit magi og slåss med bare nevene, en magiker som kan kaste ninjastjerner og healer seg selv etter hver kamp, eller f.eks en munk som alltid angriper først i runden fordi han har tyvens Speed +30 %-egenskap.

Så har du de sosiale tilleggene, siden vi er i 2014. Tiz Arrior (jepp) kommer fra landsbyen Norende, som i introfilmen blir ødelagt. Denne byen kan gjenoppbygges i et Farmville-aktig minigame hvor du sjonglerer hvor innbyggerne dine skal jobbe, og så vil de levle opp de forskjellige bygningene, noe som låser opp våpen, rustninger, items, osv som kan kjøpes hos The Adventurer (et vandrende save point du finner overalt). Jo flere innbyggere, jo kjappere går ting å bygge. For å øke innbyggertallet ditt kan du enten streetpasse noen andre med spillet, eller bare oppdatere dataen din hos Adventurer en gang om dagen, og du vil da få tre-fire nye gjester. Disse gjestene drar også vanligvis med seg en "Nemesis", som havner i byen din. Dette er for det meste superbosser som Square-Enix har sluppet for endgame-folk, men det vil også dukke opp nemesiser som er overkommerlige også for en gjeng med lave soppere. Du velger den nemesisen i byen du vil spre videre, og det virker som 90 % velger å spre videre Lv 99-fiender. Jævla dicks.

Disse gjestene som havner på 3DS-en din hver dag kan du også påkalle i kamp.Trykk på Summon Friend og forhåpentligvis har personen du påkaller et eller annen kult angrep på lager. Velg Send fra menyen for å velge hvilken handling du vil gjøre når noen påkaller deg. 3DS-venner som spiller Bravely Default kan du også starte en Abililink med. For eksempel har @justincase og @Maraj kommet lenger i spillet enn meg, så når jeg linker en av mine personer med dem, vil jeg kunne bruke deres Job Abilities(!). Min Tiz (hihi) er linket til Justin, og Justin sin Tiz har level 2 svart magi. Dermed kan jeg bruke level 2 svart magi selv om jeg selv bare er job level 1! Whoa!

Nå har jeg skrevet mest om mekanikkene, men stilen og manuset liker jeg veldig godt. Det går ofte i motsatt retning fra etablerte klisjeer, f.eks er figuren med hukommelsestap ikke en kjip introvert som prater i ellipser, men istedet den mest sprudlende figuren på laget.
Har du nostalgi for den gode gamle tiden hvor man utforsket huler for å redde krystaller vil du sikkert kose deg med Bravely Default.