Mer da. I dag har jeg flydd litt mer rundt og tatt bilder også. Aller først så får jeg vel snakke om hvorfor skipet mitt er herja på noen av bildene. Har med å gjøre at jeg ble stoppa av en pirat litt før, i en Imperial Clipper. Strøken sak, fyren må ha reist langt i den i og med at imperiet ligger på den andre siden av den utforskede delen av galaksen. Nå blir man stadig stoppa av pirater i diverse skip, selv i disse 'ukjente' systemene så lenge de ligger i nærheten av de kjente. Ene gangen som jeg fløy et stykke ut så stoppa det faktisk. Uansett, den clipperen var en større sak. Har hatt et par runder med noen jævler i Federal Dropships og det er intense greier. Trikset for å overleve mot de er å holde seg faens vekk ifra siktelinja deres. Mesteparten av gønnere de har skyter framover, og der vil ikke du være. De manøvrerer ikke så kjapt, men de er ikke drittreige heller, så dette er lettere sagt enn gjort. Bruk alt av manøvreringsraketter du har for å fly sidelengs, opp, ned, frem og tilbake i en dans rundt dem. Finn frem de gode gamle Descent-refleksene,
mens du skyter,
mens du sjonglerer kraftnivåene til skjold, motor og gønnere for å greie å ha sjangs. Det er nok til å gjøre meg svett ihvertfall. Et sted i kampen gjorde jeg en feil, fyrte av en feil manøvreringsrakett eller noe, uansett fikk clipperen meg plutselig på litt avstand og fikk dermed tid til å sikte seg inn på meg. Resultatet ser man i bildene lenger ned. Skjoldet ble flerra vekk og Hull Strength datt til noenogfemti prosent før jeg rakk å komme meg unna igjen. Etterhvert hadde jeg redusert den til rundt tredve prosent og da stakk den av. Ingenting jeg kunne gjøre, han var ikke vanskelig å treffe da han fløy unna og lada opp motoren sin, men skudda mine gjorde kanskje en halv prosent skade for hvert treff så han hadde fortsatt all verdens tid til å komme seg vekk. Nå kan man også targete sub-systems på motstanderens skip, og prøve å ødelegge sånt som frameshift-driven som den så fint heter. Men da er det snakk om å klare og treffe et lite punkt på skipet.
Så god er ihvertfall ikke jeg enda.
Har få bilder fra dogfights i det store og hele da man selv mot de enklere har nok å gjøre om man ikke skal leite opp skjermskuddtasten i tillegg. Men her er nå ett da jeg møtte et Federal Dropship en stund senere:
Gode frk Slater var ikke i nærheten så dyktig som han i clipperen, som Harmless-ratingen antyder. Det er fortsatt temmelig vrient å holde seg utenfor skuddhold, men denne kampen gikk mye bedre. Endte med å få en bounty på over åtte tusen for henne.
Må nevnes at det er NPCer det er snakk om her. Jeg spiller i åpen multiplayer, men jeg har ikke sett en faens kjeft av en annen medspiller siden jeg forlot systemene jeg starta ved. Braben kødda ikke da han sa at du sjelden møter andre, avhengig av hvor du er såklart, og vil stort sett ha med NPCer å gjøre.
Så jeg fikk endelig tak i den overflatescanneren, og la oss nå se da. Første turen ut og score! Sa jeg at jordlignende planeter er relativt sjeldne? Vel, det er de. Her fant jeg to stykker rett ved siden av hverandre:
Ikke bare litt spesielt, de kretser rundt et felles tyngdepunkt der de deler bane rundt stjernen de tilhører. Måtte jo fly litt nærmere og glo:
Lite med landmasser på den der. Kan være mer på nattsiden såklart, men på makkeren så jeg bare hav. Ikke noe land i det hele tatt. Den jordlignende jeg snakka om jeg fant tidligere var tilsvarende, nesten bare hav. Spesielt. Uansett, sykt irriterende at man ikke kan fly ned til planeter enda, har så jævlig lyst til å ned og utforske det der.
Vel, fikk nå skanna de og samla masse deilig data:
En kul detalj der er at den er tidally locked. Det var makkeren også. Det vil med andre ord si at de to planetene vender samme side mot hverandre hele tiden. Om man står på den ene så vil den andre henge på samme sted på himmelen i all tid. Nok en grunn til å gjerne skulle vært nede på dem og sett.
Vel, det var også en metal-rich i samme systemet som jeg fikk skanna før de to, så da satte jeg kurs mot en romstasjon i et nærliggende system for å få solgt dataene mine, forhåpentligvis for en god slump kling:
Noenogtredvetusen var systemet verdt. Jeg hadde ærlig talt håpa på mer, betalte tohundreogfemti laken for overflatescanneren. Men det er mer enn før ja, den andre der som er verd nesten to og et halvt var bare to stjerner og ikkeno annet. Husker de systema med bare én stjerne var verd seks hundre før, så det har jo hjelpa å få den scanneren. Kunne godt hjelpa litt mer.
Så da fikk man ihvertfall reparert skadene (kosta seks tusen) og kjøpt drivstoff for å dra avgårde igjen. «Hæ?» sier du? Kjøpte ikke jeg en drivstoffoppsamler og tanker gratis fra hver stjerne i spillet? Vel, jo. Men.
Altså, for å dra til seg drivstoff fra en stjerne så må man fly nær nok, men ikke for nær. Jo nærmere man er, jo fortere tanker man. Samtidig må man passe på at temperaturen ikke blir for høy, ellers er det god natt. Trikset er å finne det gylne punktet hvor man får mest mulig uten at temperaturen overstiger hundre prosent:
Dette er ikke spesielt vanskelig egentlig. Problemet er at det neste bildet her er bokstavelig talt fem minutter senere:
Nemlig. Viser seg at når du kjøper det billigste rælet av en drivstoffoppsamler fra en skrotplattform i et eller annet hillbilly-system i utkantstrøka så får du noe som ikke duger til å tanke noe større enn en gressklipper. Duger i et nødstilfelle, men kjøper når jeg kan. Det finnes flere nivåer av alt utstyret i spillet, den jeg har er rangert E og koster bortimot ingenting:
Mens det eksisterer jo en som er rangert A og koster.. mer:
Tipper den er noe mer effektiv. Men spørs om vi gadd blåse så mye spenn på en. Billigdriten virker jo forsåvidt.
En annen artig ting her er at man tar jo skjermskudd med F10. Men, spillet støtter jo oppløsninger opp til 4K. Og hvis man trykker alt-F10 for å ta bildet så tar spillet og skrur all jazzen opp til elleve uansett hva slags innstillinger du egentlig kjører på, og rendrer skjermbildet i nettopp 4K. Dermed kan man nyte detaljene i all sin gloriøshet (trykk på de tre neste bildene for svær størrelse):
Dette er en av de mindre plattformene i spillet. De har ingen skikkelig dokk og man lander på utsiden. Det er landingsplattformen jeg er blitt tildelt man ser lyser opp der.
En av de store Orbis-stasjonene. Denne saken spinner rundt sin egen akse for å skape tyngdekraft. Dokken er i den runde sylinderen lengst unna på stasjonen. Inni de store hjula..
Hei, her bor det folk. Trær, veier og åkre! Om en stund vil vi få muligheten til å gå ut av skipene og vandre rundt på sånne stasjoner. Men det er nok langt frem i tid enda, landing på planeter kommer først og det er visst ikke før en god stund utpå nyåret.
Så da var det bare å få landa og tatt kvelden. Man kan se seg rundt i cockpiten som man vil, og UIet fungerer nettopp sånn at man ser ned til siden for å få opp diverse informasjon og valg. Nede til høyre er detaljer rundt deg og skipet ditt, mens til venstre finner man alt rundt det som finnes der ute. Har man headtracking eller Oculus så skal man bokstavelig talt bare se til den rette siden for å få dem opp. Vi andre dødelige må fortsatt bruke knapper riktignok, men fortsatt ganske stilig. Så for å be om landingstillatelse:
Og så var bildearkivet tomt.