EA kjøper ut Criterion

#1
EA assimilates Criterion

Mammoth publisher buys out the Burnout developer with an eye on its Renderware middleware.

Double-click the video window for a full-screen view.Besides wowing E3-goers, Burnout 3: Takedown must have made a good impression on the executives at Electronic Arts. The publisher liked the game so much, it has bought its developer, Criterion Software Group, from its current owner, Canon Europe. Under the deal, Renderware will remain a separate unit and will retain all of its 150 staffers. The financial terms of the deal were not disclosed.

The agreement between the Redwood Shores, California-based publisher to acquire the Guildford, UK-based studio was announced today, just six months after EA took over the Burnout franchise from Acclaim. In a statement, EA cited Burnout as a motivation for the deal and mentioned Criterion's upcoming game, Black. Though only an early tech demo of the game was shown at E3, the in-development shooter has generated widespread praise in the gaming press.

Another reason for the merger is EA's desire to get its hands on Criterion's Renderware middleware. The current generation of the Renderware toolset has been used to create a host of games, including the Grand Theft Auto games. Criterion is currently at work on a new version of the middleware, tentatively called Renderware4, for use in next-generation consoles. Bruce McMillan, executive vice president of EA's Worldwide Studios, told GameSpot the deal will let EA "shift the onus to content rather than create technology again and again."

However, the exchange of technology will go both ways. Speaking to GameSpot from London, Criterion CEO David Lau-Kee said he intends to "dip into EA's own technology" to further enhance Renderware. He also said the deal "will accelerate the ability to revise the product."

Early reports indicate that the market approves of EA's buyout of Criterion. A note issued by Friedman Billings Ramsey analyst Shawn Milne praised the deal as "a prudent use of capital" that "improves margins by bringing the Burnout franchise in house" and "adds strong development talent and technology platforms to leverage into the next generation."



Kilde: GameSpot
 
#2
Kanskje vi får Burnout 3 til GC nå som EA har full kontroll og har råd til å ta flere finansielle risikoer.
 
#3
Burnout 3 til Gamecube hadde virkelig vært fine nyheter.
Har sett en trailer , og spillet ser alt annet enn realistisk og kjedelig ut , altså slik jeg liker det :p

likevell skummelt hvor store EA er nå :3
De har jo ett slags monopol på markedet nå , eller ihvertfall en stor markedsandel?
 
#4
Bryr meg lite om Burnout III kommer på GameCube eller ikke. På X-Box blir det Online muligheter, og det kan jo bli litt spennendes.
 
#5
Selv om Criterion lager dette spillet, frykter jeg for at det kommer til å tape seg fryktelig i forhold til nr 2. Verken EA eller Acclaim er noen store utviklere, men med hjelp av Acclaim fikk de ekspertise som jeg ikke tror de får i positiv grad hos EA. De er mest opptatt av å tjene penger, og kjøper opp alle mulige lisenser uten å lage noen spesielle spill. De største spillene derfra i år er Harry Potter, Lord of the Rings: The return of the King og Need for Speed Underground. Og selvom de solgte flust, var samtlige "below average" spill. Beklager, men jeg tror EA godt klarer å ødelegge ett fantastisk bra spill, ighvertfall blir det intet i forhold til forgjengern(e)..
 
D

Deleted member 91

Gjest
#6
Selv om det er EA som gir ut spillet, så betyr det ikke at de voldtar spillet, og alle respektabel presse som har testet det sier at det er det beste i serien hittil.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#8
Er nesten sikker på at EA kommer til og ha 100% markedsandel av spillbransjen innen få år. Siden de kommer bare til og bli støre og støre.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#9
Hvis du følger all statistikk så lite gjennomtenkt, kommer alle mennesker på jorden til å være døde om få år, siden det dør fler og fler hvert år mener jeg.
 
#10
Opprinnelig skrevet av Shadar@09.08.2004, 00.19
Det ville være som om Jerry Bruckheimer eide alle studioene i Hollywood ..!
84535​
Det var faktisk en sabla god sammenligning. Ettersom man kan trekke store paraleller mellom begge parter (EA og mr. Bruckheimer). Eksempelvis deres kommerse natur, deres ønske om å innfri til en størst mulig målgruppe og måten alt de tar på virker så sjelløst og unaturlig. Skummelt er det.
 
#11
Opprinnelig skrevet av Ghaz@08.08.2004, 21.43
Selv om Criterion lager dette spillet, frykter jeg for at det kommer til å tape seg fryktelig i forhold til nr 2. Verken EA eller Acclaim er noen store utviklere, men med hjelp av Acclaim fikk de ekspertise som jeg ikke tror de får i positiv grad hos EA. De er mest opptatt av å tjene penger, og kjøper opp alle mulige lisenser uten å lage noen spesielle spill. De største spillene derfra i år er Harry Potter, Lord of the Rings: The return of the King og Need for Speed Underground. Og selvom de solgte flust, var samtlige "below average" spill. Beklager, men jeg tror EA godt klarer å ødelegge ett fantastisk bra spill, ighvertfall blir det intet i forhold til forgjengern(e)..
84480​
Sorry, men du er helt på jordet nå. De to første spillene var absolutt gode, men begge slet med dårlig holdbarhet (jeg unlocka ALT i Burnout2 på 4 timer). Dette tror jeg vil bli veldig mye bedre i nr.3. Ikke bare er det flere baner, biler og moduser, men det er også Online noe som alene ville gitt det mye lengre levetid enn de to forige. Og på hvordan måte tror du EA vil gjøre dette dårligere? Ved å gi Criterion et bedre budsjett å jobbe med enn Acclaim? Mener du forresten virkelig at Acclaim er spesielt flinke? Det forige gode spillet jeg prøvde, som var utviklet av dem, var Turok2 på N64. Og de eneste gode spillene de har gitt ut på denne generasjonen av konsoller, som jeg kan komme på, er Burnout en og to.

Jeg har heller ikke noe spesielt godt forhold til EA, men jeg er helt sikker på at det at EA gir ut dette spillet ikke vil ha noen negativ innvirkning på spillet. Burnout 3 er et av de spillene jeg ser mest fram til akkurat nå. Og det var sammen med Halo2 grunnen til at jeg har skaffet meg Xbox Live.

Hvis du fortsatt er i tvil, bør du ta en titt på noen videoer her. Spesielt godt er intervjuet som er øverst.
 
#12
Opprinnelig skrevet av Morbo+09.08.2004, 11.17-->
<!--QuoteBegin-Ghaz
@08.08.2004, 21.43
Selv om Criterion lager dette spillet, frykter jeg for at det kommer til å tape seg fryktelig i forhold til nr 2. Verken EA eller Acclaim er noen store utviklere, men med hjelp av Acclaim fikk de ekspertise som jeg ikke tror de får i positiv grad hos EA. De er mest opptatt av å tjene penger, og kjøper opp alle mulige lisenser uten å lage noen spesielle spill. De største spillene derfra i år er Harry Potter, Lord of the Rings: The return of the King og Need for Speed Underground. Og selvom de solgte flust, var samtlige "below average" spill. Beklager, men jeg tror EA godt klarer å ødelegge ett fantastisk bra spill, ighvertfall blir det intet i forhold til forgjengern(e)..
84480​
Sorry, men du er helt på jordet nå. De to første spillene var absolutt gode, men begge slet med dårlig holdbarhet (jeg unlocka ALT i Burnout2 på 4 timer). Dette tror jeg vil bli veldig mye bedre i nr.3. Ikke bare er det flere baner, biler og moduser, men det er også Online noe som alene ville gitt det mye lengre levetid enn de to forige. Og på hvordan måte tror du EA vil gjøre dette dårligere? Ved å gi Criterion et bedre budsjett å jobbe med enn Acclaim? Mener du forresten virkelig at Acclaim er spesielt flinke? Det forige gode spillet jeg prøvde, som var utviklet av dem, var Turok2 på N64. Og de eneste gode spillene de har gitt ut på denne generasjonen av konsoller, som jeg kan komme på, er Burnout en og to.

Jeg har heller ikke noe spesielt godt forhold til EA, men jeg er helt sikker på at det at EA gir ut dette spillet ikke vil ha noen negativ innvirkning på spillet. Burnout 3 er et av de spillene jeg ser mest fram til akkurat nå. Og det var sammen med Halo2 grunnen til at jeg har skaffet meg Xbox Live.

Hvis du fortsatt er i tvil, bør du ta en titt på noen videoer her. Spesielt godt er intervjuet som er øverst.
84655​
[/b]
Om du leser nøye, vil du se at jeg sa at verken Acclaim eller EA er store innen spillutvikling. Men i motsetningen til EA, har jeg spilt spill utviklet og distribuert fra Acclaim som faktisk moret meg, noe EA aldri har klart. Burnout 3 blir ikke dårlig, det blir god i samme grad som Need for Speed.. "Make of that what you want".
 
#13
Hva med SSX3? JamesBond EON? Ingen kan si at SSX3 ikke er et bra spill (om man liker snowboard spill blir selvsagt noe annet). EON er også veldig bra, hvertfall i forhold til andre Bond spill som har kommet etter Goldeneye. Og så er de utgivere av BattleField serien, som er et bevis på at de ikke har noen negativ innvirkning på spill de ikke utvikler selv. Annet enn muligens Black & White kan jeg ikke komme på noen spill hvor EA (som distrubutør, ikke utvikler) har hatt en negativ innvirkning på prossesen.

Poenget mitt er ikke å begynne å krangle nå (jeg vet det ikke er ditt heller). Jeg blir bare så oppgitt over at det ofte er enten-eller når det gjelder EA. Noen har ikke annet enn Need for Speed og Fifa i spill-samlingen sin, mens andre avskyr alle spill de har logoen sin på. Et bra spill er et bra spill :).