EA løy for oss

Lodin

Der Waaaah
Husker dere den sinnsyke NFL videoen EA viste fram ved årets E3 messe? Husker dere hvordan de ikke kunne bekrefte at det var tatt fra selve spillet, men at det faktisk skulle se enda bedre ut?
Vel, nå har ganske mye gameplay film lekket ut i forbindelse med en Burger King promotering og det ligner ikke i det hele tatt på det vi så på E3. Ligner faktisk mye mer på Madden 2005 til dagens Xbox.
Kan rett og slett virke som EA kun viste fram en prerendra film på den messa. :p
Ikke helt uventet er fansen forbanna og de som ropte om røyk og speil fikk nok en gang rett.
We were all taken aback when Electronic Arts originally showed off their "target render" clip of Madden NFL 2006 for Xbox 360 earlier this year. In fact, EA went as far as to claim the actual game would look superior to the renders. Does it? You can judge for yourself, thanks to all-new footage that's come out of a Burger King promotion with the NFL and EA.

http://egm.1up.com/do/newsStory?cId=3143540
http://www.xboxyde.com/leech_1649_1_en.html

Kilik

Lokal moderator
Sikkert en del fanboys som blir skuffa nå. Ser ut som Xbox-spillet, bare med høyere oppløsning og litt mer detaljerte textures. Tror egentlig det vil være gjennomgangstonen for de Xbox 360-spillene i starten. Får inntrykk av det samme når jeg ser DOA4, Need For Speed:Most Wanted og resten av EA line-up'en...

Lodin

Der Waaaah
Opprinnelig skrevet av Sulky@13.09.2005, 16.16
Sikker på at dette ikke er til den vanlige xboxen da? Det kommer jo tross alt ut til den konsollen også.
260952​
So, what's the deal? Is this an old build? Did EA have to deliver the footage way ahead of time for Burger King's promotional campaign, and resort to an older, less polished version of the game? Nope. I contacted EA about the video and confirmed it's most definitely new. What I'm being told strongly suggests this is the Madden NFL 2006 you'll have running on your Xbox 360 later this year.
Blir nesten ikke klarer enn det.

Opprinnelig skrevet av Kilik@13.09.2005, 16.25
Sikkert en del fanboys som blir skuffa nå. Ser ut som Xbox-spillet, bare med høyere oppløsning og litt mer detaljerte textures. Tror egentlig det vil være gjennomgangstonen for de Xbox 360-spillene i starten. Får inntrykk av det samme når jeg ser DOA4, Need For Speed:Most Wanted og resten av EA line-up'en...
260957​

Ser litt på Most wanted til xbox og xbox 360. De ser jo helt like ut, bare med høy oppløsning.....hmmmmm.......kom vel egentlig ikke som en bombe. Det er jo tross alt EA.

Jeg har sett en video fra Saint's Row. Det så egentlig ut som en høyoppløslig variant av GTA San Andreas. Spillet kan bli artig, men langt fra det jeg forventer av en nestegenerasjons maskin. Tror de første spillene kan bli ganske skuffende uansett egentlig. Om 3 år ser vi nok noe som virkelig imponerer.

SHDR

Gullmedlem
Jaja, folkens, på tide å fetche gråtekonene.

Det ser ikke noe bra ut. Og det er ekte, og ingen av oss er overrasket heller. Forbered dere på en lang vinter med x360. Jeg gruer meg allerede til å shelle ut penger for den.

Edit: dagens lille repost. Noen som husker denne?

Elektronisk Hegemoni

Electronic Arts har blitt store. Veldig store. Med rundt 20% markedsandel i det globale spillmarkedet er det ikke til å legge skjul på at de praktisk talt definerer den lønnsomme forretningsmodellen. Electronic Arts tar sikte på å bli den absolutte utvikler/utgiver. Sammenligninger er blitt trukket mellom EA og Disney, og direktør Larry Probst legger ikke skjul på at de ikke vil stanse før de dominerer markedet totalt. Som han selv sier: "Jeg ser ikke hvorfor vi skal stanse ved 20% ... herfra er det ikke langt til 25% og 30% (...) Se på Nike, som i enkelte nasjonale markeder holder en andel på mellom 65 og 70%".

Store ord. Men Electronic Arts ser ut til å kunne innfri dem. Med en projisert omsetning på over 20 milliarder kr. og rom for vekst selv utover dette, er de uten tvil den mest innflytelsesrike aktøren på markedet. Hvordan skal de fortsette veksten? Disneys forretningsmodell baserte seg i stor grad på å dominere markedet med kvalitet, ettersom gamle Walt var en svært stolt mann. Generasjoner har kommet, og Disneyer har gått. De siste årene har Disney, med Eisner i direktørstolen, blitt synonymt med utbytting og misbruk av etablerte franchiser og storsatsninger innenfor marked som i utgangspunktet var mettet. EA har gått den samme veien. Fra innovatør til trendskaper, og deretter utbytter. Utviklingen av franchiser ser ut til å ha stanset hos EA, og de satser først og fremst på syklisk utvikling av spill innenfor nøkkelfranchiser (sportsspill, Need for Speed, Medal of Honor, et cetera) og selvsagt den evinnelige lisensieringen. Dominasjon gjennom overflod. Hvert femte spill i butikkhyllene er utgitt av Electronic Arts, og de har til og med makt til å stanse utviklingen av hardwareplattformene. Larry Probst sier selv at han helst så utgiverene ha kontroll over plattformene også. Hvem vet hva slags bredside EAs umiddelbare fornektelse av XBox Live egentlig var? Hva annet enn ønsket om økt innflytelse kan ha motivert en slik boikott?

"The Only New James Bond Movie This Year". Slik lyder markedsføringen for Electronic Arts siste Bond-spill. Og koblingen er gjort. Electronic Arts er ikke lenger bare en utgiver av videospill, de er med på å forme filmindustriens satsning. Stadig i underdanig rolle, som et ledd i markedsføringen av en mediepakke (Harry Potter, James Bond), men på vei opp. EA ser ut til å bli den første av de store utgiverne til virkelig å nå opp til Hollywood. Eidos prøvde, og feilet, med Tomb Raider, og Rockstar vil holde seg langt borte. Fallhøyden er stor når du insisterer på å satse på etablerte titler i et usikkert marked. EA har tatt den andre veien, og har utelukkende utviklet på lisens fra store filmselskaper heller enn å satse på å introdusere egen IP til filmmarkedet.

Hva bringer dette oss spillere? EAs forsøk på å tekkes filmbransjen har lyktes, men har de egentlig bidratt til spillindustrien i prosessen? EAs modell med total satsning på etablerte franchiser og lisenser har ført til en stagnasjon i markedet. EA lykkes med sine franchiser, og lokker samtidig andre utgivere til å gå den samme veien. Lisenser snappes grådig opp, de mest usannsynlige konsepter blir forsøkt realisert så lenge de har et kjent navn knyttet til seg selv. Markedet blomstrer, selvsagt, da selv fullstendig tilfeldige spillere blir tiltrukket av navn som Harry Potter og James Bond. Men er det egentlig denne retningen vi ønsker å se industrien gå? Et franchisemettet marked brukt først og fremst som markedsføringsredskap av en større industri? En slags gigantisk, interaktiv billboard. Spillere tilbys reklame som underholdning.

Hvem lager reklame? Veldig sjeldent kunstnere, og det synes i større og større grad. Kreativitet belønnes ikke lenger i spillindustrien, og det tvinger en til å spørre hvor utviklingen går. Dersom markedet fortsatt skal domineres av de nåværende aktørene vil sanne kreative unngå bransjen som helhet. Hvem utdanner seg i 4 år for å lage et halvhjertet reklameprodukt basert på Vin Diesels siste film? Ja, dette er å skjære alle over en kam, men brutale metaforer er ofte mest effektive. Det er ingenting som tilsier at et spill basert på en filmfranchise nødvendigvis må bli uinteressant, eller en gang uinspirert, men det er nærliggende å tro at et spill som tvinges til å overholde nøkkelpunkter i en filmlisens og samtidig presentere en spillopplevelse vil måtte ta snarveier. Vil massemarkedet ha et interessant hybrid-spill av typen Beyond Good & Evil i Matrix-franchisens navn? Nødvendigvis ikke. Umiddelbart engasjement er mer interessant. Et spill skal imponere på butikknivå. Dersom en kunde tester et spill, skal han fatte avgjørelsen umiddelbart. Slikt krever lett gjenkjennelig bruk av personer og konsepter, og belønner grunne, lettfattelige konsepter.

Og vi lider under det. Jada, det er sikkert mange av oss som setter enorm pris på lisensspill, som spiller spill først og fremst fordi de kan være James Bond en stakket stund. Og for resten av markedet er det alltid et alternativ. Tror man. Alltid? Tiden har vist at markedet straffer mindre smidige aktører. Man risikerer rett og slett å presses ut av markedet dersom man forsøker å gå bort fra den satte standarden med lisenser og etablert IP. Hva var EA uten sportsspill og Harry Potter? Svært lite. Og hva er Interplay? Hva var Interplay? En utgiver totalt blottet for massemarkedspotensiale. Dungeons & Dragons er kanskje en gullbelagt lisens, men det kan ikke nå opp til Harry Potter. En dråpe i mediehavet, en mild bris når det brygger opp til storm. Denne utviklingen vil fortsette. Trender vil definere behovet, og til sist vil vi ha et heldekkende marked. Spill vil møte samme aksept som film, og dermed appellere til alle. Kan du tenke deg et spill basert på Martha Stewart eller Oprah? Ikke jeg heller, men dersom det er hva som må til for å få mor til å spille videospill, kommer det.

Dersom EA skal dekke 60% av et marked må de spenne alle interesseområder. Sport og film når bare så langt, og til sist vil alle harde kanter være slipt vekk. Hvor mange filmer hvert år appellerer til et nisjemarked? Veldig mange, sant, men hvor mange sett i forhold til flommen? Spillmarkedet ser ut til å gå i samme retning. Tusenvis av titler, titalls lyspunkt. Dette kan høres kjent ut for enkelte ... Åttitallet var også dominert av en enkelt utvikler som ønsket å dominere software- såvel som hardwaremarkedet, og gjorde det via massekanalene. Og leverte kvalitet deretter. Tilfeldige spillere ble tiltrukket av enkelttitler, og kjøpte aldri et spill igjen. Det samme gjelder i dag. Hvor mange PS2-eiere har konsollen sin kun for å spille FIFA2003? Svært mange. Atari gikk nedenom og hjem på midten av åttitallet og førte med seg en markedskrise. Investorene trakk seg ut av alle prosjekter, ingenting ville kunne gjenopprette troverdigheten, trodde man. Selvsagt tok man feil, men kollapsen satte industrien tilbake med mange år. Kan det skje igjen? Tegn tyder på at det ikke er umulig. Neida, omfanget vil ikke være det samme, men en kollaps kan skje. Sett at EA flopper? Sett at båndene til Hollywood brytes? Sett at Disneymodellen blir fulgt for tett og man ender opp med absolutt kvantitet fremfor noen som helst kvalitet? Tall fra Japan viser at veksten i spillmarkedet er iferd med å stanse, og kan til og med synke iløpet av året. Har man tatt seg vann over hodet?

EA med sin 20% markedsandel synes ikke det. De vil ha mer. Men betyr det at vi får mer?

Kommer ikke akkurat som noen nyheter, når EA viste filmen fra Madden NFL 2006. Var det vel egentlig helt klart at det var pre-renderet, det er en veldig stor synlig forskjell mellom prerendra og gameplay.

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Men, vi har til gode å se PGR3, det ser helt fantastisk ut.

Tror ikke noe før jeg ser det på TV´en her hjemme. Dessuten ville jeg knapt kalle det å lyve, men litt PR snikk snakk for folk som ikke aner hva grafikk er.

Opprinnelig skrevet av Wikipedia
A lie is a statement made by someone who believes or suspects it to be false, in the expectation that the hearers may believe it.
Ja, EA er jo kjent som noen tullinger så det er ikke løgn dersom de selv trodde de ville få dette til. <_<

Trodde noen at det var snakk om ingame grafikk til NFL traileren da ? Det var åpenbart pre-renderet. Ikke et tap for meg siden jeg forstår bæret av den sporten uansett :p

Men jeg vet om et annet Xbox360 spill som blir gitt ut av EA som jeg bare måååå ha. Fight Night, har 2'ern til Xbox og det må være det beste boksespillet man finner der ute. Der må man virkelig utvikle skills for å komme seg noen vei, mashers klarer seg aldri.

Grafikken var sinnsykt bra og de har vist ingame motoren in action. Så da er mine tvil forsvunnet for det spillet ihvertfall.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Poenget er ikke at det VAR prerendret, poenget er at EA påsto at det var ingame og at spillet ville se BEDRE ut etterhvert. Jeg skjønte såklart det var jug med en gang jeg hørte det, men det sier litt om hva EA tror de kan tillate seg.
Og dette her er nok litt mer big bisniss i Statene, der amerikansk fotball er en smule større enn her til lands.

IGN omtaler spillet

Karakter: 8.0

There's no doubt that this is a next-generation version of Madden from a graphics standpoint. I could wax on and on for hours about textures, pixels, and how blown away I am by the various animations that happen on the field. The lighting, the stadiums, the expressions in the eyes of the QB -- these are all reasons to acknowledge how far technology in gaming has come in the last few years. But once the impact of the graphic presentation settles in, I have to look at the entire package offered here.[/b]

D

Deleted member 1518

Gjest
Jeg hater EA.
Men har ett bra minne fra dem, Beetle Adventure Racing på N64 helt super genialt morro :D Hva var vitsen med å lyve om det klippet egentlig, alle kunne jo se at det var prerendra, også er vell ikke EA games så dumme at dem tror at folk ikke blir skuffa.

CyberK

Finner ikke på noe.
Akkurat. MS er onde, alltid. De har korrumpert vårt favoritt-spillselskap, som vi alle elsker, akter og tror på.

"Vi skal ikke legge ned [insert ditt favorittstudio som nettopp ble kjøpt opp av EA]"

Nei, her tror jeg at tilogmed jeg, mr.Microshit™, må gi MS såpass ære at det neppe var de som løy. Men eh, mest fordi jeg liker EA omtrent like mye.