Første nestegenerasjonshåndholdtkonsollinnkjøp

#1
Som tittelen sier har jeg lenge tenkt på å skaffe meg DS, men har ikke helt komt til det. Nå kan endelig økonomien tillate det, så en handel ligger i horisonten.
Jeg har egentlig aldri prøvd en NDS, men den har nå fått et riktig godt spillutvalg og folk priser den opp i skyene. Jada, go with the flow.
Så hvilke spill vil spillegals trofaste anbefale? Jeg tenkte å nevne hvilke spill jeg likte best fra den forrige generasjonen så kan likesinnede komme med titler som har mettet dem.

Shadow of the Colossus
Ikaruga
Virtua Tennis
Prince of Persia SoT
Halo 1

Kanskje dette hjelper, kanskje ikke. Anbefaler mottas uansett med takk.

Edit: Var usikker på om en post som denne heller hører hjemme i spør-forumet-seksjonen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Hmm. Hvis du er ute etter skytespill, så har ikke DS-en det aller beste utvalget; det eneste jeg kommer på, er Metroid Prime Hunters. Det er til gjengjeld svært så spiselig: I tillegg til en helt kurant enspillerdel, får du nettverksspilling (LAN eller Internett) med fire spillere samtidig. Kontrollsystemet fungerer ypperlig og kan tilpasses til din stil, samt om du er venstre- eller høyrehendt.

To sjangre som DS-en er konge på, er puzzle-spill og adventure-spill (pek og klikk). Jeg kan anbefale Tetris DS, Polarium, ActionLoop og Meteos hvis du er glad i puzzlere, og dersom pek-og-klikk er tingen, kan Another Code, Hotel Dusk: Room 215 og de to Phoenix Wright-spillene anbefales sterkt. To av de tre sistnevnte må riktignok importeres.

Ellers har DS-en flere perler som du ikke finner på noen andre plattformer: Animal Crossing: Wild World, Advance Wars Dual Strike, Nintendogs, Brain Training og New Super Mario Bros er alle verdt å få med seg.
 

SHDR

Gullmedlem
#3
Hm. Jeg tenker meg at du vil like Trauma Center: Under the Knife. Det er kamuflert som en lege-simulator-ting, men i realiteten er det egentlig en blanding av et puslespill og en shooter. Det krever iallfall refleksene til en mungo på meth, og tålmodigheten til et dovendyr på downers.

Utover det er Meteos verdt å sjekke ut, veldig bra puslespill som ble urettferdig overskygget av Lumines. Fantastisk i multiplayer! Jeg har en omtale liggende rundt av det hvis det er interessant.

Titt på New Super Mario Bros også. Det er litt konvensjonelt og kontrollen kan virke litt løs, men det er kanskje det beste rene plattformspillet siden Yoshi's Island. Det er ikke like lekent, men det er mer solid og redefinerer forventningene dine til plattformgenren urovekkende fort.

Før du går løs på det bør du dog ta deg tid til å nyte Dawn of Sorrow. Jeg har ikke spilt mange av GBA-spillene, men jeg har vanskelig for å tro at de er bedre enn dette. Vidunderlig vanedannende og mekanisk utrolig velgjort. Litt grafisk slurv, men det bryr du deg ikke om. Hvis du fortsatt ikke er lei av å utforske slott etter å ha spilt gjennom det, bør du ta en titt på Portrait of Ruin. Det er mer av det samme, men det er på mange måter enda mer solid selv om det mangler hook-en sjelesamlinga i Dawn of Sorrow representerer.

Har en litt viktig Skype-samtale på ferde her, så jeg kommer tilbake og sier noe mer senere.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#4
Er absolutt enig i Metroid Prime Hunters ja. Var på hyttetur med 5 DS-spillende fettere nå nettop, og vi hadde det mye morro, til tross for at vi kun spilte med Single Card-Play.

Dersom du liker RPG-spill bør du også få med deg Mario & Luigi: Superstar Saga. Meget underholdene og morsomt.

Og så klart, Mario Kart DS er vel det største Mario Kart spillet hittil. Verdt å ha.
 
#5
Nå spørs det om man er spesielt begeistret for puzzle- og rytme-spill, men jeg må uansett anbefale Osu! Tatakae! Ouendan og Elite Beat Agents, spill jeg tror man lett kan like uansett, for jeg har aldri vært noe spesielt begeistret for puzzle- og rytme-spill selv. I realiteten skal førstnevnte være den japanske versjonen, mens sistnevnte er den som finnes i Nord-Amerika (og laneres senere i Europa). Forskjellen er likevel så stor at de kan anses som to forskjellige spill i samme serie, der førstnevnte har japanske pop/rock-sanger, mens sistnevnte har amerikanske pop/rock-sanger.

Osu! Tatakae! Ouendan (Anmeldelse av NTSC-uk)
Elite Beat Agents (Anmeldelse av Gamespot)

Utover det vil jeg anbefale New Super Mario Bros. og Mario Kart DS (hvis multiplayer er aktuelt). Om du liker SHMUPs generelt kan du jo ta en titt på Nanostray, som er et av de få (eller eneste?) SHMUP-spillene jeg vet om til DS.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#6
Jeg ville nesten anbefale deg å styre unna Nanostray, ihvertfall i første omgang. Det er veldig lite særegent ved det ... det er ikke spesielt krevende, stort eller noe særlig good show av maskinens tekniske evner. Er ihvertfall ikke i nærheten av Ikaruga o.l.
 
#7
Hvis du liker turbaserte strategispill er Advance Wars: Dual Strike en perle.

Sånn ellers er det meste i hylla mi nevnt fra før av, bortsett fra Kirby-spillene og Star Fox Command. Kirby Power Paintbrush er et utradisjonelt plattformspill hvor man hjelper Kirby få armer å ben igjen ved å tegne regnbuefargede streker. Ganske kos.
Kirby Squeak Squad hopper tilbake til den gode, gamle formelen igjen, og selv om det ikke er like bra som de på GBA, er det fortsatt et kremspill.
Star Fox Command er et non-linært SHMUP som styres med touch-skjermen, det er også noe simpel taktikk inn i bildet. Syns det er bedre enn Metroid Prime Hunters, som styres nesten helt likt.

Uansett så er Castlevania- og Phoenix Wright-spillene must haves for alle! Og det kommer jo også et Zelda-spill i løpet av året.
 
I

impywimpy

Gjest
#8
Da gjenstår det bare å anbefale Kirby Canvas Curse/Power Paintbrush. Flott plattformspill som utnytter seg av den trykkfølsome skjermen på en meget kurant måte, der du tegner deg fra start til slutt gjennom fargefulle, velkonstruerte og spennende verdener til en musikk som er fengende som fy. Det er kanskje ikke det lengste eventyret du finner, men spillet er velsignet med noen fantastiske moduser du kan kaste bort timer på, så hvis du er av typen som må klare alt, har du lett et tjuetalls timer med frenetisk (men samtidig sofistikert) moro foran deg.

Edit: Slått på bålstreken!
 

Kilik

Lokal moderator
#9
New Super Mario Bros. og Mario Kart DS er de spillene jeg har hatt det mest moro med, men ironisk nok er det også de to spillene som bruker DS-ens unike muligheter minst. Da vil jeg heller anbefale WarioWare Touched som er en fin liten introduksjon til hele touch-greia.
 
#10
Da blir det hvertfall enten New Super Mario Bros. eller Castlevania: DoS.

I tillegg får jeg prøve meg på en mer nytenkende tittel. Kanskje Ace Attorney eller Elite Beat.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#11
Jeg storkoste meg med Phoenix Wright: Ace Attorney! Anbefales fra min side, til tross for noen tacky-japanske øyeblikk :)
 
#12
Da var endelig en hvit NDS lite i hus sammen med Dawn of Sorrow. Pakken var intet mindre enn lekker og jeg gleder meg stort til å teste kombinasjonen skikkelig. Hvordan er det med wifi-spill, fungerer spill fra forskjellige regioner sammen?

Tydelig at Nintendo har latt seg inspirere av Apples design. :)
 

Scary Paladin

Ukjent herremann
#13
Med WiFi fungerer spill fra forskjellige regioner uten problemer, men hvis du spiller LAN kan det hende at dere ikke finner hverandre med en gang eller detter ut midt i et spill. Har bare erfart dette med MP:H og det skjedde ikke mange ganger. Dere må bare finne den beste hosten hvis dette skjer. Alle prøver å være host og den som gir best signal til andre blir da selvfølgelig host. Jeg spilte med US versjon mens en kompis spilte med EU versjonen og han ga maks signal mens jeg bare ga en strek.