Er nedlasting ulovelig nå?

Lodin

Der Waaaah
#41
Opprinnelig skrevet av Manganese Panda@03.02.2005, 08.09
Har hørt hvis vi blir med i eu er straffen 5000kr for å bruke bearshare, dc kazza osv...
172397​
Sant nok, hvis myndighetene der oppdager at du har de programma på maskina di så blir du straks bøtlagt.
 
C

Crizpy

Gjest
#42
Ja, men ærlig talt, hvor mange trur dere blir tatt?
Da må isåfall snuten ta et raid på TG eller no.
 
#43
Hvis alle laster ned alle spill, og bare kjøper de av spillene som er bra. Vil ikke dette 'tvinge' spillutviklerene til å lage bra spill om de vil tjene penger på det? :p
 

Lodin

Der Waaaah
#45
Opprinnelig skrevet av Manganese Panda@03.02.2005, 14.30
Hvis vi blir med i eu blir det ca 5000kr i bot for besetelse av programmer som dc++, kazaa, bearshare osv.
172507​
De snakker også om å øke straffen. Ikke umulig at det blir snakk om fengselsstraff for det etterhvert.
 
#46
Det burde vært straff for å bruke et drittprogram som Kazaa likevel :p
 
#47
hva med bittorrent clienter da? De brukes jo av selskaper og artister for å spre materialet sitt... hva med at uansett hva de finner opp for motangrep mot pirater så kommer den samlede tenke-tanken av pirater til å komme opp med noe nytt...

Kopi-beskyttelse my ass....

Men forsåvidt så er jeg av den oppfatning av at så lenge man har kjøpt et produkt kan man gjøre hva man vil med det.... inkludert å de-assemble det... =D
 

SHDR

Gullmedlem
#48
Det er faktisk fortsatt lov i følge norsk lov. Og den retten er ufraskrivelig, så du har lov til å dekompilere, modifisere og kose deg så mye du vil. Noe forteller meg at den kommer til å endres rimelig raskt.

Ah, og jeg skulle like å se den dagen noen klarer å "eie" internett i den grad at piratvirksomhet tar kvelden. Hvor lenge har denne piratkrigen foregått nå? Og bittorrent-distribusjon via private nyhetsgrupper vil det nok aldri bli slutt på. Hva med piratvirksomhet i stor stil over FTP? Det er jo også temmelig big business; det er der alle crackegruppene slipper releasene sine først.
 
#49
Piratvirksomhet har alltid eksistert. Og kommer alltid til å eksistere. Så no worries ;) Vi i Norge er så beskyttet av lovene våre uansett, vi her mer rettigheter enn de som sitter på retten til opphavsrettighetene.
 
#50
Også kan du ikke bli satt bort for og vere i bestitelse av ett nedlastnings program!

Hallo det er like mye forbudt som og ha en kniv du KAN drepe noen med^^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#51
Opprinnelig skrevet av WiKKiDCLOWN+05.04.2005, 07.49-->
Piratvirksomhet har alltid eksistert. Og kommer alltid til å eksistere. Så no worries ;) Vi i Norge er så beskyttet av lovene våre uansett, vi her mer rettigheter enn de som sitter på retten til opphavsrettighetene.
202445​
[/b]
Helt hvor du finner argumenter til at piratkopiering er lovlig vet jeg ikke, men la meg gjette vilt: Ut av løse lufta? Jøss, har du sett. Jeg må være synsk.
Uansett, disse lovene du prater om... kunne du tenke deg å nevne noen paragrafer eller komme med et par sitater? Ikke det, siden det også var et flåsete utsagn du trakk rett ut av ræva? Synd.
Jeg for min del piratkopierer en del ettersom jeg er en fattig jævel, men jeg tror ikke jeg er Supermann av den grunn. Den lave profilen jeg holder er litt med vilje, gitt.
<!--QuoteBegin-Anders89

Hallo det er like mye forbudt som og ha en kniv du KAN drepe noen med^^
Å bære kniv offentlig er forbudt, påsan.
 
#52
Piratvirksomhet er en farlig business ja, de fleste aner ikke hvor lett det er mulig å bli tatt.

DC er helt latterlig når det gjelder "sikkerhet", det er så åpent at alle de "slemme mannene" nærmest kan klikke seg frem til husdøra di.

Bit Torrent er litt mere sikkert, helt til de samme slemme folka kommer seg på trackeren. Der står alt av trafikk, ip-adresser og logger ført opp. Så der ligger man tynt an og.

Sånn fungerer i prinsippet alle p2p program, de er åpen og myndighetene kan uten store problemer logge seg inn å se hva du gjør.

Men hvorfor blir ikke flere tatt? RIAA gir en god faen i om du har 4 Vengaboys mp3'er på pcen sin, de er ute etter de "store gutta" for å sitere dem selv. De gangene de tar mindre folk er det bare på måfå for å bruke de som skremselspropaganda mot menigmann på fildelingsnettverkene.

En annen grunn til at flere ikke blir tatt er fordi det ikke er en konkret lovgivning mot dette enda. Mange misforstår piratvirksomhet og fildeling. Det som er 100% ulovlig er salg av kopiert materiale. Når det gjelder fildeling er fortsatt lovgivningene såpass vage at de ikke kan begynne en massearrestasjon.

Sett at du har en film, og lånte den til noen kompiser, skal du bli arrestert for det? Likhetstrekkene mellom dette og fildeling er såpass store at det er stor usikkerhet for hva myndighetene kan gjøre med fildeling.

En annen ting er at RIAA _ikke_ har lov til å kontakte brukeren direkte. De må igjennom ISP for å sjekke opp ip-adresser o.l, og da blir også ISP innblandet i saken, og i noen tilfeller stilt som ansvarlig.

Til konklusjon vil jeg si at det er spennende tider i møte, vil det bli flere latterlige lovforslag som den omtalte "mp3-loven" eller vil det fortsatt være fritt fram å laste ned fordi lovgivingen ikke er god nok? Det er vanskelig å si, men en ting kan jeg si: Piratkopiering og fildeling vil aldri ta slutt, sånn har det alltid vært, og sånn vil det alltid være.

Du som babla om ip-filter og sånt: Det hørtes ut som du hadde vanvittig mye peiling på data. Hvorfor har jeg aldri hørt om dette? Hvor kan jeg laste det ned?

For å være ærlig så stiller jeg meg svært tvilende til dette.
Det er nok ikke så enkelt å slippe unna :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#53
Øhøm. IP-filteret som ble linket til tidligere her er da tydeligvis noe greier som hindrer folk i å hente ut private data fra PC-en din. Jeg ville ikke akkurat tro det hjelper så sykt mye når IP-en din står oppført som nedlaster av en torrent, gitt.
 
#54
Opprinnelig skrevet av Yetipants@05.04.2005, 17.57
Øhøm. IP-filteret som ble linket til tidligere her er da tydeligvis noe greier som hindrer folk i å hente ut private data fra PC-en din. Jeg ville ikke akkurat tro det hjelper så sykt mye når IP-en din står oppført som nedlaster av en torrent, gitt.
202658​
Korrekt.
 
#55
Uten piratkopiering hadde aldri musikk og spillbransjen vært like stor den er den dag i dag.. Greit nok at det er ulovlig, og det faktisk ikke går an å 'rettferdiggjøre' piratkopiering.
Men, nå har det seg sånn, at verden er faktisk ikke rettferdig.
Det er ikke bare sort/hvitt her i samfunnet, noe en hver med litt sagflis mellom øra og livserfaring vet.

Ser du på statistikker så har prisene faktisk gått NED de siste 10\15 åra på elektroniske spill.

Dere kan diskutere til dere blir grønne, men ingenting kommer til å endre seg. Og mest sansynlig kommer dere aldri til å bli enige.

Piratkopiering er, har alltid vært, og kommer alltid til å være; ulovlig, populært, og nøkkelen til suksess.

Viss bransjen faktisk klarer å gjennomføre diverse lover og avlive piratkopieringen helt skjer det kun èn ting....
 
#56
feil det er ikke forbudt og bære kniv offentlig kun hvis den er lengre enn en bestemt gjenstand og btw jeg sa ikke at du skulle bere den fordet.

også en ting til er at til og med mange politifolk bruker nedlastnings programmer, brenner musikk ,filmer osv.

Så tipper de fleste driter staten i tryne og gir de skikkkellig ettersmøring. En ting er sikkert og det er at det er like sikkert at det blir fred i verden som at piratkopiering blir stoppet ::O:O:O:O:O
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#57
Vel, dere vet jo at disse nymotens VHS-spillerne som ble så populære på åttitallet har latt folk kopiere filmer i flere tiår. Og som kjent kollapset jo USAs filmindustri kort tid etter (Note to self: Sjekk opp det der). Jeg vet at dette "OMG SATAN TAR MAKTEN OVER JORDA OM DU KOPIERER KABAL"-greiene er 100% skremselspropaganda, men jeg gidder ikke risikere bøter og fengsel bare for å få gjennom et poeng.
Og Anders89: Enten slutter du å drikke deg til mot før du poster på SG, eller så får du ferie. Greit?
 

Halky

Veteran bruker ;)
#58
Hmm, kommer bare litt off topic her, det kan da umulig være ulovlig og bære kniv. Det er da tross at ett fritt land vi lever i! Eller kanskje man må han en eller annen form for tilatelse for og bære det, sånn som med pistoler og lignende.

Og nå back on track, pirat virksomhet kommer altid til og være her i verden, siden det blir vanskelig og få fjernet den.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#59
Man kan bli arrestert for å sitte i en park og skrelle et eple med lommekniv. Det har også skjedd. Men drit nå for faen i det, var bare et teit eksempel.
 

Sancti

Terrorkatt
#60
Opprinnelig skrevet av Anders89@06.04.2005, 18.03
feil det er ikke forbudt og bære kniv offentlig kun hvis den er lengre enn en bestemt gjenstand og btw jeg sa ikke at du skulle bere den fordet.
Sånn for å pirke:
Det er ikke lov lenger uansett størrelse, med mindre du går i bunad eller kan bevise at det er nødvendig å ha den på grunn av jobbsammenheng.

Edit: jeg var treig.