Fable 2

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#81
Sto mellom dette og Far-Cry, har ikke tid til å kaste meg over begge for tiden. Så om 3 timer når leiligheten er ryddet, skal jeg ut på mission!

Edit: Ble Dead Space gett.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#82
Fikk til sammen tre spill i posten i dag, deriblant Fable 2. Blir rått party her så fort fruen stikker på jobb, veit jeg. =D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#83
Se der ja, dette var jo Fable bare enda bedre. Topp 2-lista for 2008 er nå Bangai-O Spirits tett fulgt av Fable 2.

For å utdype litt, kan jeg påpeke at jeg i kveld har sittet og smidd sverd og hogget ved til den store gullmedalje. Dette er kanskje det kjedeligste man gjør i Fable 2 (iallfall håper jeg det), og består av minispill hvor du trykker A når en hvit runding er over et grønt felt på en indikator. Så gjentar du det noen hundre ganger (ikke en overdrivelse). Og likevel er det artig, fordi mens man står der og hamrer og hogger så fortsetter spillet rundt deg. Folk står og prater, sola går ned og står opp (smidde sverd ei uke i strekk, så det merka jeg godt), og innimellom kommer det noen bort til deg og slår av en prat eller klapper bikkja di. Det, pluss at man tjener jævla bra på det så jeg har ikke så mye imot det.

Bikkja er fantastisk. Den ser faktisk ut som ei bikkje, er aldri i veien, hjelper deg med å finne ting og biter slemminger når det trengs, og er artig å leke med. Flere spill med bikkjer i, takk.

Grafikken er også verdt å nevne, fordi spillet er så pent at det gjør vondt noen ganger. Hvis du jogger østover opp en ås om morgenen, blir du blendet på ordentlig fordi sollyset ser ut akkurat slik det ville gjort i virkeligheten. Det går an å klatre opp på fjell og nyte utsikten, og kanskje du ser et sted du vil utforske, og så kan du gå og gjøre det siden områdene er ørten ganger større enn i Fable og du kan gå nesten hvor som helst.

Det beste jeg kan si om Fable er egentlig at det eneste som irriterer er at den kontekstsensitive uttrykksmenyen ikke alltid er helt på stell og at noen interaktive objekter (skjøter på hus, for det meste) er litt fiklete å sikte inn slik at du kan undersøke dem. Resten er enten akkurat så bra som det var i Fable, eller justert på en smart måte slik at det er blitt enda bedre. Verdt å nevne er også vanskelighetsgraden, siden den er stilt inn på Very Easy tidlig i spillet, iallfall. Så langt har jeg gjort over 11.000 i skade og blitt truffet åtte ganger. Jeg vet enda ikke hvordan livmåleren min ser ut når den ikke er full. Greia med dette er at det ikke gjør noe, fordi måten kampsystemet fungerer på er at du oppfordres til å virkelig brutalisere fiendene dine for å få ekstra XP. Fable 2 er smekkfullt av løsninger som er til stede for å gjøre spillet behagelig og morsomt å spille, og sånt setter jeg stor pris på. Hvis du ikke kjøper dette nå, kan det være greit å ønske seg til jul eller noe siden det er et sånt koselig spill som er digg å finne fram når man har ferie. Bare pass på at du ikke går glipp av det. ^^
 
#84
Man kan ikke dø i spillet. Hvis man faktisk skulle miste all HPen så mister man en ubetydelig mengde experience og fortsetter bare spillet. Rynket litt på nesen da jeg fant ut dette, men det er egentlig bare befriende. Man får mer XP jo kulere man sloss og å oppgradere seg betyr ikke nødvendigvis at man slår hardere, men man får nye muligheter som rett og slett gjør slossingen mye morsommere. Målet blir altså alltid å komme ut av en kamp med flest mulig orbs flytende i luften. Det er noe veldig tilfredsstillende med å samle opp alle etter et stort slag :D

Andre designvalg som først kan tyde på at spillet er dummet ned er at man når som helst kan angre ett oppgraderingsvalg og få tilbake XPen for så å bruke den på noe annet. Igjen er det bare befriende, dog. Jeg fant nettopp ut at man på level 4 i "dextrous styles" på skills gjør at man kan
sikte etter forskjellige kropsdeler på fiendene
. Dette hørtes mye kulere ut enn health-boosten jeg nettopp hadde brukt masse XP på, men med noen kjappe trykk hadde jeg omgjort det slik jeg heller ville.

Ellers så er jeg uenig i Yeti i at jobbing er noe morro. Sånn, i det heletatt. Dørgenes kjedelig faktisk. Men jeg mistenker at det er noe av poenget også. Fable 2 frister deg mye mer til å være ond (eller korrupt), ved å presentere dette som det letteste valget. Jeg tjente fett med penger ved å kjøpe masse billige eiendommer for så å sette opp rentene så høyt som jeg kunne. Vips så tjente jeg over 5000 spenn hvert femte minutt (dette foregår om spillet er skrudd av også!) i tillegg til at jeg fikk en achievement for å være så korrupt som man kan være. Jeg hadde dog for det aller meste tatt snille valg i historien så spillet beskrev meg som selvopptatt, noe som faktisk passet veldig bra etter måten jeg hadde spilt fram til da. Jeg hata hvordan dette fikk meg til å se ut dog, så jeg dro fort ut for å sette ned rentene til -100% og nå er tittlen min 'saint':$ Men jo, jobbingen er kjedelig, men såpass effektiv om du konsentrerer deg at det kun er en effektiv måte å friste deg til å tjene penger på en lettere måte.

Av negative sider så er det en god del loading, og spillet kan være ganske choppy om du vil bla fort i menyer osv. De som spilte Fable 1 på Xbox vet hva de går til. Lydmixen kan være litt rar til tider og, med musikk eller tale som detter ut om kameraet ikke er helt riktig plassert i forhold til hva du vil høre (spiller med hodetelefoner og har prøvd alle alternativene udner sound options). Det er også ganske 1998 at fiender ikke reagerer om en kollega blir snipet ned én meter forran dem.

Men det blir småpirk. Spillet er som en mellomting av Zelda og Oblivion og viderefører det beste fra Fable 1 samt at det åpner seg betraktelig for utforskning og gjør det aller, aller meste det prøver på bra, eller veldig bra. Det er avslappende å spille siden det strengt tatt ikke finnes noen form for merkbar straff om du skulle feile. Jeg kunne fortsatt å ramse opp masse jeg liker, samt småting jeg vil utsette på det, men kort sagt har jeg spilt det et sted mellom 10 til 12 timer i dag. Det får si sitt om hva jeg synes om det.
 

Lodin

Der Waaaah
#85
En ting som kanskje bør nevnes er hvor mye coopen suger balle. Selve konseptet med at man kan se alle folk på vennelista si som små ikoner som svever omkring og slå av en prat er genialt, men skulle man finne på å hoppe inn i spillet deres blir alt begredelig. Man kan ikke spille som helten sin, men må være en generisk henchman. Forsåvidt logisk siden man ikke lenger er hovedpersonen i den verdenen, men Millionbux burde fanden tute nevnt det. Så begynner man å spille og det føles egentlig som om man er Tails i et gammalt Sonic. Man kan ikke styre kameraet engang, men må bare virre etter helten. Ikke har man inventory heller så man kan kun få med seg penger og XP tilbake.
Forsåvidt artig å se åssen kisen til Scary Paladin så ut da og ellers er spillet så supert som jeg hadde håpa.
 

Scary Paladin

Ukjent herremann
#86
Noen småting siden jeg fikk lov til å jobbe 12 timer både i dag og morra D; :

Det må nevnes at jeg ikke er noen stor fan av når bikkja skal vise deg hvor du skal grave etter skatter. Mye mulig at den ble lettere hjerneskadet etter at jeg kasta ballen den ville leke med utenfor et stup, men den bruker evig lang tid på å finne punktet hvor du skal grave. Går ofte inn i vegger når tingen er rett på andre siden av en gang, og går ofte rundt punktet et par hundre ganger før den bestemmer seg for at man skal grave der.

Annet enn det har jeg opplevd en del glitches som for eksempel folk som sitter fast (også bikkja når den leita etter en skatt en gang). Det beste eksempelet jeg kommer på er når du durer rundt med søsteren (broren hvis du velger jente?) din i byen og skal gjøre småting for penger. På vei til det siste oppdraget klarte drittkjerringa å bli lam i hele kroppen bortsett fra munnen, så jeg måtte dytte dritten bort i sirkelen som aktiverte questen mens jeg hørte "Vi må skaffe mer penger!!!" hele veien.

Co-op er i min mening greit nok, men det er vel det. Ingen av de jeg spilte med fant noen mulighet for å velge sin helt og kameraet er som Lodin sier, helt bak mål. Men, jeg fant ut at hvis jeg bruker siktemodusen kan jeg snurre kameraet rundt helten, hvilket hjelper litt. Jeg går ut ifra at kameraet er sånn for å ha kontroll over random goons som joiner og lager et helvete i byen din, men det burde vært en mulighet til å skru det av... jeg fant hvertfall ingenting. Synd at du stakk så fort Lodin for de andre som joina meg dro inn mange tusen på min bekostning siden jeg har kjøpt opp halve den store byen som jeg ikke husker hva heter fordi jeg er trøtt. :p
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#87
Det er nesten så jeg skrur på boksen din og starter et game, joiner inn med figuren min, går for å se en film og returnerer til en millionær, :D

Når bikkja bruker litt tid ser det ut som han snuser og prøver å finne nøyaktig graveplass. For meg ser dette helt intensjonelt ut bortsett fra når bikkja glitchrister i et hjørne.
 

Lodin

Der Waaaah
#88
:eng: Si masse fy til bikkja og ikke pris den så vil den starte å slåss for deg istedet. Personlig syns jeg den gjør en ok jobb med skattefinninga så jeg pjusker på den hele tida.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#89
Den slåss da for meg, og det slemmeste jeg har gjort mot bisken er å la ham hente en ball uten at han fikk kjeks etterpå.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#91
Ja hehe Værdns Sjukaste Mann d e me :D
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#92
Har det noe for seg å gi bikkja kjeks etter at den har utvist en adferd man vil forsterke, for eksempel at den har sniffa frem en sjokolade som ligger begravd under jorda?
Kan man med andre ord oppnå en økt frekvens i den ønskede atferd hvis man benytter såkalt pavloviansk betinging?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#93
Næh, det bare påvirker om bikkja blir aggressiv og slem eller koselig og snill, du må finne bøker for å oppgradere bikkja di noe som er veldig logisk siden bikkjer er noen råskinn på lesing.
 

Lodin

Der Waaaah
#95
*klikk*
Se der slutta den å skrive ja.
Nevnte jeg at Saints Row 2 er bedre enn dette btw? Fable 2 eier, men det får ganske enkelt ikke opp wootinga mi like mye.
 
#96
Jeg har ikke prøvd noen av spillene enda (men jeg har spillt forgjengerne til de begge), men jeg ser ikke helt sammenligningen her. Det blir litt som å si at Tetris er et bedre spill enn Resident Evil 4. Eller motsatt. Hmmm...
 
#98
Åja, litt sånn som Oblivion/Morrowind er sammenlignbart med GTA da altså. Ikke i det hele tatt.
 

Lodin

Der Waaaah
#99
Mer som at nubbsa spiller Oblivion og GTAIV mens vi som vet hvor skogen ligger spiller Morrowind og SR2, woot!
 

Lodin

Der Waaaah
Hei Løveskallen, etter at dere har rost coopen deres opp i skyene fordi anmeldere ikke fikk prøve den og så endelig lar vanlige folk gjøre det...
Vel, jeg hadde kanskje ikke latt denne tråden gå sånn uten videre fra verken dere selv eller fansene. :rulleøyne: