Fem spill du må spille før du dør

#21
Fire Emblem: Path of Radiance
Baten Kaitos: Eternal Wing and Lost Ocean (Tsubasa no Owaranai to madoii no umi)
Golden Sun1&2 (Ougon no Taiyou1&2)
The Legend of Zelda-serien + spin-off’ene
Mario Kart – serien
(Super) Punch-Out
Pinball Fantasies (SNES)
Pilotwings’ene (SNES, N64)
Waverace’ene (GC, N64)
Excitebike 64
Castlevania 2D- serien
Meteos
Ridge Racer DS
Advance Wars’ene
Balloon Kids
Kirby Powerpaint Brush (Touch, Curse of Canvas)
Mario RPG-serien (SNES, Papir Mario-serien og Mario&Luigi-serien)
Another Code (Trace Memory)
Animal Crossing’ene (NDS, GC)
Daigasso Band Bros (NDS)
Dancing Stage: Mario Mix (DDR with Mario)
Perfect Dark (N64)
Goldeneye (N64)
Jet Force Gemini (N64)
Breath of Fire 1&2 (GBA)
Donkey Konga 1,2&3 (jap)
SNES Scope 6
Battle Clash (SNES scope)
F-Zero serien
Super Monkey Ball 1&2 (styr unna NDS og GBA-verjsonene)
1080’ene
Bomberman Tournament pga multiplayeren (GBA)
Super Bust-A-Move
Diddy King Racing (morsom med co-op)
Donkey Kong: Jungle Beat
Eternal Darkness (utrolig bra voice-acting, nogenlunde bra historie, atmosfærisk)
Final Fantasy: Crystal Chronicles (for meget rike ultra uber-fanboys)
Gauntlet Legends (N64, utrolig underholdende for tre-fire personers co-op)
Gradius-serien
Kingdom Hearts: Chain of Memories (GBA, fornøyelig)
Kuru Kuru Kururin (GBA, bra mens GBA var ny)
Lego Star Wars (GC)
Mario Tennis (N64, GC-utgaven imponerte dessverre ikke)
Mario vs Donkey Kong
Metroid-serien
Micro Machines (GBA)
Nintendogs
Phantasy Star Online (GC)
PKMN-RPG’ene (GB-GBA)
Resident Evil-serien
Shadowman 64
Teenage Mutant Ninja Turtles (egentlig alle, men den første til GC fikk pes)
Tetris (Gameboy)
Tetrisphere (N64, bra atmosfærisk musikk)
Top Gear Rally-serien
Wario Ware (minus Touched)
X-Men Legends’ene (GC)

Tror forresten Three Vikings egentlig heter Lost Vikings. Den fins først og fremst til SNES, men er blitt portet til GBA. Blizzard har visst utviklet den originale.
 
#22
Her var de fleste av mine favoritter nevnt alt ja, men så ikke disse på noen av listene:

Castlevania: Symphony of the Night
Devil May Cry
Final Fantasy VI

Morsomt at Twisted Metal 2 nevnes, hadde mye moro med det i 2-player.

Edit: Goonies 2 til NES!
Er mange NES og SNES titler som er vanskelige å komme på i farten.
 

K999

Keystone State Of Mind
#23
Star Wars: Knights of the Old Republic må vel spilles før oppfølgeren..? Tror heller jeg ville spilt det første spillet i serien før det andre.
[/b]

Mongis skrev Kotor 1, så jeg tilføyet med 2'en.
 
#25
Super Mario Bros.
Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3
Super Mario 64 / Super Mario 64 DS
Metal Gear Solid / Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty / Substance
Metal Gear Solid 3: Snake Eater / Subsistence
Resident Evil 4
Metroid
Super Metroid
Metroid Prime
Metroid Prime 2: Echoes
Eternal Darkness: Sanity's Requiem
Donkey Kong Country
Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble
Super Probotector / Contra III: The Alien Wars
Age of Empires II: The Age of Kings (og The Conquerors)
Commant & Conquer: Red Alert 2 (og Yuri's Revenge)
Pokémon Red / Blue / Yellow / Fire Red / Leaf Green
Perfect Dark
007: GoldenEye
Halo: Combat Evolved
Halo 2
Tekken Tag Tournament
Star Fox Adventures
Shenmue
Shenmue II
Crazy Taxi
Osu! Tatakae! Ouendan
Grand Theft Auto: Vice City
Conker's Bad Fur Day
Devil May Cry
Pro Evolution Soccer 5
Sonic the Hedgehog
Sonic Adventure
Radirgy
Under Defeat
Ikaruga
Quake III Arena
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
The Legend of Zelda: The Wind Waker
Super Smash Bros. Melee
Mario Kart: Double Dash!!
F-Zero GX
XIII

Det var vel 45 spill ... Det er i hvert fall noen jeg vil anbefale at man er innom.
 
#26
Mega Man 3 (beste spill ever?)
Final Fantasy VII
Chrono Trigger
Metal Gear Solid / Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty / Substance
Metal Gear Solid 3: Snake Eater / Subsistence
Onimusha: Warlords
Resident Evil 4
The Legend of Zelda: Ocarina of Time
The Legend of Zelda: The Wind Waker
Guitar Hero

Gjenntok bare en del som var på listen, men tror det kom noe nytt og.
 
#27
Phoenix Wright: Ace Attorney
Monkey Island 1-3
Day of the Tentacle
Full Throttle
Devil May Cry 3
Tex Murphy: Under a Killing Moon
Tex Murphy: The Pandora Directive
Tex Murphy: Overseer
Ikaruga
God of War
Guilty Gear XX
Shadow of the Colossus
Sid Meyer's Civilization 2 (kjefta, det eier)
Warcraft II
Castlevania: Symphony of the Night
Castlevania: Dawn of Sorrow
Contra
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#28
Det meste jeg kan komme på er allerede lagt til, men jeg føler at EVE Online bør nevnes. Gratis å laste ned og prøve i 14 dager.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#29
Gutta, jeg har et forslag.
Istedenfor et fantastisk lite interessant listeemne, gjør vi dette til 'FEM spill du må spille før du dør'-emnet, MED begrunnelse.

Deal? :p
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
Hey, va'kke jeg som bestemte at vi skulle ha både en generell seksjon og en retro-seksjon. :(
I dette emnet kan de som mener at Oblivion må spilles poste om det, men det kan de ikke i Lodins emne. Hurra for foruminndelingen. :p
 
#32
1. Metal Gear Solid
2. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
3. Final Fantasy VII
4. Metal Gear Solid 3: Snake Eater
5. Final Fantasy X

Ja, jeg er litt av en fænboi.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Klarer vi å begrunne dem også...? :(
 
#34
5. plass virtua fighter evolution
Fordi det er dypt nok til at du aldri blir passe god, fordi du kan alltid lære noe nytt der og fordi det rocker når du finner noen som er på ca det samme nivået som deg selv.

4. plass wipeout (originalen)
Fordi blandingen av stil og kjøring er uovertruffen. (Visste du at de hyrte inn et designerfirma for å lage stilige bokstaver?). Spillet var det første som var bare råstilig når det kom, og det er fremdeles spillbart.

3. plass counter strike 1.6
Fordi det tross sin "hat-eller-elsk-det" faktor, er rasende morsom underholdning når du kommer litt inn i det, og fordi det er et av de spillene der man kan samarbeide seg til seier i.

2. plass trackmania sunrise/nations
Fordi det er gøy å kjøre, et av disse spillene som bare får tiden til å fyke av gårde. Men mer enn det kan det by på vanvittige utfordringer hvis du vil lage baner, og det er lett å dele disse. Og det er noe med å kunne suse gjennom lufta i 400km/t med 20 biler i lufta rett bak deg...

1. plass tetris
Fordi det krever litt av deg som spiller, det har alltid en real utfordring (det er selvfølgelig mulig å gå lei da men) og det har klart seg i snart 20 år, tror jeg, og fremdeles kommer det nye versjoner av spillet. Og musikken glemmer du aldri.. ^_^
 

oma

Village Drunk
#35


jeg har bare dette, makan til meningsløst spill har jeg aldri vært borti, det er absolutt ingen mening i dette spillet, det er ingenting du skal gjøre (hvertfall tilsynelatende) og noen historie blir vi heller ikke møtt med, hvis noen noen gang får tak i dette spillet, og faktisk skjønner hva dette går ut på, venligst lag ett emne om det..

grunnen til at jeg vil dere skal spille dette spille før dere dør, er at dere skal se hvor meningsløst noe kan være, dette tar alle kaker, går over alle stokker og steiner og setter nye standarder i alle begreper som omtaler meningsløshet

takk for meg
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#37
Det går fint, var det som var meningen. :)
Jeg kan jo også påpeke at Tetris først så dagens lys i 1985, så godgutten har altså holdt seg på banen i litt over tjue år.
 
#38
Metroid
Dette spillet, sammen med Goonies II, gjorde meg for alvor spillegal når mine foreldre kjøpte det samme dag som det kom til Norge en gang på siste halvdel av 80-tallet, mens jeg fremdeles var en liten drittunge. Goonies II rundet jeg samme år som jeg begynte på barneskolen, men Metroid ga meg utfordring i mange år. Rart hvordan man aldri gikk lei spill på den tiden. Det var et av de første spillene med en ikke-linær verden, og var sammen med Zelda spillet som for alvor introduserte spillerne for muligheten til å oppgradere våpen og finne andre power-ups, husker gleden var stor når jeg fant den klassiske frysestrålen.
Jeg likte Castlevania og Mega Man, men Metroid er for meg klassikeren over dem alle.

The Legend of Zelda serien
Kameraten min hadde det første, jeg hadde toeren og er faktisk like stor fan av det, selv om det har et ganske annerledes gameplay enn resten av serien. Mens jeg har rundet det første Zelda spillet sikkert 5-6 ganger har jeg faktisk fremdeles til gode å runde nr 2.. Disse spillene byr uansett på klassisk Nintendo gameplay og timesvis med underholdning. Sammen med Metroid lå de et hestehode foran resten av spillene til NES på den tiden. Må nevne at Wind Waker for meg var en liten skuffelse.

Final Fantasy VI
Etter min mening tidenes beste rollespill, det har en fantastisk historie, veldig sterke hovedpersoner med hver sin følelsesladede bakgrunnshistorie og et fantastisk soundtrack. Spillet byr på mange store øyeblikk, masse hemmeligheter og har en sjel og et særpreg få andre rollespill kan vise til, FF-serien inkludert.

Metal Gear Solid serien
Jeg bryr meg ikke med å nevne enkeltspill, hvert av spillene i denne serien har gitt meg øyeblikk med gåsehud, det er som å være med i verdens beste actiondrama og jeg har stort sett spilt non-stop fra jeg har fått spillene til jeg har rundet de. Alle anti-krigsreferansene og de tidvis klisjefylte dialogene plager meg ikke i det hele tatt, tvertimot så elsker jeg det og lever meg 100% inn i handlingen. Må innrømme at jeg ikke synes gjenspillingsverdien er så stor, men de sterke inntrykkene er brent fast for alltid.

5.plass kunne gått til et hvilket som helst spill av mine andre store favoritter, men siden det er disse 4 spill(seriene) som hever seg over resten så velger jeg å la det stå sånn.
 
#39
Halo

Jeg har aldri spilt et FPS-spill som Halo før, et FPS spill med så åpne, koselige og kjekke baner og miljøer. Den andre banen etter at du har kommet deg bort fra moderskipet ditt, den banen er så vakker, med sine flotte fosser, bekker og trær. Musikken setter prikken over i-en, det samme gjør den utrolig gode kjøretøykontrollen spilleren har, selv i 4 player multiplayer.

The Elder Scrolls IV: Oblivion og III: Morrowind

Jeg slet litt med å finne ut om jeg skulle sette Morrowind eller Oblivion her. Morrowind er gammelt, men det er knakende godt. Musikken i Morrowind er fin, og stemningen er jævlig god. Øya Vvardenfell er delt opp i ulike soner: Ørken og sand, skog og gress og savannelandskap oppe med Tel Vos og Vos. Jeg elsker å gå rundt i Morrowind, det er så deilig. Dessverre er ikke fighting- og magislossingen så godt gjennomført som i Oblivion. Oblivion er spillet som får spilleren til å føle seg som det han eller hun vil være: Nord eller Orc som vikinger, de er gode med øks. Khajiit eller Wood Elf som buemenn, eller High Elf og Breton som magiker. Skogene i Oblivion er veldig, veldig godt laget, det er en fryd å gå gjennom dem. Ruinene er kanskje litt for like, men det er alltid gøy å utforske ruiner og høre de stakkars trollene skrike barmhjerting når man dreper dem. Begge spillene i TES-serien er dritgode, og jeg anbefaler dem begge to.

Tar de to andre spillene senere en gang.
 
#40
SITAT(Aleks @ 09.05.2006, 07.53) 1728
1. Metal Gear Solid
2. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
3. Final Fantasy VII
4. Metal Gear Solid 3: Snake Eater
5. Final Fantasy X

Ja, jeg er litt av en fænboi.
[/b]
1. Metal Gear Solid
Ikke bare er dette et revolusjonerende og nyanskapende spill som skapte en ny sjanger. Det er også et av verdens beste Action Adventure spill. Grafikken var utrolig for sin tid, handlingen og det som utspilte seg mens du snek deg gjennom sted etter sted var også utrolig og engasjerende. Itilegg til det ble du egentlig glad i skurkene, men Hideo hadde passet på å alltid få deg glad i dem når du hadde drept dem. De lange dødstalene deres er noe hverenn person burde høre før de døde selv. Miljøene er også nydelige, og voice-overene er de beste jeg har hørt i et spill noen sinne.

2. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
Samme som står over teller også her.

3. Final Fantasy VII
Det beste RPG spillet jeg noen gang har spilt. Bare tanken på musikken får meg til å trille en tåre. Den turn-based slossingen er så simpel, men likevel den enkleste av alle de forskjellige turn-based kampsystemene jeg har spilt. Det er rett og slett genialt. Ikke for dumt og ikke for komplisert, som folk sier: Et sekund å lære, et liv å mestre. Handlingen er også utrolig spennende, det hele begynner med et helt vanlig "Miljøvernere_som_vil_sprenge_kraftverk" mission og utvikles til kampen mot en hvithåra dude som liker å bombardere jorda med en gigantisk meteoritt, mens han dreper søte blomsterjenter. Har du ikke spilt dette spillet, så har du ikke levd - PUNKTUM.

4. Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Omg, Hideo Kojima revolusjonerer sin egen sjanger for 3. gang! Denne gangen styrer du ikke en blond gutt, denne gangen er du ikke Snake, denne gangen er du Big Boss. Handlingen er utrolig rørende og spennende, gameplayet er nytt, det er nytenkende, men jeg må likevel innrømme at jeg foretrakk det i 2'ern og 1'ern foran dette selvom de er ganske like. Kontrollen på Snake Eater var kanskje litt for vanskelig å bruke om du ville virke kul ved å ta vakter som gisler og sånt, men ellers var kamuflasje et morsomt tillegg. Spillet er rett og slett noe du må spille før du dør, bare for å se den fantastiske slutten på spillet og de nydelige skogene og for å ikke å glemme å bekjempe en utrolig tøff boss - The Sorrow :D!

5. Final Fantasy X
Jeg har ALDRI levd meg inn så godt i et spill at jeg etter å ha fullført det har tenkt over det og kommet på at disse folka i spillet egentlig ikke finnes. Det fikk meg faktisk til å sukke en tåre da. Dette spillet gjorde noe utrolig bra. Med sitt Sphere Grid tok det nesten vekk tanken på å være i for lav level til å gjøre noe. Genialt. Handlingen var veldig engasjerende og miljøet var genialt. Voice-overene var litt rare, men likevel utrolig gøy å høre på. Et gullkorn av et Rollespill, må spilles før du dør.