Elite: Dangerous har en egen tråd nå, og den er kun online

Terje

mostly harmless
#42
Mer da. I dag har jeg flydd litt mer rundt og tatt bilder også. Aller først så får jeg vel snakke om hvorfor skipet mitt er herja på noen av bildene. Har med å gjøre at jeg ble stoppa av en pirat litt før, i en Imperial Clipper. Strøken sak, fyren må ha reist langt i den i og med at imperiet ligger på den andre siden av den utforskede delen av galaksen. Nå blir man stadig stoppa av pirater i diverse skip, selv i disse 'ukjente' systemene så lenge de ligger i nærheten av de kjente. Ene gangen som jeg fløy et stykke ut så stoppa det faktisk. Uansett, den clipperen var en større sak. Har hatt et par runder med noen jævler i Federal Dropships og det er intense greier. Trikset for å overleve mot de er å holde seg faens vekk ifra siktelinja deres. Mesteparten av gønnere de har skyter framover, og der vil ikke du være. De manøvrerer ikke så kjapt, men de er ikke drittreige heller, så dette er lettere sagt enn gjort. Bruk alt av manøvreringsraketter du har for å fly sidelengs, opp, ned, frem og tilbake i en dans rundt dem. Finn frem de gode gamle Descent-refleksene, mens du skyter, mens du sjonglerer kraftnivåene til skjold, motor og gønnere for å greie å ha sjangs. Det er nok til å gjøre meg svett ihvertfall. Et sted i kampen gjorde jeg en feil, fyrte av en feil manøvreringsrakett eller noe, uansett fikk clipperen meg plutselig på litt avstand og fikk dermed tid til å sikte seg inn på meg. Resultatet ser man i bildene lenger ned. Skjoldet ble flerra vekk og Hull Strength datt til noenogfemti prosent før jeg rakk å komme meg unna igjen. Etterhvert hadde jeg redusert den til rundt tredve prosent og da stakk den av. Ingenting jeg kunne gjøre, han var ikke vanskelig å treffe da han fløy unna og lada opp motoren sin, men skudda mine gjorde kanskje en halv prosent skade for hvert treff så han hadde fortsatt all verdens tid til å komme seg vekk. Nå kan man også targete sub-systems på motstanderens skip, og prøve å ødelegge sånt som frameshift-driven som den så fint heter. Men da er det snakk om å klare og treffe et lite punkt på skipet. god er ihvertfall ikke jeg enda.

Har få bilder fra dogfights i det store og hele da man selv mot de enklere har nok å gjøre om man ikke skal leite opp skjermskuddtasten i tillegg. Men her er nå ett da jeg møtte et Federal Dropship en stund senere:



Gode frk Slater var ikke i nærheten så dyktig som han i clipperen, som Harmless-ratingen antyder. Det er fortsatt temmelig vrient å holde seg utenfor skuddhold, men denne kampen gikk mye bedre. Endte med å få en bounty på over åtte tusen for henne.

Må nevnes at det er NPCer det er snakk om her. Jeg spiller i åpen multiplayer, men jeg har ikke sett en faens kjeft av en annen medspiller siden jeg forlot systemene jeg starta ved. Braben kødda ikke da han sa at du sjelden møter andre, avhengig av hvor du er såklart, og vil stort sett ha med NPCer å gjøre.

Så jeg fikk endelig tak i den overflatescanneren, og la oss nå se da. Første turen ut og score! Sa jeg at jordlignende planeter er relativt sjeldne? Vel, det er de. Her fant jeg to stykker rett ved siden av hverandre:



Ikke bare litt spesielt, de kretser rundt et felles tyngdepunkt der de deler bane rundt stjernen de tilhører. Måtte jo fly litt nærmere og glo:



Lite med landmasser på den der. Kan være mer på nattsiden såklart, men på makkeren så jeg bare hav. Ikke noe land i det hele tatt. Den jordlignende jeg snakka om jeg fant tidligere var tilsvarende, nesten bare hav. Spesielt. Uansett, sykt irriterende at man ikke kan fly ned til planeter enda, har så jævlig lyst til å ned og utforske det der.

Vel, fikk nå skanna de og samla masse deilig data:



En kul detalj der er at den er tidally locked. Det var makkeren også. Det vil med andre ord si at de to planetene vender samme side mot hverandre hele tiden. Om man står på den ene så vil den andre henge på samme sted på himmelen i all tid. Nok en grunn til å gjerne skulle vært nede på dem og sett.

Vel, det var også en metal-rich i samme systemet som jeg fikk skanna før de to, så da satte jeg kurs mot en romstasjon i et nærliggende system for å få solgt dataene mine, forhåpentligvis for en god slump kling:



Noenogtredvetusen var systemet verdt. Jeg hadde ærlig talt håpa på mer, betalte tohundreogfemti laken for overflatescanneren. Men det er mer enn før ja, den andre der som er verd nesten to og et halvt var bare to stjerner og ikkeno annet. Husker de systema med bare én stjerne var verd seks hundre før, så det har jo hjelpa å få den scanneren. Kunne godt hjelpa litt mer.

Så da fikk man ihvertfall reparert skadene (kosta seks tusen) og kjøpt drivstoff for å dra avgårde igjen. «Hæ?» sier du? Kjøpte ikke jeg en drivstoffoppsamler og tanker gratis fra hver stjerne i spillet? Vel, jo. Men.

Altså, for å dra til seg drivstoff fra en stjerne så må man fly nær nok, men ikke for nær. Jo nærmere man er, jo fortere tanker man. Samtidig må man passe på at temperaturen ikke blir for høy, ellers er det god natt. Trikset er å finne det gylne punktet hvor man får mest mulig uten at temperaturen overstiger hundre prosent:



Dette er ikke spesielt vanskelig egentlig. Problemet er at det neste bildet her er bokstavelig talt fem minutter senere:



Nemlig. Viser seg at når du kjøper det billigste rælet av en drivstoffoppsamler fra en skrotplattform i et eller annet hillbilly-system i utkantstrøka så får du noe som ikke duger til å tanke noe større enn en gressklipper. Duger i et nødstilfelle, men kjøper når jeg kan. Det finnes flere nivåer av alt utstyret i spillet, den jeg har er rangert E og koster bortimot ingenting:



Mens det eksisterer jo en som er rangert A og koster.. mer:



Tipper den er noe mer effektiv. Men spørs om vi gadd blåse så mye spenn på en. Billigdriten virker jo forsåvidt.

En annen artig ting her er at man tar jo skjermskudd med F10. Men, spillet støtter jo oppløsninger opp til 4K. Og hvis man trykker alt-F10 for å ta bildet så tar spillet og skrur all jazzen opp til elleve uansett hva slags innstillinger du egentlig kjører på, og rendrer skjermbildet i nettopp 4K. Dermed kan man nyte detaljene i all sin gloriøshet (trykk på de tre neste bildene for svær størrelse):



Dette er en av de mindre plattformene i spillet. De har ingen skikkelig dokk og man lander på utsiden. Det er landingsplattformen jeg er blitt tildelt man ser lyser opp der.



En av de store Orbis-stasjonene. Denne saken spinner rundt sin egen akse for å skape tyngdekraft. Dokken er i den runde sylinderen lengst unna på stasjonen. Inni de store hjula..



Hei, her bor det folk. Trær, veier og åkre! Om en stund vil vi få muligheten til å gå ut av skipene og vandre rundt på sånne stasjoner. Men det er nok langt frem i tid enda, landing på planeter kommer først og det er visst ikke før en god stund utpå nyåret.

Så da var det bare å få landa og tatt kvelden. Man kan se seg rundt i cockpiten som man vil, og UIet fungerer nettopp sånn at man ser ned til siden for å få opp diverse informasjon og valg. Nede til høyre er detaljer rundt deg og skipet ditt, mens til venstre finner man alt rundt det som finnes der ute. Har man headtracking eller Oculus så skal man bokstavelig talt bare se til den rette siden for å få dem opp. Vi andre dødelige må fortsatt bruke knapper riktignok, men fortsatt ganske stilig. Så for å be om landingstillatelse:



Og så var bildearkivet tomt.
 
Sist redigert:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#43
Sånn, der bestilte jeg gøypinne.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#44
Det er en stor sorg at jeg ikke har fått spilt Gamma mer enn en times tid denne uka pga. massse å gjøre (og Smash nå i helga da). Jeg har omtrent samme erfaring med dieselskuffa som Terje, og er rimelig misunnelig på Cobraen hans. Jeg har bare testa Sidewinder (standardskipet, like dårlig til alt), Eagle (gratis med Mercenary Edition, litt kjappere dogfighting-skip) og Freighter (i praksis et digert, flyvende kjøleskap både når det gjelder lasteromsplass og manøvreringsegenskaper).

Kan jo nevne at det lille jeg så av Gamma tyder på at de har biffa opp UI-en ganske mye siden beta, mer oversiktlig og finere effekter. Oppdragsstrukturen er også gjort om; før hadde du f.eks. kjipe Warzone-oppdrag som gikk ut på å fly til en Warzone og skyte ned noen skip, problemet var bare at du først måtte finne riktig sone og så satse på at questen ikke var glitcha sånn at skipene du skulle ta ikke spawna (protip: De var alltid glitcha). Nå har du oppdrag som går ut på å snikmorderifisere enkelte skipstyper, og det virker mye greiere. Har ikke prøvd meg på det ennå siden man helst skal ha fått tak i litt mer enn bare de lånte vrakrestene du starter spillet i. Når det er sagt gleder jeg meg til å få lagt noe mer tid i dette i løpet av vinteren. Launch er 22. desember hvis jeg ikke husker feil!
 

Lodin

Der Waaaah
#46
Må si jeg grugleder meg litt nå. Det virker veldig komplisert og jeg frykter jeg ender opp med å :psyduck:'e. Åssen er det i forhold til la oss si X og Freelancer i hvor mye dill man må lære seg?

Sånn ellers ser jeg folk anbefale Voice Attack til dette. Det er et stemmegjenkjennelsesprogram som vistnok er veldig bra. Blir vel å teste om det er ekstremt mange knapper å holde styr på selv med en HOTAS.
 

Terje

mostly harmless
#47
Enklere enn X, mer innvikla enn Freelancer. Altså, jeg :psyduck:er og gir opp sjøl når ting blir for komplisert. For fire-fem år siden var jeg litt gira på en spacesim og kjøpte Evochron Mercenary. Skulle være temmelig bra, men allerede under tutorialen var det så mye greier å holde styr på at jeg orka det bare ikke. Så arkiverte det under bomkjøp. X spilte jeg igrunn bare akkurat lenge nok til å skjønne at det er mindre romsimulator og mer et forherliga Ports of Call. Men har inntrykk av at Elite er enklere ja.
 

Terje

mostly harmless
#49
Jupp, Darkstar One er kos. Tror hesten også er enig.

Siste nyhetsbrevet fra Frontier slipper en del detaljer rundt historien som sparkes igang når spillet starter. Husker dere jeg sa imperiet er blitt styrt av et medlem av Duval-familien siden det ble grunnlagt? Ser ut som det er iferd med å ta slutt:

The Emperor Is A Sick Man

Arguably the most powerful person in the galaxy, Emperor Hengist Duval, is sick.

He has ruled the Empire now for 67 years since his coronation in 3233 following the death of his father, Hesketh Duval.

Emperor Hengist is only 118, born only a week before the death of his grandfather, Hender Saik Duval. Some say Hender’s spirit had already transferred to Hengist at that time.

The Duval Imperial line has been unbroken for almost a thousand years. There have been power struggles in the past, but the usurpers have been successfully dealt with behind closed doors.

This time is different.

Hengist has been not involved himself in politics for a long time, relying on his Chancellor, Senator Blaine and has taken a laissez faire attitude towards a handful of increasingly powerful and ambitious Senators whilst Harold, the current heir, quickly made a name for himself as a feckless playboy.



The warlike Senator Denton Patreus, last seen trying to destabilise the Eranin system during the conflict surrounding its 30th Anniversary of Independence from the Federation, continues his manipulative power-broking in the galaxy at large.



The preposterously rich Senator Zemina Torval is using her slaver corporation supporters and personal fleet of Majestic-class Interdictors to suppress revolts and to further her ambitions.

Commentators expect others to show their hand, too.

Much like in Imperial Rome on ancient Earth, Senators determine the tax rates of their supporters and both Patreus and Torval have become hugely popular back home as they have each used their huge wealth to lower taxation to zero.


There is a real prospect of the next Emperor not being a Duval. And the bitter fight for succession is about to spill out into the open.

Meanwhile, the Federation and Alliance of Independent Systems are watching with keen interest.

On 16 December, the first shockwaves from this battle for the Imperial succession will finally hit the galaxy at large.

How you choose to respond will have a direct bearing on the ultimate outcome.
Kan bli artig? Eller.. ikke? Mine Elite spill har aldri hatt en story. Man trenger sikkert ikke bry seg, men kan jo være gøy? Vi får se.
 

Lodin

Der Waaaah
#50
Høres fortsatt ut som no generisk miks av Dune og Star Wars. :p Men men, historien er sikkert ikke no viktig om man bare vil grave etter mineraler eller spotte planeter, men det er jo greit at de skaper en skikkelig setting.
Og jeg tror ikke Fetthest likte Darkstar. Han ga meg anmelderkopien han ikke gadd dille med.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#51
Wow. Vel, jeg likte Darkstar One nok til å trille sju eller åtte, der omkring, og det står fortsatt i hylla. Kanskje det var Nega-Fetthest som ga deg spillet. Når det er sagt kan jeg ikke huske all verdens fra spillet, men det var jo ålreit nok selv om det ikke grep meg like mye som Freelancer.

Men ja, en kommentar til "hvor mye komplisert er egentlig dettane her da egentlig": Oppsettet mitt med Xbone-kontroller er throttle på skulderknappene, våpen på avtrekkerne, velg ting med A, bytt sikte med Y, se rundt i kukgropa med B, fordel energi til motor/våpen/systemer med d-pad, oooog styrings på stikkene. Bruker i tillegg overrides sånn at jeg har mer kontroll ved landing, og så bruker jeg knasteturet for å døtte ut landingshjul og gå inn i supercruise. Det krever litt tilvenning og testing, men det er enormt konfigurerbart (orker ikke gå i dybden, men for throttle kan du f.eks. velge absolutt eller relativ throttle, hvordan den skal reagere når du slipper knappen, om du skal ha analog eller digital, om throttle skal inverteres når du holder inne en knapp osv. osv.) og det aller, aller meste er dekka. Dette er ikke Freelancer, men du får lett kontrollene inn i fingra. Hvis du faktisk har kjøpt en hot ass så burde det være null stress.
 

Terje

mostly harmless
#52
Mente å huske du har brukt positive vendinger om DO ja. Enig i at Freelancer er bedre.

Kontrollen i Elite har helt klart en lærekurve, i begynnelsen kløna jeg fælt da jeg gikk over til å bruke stikka og begynte å lure på om det var bortkasta penger å kjøpte den. Men etter en del justeringer så funka det mye bedre. Forvent en del knot i kontrolloppsettet med den. Spillet kjenner den igjen, men standardoppsettet mangla masse funksjoner og brukte bare halvparten av knappene omtrent. Jeg måtte også skru opp dødsonene på de fleste analoge kontrollene da de alle var satt til null. Kan ha blitt bedre til release såklart.
 

oma

Village Drunk
#53
Når man setter seg ned for å spille dette spillet, hvor mye tid må man anta at det tar? Per session altså.
 

Terje

mostly harmless
#54
Du kan lagre og avslutte hvorsomhelst, må ikke nødvendigvis ha landa noe sted. Mulig det finnes noen begrensinger, på utforskningsferdene mine har jeg bare droppa ut av lyshastighet et tilfeldig sted i et system og lagra der. Og skipet sitter på samme flekken når jeg kommer tilbake.

Hvis du vil starte på noe og fullføre det, sånn som et traderun eller en utforskningsferd eller noe så sett av ihvertfall en halvtime-time, alt ettersom. Kan gjøre det unna raskere enn dét også, men det kan skje ting.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#55
Jeg pleier å beregne minst en time. Men! Hvis du tar et oppdrag, vær klar over at timeren tikker også når du er avlogga.
 

Lodin

Der Waaaah
#56
Ifølge kontoen min på sjappa har jeg fortsatt bare tilgang til tutorialen, men nedlasteren jeg fikk derfra driver å laster ned hele spillet nå. Ser dog ikke ut til at de har sluppet 1.0 eller hva det blir hetende ved den skikkelige launchen. Såvidt jeg har skjønt skjer den ett i natt. Blir å æge.
 

Terje

mostly harmless
#57
Skal være ute nå. Slipptidspunktet ble annonsert på forumet i går og da var det midt på dagen i dag (klokka 12 gmt). Fyra opp launcheren min og den ser ut til å oppdatere til versjon 1. Blir å teste senere ikveld.

Spent på å se hvordan denne launchen blir. Serverne har vært tidvis ustabile og den siste uka har det blitt sluppet nye builds hver dag for å luke ut bugs. Det har vært en god del og fikse på (som fortsatt ikke var fiksa i går kveld), blir imponert om alt funker som det skal nå.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#59
Vel, da...



Er jeg hvertfall i gang med ett eller annet. Men jeg aner ikke hva. Får se de ørtenhundre "get started"-videoene på youtube.

Nei, det er ikke joystick-festet jeg nevnte, for det er ute av lager til langt uti januar. Men det funker.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#60
La til en spillernavnliste i første innlegg. Poast spillernavnene deres'a gutta sånn at vi kan (super)cruise rundt i værden`s rommen.