[3DS] Du skal kjøpe Bravely Default

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#1


Hva er Bravely Default?
Tenk deg Final Fantasy IV-VI, og til en viss grad IX, med utseendet til Ivalice-spillene (Vagrant Story, Final Fantasy XII, Final Fantasy Tactics). Spillet har Job-systemet til FF5, og en historiet henta rett ut av FF2-5-æraen. Twisten er at spillet er designet av en fyr som tydelig har spilt alle de gamle spilla og har nostalgien i orden, men også funnet mange ting som kan optimaliseres og rettes på.

F.eks Brave-systemet. Spillet er turbasert, men hvis du har lyst, så kan du velge at en av folka dine skal ta en av sine senere turer på forskudd. Den personen vil da havne på minussiden og får ikke handle før Brave Point-telleren er tilbake på 0. Hvis du velger Default fra menyen så er det det samme som å bruke Defend, og du vil få et ekstra BP for senere bruk. Men pass på! Fiendene dine kan også gjøre dette!



En annen ting som vi brukte på emulator var fast forward-funksjonen, og i kamp kan du faktisk velge at du vil at kampene skal gå i dobbel eller kvadruppel hastighet! Nice! Parer du dette med autobattle-funksjonen (gjenta alle kommandoer fra forrige runde) blir grinding en lek. Hvis du vil kan du skru opp Random Encounter-frekvensen, slik at du havner i kamp oftere/mye oftere. Eller du kan skru tilfeldige kamper helt av! :mysensibilities:



For de som ikke har spilt FF5/Tactics, så fungerer Job-systemet slik at du velger en Job for hver figur (du får nye i løpet av historien; enkelte må du søke ut), og du vil da få Job points fra kamper som levler denne jobben. Etterhvert som du levler opp jobben vil du lære diverse aspekter ved den som du kan bruke når du har byttet jobb. På denne måten kan du lage en ridder som kan bruke hvit magi og slåss med bare nevene, en magiker som kan kaste ninjastjerner og healer seg selv etter hver kamp, eller f.eks en munk som alltid angriper først i runden fordi han har tyvens Speed +30 %-egenskap.



Så har du de sosiale tilleggene, siden vi er i 2014. Tiz Arrior (jepp) kommer fra landsbyen Norende, som i introfilmen blir ødelagt. Denne byen kan gjenoppbygges i et Farmville-aktig minigame hvor du sjonglerer hvor innbyggerne dine skal jobbe, og så vil de levle opp de forskjellige bygningene, noe som låser opp våpen, rustninger, items, osv som kan kjøpes hos The Adventurer (et vandrende save point du finner overalt). Jo flere innbyggere, jo kjappere går ting å bygge. For å øke innbyggertallet ditt kan du enten streetpasse noen andre med spillet, eller bare oppdatere dataen din hos Adventurer en gang om dagen, og du vil da få tre-fire nye gjester. Disse gjestene drar også vanligvis med seg en "Nemesis", som havner i byen din. Dette er for det meste superbosser som Square-Enix har sluppet for endgame-folk, men det vil også dukke opp nemesiser som er overkommerlige også for en gjeng med lave soppere. Du velger den nemesisen i byen du vil spre videre, og det virker som 90 % velger å spre videre Lv 99-fiender. Jævla dicks.



Disse gjestene som havner på 3DS-en din hver dag kan du også påkalle i kamp.Trykk på Summon Friend og forhåpentligvis har personen du påkaller et eller annen kult angrep på lager. Velg Send fra menyen for å velge hvilken handling du vil gjøre når noen påkaller deg. 3DS-venner som spiller Bravely Default kan du også starte en Abililink med. For eksempel har @justincase og @Maraj kommet lenger i spillet enn meg, så når jeg linker en av mine personer med dem, vil jeg kunne bruke deres Job Abilities(!). Min Tiz (hihi) er linket til Justin, og Justin sin Tiz har level 2 svart magi. Dermed kan jeg bruke level 2 svart magi selv om jeg selv bare er job level 1! Whoa!


Nå har jeg skrevet mest om mekanikkene, men stilen og manuset liker jeg veldig godt. Det går ofte i motsatt retning fra etablerte klisjeer, f.eks er figuren med hukommelsestap ikke en kjip introvert som prater i ellipser, men istedet den mest sprudlende figuren på laget.

Har du nostalgi for den gode gamle tiden hvor man utforsket huler for å redde krystaller vil du sikkert kose deg med Bravely Default. :)
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#2
Jeg har allerede kjøpt det!

(og tatt av plasten)

(men skal gjøre meg ferdig med ALBW før jeg putter det i sprekka)

Men helt seriøst har jeg ikke spilt et jørpegg siden FFXII (bortsett fra Chrono Trigger på DS, men det teller ikke), så jeg tror faktisk kroppen er klar for det.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#3
Jeg har allerede kjøpt det!

(og tatt av plasten)

(men skal gjøre meg ferdig med Pokemon før jeg putter det i sprekka)

Gleder meg som en gris til å spille det.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#4
Jeg... Jeg må skaffe meg det der
 

Maraj

Ålø- og energiminister
#5
Om jeg gjorde det riktig nå så har du fått et thief-godspeedattack av meg, Thinaran. Om jeg gjorde det feil så har du ikke det.

Har spilt noen timer (30) og passet på å bruke god tid på både å kraftlevle og på å gjenoppbygge Norende. Etter det jeg har lest går det enkelt an å være ferdig med alle fem kapitler på den tiden, men jeg er altså i kapittel ...2. Poenget er at den tapre standarden er artig enten du liker å være Garland the Sjutt som tar utfordringer på strak arm og spiller gjennom i lavt level, eller om du foretrekker å bli overpowered for deretter å blitze gjennom storyen. For sistnevnte blir det likevel utfordringer gjennom å drepe nemeseser som dukker opp i Norende.

Savner dog noe mindre lineære world map og sidequests, men her er det egentlig jeg som er den teite som ønsker meg dette fra et JRPG
 
#6
Kjøpt det. Tatt av plasten. Og lagt det lille spillet i eska med portabel moro som blir med til stavanger.
Håper jeg ikke får venner sånn at jeg får spilt det. (Og resten av backloggen)
 

Lodin

Der Waaaah
#8
Testa demoen og jeg skal absolutt ikke kjøpe det. Mulig den var ekstremt dårlig sånn som demoer for mer kompliserte spill ofte er, men den inneholdt absolutt alt jeg hater i JRPGer. Do not want!
Men sikkert fett for dere som liker sånt.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#9
Sweet, når man renser en krystall får man muligheten til å sette en ekstra support ability! Siden de skjøre magikerne mine går med skjold fant jeg at det var taktisk lurt å gi dem Shield Lore fra Knight, du får nesten 50 % mer beskyttelse da.

Ellers kan jeg varmt anbefale å gå for buer. Thief er den første som har A i buer, spar litt penger og kjøp Angel's Bow fra Norende. Totalt OP i begynnelsen av spillet.
 
#10
Har lagt ned femten timer nå. har ikke fått no særlig tid til å spille i det siste, men dette leverer. Anbefales til alle 3ds eiere. Og den friendsommuning tingen er fantastisk.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#13
Lodin bare må påpeke at han foretrekker uguu~ Moe-spill.

Forøvrig var det en uguu Moe-del i Bravely Default som var litt mongo. Mrgrgr.
 
#14
Det du sier er at Bravely Default også er et spill for overgrepsforbrytere sånn som spillene Lodin påpeker at han foretrekker?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#15
Ikke i Europa, for her er alderen på folkene hevet, samt klærne mer dekkende enn i Japan. :ras:
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#16
Jeg kan vel putte det i en spoiler.

Agnés må delta i en slags missekonkurranse for å overbringe en beskjed til noen som har gjemt seg bort. Teamet har forsåvidt bestemt seg for at de må vinne konkurransen for at det skal være mest effektivt, så de prøver å finne et kostyme til henne. Dette leder deg tilbake til en eldre herremann som har sydd rituelle klær til vestals (disse nonne-aktige damene som ber til krystallene, som Agnés er del av), men også dameklær til denne konkurransen. Han er selvfølgelig en massiv pervo, noe Ringabel finner gøy.

De ender uansett opp med å ikke ikle Agnés "the bravo bikini", til stor forargelse for Ringabel, men heller bare den rituelle kostymet, og får resultatet de ønsket, men ikke førsteplass.

På inget punkt i denne sekvensen er det noen som snakker om hvem som har størst pupper eller lignende, og Agnés blir ikke gjort narr av for å ikke ville kle seg horete.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Ansiktet mitt når berta faktisk sier "Møgørrgøgørr" når hun kommer til det ordet.

Ellers? Måtte jo ha Mislighold Lånet Ditt på Heltemodig Vis siden Lenka Mellom Verdener er unnagjort på Hero Mode nå (døde tre tusen ganger). Jeg har virkelig, virkelig lyst til å omfavne den som er ansvarlig for historien, smile og stryke personen ømt over kinnet før jeg sakte kjører en ishakke inn gjennom øyet til vedkommende mens jeg hysjer ned eventuelle protester, men sånn reint bortsett fra det er det god sort (minus det Thinaran nevnte; fjerdekvinne på laget tripper for tiden rundt i korsett, knestrømper, heksehatt og ikke stort mer), siden dette i bunn og grunn er Final Fantasy: The Four Heroes of Light bare med en designprosess som ikke stoppa ved "la oss dumme ned JRPG's for casuals". Jeg blir helt mo i knærne av hvor tilfredsstillende de har gjort Spot/StreetPass-implementeringen sin, og det ekstra minigamet som er knyttet sammen med både StreetPass og selve spillet da? Joa, det går ut på å gradvis utforske et koselig kart over en liten by som du bygger opp igjen og så får du bonuser for det. Og så kommer det digre bosser der du kan slåss mot etter hvert. Så, ja, liker'e.

Eneste jeg er litt skeptisk til er at hele den der Brave/Default-greia ikke virker som noe mer enn bare en nærmest påtvungen vri for å slippe å tenke nytt omkring kampsystemet, iallfall enn så lenge. Regner så klart med at det bare er fordi spillet holder igjen i starten, men det er litt for dølt. Da hjelper det på at grafikken er smaskens så det alltid er noe nytt å se på. Anbefales hvis du er i humør til et tradisjonelt JRPG som likevel har mye smart på gang.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#19
Nå har jeg oppdatert profildataen min så dere kan laste ned at jeg har fått Hawkeye-abilitien (doble Aim) til Ranger. Jeg slengte den på Ninja-jobben sammen med en Katana Lore/Spear Lore og Artisan Gloves, og Ringabel har nå 72 hits per runde hvis jeg braver han tre ganger. Og det er en stor sjans for at en eller tre av de 72 hitsene er en critical.

uguuuu~

Nå er jeg level 51 og på vei til Earth crystal.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
Begynner å dra seg til her også, respecca istad og nå kjører jeg Knight på Tiss, Ranger på Ringading, Valkyrie på Edamer og Red Mage på Agnes (Agnes er morsomt i seg selv og trenger ikke et teit ordspill). Jeg vil bare si at Thinaran har gjort jobben grundig og sørga for at jeg var maks-level på Red Mage fra første stund med Agnes, men vedkommende jeg har Abilinked til Edamer har litt å ta igjen. Level 1 Valkyrie, dette blir spas.

Ellers? Har spilt omtrent femten timer nå, skal bort og møte Flytevesten (Water Vestal, altså). Det ser jævla bra ut, og for aller, aller, aller første gang i et JRPG er random battles bare greit siden jeg uansett styrer dem helt selv. Når jeg skal grinde smeller jeg bare på 200% encounter rate og legger inn de hardeste angrepene på autobattle med maks hastighet; fra nå av er alle disse tingene standard i alle JRPG-er, og hvis noen kan ta ansvar og reise tilbake i tid for å patche dem inn i tidligere spill også så er det fint.

Ja, knerta min første Nemesis også, etter at jeg fant ut at det kunne være verdt å gjøre. Ballefar skal få vente litt til, men Skilpaddedua måtte bøte med livet relativt fort. Konklusjonen her er uansett at dette er det beste Final Fantasy-spillet som eksisterer.

Edit: Jo, og en annen ting er at man kan gi egne navn til spesialangrepene til figurene (tenk Limit Breaks bare at det er spesifikke krav til å få låst dem opp, istedenfor en måler som bare tikker oppover sånn dann og vann), og hos meg går det iallfall sport i ræva ordspill og ymse. Jeg har et sett med stavbaserte angrep som heter Rod Stewart, Rodney King osv., da Tiss var munk brukte han katteklørne sine til blant annet Cat Scratch Fever og Five-Finger Discount, Ranger-Ringading har bue-angrep ved navn Bow Before Me osv. osv. Uansett er jeg mest fornøyd med ultra-partyheal-angrepet til Agnes, som heter Sudden Comfort.