Er nedlasting ulovelig nå?

#1
Er det nå ulovelig og laste ned spill og slikt i norge? Syns jeg har hørt snakk om at de skal bli mye strengere på dette. Hvordan skal de bli strengere på dette? Skal de skjekke hva hver eneste enkelt person laster ned?

Jeg vet ikke noe særlig om disse greiene hær så ikke begyn med drittslenging, slik som alle på spillegal er så gla i :svette:
 
#2
Har hørt (på tvnorge) at det skulle komme et lovvforslag om forbud mot å laste ned mp3 og film i norge. Den har ikke kommet enda. Har sett litt på lovdata om lover som skal innføres i år, men kan ikke finne noen ang nedlasning
http://www.lovdata.no/nyhet/20041220-1452-kd.html

Det har vært skremsels propaganda fra plateselskapene i flere år om at de skal få innført forbud mot dette uten at det har blitt realisert.

BTW spill(programvare) har aldrig vært lov å laste ned i norge selv ikke til eget forbruk. Selv om det ikke er mange har folk blitt dømt for å laste ned piratvare fra nett(norge). om du alikevel skal laste ned "spill og slikt" bør du skaffe deg et brukbart IP filter feks
peerguardian
http://www.methlabs.org/methlabs.htm
Da bør du være rimelig safe.
 
#4
Det er ikke ulovlig å nedlaste noe som helst, det er opplastingen man kan bli straffet for. Jeg har hørt noe om at dette skulle endres i '05, men jeg vet ikke når.
 
#6
Det er for øvrig den mest latterlige reklamen jeg har sett. :D
 
#8
Opprinnelig skrevet av daPainBringer@10.01.2005, 08.03
på kino så går det jo en reklame som sier at nedlasting av filmer er det samme som å stjele. ikke at jeg bryr meg, laster ned jeg! ;)
161272​
Fikk litt psuchovibber av den reklamen der, jeg. Satt på bakerste benk, var litt vel hyper, og lo litt stille for meg selv. Naboen sa " de slenger jo kopisperre på de da", og jeg sa "det stopper ikke meg" forholdsvis høyt. Ahh, de tider, de tider.
 
#10
skulle hatt sånn linje ja :)

uansett, lov eller ikke lov..jeg slutter ikke å laste ned spill og film før jeg er i grava
 
#11
Hva er sånn IP filter? Er det sånn som kamuflerer den ekte IP adressen din?

Sånn at f.eks : Når noen skal se hvilken IP det er, så får de en falsk IP?
 
#12
Visst noen først får tak i IP-adressen din, så kan de ikke finne ut hvem du er helt uten videre. De er nødt til å spørre din internettlevrandør om hvem IP-adressen er registrert på, og internettlevrandøren kan nekte å gi fra seg den informasjonen.

Det jeg har hørt, men er ikke sikker ...
 
#13
Hvis man har betalt for kinobiletten så er det vel lov å filme lerretet for å ta en "sikkerthetskopi" slik at man ikke glemmer hva man så. <- Like morsomt som kreft...
 
#14
Opprinnelig skrevet av Inline@10.01.2005, 19.20
Visst noen først får tak i IP-adressen din, så kan de ikke finne ut hvem du er helt uten videre. De er nødt til å spørre din internettlevrandør om hvem IP-adressen er registrert på, og internettlevrandøren kan nekte å gi fra seg den informasjonen.

Det jeg har hørt, men er ikke sikker ...
161507​
Tviler på at Chello UPC nekter noe som helst. Stygge backstabbers.
:mad:
 
#15
de sa ihvertfall på nyhetene før jul at hvis man sku laste ner film så måtte man gjøre det nå før nyttår. så hadde de en hel reportasje som viste hvor enkelt det var å laste ner film å mekke cover å for eksempel gi bort i julegave.

vel iallefall, de sa fra å med januar 2005 var det lovstridig å man risikerte da rettslige steg imot seg hvis man ble knepet. vet ikke med spill å slikt da men.


*Moral preken*
til dere som laster ner spill. få dere en jobb å kjøp spillene heller. å laste ner spill blir til syvende å sist ris til egen bak ettersom de får lavere budsjetter å arbeide med på neste tittel grunnet sviktende inntekter på foregående titler... :cool2:
*Moral preken end*
 
#16
Opprinnelig skrevet av Scwepps@10.01.2005, 20.29
*Moral preken*
til dere som laster ner spill. få dere en jobb å kjøp spillene heller. å laste ner spill blir til syvende å sist ris til egen bak ettersom de får lavere budsjetter å arbeide med på neste tittel grunnet sviktende inntekter på foregående titler... :cool2:
*Moral preken end*
161589​
Ja nå håper jeg dere som laster ned skjelver i buksene! :ler:
 
#19
... Tøffe Ivan.
 
#20
Martin, skal du ikke be noen om å stenge emnet nå?