Fem spill du må spille før du dør

#41
Legend of Zelda: The Ocarina of Time
Etter min mening historiens beste spill.
Fantastisk story, fantastisk grafikk, fantastisk gameplay, fantastisk musikk og fantastisk stemning gjør dette til et spill så bra at om du ikke har spilt det før du stryker med vil St. Peter sende deg ned i kjelleren for evig tortur.

Banjo Kazooie
Det ultimate plattformspill fra Rares glansperiode.
Stort og morsomt med kongelige baner og bosser, kommentarer, karakterer og så videre.
Supre puzzles, ekstremt mye å gjøre og flott grafikk gjør dette til en selvskreven tittel på Topp 5-lista.

Final Fantasy VII
Historiens beste rollespill.
Ekstremt bra karaktergalleri med personer du raskt knytter bånd til.
Meget fengende historie med uovertruffen grafikk for sin tid, ekstremt mange steder å utforske og den spillserien med nest best musikk gjør også dette til et naturlig valg.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Spilte dette spillet i 29 timer på to dager da jeg kjøpte det, og jeg kan med hånden på hjertet si at de 29 timene ikke var bortkastede.
En historietime skjult i et unikt og usannsynlig rått gameplay, megagrafikk med god lengde og barske personer (Raiden go home).
Dette spillet er etter min mening det klart beste spillet til PS2 og er den klart beste grunnen til å kjøpe denne konsollen.

Goldeneye
Kongen av FPS.
Rare viste sin fleksibilitet ved å lage dette geniale FPS'et til N64, et FPS som aldri har hatt noen seriøse utfordrere til tittelen "tidenes beste FPS". (Kanskje bortsett fra Perfect Dark, en annen fantastisk Rare-kreasjon som kun ligger noen hestehoder bak Goldeneye.)
Den mest vellykkede porten fra film til spill noensinne med helrå baner, et kongelig våpenarsenal og super multiplayermodus.

Honorary Mention: Tetris
Fordi det er så jævlig kult.
 
#42
Det er to spill som ikke er nevnt. De må spilles før man dør.

1. Oddworld: Abe's Oddysee
Det er et orginalt og eksperimentelt spill. Det har en skjarm som overgår alle andre spill. Humoren er genial, men litt enkel til tider. Det som er best med spillet er at det er 2D og Abe (som er helten i spillet) er bare en ubruklig skrue.

2. Oddworld: Abe's Exoddus
Samme begrunnelse som 1.
Oppfølgeren er like bra som 1.
 
#43
Man må alltids spille noe merkelig og originalt. Derfor foreslår jeg alle spillene i Need for Speed serien........ :p Neida. Her min liste.

Pong:
Ikke ping-pong som mange kaller det. Så vidt jeg vet så er dette spillet som startet det hele en eller annen gang på 70-tallet. En ekte gamer må spille dette minst engang før man dør. Spillet er enkelt. Det går ut på å slå en firkantet ting fram og tilbake akkurat som ping-pong bare at dette ikke er i RL.

Metal Gear Solid 2: Sons of liberty
Dette er faktisk en av de få spillene jeg har gjennomført og jeg må si jeg storkoste meg fra begynnelse til slutt. Fantastisk historie, ikke en Oscar, men absolutt bedre enn de fleste Blockbustere fra Hollywood. I tillegg til å være den tittlen som definerte ordet Playstation 2 for meg og mange av mine venner, så bød spillet på mange små detaljer både grafisk og spillbarhetsmessig. Kule detlajer som blodspor, sovende vakter og sniking inn og ut av skap gjorde dette til en klassiker som jeg absolutt vil andbefale til all som er fan av action spill med et lite preg anime og kjemperoboter.

Super Mario:
Det finnes kvalmt mange spill med denne litt små feite italienske rørleggeren. Jeg har overbevist meg selv om at hele greia er funnet opp i fylle for maken til idé skal man lete lenge etter. Det hele startet i Mario og Donkey Kong hvor han var teppelegger og etter det har det bare blitt lansert flere og flere spill. Det er så å si helt umulig å ikke ha prøvd et Mario-spill. Alle folk jeg kjenner fra 4 - 55 år har testet dette spillet enten frivillig eller ikke......øh...villig? En ting er helt sikkert og det er at nintendo har tjent masse penger på denne lille rakkeren. Jeg er ikke veldig begeistret for Mario, men jeg har likevel investert i en DS for å spille New Super Mario Bros. Ganske greit tidsfordriv.

The Sims:
Dette er nok verdens største casual spill, men det likevel verdt å prøve det før man dør. Husker da jeg satt meg ned med spillet. Jeg var helt overveldet over alle de kule detaljene som hvordan simene spiste, pratet og drømte for ikke å nevne behovet for å kvitte seg med kroppslig avfall. Har du ikke spilt dette så andbefaler jeg at du tester det ut, jeg for min del ble drittlei spillet for lenge siden.

Half-Life 2:
Fy faen som casual du er tenker du sikkert når du ser denne på listen. Ja, det mange som har Half-Life 2 som sin favoritt. I tillegg til å ha FPS spill som min favorittsjanger så har jeg også en svakhet for kule karer i rustning. De er uovervinnelige og drasser alltid rundt på en gønner under jakken, eller rustninger i dette tilfellet. Hvorfor skriver jeg ikke opp Half-Life? Vel ganske enkelt fordi jeg ikke var gammel nok til å spille det da det kom i 1998. Ikke visste jeg om det heller på den tiden. Jeg har prøvd spillet i senere tid, men spillet var ikke like kult som sin oppfølger.

Halo/Halo2:

Hva søren feiler det denne gutten spør du sikkert. Det er jo kun "nye" spill på listen. Vel, som sagt så tok min spillintresse av da xbox ble lansert i mars 2002 og har vel egentlig ikke så veldig erfaring med spill før den tid. Spillene før 2002 har liksom heller aldri falt i smak. Det er ikke like kult å teste et spill for første gang 5 etter at det har hatt lanseringsdato.
Uannsett. Jeg synes Halo serien fortjener en plass på min liste selv om mange betegner det som fandens verk og microsofts egen lille pengemaskin, som det egenttlig er, så kommer serien altså på min topp 5 liste. Sjelden har jeg spilt så mye som da Halo 2 kom. Jeg rundet enspillerdelen på 3 dager på Heroic og virkelig storkoste meg. Enformig, som mange beskriver det, men action fylt. Kul historie, nok en gang møter vi ultimate-badass som jeg jo har en svakhet for. Spillserien var også balnt de første som brukte "avansert2 fysikk på granater og kjøretøyer noe som resulterte i masse prøving og feiling med Warthog hopp. I tillegg til å ha en skikkelig morsomt multiplayer som resulterer i endeløse netter med kompis-banking, har det også et ganske så bra Ai system implantert.


Mer kommer. Glemte den siste tittelen....... :grine:
 
#44
Okey Nicholas...

Tetris er jævla bra fordi det er så enkelt og plukke opp, men umlig og legge fra seg. Tar kort tid og lære seg, men man blir aldri lei....
Passer for folk i alle aldere....

Rett og slett genialt.

Sånn. Fornøyd? Inn med teskje?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#45
Plumber's Don't Wear Ties... Expect No Mercy... Big Rigs: Over The Road Racing... Superman 64... Extreme Tactics... trenger ingen forklaring...
 
#46
Star Wars: Knights of the Old Republic 1
- Brillefin historie satt 40000 år før Episode 1, med bra grafikk, gameplay, voice acting og musikk. Kampene kan bli litt ensformige.

Chrono Trigger
- Gammelt, men fortsatt et veldig bra spill. Fantastisk historie og kule og varierte karakterer

Lufia 2
- Mer et "klassisk RPG", men fortsatt en fin liten perle blandt spill

Golden Sun 1 og 2
- Morsomme RPGer som kommer til å holde deg opptatt en stund. Endel muligheter for tilpassning av karakterene og en fin historie.

Final Fantasy VII
- Bra historie, nydelig musikk og stort og variert karaktergalleri, med karakterer man blir glad i.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#47
Project Nomads ... sier ikke mer ...

Seriøst, folkens: Er én jævla setning alt dere klarer å si om et spill dere mener jeg bør spille før jeg dør? Skjerpings. Listetråder har vi nok av, og det står uttrykkelig i trådbeskrivelsen at valgene her skal begrunnes. At Lufia 2 er et RPG sier faktisk fint lite om hvorfor jeg bør spille det.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#50
Emnet startet på bunnen med "Slenger ut noen til å starte med." etterfulgt av en liste med 28 elementer. How could it get any worse?
 
#51
SITAT(Yetipants @ 05.08.06, 12.53) 18323
Plumber's Don't Wear Ties... Expect No Mercy... Big Rigs: Over The Road Racing... Superman 64... Extreme Tactics... trenger ingen forklaring...[/b]
SITAT(Yetipants @ 06.08.06, 21.52) 18541
Project Nomads ... sier ikke mer ...[/b]
Du har ikke akkurat kommet så langt du heller, eller hva? :>
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#52
Sier muligens ordet "sarkasme" deg noe?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#54
Det var poenget. Du gikk ut av videregående det året det ble avdekket at VGS-elever ikke visste hva ironi var for noe, eller? :p
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#55
Ironi, aka "Jeg har ikke noe vettugt å komme med, så la meg fornærme deg på en litt artig måte"?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#56
Ja, eller kanskje jeg prøvde å påpeke hvor interessante mange av postene i tråden var. Var ikke akkurat første gang jeg var sarkastisk på dette forumet, eller hur?
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#57
Jeg får vel skrive litt om de 5 spillene jeg ikke hadde klart meg uten.

Sam & Max - Hit the road
Dette spillet testet jeg vel første gang når jeg var 10år. jeg var ikke store karen, og hadde såvidt lært meg litt engelsk. Broren min hadde vært i USA på fotball-vm og kjøpte med seg dette tilbake.
Handlingen i spillet er selvfølgelig ganske sær. Giraff-damen Trixie og den avskyelige snømannen bruno som har forsvunnet fra det "lokale" tivoliet, og sam and max blir satt på saken. De på tivoliet tror at Bruno har kidnappet Trixie, andre tror bare de er et ungt, nyforelsket par som rømte vekk fra media for å tilbringe mer tid med hverandre.
Det er vel egentlig selve handlingen. Spillet er et gammelt lucas arts spill som stammer fra Lucas Arts' glansperiode. Sjangeren er point & clickadventure.
Det er egentlig litt kort, men til tider helt homovanskelig. Siden alt er på syre, er det litt vanskelig å tenke seg til den logiske løsningen

Castlevania 2 - Simons quest nes
Dette og castlevania 3 er mine absolutte favoritter i serien. Jeg spilte 1'ern første gang når jeg var ganske liten, og 2ern og 3ern litt senere, ikke at jeg var stor da heller. var vel 9år. Dette spillet har alt. Sinnsyk grafikk, utrolig AI, pixelshading 3.0 og hele pakka. eller eventuelt ikke.
Det er jo et gammelt nes spill, med knallfet musikk, det handler om at du skal ta han derre dracula, og du har ett hovedvåpen som blir oppgradert, nemlig PISKEN! Det het den ihvertfall når jeg var liten, og jeg husker til og med at den ble kjempelang og dødskul. Skummelt var det også, når du går rundt i gruvene og det kommer flyvende øyne mot deg. De gir mye skade også, særlig når det blir natt. Spillet inneholder den legendariske quoten "what a terrible night to have a curse" som popper opp i ny og ne, som da får deg til å forstå at 1) du har en forbannelse 2) det er natt 3) fiendene tåler dobbelt så mye og skader litt mer.
knallspill som du må prøve

super mario world snes
jeg behøver vel egentlig ikke si noe mer enn at dette er et av de aller beste platformspillene noensinne og at det fortsatt er knallkult.

Heroes of might and magic 3 inkludert expansions og det uoffisielle heroes 3,5
Dette spillet har jeg spilt så mange timer at det er helt kvalmt.
jeg tør faktisk ikke tenke på hvor mye jeg har spilt det.
Det er kanskje litt ubalansert uten expansions hvor Archangels koster kun 5000gull, men det blir fikset i expansions. Heldigvis.
Hvis jeg spiller hot-seat med venner, har jeg en regel. Ikke lov til å spille med hun som har diplomacy som specialty, eller hun som har firewall som specialty. hvis man gjør det så blir man så totalt bad-ass. Man dreper mesteparten av ganske gode lav-level creatures på kartet med firewall, hvis du har hun med diplomacy, begynner tropper som er helt usansynlig at ville joinet deg gjøre nettopp det.
Se for deg. "lots of black dragons wish to join you. accept?"
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
ja. jeg sier ikke mer.

Zelda - Link to the Past nes
jeg behøver vel ikke si noe særlig om dette heller.
BAAAAA
badabada baparaaaa
badabada baparaaaa
bada badadum dedidum dedidum dedidum
daaa daaah
da da daa daaaa daaaaa daaaaaaaaaaa
 
#58
Hm, 5 spill man må spille før man dør? Jeg kan starte med 3, og evt. legge til to etterpå hvis jeg føler for det.

Football Manager\Championship Manager XX PC og noen ubrukelige konsollutgaver.

Enten så elsker man disse spillene eller så hater man de, sånn er det bare. Uheldigvis er jeg i førstnevnte gruppe. For dere som er ukjent med konseptet så går det altså ut på være trener for en fotballklubb. Man får ansvaret får taktikk, treninger, spillerkjøp\salg og det som hører til når man skal være fotballmanager. Glem WoW, Everquest og andre spill som hevder de er avhengighetsskapende. Når man først er hekta på FM så er det umulig å rive seg løs. Jeg har spilt alle utgavene siden 96\97-versjonen og det har nærmest blitt en tradisjon når høstmørket kommer å bruke hundrevis av timer på å finjustere taktikker og speide etter talenter. På merittlisten min har jeg bl.a ført stormakter som Bodø\Glimt og Norwich til Champions-League seier. Jeg har vunnet 174 kamper på rad med Milan, og jeg har også sikret Norge VM-gull. Realismen er på topp med andre ord! Uansett, ny versjon er på trappene denne høsten og jeg kommer helt sikkert til å spille det til krampa tar meg. Jeg kommer aldri til å løsrive meg fra Football Manager.

Chrono Trigger
Dette har blitt nevnt tidligere, men det bryr jeg meg fint lite om. Har rukket å bli ti år gammel nå, men det er fortsatt spillbart som bare rakkern. Grafikken er ikke like imponerende som før, men har holdt seg bemerkelsesverdig godt over alle disse årene. Jeg foretrekker heller 16-bits 2D-grafikk foran den grusomme 3D-grafikken vi ble foret med i begynnelsen av 32-bits æraen. Det er kortere og mer effektivt enn Final Fantasy, har et vell av sidequests, 7 (?) forskjellige slutter samt new game+ som hever replay valuen adskillige hakk. Et av de beste spillene som er laget noensinne.

Half Life 2
Tidenes beste FPS, som selv idag to år etter lanseringen ligger hestehoder foran konkurrentene. En fantastisk spillopplevelse med glimrende leveldesign, råflott grafikk og perfekt gameplay. Imponerer omtrent like mye idag som det gjorde i September i 2004. Derfor gjorde det ikke noe at det ble utsatt et utall ganger, at det ble hypet opp til umenneskelige høyder og at det hadde en plagsom fanboi-masse. Et kvalitetsspill.
 
#59
Må bare få legge til Trespasser, for det er et spill alle i hele verden bør prøve før de dør. Det går ut på at Anne styrter med et fly på Site-B, enda en av InGens mange dinosaurøyer. Spilleren som Anne må da lete etter en telefon, radio eller en måte å få kontakt med omverdenen. Og på denne øya hun styrter på, er det mange blodtørstige dinosaurer og amnge våpen. Du må spille dette spillet før du dør av den enkle grunnen at det er så elendig, men samtidig bra! Jurrasic Park-feelingen er der, dinosaurene er der, våpnene er der, og det elendige styre-hele-spillet-med-hånda-til-jævla-Anne er der. Verdt å prøve ut. :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#60
Du glemte å nevne at livmåleren i spillet er en hjertetattis på den ene puppen til dama. Mest smakløse evvah. :D