Er nedlasting ulovelig nå?

#21
Med et ip filter innstalert skal ikke "the bad guys" klare å få tak i ip adressen din.Filteret fungerer som en slags brannmur dvs. som nevnt er det å dele det med et lass andre mennesker som ikke er lov"film og mp3", med filteret aktivt vil du ikke engang klare å surfe på hjemmesidene til RIAA elle MPAA, de vil bli blokkert.
Ergo:Når du deler filer med andre enten gjennom bittorent(som er den klart enkleste måten å bli busta på) -e-donkey, kazaa eller andre p2p programmer, er dealen at man uploader pakker med data til andre brukere, for da å finne ut hvem du er må"the bad guys" laste ned et vist antall pakker fra deg(nok til at det kan brukes som bevis).Men om deres ip adresse står registrert i blokkeringlistene til ip filteret blir de nektet tilgang til å downloade fra deg og PRESTO du går fri fra kriminelle handlinger :)

Det er ikke sikkert at chello er kjipe å oppgir din ip adresse til noen, der kommer nemelig datatilsynet inn i bildet som beskytter oss parasitter fra undergang. Chello har nemlig ikke lov å oppgi noe som kan ligne på personlig informasjon til andre enn et etterforsknings organ feks økokrim eller andre firmaer som har som jobb å snoope opp pirater(det finnes ikke mange slike firmaer enda i norge og de amerikanske firmaene har nok med sine egene)

Om kommer det en lov som forbyr nedlastning i norge Vil det garantert komme flere slike firmaer som skal tjene $$$ (noe de kommer til å gjøre) på å angi piratene. Loven vil sikkert i god norsk stil gå fra som den er nå, at vil kan laste ned alt av mp3 og film til at vi ikke får lov å ta backup av våre egne cd'er
 
#22
Opprinnelig skrevet av Agahnim@10.01.2005, 07.09
Det er ikke ulovlig å nedlaste noe som helst, det er opplastingen man kan bli straffet for. Jeg har hørt noe om at dette skulle endres i '05, men jeg vet ikke når.
161260​

Spill og programvare er ulovlig å laste ned. Mens film og musikk er lovlig å laste, bare ikke lovlig å laste opp. Er noe med at en av delene kommer åndsverkloven og den andre ikke. Eller noe lignende.
 
#23
Hysj nå, Eivind, ellers må jeg begynne å dele ut liksom-anmerkninger, og det er det ingen av dere som ønsker.

:p
 
#24
Opprinnelig skrevet av fei@11.01.2005, 22.51
Med et ip filter innstalert skal ikke "the bad guys" klare å få tak i ip adressen din.Filteret fungerer som en slags brannmur dvs. som nevnt er det å dele det med et lass andre mennesker som ikke er lov"film og mp3", med filteret aktivt vil du ikke engang klare å surfe på hjemmesidene til RIAA elle MPAA, de vil bli blokkert.
Ergo:Når du deler filer med andre enten gjennom bittorent(som er den klart enkleste måten å bli busta på) -e-donkey, kazaa eller andre p2p programmer, er dealen at man uploader pakker med data til andre brukere, for da å finne ut hvem du er må"the bad guys" laste ned et vist antall pakker fra deg(nok til at det kan brukes som bevis).Men om deres ip adresse står registrert i blokkeringlistene til ip filteret blir de nektet tilgang til å downloade fra deg og PRESTO du går fri fra kriminelle handlinger :)
right]
Takk for en god beskrivelse. Skal teste ut dette ip filteret du snakker om :tommelopp:
 
#25
Opprinnelig skrevet av Affable Ostrich@11.01.2005, 15.24
... Tøffe Ivan.
161895​
Kan du banne på :kul:
Har aldri latt meg skremme, men nå er jo sjansen ganske liten for at de velger akkurat meg.
 
#26
Microsoft lever av piratkopiering. Hvor mange ville egentlig frivillig brukt Windows om de måtte betale nesten 3000 kroner for det? Om piratkopieringen hadde blitt stoppet, ville MS blitt vesentlig svakere på markedet enn de er nå. Tror nok denne piratkopieringen ville vært stoppet allerede om man virkelig ønsket å stoppe den helt.
 
C

Crizpy

Gjest
#27
Det er jo mange som kjøper ferdige PCer, og der følger det som regel med en windows.
Si du fikk med win95 der.
Tiden går, og pcen blir ræva. Du kjøper nye komponenter og setter den sammen selv. Du er vant med windowsprinsippet, og du tenker det er like greit å oppgradere til et nyere os.
Trur den gjennomsnittelige brukeren ville valgt å kjøpe et os som han er kjent med, istedet for å begynne linux feks.

Så har vi bedrifter som kjøper tonn med OS, for å ikke gjøre noe ulovelig osv.. så in the end, trur jeg ikke ms hadde merka så mye forskjell om det var mye piratkopiering, eller ingen.
Hvis det ikke var noen, ville fler ha kjøpt programvaren. Men fler hadde seff tatt noe gratis som linux. Jeg tror det ville blitt ca. det samma som i dag.


For et helvetes rot *trøtt*
 
#28
Personlig så mener jeg at å få bukt på problemet med piratkopiering er det samme som å skape fred i verden. (Hvis det i det hele tatt skjer er mine knokler for lengst forduftet)

Og til du med din fine moralpreken. Hva med oss spillegale. (alle på forumet?)
Ville trolig brukt hele lønna mi på spill hvis jeg skulle kjøpt alle dritspill jeg prøver. 1 av 10 spill er det noe bra i. Og at vi som laster ned piratkopierte spill er grunnen for det har jeg vanskelig for å tro. Det er fordi de er uorginale, dårlig GFX, rett og slett en billig lagd pengemaskin som spilleselskapet tror de blir rike på! men tro ei. Og nå vil du sikkert si, "MEN HVA MED DEMOS?!" Disse viser som oftest ikke et bra bilde av et spill, og spesielt ikke av program. Har jeg virkelig lyst på et spill kjøper jeg det. Men spill jeg verken har hørt om, sett eller prøvd betaler jeg ikke 600kr for. (blodspris ja?!)

Tilbake til det med IP-filter blabla. Har hatt egen PC siden jeg var 8-9år. Og like lenge har jeg piratkopiert. (husker onkelen på NTNU som kom hjem med en full harddisk stappet av spill, hver dag!) IP-filter? huff, for noe dritt. Viss du bruker kazaa til å laste ned spill, versegod. Bruker du slike program til å laste ned musikk/video er det ingen lover de kan ta deg på i norge. Selv om EU vil innføre strenge regler blablabla! Jeg har personlig aldri hatt problemer med å bli tatt for ulovlig filoverføringer. Dessuten hvis de har fått tak i IP-en din for noe humbug overføringer så må de ha en rettsorde for å få ut personlig informasjon fra din ISP. ISP'en har ikke lov til å gi ut personalia til en tredjepart uten ditt samtykke. (i følge dagens lovverk)

Takk for meg :p
 
#29
Opprinnelig skrevet av nostras@16.01.2005, 15.00
Personlig så mener jeg at å få bukt på problemet med piratkopiering er det samme som å skape fred i verden. (Hvis det i det hele tatt skjer er mine knokler for lengst forduftet)

Og til du med din fine moralpreken. Hva med oss spillegale. (alle på forumet?)
Ville trolig brukt hele lønna mi på spill hvis jeg skulle kjøpt alle dritspill jeg prøver. 1 av 10 spill er det noe bra i.

Takk for meg :p
164230​
Pisspreik. Du kan ikke rettferdiggjøre nedlasting for spill hverken på grunn av at prisene er for høye, eller at de fleste spill er dårlige.
Det du gjør, moralsk, er stjeling, noe du ikke kan si så mye på.
Nedlasting av spill har nok også ført til en viss prisstigning.
 
C

Crizpy

Gjest
#30
Jeg trur faktisk ikke at det er så enkelt som at "å, det er mange som laster ned spilla, vi setter opp prisene."
 
#31
Vel.. Det er vel logisk at spillbransjene må tjene opp eventuelle tap, og dermed sette opp prisene / kutte kostnader ved produsering av spill? Se bare på EA games.
 
C

Crizpy

Gjest
#32
Sette opp prisen...Vil ikke si det høres så veldig forebyggende ut.
Egentlig litt selvmotsigende.
 
#34
Jeg laster sjelden ned spill, hvis jeg liker spillet ordentlig godt så går jeg å kjøper det.
 
#35
Opprinnelig skrevet av MattMan@16.01.2005, 22.17
Vel.. Det er vel logisk at spillbransjene må tjene opp eventuelle tap, og dermed sette opp prisene / kutte kostnader ved produsering av spill? Se bare på EA games.
164517​
Hva har du røyka? Prisen har ligget ganske stødig helt siden PSX kom på markedet.
 
#36
Det er det som er så rart. Jeg er ingen forkjemper for hverken piratene eller "lovlydige" , men jeg syns det er spekulativt at spill bransjen unskylder høye priser på konsoll spill med piratkopiering? Jeg tror prisene er satt uansett hvor mye/lite vi laster ned spill. Jeg kan forstå at de blir irriterte når vi ikke betaler utviklerene for programmene deres, men jeg har alikevel mistanke om at vreden deres er pga at de kunne fått litt mere penger. Prisene på spill har altid vært kunstig høye, spes konsoll spill.
 
#38
Tar sikkert feil men...
Det er jo mest pc-spill som blir lastet ned, så kanskje produsentene senker prisene på dem slik at flere har råd til å kjøpe dem?

:confused:
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#39
Pc-spill er billigere fordi utviklerene ikke må betale en lisens for å mekke spill til PC. Skal spill utvikles til GC, PS2 eller Xbox krever de tre store at utviklerene betaler en linsens for å få lov til å gi ut det spillet på konsollen deres. Jeg mener å huske at de som står bak maskina får 10% av utsalgsprisen. Det er ingen som eier PC, og derfor koster det heller ikke noe å lage spill til den.