EA Stupid PEOPLE!

Æsj. EAs nyeste verk, å sikre seg ESPN-rettigheter har gjort at de har nærmest monopol på alt som heter sportspill på markedet. Nei?

Med monopol følger kvalitet. Jah ... i mine drømmer. :(

Anngående EA og Ubisoft, så sies det jo fra Ubisofts side at de har sikret seg mot at EA tar over selskapet, og at de skal få minimalt å si. optimistiske hvite løgner?

Jeg håper iallfall at Ubisoft lykkes med å hindre at EA får stemmemajoritet.

Var det Dice som utviklet spillet, med EA som publisher, eller kanskje motsatt?

Uansett, sitter å ser på coveret nå.

"In the 21st Century, criminal gangs have seized territory in the worlds major cities. As a cop in the future, your job is to put them out of business. Your beat is the mean streets of LA, where standard weapons just won't get it done - your survival depends on massive firepower" :gevær:

Multiplayer delen var genial. Satan, jeg har linket det spillet en del timer.

EA lagde jo også Archeon ( ? ) en gang for lenge siden. Men det var før de ble store og stygge og kapitalistiske...

Opprinnelig skrevet av GombaC@15.01.2005, 15.39
Dere glemmer at det generelle spillpublikumet har vist tendenser til dårlig langtidshukommelse. Husk også at veldig mange spillanmeldere i dagspressen og ukebladene som oftest hører til under samme gruppe, og som oftest har de null peiling på spillhistorie samtidig som "spillradaren" deres som oftest ikke plukker opp annet enn de mest hypede og markedsførte spillene.

Og sammen er de dynamitt! Det generelle spillpublikumet (eller casual gamers) får sin informasjon primært fra disse kildene, disse "spillanmelderene" hyper opp og anmelder spill de egentlig mangler forutsetninger for å gi kritikk til. Men siden det står i VG, Dagbladet, Mann, FHM eller lokalavisa tar de for god fisk. De blir som å ansette en 18 åring som vinanmelder.

Vi vet at de fleste EA spillene er middels eller under middels, men det er fordi vi leser seriøse og kritiske anmeldelser fra f.eks. Edge, Gamespot og Eurogamer. Men mannen i gata som bare vil ha "et kult spill" gjør desverre ikke det.

Velkommen til mainstream kulturen....
163883​
Her kommer en gammel slager igjen, travende på sine halte ben, og med misunnelse i blikket fordømmer han alle som har vært så dyktig å få seg en jobb der de kan spille spill og skrive om dem, og attpåtil få betalt.

For det første, det er ikke idioter og ignoranter som jobber som spillanmeldere. Det finnes mye ulik kunnskap blant de som anmelder spill i Norge, men blant de større og kommersielle aviser og blader er fagkunnskapen stor. At disse mangler forutsetninger til å kritisere spill, er absurd og idiotisk. Din fine parallel til vinanmelderen er faktisk svært bra.

For det finnes intellektuelle som er besatt av å opphøye spill til finkulturelle opplevelser, og skal dytte ned dybdeanalyser av spill som ofte overser grunnen til at ni av ti spiller spill: et morsomt tidsfordriv. Akkurat som den snobbete vinkjenneren som står på vinmonopolet og fnyser av 25-åringen som kjøper pappvin fordi han skal på fest og drikke seg full. "Skjønner du ikke at det å drikke vin er en kulturell opplevelse, en intellektuell utfordring?" "Nei, jeg vil bare bli full og ha det gøy".

Men så var det videre i ditt usaklige innlegg. For her hevder man at VG og Dagbladet "hyper opp og anmelder spill de ikke har forutsetninger for å anmelde", og man refererer til seriøse sider som Gamespot og Eurogamer som en motvekt til disse. Gamespot, jeg minnes i min tid at Gamespot ga Tony Hawk 3 10/10 i alle kategorier i sin anmeldelse. Men det er kanskje kjennetegnet på en seriøs side, hva vet jeg?

Uansett, la oss ta en titt på disse fires anmeldelser av noen ferske EA-spill:

Ringenes Herre: Kampen om Midgard
VG: 5/6
Dagbladet: Ingen anmeldelse
Snittkarakter for de slemme: 83/100
Eurogamer: 8/10
Gamespot: 8.4/10
Snittkarakter for de snille: 82/100

Medal of Honor: Pacific Assault
VG: Ingen anmeldelse
Dagbladet: 4/6
Snittkarakter: 67/100
Gamespot: 8,3/10
Snittkarakter: 81,5/100

Goldeneye: Rogue Agent
VG: 3/6
Dagbladet: 3/6
Snittkarakter: 50/100
Eurogamer: 3/10
Gamespot: 6.3/10
Snittkarakter: 46,5/100

Need For Speed Underground 2
Snittkarakter: 75/100
Eurogamer: 6/10
Gamespot: 7,4/10
Snittkarakter: 67/100

Lord of the Rings: The Third Age
Eurogamer: 7/10
Gamespot: 7,7/10
Snittkarakter: 73,5/100

FIFA 2005
VG: 4/6
Dagbladet: 5/6
Gamespot: 8,8/10
Snittkarakter: 84/100

Oj, har man sett slikt. Karakterene som VG og Dagbladet gir er tilnærmet identisk med karakterene til de mye mer kritiske og dyktige anmelderne i Eurogamer og Gamespot! Hvor er dette enorme skillet vi skal se, dette skillet mellom de ignorante og historieløse tabloide anmelderne i dagspressen, som bare går på all hypen og deler ut gode omtaler i hytt og pine og lurer leserne, og disse kritiske røstene i Gamespot og Eurogamer, som ikke er redd for å si fra til sine opplyste og intelligente lesere når EA gir ut disse forferdelige spillene sine? Ojsann, skillet eksisterer ikke! Dagbladet og VG er like strenge med sine karakterer som Eurogamer og Gamespot!

Med andre ord, innlegget ditt er en meningsløs fantasi, uten basis i den virkelige verden. Du skylder herved de hardt arbeidende spilljournalistene i VG og Dagbladet en uforbeholden unnskyldning for dine ondskapsfulle beskyldninger om at de hyper opp og anmelder spill uten kompetanse.

Jeg tror uttrykket dere ungdommer bruker i dag er:

PWNED!

OJOJ! Jeg ser at mitt noe freidige utsagn blit møtt av glaopperende riddere i hvite rustninger, klare til å hogge av hodet til den kritikk-spyende GombaC-dragen ;)

Først av alt vil jeg si at det er flott at de er like kritiske som du poengterer, men hva hjelper det når en ikke får tilstrekkelig begrunnelse for kritikken? Jeg tørr fortsatt påstå at dags- og ukepressens anmeldelser domineres av ca. 4 avsnitts overfladiske anmeldelser. Tabloidsformatets krav? Greit nok, men jeg sitter alikevel igjen med en bitter bismak av at anmelderen likesågodt kunne vært skrevet av en annen person i avisens/bladets kulturavdeling. Det er også trist at du ikke ser nødvendigheten av kritikk av anmeldelsene i såpass ung kultur som spill faktisk er, får da inderlig håpe du ikke er fornøyd med status quo?

Men la oss for enkelthets skyld si at dette i bunn og grunn dreier seg om smak, jeg vil ha en analyse av spillet før jeg bruker 400-600 kr på det, du mener tydeligvis ikke at det er nødvendig. Kan ikke på noen som helst måte se at du har pulverisert poengene mine enda. Det kan godt også hende at jeg er skyldig i å forsøke å gjøre spill til en "finkulturelle opplevelser", men det er fordi jeg gjerne vil se en "bedring" i massemarkedets spillpreferanser (et marked der brands totalt overskygger innovasjon).

Og Fleksnes, prøv å heve deg over usakelige personangrep. Det gjør det vanskelig for folk å ta deg seriøst når du prøver å få frem poenget ditt, særlig når du påtar deg "ungdommen nå til dags" holdningen.

Opprinnelig skrevet av GombaC@20.01.2005, 19.51
Og Flesknes, prøv å heve deg over usakelige personangrep. Det gjør det vanskelig for folk å ta deg seriøst når du prøver å få frem poenget ditt, særlig når du påtar deg "ungdommen nå til dags" holdningen.
166159​
Synes det tar seg meget bra ut jeg. Du var jo minst like hoven i ditt innlegg, ikke at jeg husker hvem det var siktet mot. Fleksnes (ikke Flesknes) har også en god del flere år på nakken enn de aller fleste her inne.

Hva skal jeg si? Det handler ofte om spalteplass, noe som må forhandles om. Jeg vet om spilljournalister som daglig må argumentere for at spill må likestilles med film og musikk, og som ikke blir hørt av sine redaktører, som mener spill er leketøy. Det er en kamp som de må ta opp hele tiden. Men de gjør det. Og hvorfor? Fordi de vil ha spill frem i media. De vil likestille spill med andre kulturelle underholdnignsformer.

Og når de da får 1000 tegn (inkludert mellomrom) til å skrive en spillomtale, så gjør de selvsagt det. Er dere klar over at norske massemedier (og helt spesifikt, Dagbladet og VG) er de ENESTE medier rettet mot massemarkedet (les: dagsaviser med mange lesere) som klarte å få en spillomtale på forsiden av papirutgaven i 2004 av ALLE europeiske medier? Er dere klar over hvor mye disse journalistene slåss hver eneste dag for å få spill akseptert som underholdning på lik linje med annen underholdning? Trolig ikke.

Derfor blir jeg litt provosert av slike korttenkte innlegg som GombaC kom med. Og det handler ikke om at jeg er ute etter å "ta" noen. Jeg er glad i alle som gjerne vil fremme spilll, gjøre det mer tilgjengelig, dybdeanalysere det, whatever. Jeg er full nå, har drukket litt for mye, men mange mener jeg skriver bedre da, så jeg fortsetter.

Vær ikke så opptatt av å ta alle andre for å fremme ditt eget synspunkt. Det finnes mange mange folk som gjerne vil vite mer om spill. Det går an å utdanne massemarkedet på en helt fin måte, men slutt å sleng dritt om kolleger og konkurrenter, det fremmer ingen.

Whatever. jeg er over 30 år. Jeg ser ingen vei tilbake for spillbransjen til den tiden da innovatører og soveromsprogrammører (bedroom-coders, finnes det noen bra oversettelse for det?) kan ta tilbake spillmarkedet. Selvsagt er vi dømt til å leve med brands og serier og merkenavn, det er uunngåelig i et kapitalistisk marked (som ALLE utgiver og utviklere bøyer seg etter, lev ikke i noen illusjon). Men frem for all del de spillene som fortjener å bli hentet frem i lyset, og ignorer de andre. Noe majoriteten av norske spilljournalister gjør!

Så, GombaC, jeg møter deg gjerne i virkeligheten og gir deg en klem. Det var ikke meningen å filleriste deg så ille som mitt opprinnelige innlegg kanskje ga inntrykk av.

Fleksnes out.

Opprinnelig skrevet av plan_9@20.01.2005, 20.17
Fjortiss is a state of mind... :p
166173​
Og jeg som trodde det var en sykdom :blunk:

No hard feelings Fleksnes! Jeg er forsåvidt enig i det meste du sier, men korttenkt vil jeg ikke si at innlegget mitt var. Det jeg kom med var konstruktiv kritikk, skrap, men dog. Om det provoserer deg så er du nok for nærtagende (uansett hva du driver med).

Jeg er heller ikke blind, jeg ser en bedring i kvaliteten til spilljournalistene siden de begynte med spill, men det er fortsatt en lang vei å gå. VG og Dagbladet er nok de beste i klassen. Så forhåpentligvis kan det bare gå en vei :)

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Dagbladet (er ikke sikker på om VG driver med det samme) kan gjerne slutte med disse horrible "25 spill å glede seg til i 2005"-artikleneEn dobbeltside om spill men likevel ingenting, siden informasjonsverdien er minimal og de som er interesserte i spill holder seg oppdaterte på releaselister likevel.

Men Fleksnes (eller hvem som sa det) har rett i at Dagbladet anmelder de fleste spillene som kommer ut - enten titlene er hypede eller ukjente. De har riktignok en spillside å fylle, men likevel. Jeg liker også spalten i fredagsbilaget til Dagbladet hvor de intervjuer mer eller mindre kjente personer om deres spillvaner. Det bidrar ytterligere til at spilling blir en akseptert hobby.

Jeg synes du er kul.