Elite: Dangerous har en egen tråd nå, og den er kun online

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Belliar.
 

Terje

mostly harmless
#22
Man kan forhåndsbestille for lanseringsprisen nå på hjemmesiden og få en ekstra Eagle i tillegg parkert et eller annet sted. En Eagle er noe vassere enn Sidewinderen man starter med. Får ikke betatilgang da.
 

Lodin

Der Waaaah
#23
Forhåndsbestilling sparer man vel ti Euro på og så det bare koster 40. 16 desember er ihvertfall slippdatoen og det kan jeg fint vente til.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
Her har man iallfall et eksempel på hvordan det kan være å bli Interdicted, altså at en eller annen rabbagast prøver å røske deg ut av overlyshastighet for å stjelerane deg. Akkurat i dette klippet er det ganske så høydramatisk fordi han som tok opp videoen var specca for rein utforskning og scanning, dvs. ingen våpen men masse dyrt utstyr. Videoen viser også ganske greit hvordan man benytter seg av grensesnittet for å finne ut av situasjoner mens man spiller (det går ikke an å se skipet utenfra).

 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#25
Endelig kan jeg spille Eve uten å ta det personlig hver gang jeg blir robba.
 

Terje

mostly harmless
#26
Har ikke funnet den offisielle uttalelsen, men flere på Elite-forumet sier at med mindre det dukker opp noe som gjør det tvingende nødvendig så er det ikke planlagt flere resets etter den 22. Så det ser ut til at startskuddet for oss med tilgang går allerede om to uker.

Men har vi snakket lore? På tide å snakke lore. Elite har faktisk et rikt og gjennomtenkt univers, allerede fra gammelt av. Det var vel ikke akkurat helt utarbeidet i det første spillet som tross alt ikke var like stort som resten av serien, men allerede da fulgte det med en novelle satt til universet med i spillboksen. Antageligvis det første eksempelet på noe sånt.

Elite universet har tre faksjoner som kjemper om retten til å eksistere. Federation, Empire og Alliance. Det hele starta med føderasjonen, som har sin base i det gode gamle solsystemet vårt. I føderasjonen er det pengemakta som rår, tenk det verste med det amerikanske samfunnet ganget opp en del ganger. Artig å huske på at det er briter som lager spillet. Selv om den er demokratisk styrt så er det de store selskapene som dikterer mye av politikken. Den står i utgangspunktet for frihet, rettferdighet, lov og orden og alt det der, men folk med lav status har få virkelige rettigheter.

Imperiet oppstod da et privat selskap styrt av familien Duval slo seg ned på planeten Achenar. Det gikk snart et rykte om at en nyoppdaget intelligent rase på den planeten ble utryddet av kolonistene, og føderasjonen ble rasende og raslet med sablene. Achenar nektet for at historien stemte, men meldte seg likevel ut av føderasjonen og erklærte seg uavhengig. Og dermed ble det krig. Føderasjonen sendte flåten sin.. og fikk til sin store overraskelse deng. Imperiet ble så opprettet med Duval familien som keisere, mange hundre år er gått og det sitter fortsatt en Duval på tronen. Det har vokst seg større på den tiden såklart, og kamper mellom dem og føderasjonen har pågått siden. Per dags dato er dette blitt en kald krig, det er ikke et fullstendig jernteppe da det er fri handel og reise mellom dem, men de er og blir to stormakter i direkte opposisjon. Spionasje, konspirasjoner og ryggdolking er en del av hverdagen.

Imperiet er føydalistisk og er styrt av baroner og grever og alt det der med stor individuell makt. Folk har det generelt bra, men slaveri er og lovlig. Noe som føderasjonen ikke tolererer i det hele tatt. Nå er ikke slaveriet i imperiet i nærheten så ille som man umiddelbart ser for seg, det er faktisk en alvorlig forbrytelse i imperiet å behandle slavene sine dårlig. De er bedre beskyttet enn en arbeider i føderasjonen, og mange selger seg frivillig til slaveriet for å gjøre opp gjeld eller komme seg ut av en dårlig tilværelse. Man er da sikret å leve relativt godt, men man er en annens eiendom og mangler selvfølgelig friheten til å bestemme over sitt eget liv.

Til sist er Alliansen som er et løst samarbeid mellom en mengde uavhengige systemer. Et slags FN, og er vel nærmest det samfunnet vi er vant til. Den oppstod da føderasjonen og imperiet kriget og ekspanderte som verst. Begge stormaktene annekterte uavhengige systemer over en lav sko for å sikre seg ressurser og strategiske posisjoner. De uavhengige systemene likte ikke dette noe særlig og opprettet Alliansen med sin egen flåte som alle systemene bidrar til for å beskytte seg. Utover dét og noen andre samarbeid så er medlemsystemene fortsatt uavhengige stater.

Det er også en slags fjerde gruppe som befolkede systemer kan høre til, Independent, som stort sett bare er anarkistiske piratreir. Det kan muligens eksistere unntak, men det er hit du vil som dusørjeger eller hvis du er lei av tilværelsen.

Dette er bare en overfladisk beskrivelse, ting er mye mer detaljert enn som så. Det er skrevet en del offisiell historie og noveller satt til dette universet (og et lass elendig fanfiction), det startet som sagt med The Dark Wheel som fulgte med det første spillet. Dette var bare en kort novelle av middels kvalitet som ikke inneholdt noe særlig. Det andre spillet derimot kom med en drøss materiale. Du hadde The Gazetteer som beskrev mye av universets og individuelle systemers historie. Det var også Stories of Life on the Frontier, som var en novellesamling av forskjellige forfattere. Den ene er av Mercedes Lackey som er et relativt kjent navn. Novellene er av varierende kvalitet men generelt grei lesning, det interessante med dem er at selv om alle er uavhengige historier så henger de alle sammen med en rød tråd som starter og slutter med den første og siste historien i boka. En historie handler om en stor jeger fra imperiet og hans eventyr, den neste fokuserer på livet til slaven hans mens den neste der fokuserer på en oppdagelsesreisende som har et forhold til søstra til slaven, og slik holder det på. Artig.

Det tredje spillet hadde og en novellesamling kalt Further Stories of Life on the Frontier. Denne var mer ræva. Bare et fåtall av historiene hadde noe med Elite å gjøre i det hele tatt, og de var ikke spesielt gode heller. Bare å overse.

Elite: Dangerous har tatt det et skritt videre. Under kickstarteren så var et av pledge-nivåene den såkalte book-pledgen. Den var temmelig dyr, men de som tok den fikk retten til å skrive en bok satt til Elite universet med full støtte fra utviklerne. De fikk tilgang til alt av materiale, og det de skrev måtte godkjennes for å ikke bryte med noe av det etablerte universet. Flere forfattere hev seg på og det endte med at et tyvetalls bøker blir skrevet. Flere er kommet ut alt, jeg har bare lest to foreløpig. Den ene, Docking Is Difficult, er ræva dårlig. Et forsøk på å skrive en humoristisk bok som ikke traff meg i det hele tatt. Den andre, Wanted, likte jeg veldig godt. Handler om en piratgjeng og dusørjegeren som jakter på dem. Boka hopper frem og tilbake mellom dusørjegeren og piraten og de er likandes folk begge to så det er ikke så lett å ha en favoritt. En tredjepart blir blandet inn men likevel så unngår boka klisjéen hvor de to motstanderne forener krefter mot denne tredjeparten. Det skjer aldri, og konfrontasjonen på slutten er god lesning. Vet ikke om jeg likte selve avslutningen, men alt opp til det var gode greier.

Så.. ja. Så sånn var dét.

tl;dr: Jeg bryr meg for mye om Elite.
 

Lodin

Der Waaaah
#27
Jeg og Yeti prata litt om det i går, men hva syns Terjer og evt. andre om at de kutter single playeren? Eller man kan fortsatt spille uten å bli avrutt av andre spillere og sånn, men man må være online til enhver tid. Argumentet er at det er så mye av simuleringa fra økonomi til politikk som kjøres i deres ende at det ikke lar seg gjøre å la folk spille uten nett. Forsåvidt tror jeg mer på dem enn EA da de prøvde det samme med Sim City, men jeg syns det er urutt å annonsere dette en måned før lanseringa.
Ikke uventet er det haugevis av folk som butthurter siden de ikke kan spille mens de jobber på oljeplatformen sin eller er stasjonert på en base i Midt-Østen. Flere har såklart erklært at dette er det nye Star Citizen eller de har krevd og fått penga sine tilbake og hoppa over til Star Citizen. Artigste som skjedde var at Derek fåkkings Smart kontakta David Braben på Twatter og skjelte ham ut. XD
 

Terje

mostly harmless
#28
Det lukter jo vondt, liten tvil om det. Men jeg stiller meg ikke sammen med alle som butthurter. Nå er ikke Elite den typen spill som passer å dra fram mens man er på farten, så jeg ser ikke helt greia. Men ja, temmelig dårlig av dem å ikke komme med dette før nå. De sier jo de håpa i det lengste å få til en offline-versjon, men tar kritikken nå på at de burde sett at de kom til å droppe det mye tidligere. Men jeg er ikke enig med dem i grunnen til at de kutter det ut. Ja, det er dette dynamiske universet hvor marked og utvikling blir konstant påvirket av spillere. Og Frontier Developments har tenkt til å kjøre events hvor det plutselig er full krig mellom to fraksjoner i et system. Fikk en forsmak på det i slutten av beta 1, og det var jo noe.

En offline-utgave vil mangle sånt og være statisk. Det er et digert univers å utforske, men det forandrer seg aldri. Og de mener dette vil fungere dårlig, ihvertfall sammenligna med online-utgaven. Javel, men.. det var akkurat sånn de gamle spilla var skrudd sammen. Og de solgte i bøtter og spann, og er blitt hyllet som noe av det største som er laget noensinne. Norske Amiga Forum måtte finne opp terningkastet Yatzy da Frontier: Elite 2 kom ut, fordi å gi det den samme sekseren som andre spill hadde fått var bare ikke godt nok. Så jeg ser ikke helt hvorfor det ikke kunne være en slik versjon av spillet, spesielt da de hadde lova at det ville være det. Men dem om det. Den faktiske singleplayeren som krever onlinetilkobling krever ikke kontinuerlig oppkobling, den trenger bare å ringe hjem for å oppdatere relevante ting hist og her. De påstår de har testa det under temmelig kummerlige forhold og at det skal fungere greit selv med treige og ustabile linjer. Det er bare den fulle multiplayeren som vil trenge konstant tilkobling men det sier seg jo selv.

Jeg er mest bekymra egentlig over microtransactions og slikt. Eller, bekymra er feil ord, men det er temmelig åpenbart at Braben har tenkt til å klore til seg så mye kroner han kan for hver minste ting de kan ta kroner for. Nå får jeg alle større DLC som en del av backerpakka mi, men alle andre småting som skins til skipa og sånt blir prisa og pusha i shoppen. Man kunne se tegna til griskheten allerede i kickstarteren da de fleste nivåene var ganske dyre med tanke på hva man fikk. Man måtte hoste opp to hundre pund for å bli med på alphatestinga for eksempel. Dette forklarte de med at de ville begrense hvor mange som fikk denne tilgangen, og samtidig sørge for at de som fikk det var de som var spesielt interesserte og ville gi god feedback underveis. Og det at det i det hele tatt eksisterte en bok-pledge, hvor forfattere altså måtte betale for privilegiet å skrive bok i Elite-universet. Denne var svindyr i tillegg, igjen fordi de ville at bare de seriøse skulle ta den. Litt spesielt.

Og det er viden kjent at det har fortsatt vært jævla dyrt å kjøpe seg tidlig tilgang til spillet hele veien til mål. Shoppen hvor man kan kjøpe skins for alt fra tredve til hundre kroner stykket åpna allerede under beta 1. Så det er vel det jeg er mest var for da. Hvor hardt har de egentlig tenkt å melke denne kua, og hvor påtrengende er dette mens man spiller? Kan lett gjøre opplevelsen en hel del surere.
 

Lodin

Der Waaaah
#29
Ja det tenkte jeg ikke på. Siden de har den sjappa si syns de vel ikke modding er all verden. :v Selger de forresten de bøkene og får forfatterne no eller er det bare ræl til 'startere?
Men men, jeg driter i dramaet og preordrer når neste lønn dukker opp.
 

Terje

mostly harmless
#30
De bøkene er helt vanlige, uavhengige utgivelser som man plukker opp på Amazon. Greia med pledgen var at da var alt av lisensiering i orden, og man fikk tilgang på alt av materiale man måtte behøve og full støtte fra utviklerne. Flere av dem er også blitt lydbøker, og de fikk til og med hele lydbiblioteket til spillet for at effektene i lydbøkene skulle være riktige. Forfatterne fikk også sin egen del av forumet der de er i direkte dialog med utviklerne, og navn og steder blir satt inn i spillet for å passe inn med innholdet i bøkene. Frontier har sånn sett vært dønn seriøse rundt den greia.

Prøver å spore opp en god liste over Elite: Dangerous bøker, men feiler. Man finner iallfall en haug ved å søke Elite: Dangerous på Amazon.
 

Lodin

Der Waaaah
#31
Har litt lyst til å lese, men er altfor opptatt med å lese om Ciaphas Cain som gambler, drekker og horer seg gjennom år 40.000 mens han lurer alle til å tro at han eier.
Egentlig har jeg mest lyst til å lese Wasteland 2 sine bøker, men de får man såklart ikke kjøpe.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#32
Tjah. Hvis man har vært med en stund og sjekka ut betaen, og fortsatt tenkt at det kom til å komme en offline-versjon, daaaa... nei, jeg veit ikke. Jeg veit at jeg ikke ville spilt noe offline-ræl etter å ha testa betaen, iallfall. Jeg har trua på at Braben og kompani oppriktig prøvde å få det til i det lengste, og at det var grunnen til at det kom først nå.

Angående mikrotransaksjoner og sånt så mistenker jeg forsåvidt at Frontier synes det er ålreit å tjene penger de også. En kickstarter er ikke inntjening, det er sikkerhet for at du kan betale lønn og leie og sånt mens spillet blir mekka. Det paradoksale med at de mest ihuga fansene som garantert ville kjøpt spillet spytter inn spenn til utviklinga, er at de antageligvis ikke kjøper spillet likevel siden de får det "gratis" gjennom Kickstarter.

Når det gjelder mikrotransaksjoner så bryr jeg meg uansett ikke så lenge det bare er kosmetiske greier.
 

Terje

mostly harmless
#34
Men folk som har vært med å testa har vel ikke noe problem med å være online? :confused:

30 skip ved launch. Og hvert skip er ikke låst til enkelte roller, man kitter de ut selv med det utstyret som passer til det du vil gjøre. Man kan også eie flere skip nå, noe som er nytt i Elite. De du ikke bruker står bare parkert et sted dog, dette er ikke X3.

@Yetipants: For all del, la de tjene de penga de kan. Som sagt så var bekymra feil ord. Mente at det eneste som kan lage et skår i gleden her nå er hvis mikrotransaksjoner blir plagsomt pusha opp i trynet ditt overalt i spillet. Og når man ser hvordan de har tyna smertegrensa med prisinga på pledges, betatilgang og så videre så kan det tyde på at de er aggressive nok til å gjøre nettopp dét. Men jeg er ikke egentlig bekymra for at det kan skje, mener sannsynligheten er liten.
 

Lodin

Der Waaaah
#35
Jeh, men tenk om de i januar skal shippe ut til Camp Fuckshit i Jallastan med HOTASen og pedalene sine. Hva da? :argh:
30 skip høres fett ut. Trudde det bare var fem eller no siden det var de eneste de solgte skins til. Uansett er det fortsatt ikke på nivå med SC siden man der kan kjøpe boblebad, bar, potteplante og håndkle til skipet sitt.
 

Terje

mostly harmless
#36
Det kommer nok. En av de større DLCene som kommer senere er muligheten for å vandre rundt i skipet sitt, på romstasjoner og planeter. Blir sikkert mulig å få kjøpt en del dill til det når den tid kommer. Minner meg på, i de tidligere betaene stod det en bobblehead av en huladanser på dashen i skipet ditt. Denne er siden blitt fjerna. Setter en hundrings på at de dukker opp i sjappa snart.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Gjetter at de bobbleheadene ble fjerna fordi de glitcha ut av milde.
 

Terje

mostly harmless
#38
Så hva skjer'a? Jo, jeg har nå spilt fullversjonen i en uke og har opplevd ting. Jeg ordna meg en cobra som er større og kraftigere med nesten tre ganger så lang rekkevidde som sidewinderen, Ihvertfall med kraftverket som står i den jeg har. Det er også en ting, alt av utstyr kan selvfølgelig skiftes ut med større og bedre. Begrensingen går da på hva du har plass til og hvor mye kraft det drar. Jeg utstyrte cobraen for utforskning og dro på oppdagelsesferd. Pekte nesa ut forbi grensen av befolkede systemer og fortsatte. Etter et par-tre hopp gikk det opp for meg at det mangla bensinstasjoner der ute. Eller, det gjør det ikke, hver stjerne er nemlig en diger kule med gratis drivstoff. Men man trenger en Fuel Scoop for å dra nytte av det. Og en sånn hadde jo ikke jeg. Så det ble vendereis for å finne en stasjon som solgte sånne.

Jeg hadde ikke flust med kæsj lenger, så det ble det billigste rælet av en drivstoffoppsamler jeg fant på en skrotplattform i et eller annet hillbilly-system i utkantstrøka. Og pekte nesa utover på ny. Hoppa litt på kryss og tvers rundt i Antlia-sektoren og kartla det jeg kunne, med noen turer tilbake for å selge dataene med jevne mellomrom. For å få kartlagt et system så trenger du en Discovery Scanner. Fåes i både basic, intermediate og advanced utgave. Advanced koster noe inn i helvete så mye spenn, så jeg var utstyrt med en intermediate. Når man da hopper inn i et system så er man rett ved siden av hovedstjernen i systemet. Ved å velge den så blir den automatisk scannet iløpet av noen sekunder. Har du en basic scanner så er det ikke stort mer du får gjort. Du kan fortsatt kartlegge planeter og slikt, men da må du få øye på dem. Og det spiller liten rolle hvor store de er, de er forbanna vanskelige å få øye på med det blotte øye da de bare er små lysende prikker i et hav av tusenvis med små lysende prikker. Eneste måten er å fly rundt i overlysfart og titte ut av sidevinduer i håp om å se en av de lysende prikkene bevege seg etterhvert som du forflytter deg. Temmelig håpløst, og det er ingen garanti at det er mer å oppdage i det hele tatt. Noen systemer er kun den ene stjerna.

Så derfor finnes det mer avansert utstyr. Intermediate scanneren kan fyre av en slags bølge og se alt som er innenfor 1000 lys-sekunders avstand. Det er en respektabel distanse, men for eksempel gasskjemper ligger typisk mye lenger ute så det er sjelden du finner alt med intermediate scanneren. Da trenger man advanced utgaven som garantert ser alt som er i et system. Og den vil man ha, for vi snakker virkelig gedigne avstander her. Å fly langt ut fra stjernen og bare se bobler med diameter på 2000 lys-sekunder for å finne kjempeplaneter er *fortsatt* å lete etter nåla i høystakken.

Men det holder ikke å 'se' planeter og måner på avstand, man må fly bort til dem for å faktisk kartlegge dem. Det innebærer å komme innenfor en viss avstand så blir den automatisk scannet. Jo mindre de er, jo nærmere må du. Og her er det også flere nivåer, man kan ha en Detailed Surface Scanner som gir mer og bedre informasjon. Den har ikke jeg, så alt jeg får vite er hva slags type planet det er snakk om. Gass, is, steinklump og så videre. Ikke mer enn man ser selv. Mer avanserte overfaltescannere vil gi mer informasjon som massetetthet, temperaturer og atmosfæresammensetning. Mer verdifull informasjon altså, særlig hvis man kommer over jordlignende planeter. Disse er sjeldne, jeg har bare kommet over én så langt. De aller fleste befolkede planeter i kjernesystemene er terraformet. Men å finne sånne er verd en god slump pæng, selv uten detaljert informasjon. Haken er at man må tilbake til et befolket system for å selge dataene sine for å faktisk få betalt, og om skipet skulle bli skutt i filler eller på annet vis bli ødelagt så er dataene tapt. Så man må overveie risikoen da, hvor langt ut tør du fly før du snur for å cashe inn?

Etter et par-tre langturer har jeg tjent et par hundre tusen. Det er ikke voldsomt mye, men jeg har nå nesten råd til å kjøpe en sånn overflatescanner. Ikke den mest avanserte (den koster mange millioner), men gjør forhåpentligvis dataene jeg samler inn en del mer verdt.

Nå sitter jeg i utkanten og har lyst til å reise til Beta Lyrae. Dette er et litt spesielt system for oss som spilte de gamle spilla. Da Frontier: Elite 2 kom ut var Beta Lyrae det eneste contact-binary systemet man kjente til. Det er et stjernepar som kretser så nær hverandre at de deler masse. I dag vet man om mange, men den gangen kjente man kun det ene. Så Braben programmerte det inn i spillet. Dessverre greide ikke spillmotoren hans å rendre dette, så å besøke det ene unike systemet resulterte i at spillet kræsja. Gikk ikke bedre i Elite 3, men det spillet ble likevel lansert uferdig. Lang historie, men Konami slapp altså en beta av spillet uten at Braben kjente til det. Det var ferdig utviklet, men mangla bugtesting. Og var derfor bortimot uspillbart. Og det sier litt, for Elite 2 hadde sine problemer det også.

Så jeg vil altså til Beta Lyrae. Søkte det opp på kartet, og.. det er dritlangt unna. Nesten atten hundre lysår. Selv om jeg hopper maks lengde skipet mitt kan hver gang så er det nesten hundre hopp unna. Shit!

Men jeg vil fortsatt se det. Det er helt sikkert andre som har vært der alt av samme grunn som meg, og har lagt ut bilder av det, men jeg vil se det selv. Det ligger dessuten på andre siden av kjernesystemene enn der jeg befinner meg nå. Så lurer på om jeg ihvertfall skal ta turen over til den siden. Det er fortsatt griselangt fra der hvor de befolka systemene slutter på den siden, så.. trengs muligens et annet skip med kraftigere hoppemuskler. Når jeg først er på vei gjennom kjernesystemene kan jeg jo besøke solsystemet også, selv om det er en drøy omvei. Selv om kjernesystemene utgjør bare en liten flekk i galaksen så er det fortsatt et digert område med tusenvis av stjerner, så ved å fly rett gjennom så passerer man ikke nødvendigvis i nærheten av sola. Men moro å stikke innom bare fordi. Se litt på jorda, Saturn og månene dens, kanskje finne et svart rektangel i bane rundt Jupiter? Vi får se.

PS: Dette er det beste spillet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#40
Veldig ja. Det er MP som standard, du kan fint fly sammen med andre og finne på dill sammen.